Kirjoittaja Aihe: Puoliperä vs keskiakseli  (Luettu 1798 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onestar

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 3
Puoliperä vs keskiakseli
« : 16-09-2019, 10:21:49 »
Osaatteko kertoa miksi puoliperävaunu on paljon yleisempi kuin keskiakseliyhdistelmä?
Painoa saa molemmissa olla esimerkiksi Espanjan liikenteessä 40 tonnia ja keskiakseliyhdistelmään(38) mahtuu muutama eurolava enemmän kuin puoliperään(34).
Omamassakin taitaa olla keskiakselilla aavistuksen pienempi, joten hyötykuormaakin mahtuisi enemmän.

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 616
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH540
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #1 : 16-09-2019, 11:08:06 »
Helpompi vaihtaa sitä veturia alta, kun alkaa mulkkaamaan kuormaa edestakasi
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Poke

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH III XL 6x2
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #2 : 16-09-2019, 11:45:26 »
Keskiakseliperävaunu yhdistelmän laivaus on kalliimpi kuin puoliperä yhdistelmän..
Qualitas Potentia Nostra

Poissa Thomson

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 494
  • Sukupuoli: Mies
  • Kiidon Kauko
    • Ac-Trans Oy
  • Ikkunakyltti: Thomson
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Tähtikeula
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #3 : 16-09-2019, 18:28:21 »
Samoin hankintahintaa epäilen, uskosin samanlaiset keskiakseliauto+kärryn ja puolikkaanveturi+kärryn niin sen ppv olevan huomattavasti halvempi.

Samoin thermokamppeissa ei tartte kahta kylmäkonetta.

Poissa Rahti77

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 116
  • Sukupuoli: Mies
  • No jos nuo vielä mahtuis...
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #4 : 16-09-2019, 19:03:40 »
Molemmista vois tehä jättirovion.
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa Palsu 72

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: VESKU PAPPA
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania+Hiab 800
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #5 : 16-09-2019, 19:25:00 »
Molemmista vois tehä jättirovion.
Tätä fanitan..  :tukka:
Rekkakuski ja motoristi, muuten terve
I do not need sex, governement fucks me every day !

Poissa Tuusa

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 127
  • Sukupuoli: Mies
  • FH16 kasettisoitin
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #6 : 17-09-2019, 09:08:28 »
Puolikkaan veturi on halvempi ja monikäyttöisempi.

Pääsee halvalla rahan tekoon rahdin ajoon.

Poissa onestar

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #7 : 17-09-2019, 17:02:45 »
Ok, hintaeron mä ymmärrän, mutta kuinka suuri se noin keskimäärin on? 10k? 20k? Monikäyttöisyyden suhteen molemmissa on puolensa. Ja toki lautoilla pari lisämetriä näkyy kalliimpana hintana, mutta eipä nuo keskiakselit ole hirveän yleisiä edes espanjan sisäisillä reiteillä

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 382
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Työajokki: FH500/2551/G490
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #8 : 17-09-2019, 20:07:39 »
Keskiakselikärry on aika tarkka kuormauksesta... Helposti tulee liikaa pystykuormaa aisaan jos tekee "vähän sinnepäin". Puolikas on vaan kaikin puolin kätevämpi tuolla lyhyempien yhdistelmien maissa, jos ei väkisin tarvii tehdä sitä yhdistelmää kahdella pätkäkuormatilalla esimerkiksi siksi, että tarvitsee jakeluauton siihen yhtälöön keulille.
R.I.P. Transpoint Oy Ab
☆ 04.04.1990
✝31.12.2010

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 616
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH540
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #9 : 17-09-2019, 22:03:23 »
Ja kuten Saksan rautatieyhyiön alaisuudessa ajaneet, Osloon B- junaa kiskoneet huomasivat, on se vetäjä ja alihankkija helpompi vaihtaa halvempaan, saatika laittaa uus autoilija tilaamaan ensin täysperän- tai vasikan veturia. Vetoqutolla, kun tulee kilometrit täyteen, pöytä auki ja uus alle. Vasikkaveturissa kun tulee kilsat täyteen, kuormatila pois ja uudelle alustalle, tai täysin uus kuormatila päälle. Tarkalla käytöllä kuormatilat kestää kumminkin vähintään kolmen auton eliniän
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa MikkoM

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
  • irtoperävetäjä
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Man TGX 480
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #10 : 23-09-2019, 00:01:45 »
Puoliperällä voi ajaa myös pitempää tavaraa (esim. rauta, paperikoneen telat,puutavara ym)  ja siihen voi lastata painavamman yksittäisen kappaleen. (kivenlohkare, koneen osa, jne)

Poissa Bamboo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #11 : 30-09-2019, 09:19:05 »
Tulipa tässä mieleen että eikö kolmiakselinen auto ja keskiakselikärry olisi näppärä maansiirrossa lyhyemmillä matkoilla? Kokonaismassa 50t eikä tarvi kasetoida.
Þetta reddast

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 616
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH540
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #12 : 30-09-2019, 09:33:30 »
Tulipa tässä mieleen että eikö kolmiakselinen auto ja keskiakselikärry olisi näppärä maansiirrossa lyhyemmillä matkoilla? Kokonaismassa 50t eikä tarvi kasetoida.
ruottisa käyttävät noita vallan. Vetävät aisan vielä pitkäks, että siltasääntö täyttyy ja saa painot tappiin. Suomessa sensijaan on enemmän noita kasetinvalmistajia, ni ne pitää kyllä huolen, ettei noita vasikkahimmeleitä tule
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa James

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 527
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: DAF
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #13 : 30-09-2019, 09:39:52 »
Eikös puolikkaankin kokonaismassa oo 50t nykyään.

Poissa Bamboo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #14 : 30-09-2019, 12:37:36 »
Eikös puolikkaankin kokonaismassa oo 50t nykyään.

V*lv*lla on näppärät taulukot näistä massoista. Näyttäis että puolikkaaseen saa parhaimmillaan 71t kokonaismassaksi. Neliakselinen vetäjä ja viisiakselinen kärry joista kolmella akselilla paripyörät. Tosin pituutta alkaa olla sen verran että taitaa olla aika tarkka paikasta missä tuollaisen kippaa...  :vihel:
Jos ajatellaan "perinteistä" kippipuolikasta, eli 3-aks vetäjä ja pari akselia kärryssä niin max. kokonaismassa on 44t. Jos lisätään kärryyn kolmas akseli niin sitten on 50-52t riippuen vetäjän rengastuksesta, mutta sitten tulee lisäksi minimi ääriakseliväli 11,8m. Ei ole tietoa eikä kokemusta noista sen enempää niin en osaa sanoa venyttääkö tuo yhdistelmän pituutta liikaa? Kai siinä voisi vetäjän pituudella kikkailla ettei kärrystä tule kippi pystyssä pilvenpiirtäjä?
Þetta reddast

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 616
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH540
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #15 : 30-09-2019, 14:37:28 »
Ohan noita kolmeakselisia kippikärryjä liukuakselilla, jossa viiminen akseli ajetaan kipattaessa alle, ja kuorma päällä se on kärryn lipan takapuolella. Tällä ratkasulla saa sen siltasäännön toimimaan. Nyttemmin on alkanu tulemaan myös neljäakselisia kippikärryjä, muunmuassa massan ajoon, mutta siellä on jo ennestäänkin ollu pitkät kuupat
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Bamboo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #16 : 30-09-2019, 15:04:08 »
Aina oppii uutta kun aikansa ihmettelee!  :hattu:
Tuosta tulikin mieleen, rapakon takanahan on joissain osavaltioissa sikäläisen siltasäännön täyttämiseksi kippiautoissa yksi akseli pitkän vivun päässä, ns "strong arm dump" joka vaan nostetaan pystyyn ja kipataan akselin ali.
Þetta reddast

Poissa Tuusa

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 127
  • Sukupuoli: Mies
  • FH16 kasettisoitin
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #17 : 30-09-2019, 19:58:00 »
V*lv*lla on näppärät taulukot näistä massoista. Näyttäis että puolikkaaseen saa parhaimmillaan 71t kokonaismassaksi. Neliakselinen vetäjä ja viisiakselinen kärry joista kolmella akselilla paripyörät.

Laitatko linkkiä, kun en sitä nyt mitenkään löydä.

Aiemmin eli ennen mittamuutosta muistan sitä katselleeni ja se on kyllä hyvin selkeästi tehty se Vollen taulukko.

Poissa Kassu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 147
  • Ikkunakyltti: Kassu
  • Työajokki: Scania R620 6x4
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #18 : 30-09-2019, 20:18:06 »
Eikös puolikkaankin kokonaismassa oo 50t nykyään.

52t, 58t, 64t, riippuen trailerista.
Kyllä ne tallilla piirteli kanssa teoriassa, että 71t puolikas on kai teoriassa mahdollinen.

Poissa Bamboo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Þetta reddast

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2187
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #20 : 30-09-2019, 20:46:52 »
Osaatteko kertoa miksi puoliperävaunu on paljon yleisempi kuin keskiakseliyhdistelmä?
Painoa saa molemmissa olla esimerkiksi Espanjan liikenteessä 40 tonnia ja keskiakseliyhdistelmään(38) mahtuu muutama eurolava enemmän kuin puoliperään(34).
Omamassakin taitaa olla keskiakselilla aavistuksen pienempi, joten hyötykuormaakin mahtuisi enemmän.
Vasikka on kyllä paljon painavampi kuin puolikas. Joskus niillä kannatti Espanjaan ajaa mutta ei enää, vienti kun on vähän heikkoa niin halvempi laittaa vajaa puolikas kuin vajaa vasikkayhdistelmä noiden edellämainittujen laivamaksujen takia.

Mä oisin kyllä tehnyt täysperän, vetokita samaan paikkaan kuin vasikoissa niin saa välin melkein yhtö lyhyeksi, pituushan ei Suomessa ongelma ja mantereella ei ketään hirveesti kiinnosta muutama kymmenen senttiä. Ei vaan olis tarvinnu painonjakaumasta niin välittää ja irrotus/kytkentä ois menny vaikka kasettikuskien tyyliin hytistä koska ei tarvi jalkoja veivailla.

Poissa Tuusa

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 127
  • Sukupuoli: Mies
  • FH16 kasettisoitin
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Puoliperä vs keskiakseli
« Vastaus #21 : 01-10-2019, 17:02:46 »
Tulipa pitkät linkit. Jos sössin jotain eikä nuo toimi niin googleen "Volvo massat 2019"

Kiitos!

Kertoo tosiaankin enemmän kuin tuhat sanaa. Ennen pystyi maalaisjärjellä olemaan perillä eri vaihtoehdoista, mutta nyt olen jo luopunut toivosta ymmärtää itse.