Kirjoittaja Aihe: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan  (Luettu 3123 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Poseidon

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« : 03-02-2016, 05:20:12 »
Moro! Olen parikymppinen kuskin alku ja ajattelin kysyä perus muistisääntöjä vanhoilta rahtareilta liukkaalla ajamiseen? Esim; liukkaat ylä- ja alamäet. Firmalla on kova luotto nuoresta iästäni huolimattani ja pahin pelkoni olisi luiskauttaa koko yhdistelmä ojaan taikka jäädä johonkin jumiin. Korttia ajaessani talvi oli todella leuto joten ajotunneilla en päässyt harjoittelemaan ns. "tosi olosuhteissa". Kappaletavarapuolella häärin joten painotkin saattavat vaihdella radikaalisti pumpulista rautaan.

Poissa säiliösami

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 301
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: PKK 74
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 540
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #1 : 03-02-2016, 11:14:59 »
Älä touhua mitään muuta. Kun ajat, aja.
Tämä talvi on ollut Etelä-Savo/ Kaakonkulmalla minusta hankalin pitkään aikaan. Keli heiluu nollan tienoilla niin vetää herkästi märän tien uskomattoman liukkaaksi. Ajelet kaikessa rauhassa  ja sitten tulee tulee peltoaukea jossa tuuli puhaltaa navakasti ja tuuli tarttuu kalustoon uraisella ja jäisellä tiellä...

Poissa DNF

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 400
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: FM500 + PK110
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #2 : 03-02-2016, 18:52:03 »
Pakokaasujarrua ei pidä käyttää ollenkaan.
Tasauspyörästön lukon käyttöä ei kannata vierastaa.
Ennakoi vielä enemmän kuin normaalisti.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1952
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #3 : 03-02-2016, 19:10:15 »
Pakokaasujarrua ei pidä käyttää ollenkaan.
Höpö höpö. Toki sen toiminta ja teho pitää tuntea ennakolta, mutta ei sitä käyttämättä kannata jättää.

Eikä jumiin jäämistäkään pelätä kannata. Jos joku väittää ettei ole ikinä ollut missään koskaan jumissa, niin joko a) se ei ole ajanut tarpeeksi tai b) se valehtelee.
Enemmän tai vähemmän jumissa on ollut jokainen, joskus pääsee omineen pois, joskus tarvii ulkopuolista apua.

Mieluummin kuitenkin vähän liian varovaisesti, kuin yhtään liian huolettomasti. Käy sitten vaikka kävellen kattomassa pätkän matkaa jos joku jakopaikka askarruttaa.
Samoin sitten sitä vauhtia vaan pois, jos tie on tolkuttoman liukas ja hirveillä urilla. Aina sanotaan että 'vartti pois vauhdista, niin jarrutusmatka puolittuu', mutta samalla lähtee myös kolmasosa keskipakovoimasta. Ja kun se ei ole siinä mutkassa välttämättä isosta kiinni, pysyykö tiellä vai ei. Joku nelinumeroinen tie kunnon urilla ja liukas, mutkassa etupyörä vähän hakee urassa, niin helposti pito rikkoutuu ja sit mennään. Itelläkin on tossa Hallin välillä pari paikkaa, joita en talvikelissä juuri koskaan aja yli 70:ä. Juurikin tien geometrian, urien yms. takia.

Poissa Mahti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 237
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: MAHTI
  • Titteli: Eläkeläinen
  • Työajokki: Lolvo
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #4 : 03-02-2016, 19:27:05 »

Mieluummin kuitenkin vähän liian varovaisesti, kuin yhtään liian huolettomasti.

Oman harkinnan/uskalluksen mukaan, heti kun näkyvyys huononee niin vauhtia pois. Eilen tultiin koko matka humppilasta huittisiin 60-70km/h kun tie oli siinä kunnossa missä oli ja lunta pyrytti vielä sopivasti.
Tieteen suuri tragedia on se, että ruma tosiasia rikkoo kauniin teorian. - Thomas Huxley
Kyyninen ihminen tietää kaiken hinnan, mutta ei minkään arvoa.
Kuvia

Poissa DNF

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 400
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: FM500 + PK110
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #5 : 03-02-2016, 20:07:18 »
Höpö höpö. Toki sen toiminta ja teho pitää tuntea ennakolta, mutta ei sitä käyttämättä kannata jättää.
Näin juuri, kirjoitin vähän hätäsesti. :hattu: Toki jos on reilummin kuormaa päällä, niin silloin voi kyllä käyttää.
Itse kun tulee enimmäkseen ajettua melko kevyillä kuormilla, niin herkästi napsaisen pois päältä.

Tosin kertaalleen on kantavuuskuormalla (nupilla) ajaessa pakokaasujarru saanut perän irti. Paikkakin oli mitä mainioin. Tie enimmäkseen vesijäällä ja edessä vasemmalle taittuva alamäki, jonka sitten liu'uin suunnilleen tien leveydeltä alas. Onneksi ei tullut ketään vastaan ja tielläkin pysyin. Kai tuosta tapauksesta jäi joku varovaisuus kyseistä apuvälinettä kohtaan. Tosin kyseessä oli Volvon on/off -tyyppinen keksintö, eli kun nostin jalan kaasulta niin pakokaasujarru löi heti päälle.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1952
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #6 : 03-02-2016, 20:13:48 »
Tosin kertaalleen on kantavuuskuormalla (nupilla) ajaessa pakokaasujarru saanut perän irti. Paikkakin oli mitä mainioin. Tie enimmäkseen vesijäällä ja edessä vasemmalle taittuva alamäki, jonka sitten liu'uin suunnilleen tien leveydeltä alas. Onneksi ei tullut ketään vastaan ja tielläkin pysyin. Kai tuosta tapauksesta jäi joku varovaisuus kyseistä apuvälinettä kohtaan. Tosin kyseessä oli Volvon on/off -tyyppinen keksintö, eli kun nostin jalan kaasulta niin pakokaasujarru löi heti päälle.
Juu kyllä pakokaasujarru pitää painaa erikseen päälle. Joko sit omasta napistaan tai jarrupolkimesta. Tokihan se on Scaniassakin on/off, mutta ei se sentäs kaasu nostamalla päälle mene. Toki pitää muistaa, että kun on liukasta, niin jo pelkkä kaasun nosto voi ottaa perän irti.
Viimeks piti napata pakokaasujarru pois päältä, kun tuli puolikkaalla tuolta Tervasmäen päältä alas. Ykköspytyssä (10000) nelisen tonnia litroja, kakkosessa (6000) vähän vähemmän, mutta kuitenkin sen verran että teliä ei voinu pitää ylhäällä että etupyörät ottas tiehen, mutta alhaalla ollessa vetoselle jäi 6tn painoa. Eka hipasu jarrupolkimeen nappas vetosilta pidon pois, onneks ABS kerkis napata pakokaasujarrun pois ennenkö ite kerkisin napille.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4223
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Ikkunakyltti: Heikki
  • Titteli: ...
  • Työajokki: ladun kiillotin
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #7 : 03-02-2016, 21:05:26 »
"mieluummin jumissa ku ojassa" on oma motto. eli jos on todella liukasta etkä tiedä mitä edessä on, niin mieluummin laskee sitten vauhtia vaikka sitten onkin vaarana ettei mee mutkan takana olevaa mäkeä ylös. mutta parempi se on sit olla kuin vetää siitä mutkasta metsään.

Ja jos jossain pihalla tms vekslailet/peruuttelet, eikä meinaa kääntyä, niin sitten vähennetään eka nopeutta ja sitten käännetään renkaita suorempaan. Siitä näkee että on amatööri ratissa, jos eturenkaat puskee niin käännetään vaan lisää.. niin se ei ainakaan käänny.

jos joutuu ylämäkeen jarruttelee liikennevaloihin, niin mieluummin vaikka puolitetulla ryöminnällä pitää auton hieman liikkessä kuin pysähtyy kokonaan. Jos sit joutuu kuitenkin  pysähtyy, niin lukko päälle ja yrittää jostain reunasta saada edes vähän pitoa ja tooooodella rauhallisesti liikkeelle. jos se sutaisee niin sit ei liiku kuin taaksepäin.

heittoketju on kova olla mukana ja jossain astiassa hiekkaa.

sit kun jää lumiselle/jäiselle parkkipaikalle parkkiin yöksi , niin muutaman kerran kannattaa siirtää eteen tai taakse ennenku sammuttaa koneet. vaikka 5-10min välein. Ei sula kuumilla renkailla niin suuret montut.

Jos tuut liukkaalla risteykseen, niin kannattaa jarruttaa oikeasti hyvissä ajoin, kesällä kitka pysyy samana koko ajan mutta talvella ei, koska yleensä risteykset on kiillotettuja. Voi olla että viimeisellä 20-10metrillä et saa oikeastaan yhtään vauhtia hidastumaan, ainoo mitä jarrupolkimesta tapahtuu on että absit alkaa supsuttelee...

ja liikenteessä tietysti ne turvavälit ja tilannenopeudet kohdilleen.
Escucha el Oi!

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1952
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #8 : 03-02-2016, 21:09:43 »
heittoketju on kova olla mukana ja jossain astiassa hiekkaa.

sit kun jää lumiselle/jäiselle parkkipaikalle parkkiin yöksi , niin muutaman kerran kannattaa siirtää eteen tai taakse ennenku sammuttaa koneet. vaikka 5-10min välein. Ei sula kuumilla renkailla niin suuret montut.
Ite pruukaan pistää siinä siirrellessä sen heittoketjun valmiiks vetosen alle. Ei painu se vetopyörä niin paljoa ja on ketju valmiiks alla.

Poissa termos

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 156
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #9 : 03-02-2016, 22:05:51 »
Ite pruukaan pistää siinä siirrellessä sen heittoketjun valmiiks vetosen alle. Ei painu se vetopyörä niin paljoa ja on ketju valmiiks alla.

Pätkä renkaan pintaa on tähän myös kova sana. (tais olla joskus siitä juttuakin jossain muussa keskustelussa)

Poissa Poseidon

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #10 : 04-02-2016, 15:02:50 »
Kiitos kaikille vastauksista! Viime yönä tavara taas liikku ja ladullakin pysyttiin.  :ajoa: Kaikki vähäinenkin jännitys kaikkosi kun sai lukea muiden kokemuksia ja mielipiteitä asiasta.

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #11 : 04-02-2016, 22:15:06 »
Ja se kannattaa muistaa liukkailla pihoilla, että se painava kärry yrittää lykätä sitä auton peräää irti vaikka menis kuinka hiljaa.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1952
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #12 : 04-02-2016, 22:32:51 »
Ja se kannattaa muistaa liukkailla pihoilla, että se painava kärry yrittää lykätä sitä auton peräää irti vaikka menis kuinka hiljaa.
Totta. Eikä siihen tarvita edes liukasta.

Takavuosina meillä yksi kaveri oli tehokas iltakuormalla ja kävi purkamassa nupista ensin tipat pois, kärry oli teollisuusalueella yhden asiakkaan pihassa parkissa. Sai nupin tyhjäksi, otti kärryn perään, purki sille asiakkaalle missä kärry oli ja lähti seuraavalle. Matkaa muutama sata metriä, nuppi tyhjä (12tn) ja kärry vielä melko täysi (~30tn). Kurvasi firman A asvalttipihalta oikealle firman B hiekkapihalle ja vauhtia sillai normaalisti. Kärry lähti työntämään veturin perää vasemmalle ja vetosilla ei sivuttaispito piisannut hiekalla. Lopputuloksena mulla soi puhelin ja sitte sieltä kuului: "Tarvis vähä apuja. Mulla on 20m korkee mänty veturin ja kärryn välissä, vielä ei oo mitään rikki, mutta en mä tästä poiskaan pääse..." Sattui olemaan metsäkonefirma ja ukkoja paikalla, kaatoivat sen puun...

Poissa peikko-84

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 127
  • Sukupuoli: Mies
  • Neot/LP/Neste
  • Ikkunakyltti: "Obelix"
  • Titteli: ...
  • Työajokki: MB Actros
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #13 : 05-02-2016, 01:16:40 »
Ja se kannattaa muistaa liukkailla pihoilla, että se painava kärry yrittää lykätä sitä auton peräää irti vaikka menis kuinka hiljaa.

varsinkin jos on takapainoinen vetäjä ja etupainoinen kärry.
Gods of thunder, lightning, and rain
Lustful succubuses of death and pain
Are gathered tonight up in the steel sky

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2097
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #14 : 10-02-2016, 19:39:47 »
Lastaa myös mahdollisuuksien mukaan painavampaa tavaraa vetäjään jos mahdollista,etkös sie kappaletavaraa kuskaa? siinähän pystyy aikasta palijon päättämään itse mitä lastaa ja mihin kohtaan.Vaikka se hidastaisi/hankaloittaisi hommia hieman,niin enemmän se hidastaa ku oot jossaki jumissa tai pahimmassa tapauksessa ojasa.
Hiekkaa on myös hyvä olla aina mukana niinkuin Heikki tuossa mainitsikin ja kaupparullakon välitasot ovat hyvät apuvälineet jos sattuu jumiin jäämään :ide3: Eti semmosia pari kpl matkaan.Jos/kun jäät johonki jumiin,niin eiku hiekkaa pyörän eteen ja junttaat välitasot kummankin vetävän ja maanpinnan väliin ja sitte varovasti liikkeelle.Voi myös tietysti tyrkätä jo valamiiksi pyörän alle ennenku jää parkkiin jos siltä näyttää.

Poissa Ievukka

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 10
  • Sukupuoli: Nainen
  • Ikkunakyltti: Ieva
  • Titteli: Duunari
Vs: Ohjeita liukkailla ajamiseen kaivataan
« Vastaus #15 : 02-06-2019, 12:57:21 »
Vanha aihe, mutta aina ajankohtainen tosin nyt on kesä. Itse taiteilin just ekan täyden talven läpi ja seuraavia huomioita tein mitkä auttavat ja lisäävät turvallisuutta. Suurinosa näistä on jo mainittu mut kertaus on opintojen äiti  :soo:

- jos yhtään epäilyttää/et näe kunnolla/tms mahdollisuuksien mukaan pudota nopeutta.
- hiekkaa mukaan, hiekkasäkki mukana johdatti hyvin talven läpi
- keskity ajamiseen, unohda puhelin ja aikataulu. Huonolla kelillä mennään huonon kelin mukaan
- painonsiirto ja lukko on tehty hankalia paikkoja varten, ennakoi hyvissä ajoin reitin pahat paikat ja jos huomaat/tiedät vaikka jäisen mäennousun liikenneympyrän jälkeen kannattaa apukeinot ottaa käyttöön hyvissä ajoin
- kuormaa enemmän vetäjään kuin kärryyn
- älä painata rajoitinta vasten, pidä aina pieni pelivara jos kärri päättää lähteä