Kirjoittaja Aihe: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä  (Luettu 8522 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2179
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #44 : 27-01-2019, 12:18:43 »
Ei. Yli 28m pitää olla EBS:t, hätäjarruavustimet, kaistavahdit, kamerat ym. ym. ym. Toki tietysti jos ne laittaa, niin mikäs siinä. Mut tuskin kannattaa.
paitsi jos on 4 akselinen vetäjä niin et tarvi mitään. Tai varmaan kamerat ja ehkä EBS ?

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 369
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Työajokki: FH500/2551/G490
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #45 : 09-02-2019, 19:13:52 »
Töissä lueskelin näistä uusista mitoista tehtyä vajaan kahden aukeaman lehtijuttua, ja ymmärsin sen luettuani sen verran että tuosta sääntöviidakosta ei perkele tule valvova viranomainenkaan ymmärtämään hevonvittua ensimmäisiin kolmeen-neljään vuoteen...

Kotikylällä nähtiin jo kiidon kaken poikain taidonnäyte, kun ABC:n luona yritettiin tiukasta liittymästä lähteä kaksinumeroiselle kantatielle... Siinä oltiin nätisti hyvän aikaa jumissa, kun ei vaan perkele taitu vehkeet siitä reiästä missä jo perus 25,25 täysperä mokkulalla meinaa ahdistaa... :hullu:
R.I.P. Transpoint Oy Ab
☆ 04.04.1990
✝31.12.2010

Poissa Tuusa

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 108
  • Sukupuoli: Mies
  • FH16 kasettisoitin
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #46 : 12-02-2019, 07:45:47 »
Samaan syssyyyn nousi yhdistelmien suurin kokonaismassakin 77 tonniin, mutta vain eräällä teknisellä ratkaisulla.

Hybridiauton massasta jätetään 1 tonni huomioimatta, joten hybridi Sisun vetämän yhdistelmän vaakalappu saa laillisesti näyttää 77 t.

Poissa Rahti77

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 104
  • Sukupuoli: Mies
  • No jos nuo vielä mahtuis...
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #47 : 12-02-2019, 11:12:31 »
Eilen juttelin kotkassa superjunan kuskin kanssa, sanoi että pitäs talveksi kieltää tämmöset keksinnöt.
On saanu hiekotella ja olla hinattavana kuulemma ihan tarpeeksi...
Oon kyllä samaa mieltä.
Ainut järkevä olis pitkä viisiakselinen vetäjä ja täysperävaunu perässä.
Kaks kärryä on hanurista.
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa Tuusa

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 108
  • Sukupuoli: Mies
  • FH16 kasettisoitin
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #48 : 12-02-2019, 11:50:52 »
Kaveri ajanut jo pari vuotta pitkää 5-akselista Scaniaa ja perässä 5-akselinen kärry. Ei keksi mitään pahaa sanottavaa verrattuna yhden nipun vähemmän ottavaan lyhyeen neliakseliseen vetäjään verrattuna. Puutavaran ajosta siis kyse.

Hällä on kokemusta myös puoliperä+vasikka-yhdistelmästä hakkeen ajossa ja on tuo pitkä HCT-auto kuulemma aivan eri luokan vehjes ajettavuudeltaan talvikeleissä.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2179
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #49 : 12-02-2019, 13:21:22 »
Samaan syssyyyn nousi yhdistelmien suurin kokonaismassakin 77 tonniin, mutta vain eräällä teknisellä ratkaisulla.

Hybridiauton massasta jätetään 1 tonni huomioimatta, joten hybridi Sisun vetämän yhdistelmän vaakalappu saa laillisesti näyttää 77 t.
oikeastaan saa vaan sen hybridilaitteiston lisäpainon verran lisää, max. 1000 kg , valmistajan pitää antaa todistus jossa kerrotaan laitteiston aiheuttama painonlisäys. Toihan on EU-pykälä, ei suomalaisten erivapaus.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2100
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #50 : 12-02-2019, 13:38:38 »
Samaan syssyyyn nousi yhdistelmien suurin kokonaismassakin 77 tonniin, mutta vain eräällä teknisellä ratkaisulla.

Hybridiauton massasta jätetään 1 tonni huomioimatta, joten hybridi Sisun vetämän yhdistelmän vaakalappu saa laillisesti näyttää 77 t.



https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L4P21
Lainaus
Vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävän auton massa saa olla 1 momentin 1–8 kohdassa säädettyä suurinta sallittua arvoa suurempi siltä osin kuin valmistaja osoittaa, että massan kasvu johtuu vaihtoehtoisen käyttövoiman edellyttämästä lisäpainosta. Lisäystä saa olla enintään yksi tonni.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L4P23
Lainaus
Yhdistelmän massa saa olla 1 momentissa säädettyä suurinta sallittua arvoa suurempi 21 §:n 5 momentissa säädetyin edellytyksin, jos yhdistelmän osana on mainitussa momentissa tarkoitettu vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävä auto

Aattelin linkittää nämä, niin näkee ettei tarvi ajatella jotta "mitä baarin puhetta tuokin on".
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Tuusa

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 108
  • Sukupuoli: Mies
  • FH16 kasettisoitin
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #51 : 12-02-2019, 14:13:44 »
Aattelin linkittää nämä, niin näkee ettei tarvi ajatella jotta "mitä baarin puhetta tuokin on".

Pykälä koskee näköjään myös kaasuautoja. Onkos markkinoilla tarpeeksi tehokasta kaasumallia 76 tonnin kokonaismassoille? Vissiin tehovaatimus pitää laskea 77 tonnin mukaan.

Muoks: Eipä sen yhdistelmän tarvitse olla 76-tonninenkaan vaan +1 tonnia on käytettävissä myös vaikka puoliperäyhdistelmässä. Hyvä niin.
« Viimeksi muokattu: 12-02-2019, 14:23:38 kirjoittanut Tuusa »

Poissa JakeH

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 595
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH540
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #52 : 12-02-2019, 15:03:06 »
Pykälä koskee näköjään myös kaasuautoja. Onkos markkinoilla tarpeeksi tehokasta kaasumallia 76 tonnin kokonaismassoille? Vissiin tehovaatimus pitää laskea 77 tonnin mukaan.

Muoks: Eipä sen yhdistelmän tarvitse olla 76-tonninenkaan vaan +1 tonnia on käytettävissä myös vaikka puoliperäyhdistelmässä. Hyvä niin.
on niin pienet nämä Suomen markkinat, ettei kannata tänne kehitellä mitään omaa. 460 on suurin, mitä volvolta saa kaasuna
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2179
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #53 : 12-02-2019, 15:15:54 »
on niin pienet nämä Suomen markkinat, ettei kannata tänne kehitellä mitään omaa. 460 on suurin, mitä volvolta saa kaasuna
entäs Iveco tai Scania ? Nehän on oikeita kaasumoottoreita, Volvon ei.

Poissa JakeH

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 595
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH540
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #54 : 12-02-2019, 15:34:15 »
entäs Iveco tai Scania ? Nehän on oikeita kaasumoottoreita, Volvon ei.
en tiijä, en oo perehtyny. En ole yhtään autoo ostamassa. Tota vaan sivuttiin yhellä kurssilla
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Rahti77

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 104
  • Sukupuoli: Mies
  • No jos nuo vielä mahtuis...
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #55 : 12-02-2019, 17:41:26 »
Kaveri ajanut jo pari vuotta pitkää 5-akselista Scaniaa ja perässä 5-akselinen kärry. Ei keksi mitään pahaa sanottavaa verrattuna yhden nipun vähemmän ottavaan lyhyeen neliakseliseen vetäjään verrattuna. Puutavaran ajosta siis kyse.

Hällä on kokemusta myös puoliperä+vasikka-yhdistelmästä hakkeen ajossa ja on tuo pitkä HCT-auto kuulemma aivan eri luokan vehjes ajettavuudeltaan talvikeleissä.

Tommosta ajelis mieluusti itekin, varmaan on tukeva ajaa.
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2179
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #56 : 12-02-2019, 18:27:02 »
en tiijä, en oo perehtyny. En ole yhtään autoo ostamassa. Tota vaan sivuttiin yhellä kurssilla
mitä tossa googlettelin niin ei taida olla, suunnilleen samat tehot kaikilla. Mä kyllä ottaisin Volvon puolikaasumoottorin, vielä jos sitä dieselvoimaa sais lisättyä normaalitasolle silloin kun kaasu loppuu niin ei tarvis miettiä mistä saa kaasua. En tiedä onko se vaan vihreyden takia rajotettu vai eikö niistä kaksoissuuttimista vaan tule enempää ? Tai aina vähän enemmän saa mutta saako tarpeeksi on eri asia.

Poissa Mahti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 237
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: MAHTI
  • Titteli: Eläkeläinen
  • Työajokki: Lolvo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #57 : 12-02-2019, 18:38:31 »
Eilen juttelin kotkassa superjunan kuskin kanssa, sanoi että pitäs talveksi kieltää tämmöset keksinnöt.
On saanu hiekotella ja olla hinattavana kuulemma ihan tarpeeksi...
Kaks kärryä on hanurista.

Tuntuu että pelkällä b-junalla on mahdotonta ajella vaikka kuinka latoisi painoa linkkiin. Saatika se että on molemmissa pitkissä kärryissä "sopivasti" painoa.
Tieteen suuri tragedia on se, että ruma tosiasia rikkoo kauniin teorian. - Thomas Huxley
Kyyninen ihminen tietää kaiken hinnan, mutta ei minkään arvoa.
Kuvia

Poissa Rahti77

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 104
  • Sukupuoli: Mies
  • No jos nuo vielä mahtuis...
  • Ikkunakyltti: Rahtarit ja kukat
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #58 : 12-02-2019, 19:33:06 »
Tuntuu että pelkällä b-junalla on mahdotonta ajella vaikka kuinka latoisi painoa linkkiin. Saatika se että on molemmissa pitkissä kärryissä "sopivasti" painoa.

Juu, tälläkin oli lankkukuorma kyydissä, eli ei juurikaan pysty painoilla edes kikkailemaan. Sanoi olleensa sahan pihassa jo jumissa..
Kylähullun paperit löytyy.

Poissa JakeH

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 595
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH540
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #59 : 15-02-2019, 16:31:33 »
entäs Iveco tai Scania ? Nehän on oikeita kaasumoottoreita, Volvon ei.
no nyt tuli Väh*lälle ajoon 460 väliteli Iveco, pitkällä trailerilla, kuinka muutenkaan
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa JakeH

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 595
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH540
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #60 : 15-02-2019, 23:55:09 »
EU suunnittelee sallivansa 90cm pidemmät hytit, sikäli kun oikein tuosta Hollanninkielisestä sivustosta ymmärsin

https://www.ttm.nl/trucks/langere-cabines-vanaf-september-2020/113025/
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa säiliösami

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 301
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: PKK 74
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 540
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #61 : 23-02-2019, 20:34:31 »
Lisiä pitäs maksaa jo vasikka eli kyykäärmeyhistelmän sompailusta.
Noille hct junille pitäs saada oma palkkaluokka.
Ei ole vielä palkkaluokkaa tullut, mutta hct lisä kyllä kaikilta tunneilta mitä sellaista olen ajanut.
Ja itse asiassa tykkään kyllä ajaakin kyseisellä vekottimella.

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2094
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #62 : 23-02-2019, 21:11:27 »
Ei ole vielä palkkaluokkaa tullut, mutta hct lisä kyllä kaikilta tunneilta mitä sellaista olen ajanut.
Ja itse asiassa tykkään kyllä ajaakin kyseisellä vekottimella.

Palioko tämä lisä on?

Poissa pölymuotti

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 22
  • Sukupuoli: Mies
  • Vituixmän
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R620 8x4
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #63 : 23-02-2019, 21:25:52 »
Ei ole vielä palkkaluokkaa tullut, mutta hct lisä kyllä kaikilta tunneilta mitä sellaista olen ajanut.
Ja itse asiassa tykkään kyllä ajaakin kyseisellä vekottimella.
Ite sen verran ahne eiku ahkera että joka penni kelpaa minkä saa menetetystä vapaa-ajasta. :vihel:

Poissa Poke

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1032
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH III XL 6x2
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #64 : 23-02-2019, 21:47:36 »
Mua ei vois vähempää kiinnostaa puolikasta pitemmät yhdistelmät.. Vituttaa muutenkin jo mää hommat..
Qualitas Potentia Nostra

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2094
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #65 : 23-02-2019, 22:37:56 »
Mua ei vois vähempää kiinnostaa puolikasta pitemmät yhdistelmät.. Vituttaa muutenkin jo mää hommat..

Oon muute  pistäny merkille että aikasta moni on vaihtamassa alaa ku vtuttaa :ide3: oonkoha mie pölijä vai vaan oikialla alalla ku ei oo ikinä reilu 22 vuojen aikana tullu mieleen että lähtisin muihi hommiin? :ide1: