Kirjoittaja Aihe: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä  (Luettu 11289 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Petu

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 268
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Petteri
  • Työajokki: Scania R730
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #110 : 23-08-2019, 12:24:07 »
Paljon tollasessa 74t on eroa kantavuudessa vs. 76t?
N. 3tn pienempi on 74 vs 76 tos mikä meillä on. Siinä tosin on vanha kärry mihin on jälkikäteen lisätty akseli, eikä toisaalta ole toista aivan samanlaista yhdistelmää muutenkaa meillä. Luulis että jos olis uudet muuten täysin samoilla spekseillä olevat yhdistelmät, niin ero olis pienempi kantavuudessa.
Lisää kaasua, oja syvenee.

Poissa alfred_j_kwak

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 209
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo fm/sisu e
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #111 : 24-08-2019, 09:03:55 »
N. 3tn pienempi on 74 vs 76 tos mikä meillä on. Siinä tosin on vanha kärry mihin on jälkikäteen lisätty akseli, eikä toisaalta ole toista aivan samanlaista yhdistelmää muutenkaa meillä. Luulis että jos olis uudet muuten täysin samoilla spekseillä olevat yhdistelmät, niin ero olis pienempi kantavuudessa.

Kulutuksessa varmaan kohtalainen ero?

Poissa Petu

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 268
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Petteri
  • Työajokki: Scania R730
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #112 : 24-08-2019, 11:47:05 »
Kulutuksessa varmaan kohtalainen ero?
Litra määriä en muista paljonko on eroa, mutta huomattava ero on.
Lisää kaasua, oja syvenee.

Poissa Bamboo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #113 : 03-10-2019, 00:58:08 »
Esittelyssä oli kolmen puoliperävaunun yhdistelmä.  :ajoa:

Veturina MB Actros, jossa hydraulinen etuveto ja kohtuullinen nosturi viikattuna hytin taakse. Sitten ensin puoliperävaunu, jossa perässä vetopöytä (eli onko se sitten B-linkki?), sen perässä toinen samanlainen ja kolmantena normaali puoliperävaunu.  :hattu:

Omistaja kehui käteväksi peliksi LVI-talon jakoajossa. Ehkä se sitä on, ehkä ei. Ehkä sillä on tarkoitus käydä yhden kärryn kanssa eri työmailla, mutta johan tuollaisen retelin purkaminen ja kokoaminen vaatii tyhjentämään paikallisen Apsin kentän muista autoista.
Luin samaisen jutun ja tuli katsottua vielä juutuubasta videokin missä haastattelivat kyseisen yhdistelmän omistajaa. Teliveto, hydraulinen etuveto ja aikoi vielä ketjunheittäjät laittaa kun ei kuulemma meinaa kumissa riittää pito talvella.  :vihel:
Purkupaikat kuulemma sellaisia että vain muutamassa joutuu katkomaan. No, jos itte on tyytyväinen niin mikäs siinä.  :hattu:
Þetta reddast

Poissa alfred_j_kwak

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 209
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo fm/sisu e
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #114 : 07-10-2019, 16:54:27 »
Luin samaisen jutun ja tuli katsottua vielä juutuubasta videokin missä haastattelivat kyseisen yhdistelmän omistajaa. Teliveto, hydraulinen etuveto ja aikoi vielä ketjunheittäjät laittaa kun ei kuulemma meinaa kumissa riittää pito talvella.  :vihel:
Purkupaikat kuulemma sellaisia että vain muutamassa joutuu katkomaan. No, jos itte on tyytyväinen niin mikäs siinä.  :hattu:

Saa olla aika julman kokonen pilkki jos meinaa katkomatta viimesen kärryn nosturilla purkaa?

Poissa Bamboo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #115 : 07-10-2019, 17:02:46 »
Saa olla aika julman kokonen pilkki jos meinaa katkomatta viimesen kärryn nosturilla purkaa?
Ajaa vankkurit rinkiin niinkuin villin lännen leffoissa kun intiaanit hyökkää... :hullu:
Þetta reddast

Poissa alfred_j_kwak

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 209
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo fm/sisu e
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #116 : 07-10-2019, 17:55:05 »
Ajaa vankkurit rinkiin niinkuin villin lännen leffoissa kun intiaanit hyökkää... :hullu:

Voi vankkureiden renkaat hitusen jarruttaa tuossa vehkeessä 😂

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 651
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: FH500
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #117 : 08-10-2019, 03:49:23 »
Niin sitä tässä on puhuttukin maailmalla että vaikka kaluston mitat kasvaa niin ei ne käyntipaikkojen tontit tai sisätilat kasva samaa tahtia. Eikä hommaan annettu aikakaan kasva samaa tahtia, toki sitä väkisillä käytetään lisää.

Poissa Tuusa

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 120
  • Sukupuoli: Mies
  • FH16 kasettisoitin
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #118 : 08-10-2019, 17:54:53 »
Niin sitä tässä on puhuttukin maailmalla että vaikka kaluston mitat kasvaa niin ei ne käyntipaikkojen tontit tai sisätilat kasva samaa tahtia. Eikä hommaan annettu aikakaan kasva samaa tahtia, toki sitä väkisillä käytetään lisää.

Se pitääkin olla oikea kalusto oikeaan paikkaan. Tästä on menneinä vuosina vähän lipsuttu, kun on ollut ajatus ajaa yhdellä ja samalla autolla kaikki ajot.

Eikä kyse vain kärryistä kun vetäjissäkin on alkanut näkymään melkoisen pitkiä 5-akselisia autoja kappaletavara-ajossakin.

Poissa andy

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 621
  • Sukupuoli: Mies
  • Sirkusjuna teiden tukko ratissa pokka ukko.
  • Ikkunakyltti: ANDY
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 4 540
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #119 : 10-10-2019, 22:59:40 »
Ei ihan aina autoilijatkaan (lue isännät) ymmärrä miksi suurin ei välttämättä ole kauneineta. Kaveri sai uuden yhdistelmän alleen kokonaispituudeltaan 28m ja 4,4 korkean. Oli kyllä protestoinnu sitä jo ennakkoon, ettei tuu olemaan hyvä juttu, mutta kuten arvata saattaa oli isännän mielessä vain, että kunhan saadaan mahdollisimman paljon tavaraa kyytiin. No lopputulema on, että kaksi vakionoutopaikkaa ei enää ole vakionoutopaikkoja kun ei se uusi mahdu niihiin kahteen paikkaan ja nämähän ovat siis täyden kuorman paikkoja eli on niillä taloudellista merkitystä, varsinkin kun joku muu saa ne nyt ajaakseen, eikä tuo isompi auto tuonnut yhtään uutta noutopaikkaa.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2184
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #120 : 10-10-2019, 23:17:39 »
Ei ihan aina autoilijatkaan (lue isännät) ymmärrä miksi suurin ei välttämättä ole kauneineta. Kaveri sai uuden yhdistelmän alleen kokonaispituudeltaan 28m ja 4,4 korkean. Oli kyllä protestoinnu sitä jo ennakkoon, ettei tuu olemaan hyvä juttu, mutta kuten arvata saattaa oli isännän mielessä vain, että kunhan saadaan mahdollisimman paljon tavaraa kyytiin. No lopputulema on, että kaksi vakionoutopaikkaa ei enää ole vakionoutopaikkoja kun ei se uusi mahdu niihiin kahteen paikkaan ja nämähän ovat siis täyden kuorman paikkoja eli on niillä taloudellista merkitystä, varsinkin kun joku muu saa ne nyt ajaakseen, eikä tuo isompi auto tuonnut yhtään uutta noutopaikkaa.
pituus vai korkeus ?

Poissa andy

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 621
  • Sukupuoli: Mies
  • Sirkusjuna teiden tukko ratissa pokka ukko.
  • Ikkunakyltti: ANDY
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 4 540
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #121 : 10-10-2019, 23:28:53 »
Sekä että, mutta enemmän pituus kun ei mahdu/taivu sisälle ahtaudesta johtuen ja toisessa paikassa ei mene enää vaakalle tuolla pituudella kuorman kanssa (automaattivaaka)

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2102
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #122 : 13-10-2019, 14:43:42 »
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/artikkeli-1.527151

Saas nähä kuinka nää poikkeusluvan saaneet liikkuu pitkässä juoksussa kun volyymit on laskenut puoleen.
Jos nyt saa edes luvan jatkaa.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Tuusa

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 120
  • Sukupuoli: Mies
  • FH16 kasettisoitin
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä
« Vastaus #123 : 13-10-2019, 20:48:23 »
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/artikkeli-1.527151

Saas nähä kuinka nää poikkeusluvan saaneet liikkuu pitkässä juoksussa kun volyymit on laskenut puoleen.
Jos nyt saa edes luvan jatkaa.

Ei metsäteollisuuden volyymit sentäs puolittunu ole, mutta ylä-lapin hakkuut kylläkin. Sitä vaan hakataan senkin edestä sitten muualla tai tuodaan Venäjältä.

Eikös se toinen lappilainen HCT ole 5-akselinen Scania, jossa nuppiin mahtuu kaksi nippua ja perässä normaali 5-akselinen kärry? Samanlainen kuin H**nosilla itä-suomessa. Sellaisella nyt ajaa jo hyvälle laanille metsäänkin.

Mutta joo, on se tuollaiseen erikois-HCT:hen investoiminen melkoista riskiä, kun sillä yhdistelmällä ei sitten paljon muualla ajeta. Kun pötkön kokoaa mahdollisimman vakio osista niin niille löytyy käyttöä muuallakin ja joku vielä ostaakin käytettynä.

Metsätehon sivuilla esitelty kaikki poikkeusluvalla liikkuvat pölli- ja hakeyhdistelmät: http://www.metsateho.fi/hct/

H**nosen kuskien kanssa olen puhunut ja kehuvat kovasti mukavaksi työkaluksi. Hurjasta akselivälistä huolimatta on kuulemma ihan vakiotilauskamaa Scanialta eli huollot ja takuut toimivat ilman mitään muttia, eikä ole ongelmia ollutkaan.



Tämä on se toinen lappilainen HCT. Onkohan tämän akseliväli sittenkin vähän lyhyempi kuin yläkuvassa olevassa H**nosten autossa?

« Viimeksi muokattu: 13-10-2019, 20:55:56 kirjoittanut Tuusa »