Kirjoittaja Aihe: Bussin vai rekan ajo vaativampaa?  (Luettu 1433 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ajohommii

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
Bussin vai rekan ajo vaativampaa?
« : 26-09-2019, 10:24:30 »
Pohdinnassa kortin korototus.
Mut kumpi on mielestänne vaativampaa bussin ajo vai rekan ajo?
Toki hommissa eroja.
Ajaako kontteja vai pikavuoroo.
Sosiaalisuuden puolesta bussi homma sopii paremmin.
Mut jos puhutaan ihan autojen ajosta kumpi on vaativampaa hommaa?
Kiitti

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 677
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: FH500
Vs: Bussin vai rekan ajo vaativampaa?
« Vastaus #1 : 26-09-2019, 11:42:59 »
Rahtipuoli on haastavampi fyysisen tekemisen puolelta, bussin ratissa taas korostuu sosiaaliset haasteet ja niiden osaaminen.
Ajamisen kannalta riippuu missä ajaa, Helsingin keskusta on molemmilla haastava ja pitkän matkan taittaminen yhtä tylsää.

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 154
  • Sukupuoli: Mies
  • FH16 kasettisoitin
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Bussin vai rekan ajo vaativampaa?
« Vastaus #2 : 26-09-2019, 21:15:01 »
Rahtipuoli on haastavampi fyysisen tekemisen puolelta,

Näkyy se EB-kuskeilla hikeä pukkaavan kun niitä pakettivuoria käsikärryillä työntävät ja lemppaavat käsipelillä täyden kuorman kummassakin päässä.

Ei tässä soranajossa ainakaan hiki pääse tulemaan.

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 677
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: FH500
Vs: Bussin vai rekan ajo vaativampaa?
« Vastaus #3 : 27-09-2019, 00:12:58 »
No totta tuokin, tosin vähenihän rahdin mättäminen huomattavasti kun kuorma-auto(t) alkoivat ajamaan suosituimpia reittejä. Toki talvikelillä sitä mättää ihan mielellään viinaa kärryllisen kyytiin, saa painoa oikeaan paikkaan.

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 677
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: FH500
Vs: Bussin vai rekan ajo vaativampaa?
« Vastaus #4 : 28-09-2019, 21:03:43 »
Mutta siis, jos bussin ratissa haluaa takoa rahaa niin pk-seudulla ajamaan paikkuria. Palkkaus on ihan väkisillä tes kun nytkään ei tahdo löytyä kuljettajia ja HSL-lisä on ~2€ tunnille. Ja saa nukkua yöt kotona. Siinä saa olla oikeasti kovapalkkainen yhdistelmäkuljettaja että pääsee samaan tuntipalkkaan.

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 154
  • Sukupuoli: Mies
  • FH16 kasettisoitin
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Bussin vai rekan ajo vaativampaa?
« Vastaus #5 : 28-09-2019, 22:25:30 »
Mutta siis, jos bussin ratissa haluaa takoa rahaa niin pk-seudulla ajamaan paikkuria. Palkkaus on ihan väkisillä tes kun nytkään ei tahdo löytyä kuljettajia ja HSL-lisä on ~2€ tunnille. Ja saa nukkua yöt kotona. Siinä saa olla oikeasti kovapalkkainen yhdistelmäkuljettaja että pääsee samaan tuntipalkkaan.

HSL:stä en tiedä, mutta kaveri vaihtoi J**kko P**jolan elementtiajosta Länskän paikkuria ajamaan ja hyvin on viihtynyt. Varsinkin kun nyt muuttivat työvuorokiertoa niin, että ajaa vain aamuvuoroja.

Poissa HerraC

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 141
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: Bussin vai rekan ajo vaativampaa?
« Vastaus #6 : 29-09-2019, 10:21:54 »
Suoraan ja eteenpäin molemmat kulkee melko samoilla keinoilla, rattia kääntelemällä ja polkimia polkemalla. Mutta peruuttaminen on toinen tarina. Rekkamiehen pitää osata kuorman sidonta, pe-la yövuorossa pitäisi bussikuskin myös osata.

Jos täysin ajokorttivaatimuksin asiaa katson ihmettelen ettei CE korttiin sisälly bussilla ajo-oikeutta, onhan ajaminen täysperällä huomattavasti vaativampaa, bussi on käytännössä vain isompi henkilöauto eikä muuta.

Äänestin rekkakuskin ammatin vaativammaksi, mutta taksikuskin homma menee molempien edelle  :hattu:


Poissa andy

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 661
  • Sukupuoli: Mies
  • Sirkusjuna teiden tukko ratissa pokka ukko.
  • Ikkunakyltti: ANDY
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 4 540
Vs: Bussin vai rekan ajo vaativampaa?
« Vastaus #7 : 29-09-2019, 14:00:25 »

Jos täysin ajokorttivaatimuksin asiaa katson ihmettelen ettei CE korttiin sisälly bussilla ajo-oikeutta, onhan ajaminen täysperällä huomattavasti vaativampaa, bussi on käytännössä vain isompi henkilöauto eikä muuta.

Äänestin rekkakuskin ammatin vaativammaksi, mutta taksikuskin homma menee molempien edelle  :hattu:

Ei pysty samaistumaan tuohon, on ne niin erilaisia loppujen lopuksi, itse laiskana ukkona valinnu se helpomman eli autohommat, mutta on bussinkin ratintakana tullu oltua ja mahanalus ruumassa tetristä pelannut. Kyä toi nykyinen hommani on helpompaa, mitä ny jonkun liinan välillä heittelee, ekä oo aikataulua mitä orjallsesti pitäisi noudattaa. Vapautensa puolesta pisteet menee rahdille.

 Elämäni ekan busikeikan kyllä tulen muistamaan hautaan asti. Lauttasaareen käskettiin mennä bussilla ja heittää saitsari Helsingissä verukkeella, että sä kun osaat tota ruotsia ja se porukka on sweduja, joo yritä siinä sitte äkkinäisenä toimia oppaana ja kuskina sekä keksiä paikat missä kiertää ihan pystymettästä heitettynä. Vuosi taisi olla 1989.

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 677
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: FH500
Vs: Bussin vai rekan ajo vaativampaa?
« Vastaus #8 : 29-09-2019, 14:14:22 »
HSL:stä en tiedä, mutta kaveri vaihtoi J**kko P**jolan elementtiajosta Länskän paikkuria ajamaan ja hyvin on viihtynyt. Varsinkin kun nyt muuttivat työvuorokiertoa niin, että ajaa vain aamuvuoroja.
Juu, ei Tampereen paikallispyöritys mitenkään kuraa ole, aikataulutus alkaa pikkuhiljaa toimimaan, liikennevalot on melkein aina vihreät ja asiakkaiden kanssa ei isommin tarvi vääntää.
Se tetris on vähentynyt huomattavasti, nykyisin MH:n rahti kulkee hyvin pitkälle kuorma-autoilla.
Se aikataulukin on vähän kaksipiippuinen juttu. Joskus voi olla vähän kiire, mutta toisaalta aika varmaksi tietää milloin työvuoro loppuu...
« Viimeksi muokattu: 29-09-2019, 15:15:26 kirjoittanut Sycorax »

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 154
  • Sukupuoli: Mies
  • FH16 kasettisoitin
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Bussin vai rekan ajo vaativampaa?
« Vastaus #9 : 29-09-2019, 21:22:19 »
Rekkamiehen pitää osata kuorman sidonta,

En minä ainakaan väitä oikeasti osaavani. Teoriassa ehkä, mutta en uskoisi pääseväni edes tiukasta teoriakokeetsa läpi. Niin vähän on tullut sitä tehtyä.

Maitoa ja haketta tullut ajettua ja nyt maa-aineksia. Ei paljoa ole vaatinut sitomista..