Kirjoittaja Aihe: Vetokytkimistä  (Luettu 53437 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tosiju

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 428
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #22 : 02-05-2012, 01:42:35 »
Sepä se. Meillä on sinänsä hyvä kun me touhutaan niin pienellä porukalla että on kaikkien vähän pakko kattoo miten kalustoa kohtelee.
-Päivä päivältä lähempänä kuolemaa-

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 793
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #23 : 02-05-2012, 12:47:21 »
Ei vaan tekee sen kun teli ylhäällä irrottaa. Tappi jää ikäänkuin jumiin sinne ylös eikä tule sitä tarvittavaa paria senttiä alas kun vivun kääntää laukaisuasentoon. En tiedä sitten onko silmukka telin ollessa ylhäällä sellaisessa kulmassa että se painaa väkisin tapin sinne ylös.

Nii joo, käsitin niin, että kun teli ylhäällä kytkee. Luetunymmärtäminen...

Tuon vakiajokin VBG tekee lisäksi sitä, että jos suoraan kääntää vivun alas, niin jantta putoaa samalla. Vipu pitää kääntää väliasentoon ja odottaa, että kuuluu pieni "klak" ja sitten kääntää alas.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 395
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH500/2551/G490
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #24 : 02-05-2012, 17:01:09 »
  Dollyn vetoon soveltuvista kidoista omat havainnot on, että TAV kestää 2 - 3 kertaa niin kauan kuin VBG. Mutta kun mekanismi lopulta sitten hajoaa, TAV haittaa kytkemistä enemmän kun tappi juuttuu ihan ylös, eikä tule alas vaikka tekis mitä.
  Siihen mennessä VBGhen on tosin jo vaihdettu mekanismi vähintään kerran kun ei kestä tappi ylhäällä, sekä se kääntyilevä poskiosa ainakin pari kertaa. Siihen ei tartte edes kovin pahasti aisan osua poskeen kytkiessä, että sieltä napsahtaa lukitusnystyrät poikki. Sit se on ihan sama, vaikkei koko poskee olis ollenkaan. Pitää osua sentin tarkkuudella aisanpään kohdalleen, että tappi laukeaa aisan silmukkaan sisälle.
R.I.P. Transpoint Oy Ab
☆ 04.04.1990
✝31.12.2010

Poissa Eiku

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 346
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Vasara
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #25 : 05-05-2012, 12:57:16 »
Dollykitaan on viimeaikoina mennyt itsellänikin hermot kerran jos toisenkin. Mokoma kapistus niin kerpeleen tarkka aisan päähän osumisesta että tappi putoaa alas ja sit jos ei osu niin saa hakata hienosäätötyökalulla korvat lukossa sen palikan kohdalleen.
Internet - hyvä renki, mutta huono isäntä.

Poissa VeeWee

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 238
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: R500
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #26 : 05-05-2012, 15:06:13 »
Omatkin vähäiset kokemukset puoltaa tavilaista,totta kyllä ettei sininen väri ole yhtä pysyvä kuin punainen.

Nykysessä talossa kun on liki kaikki dollyvehkeitä,niin kyllä tavilaista tarvii huoltaa ja korjata vähemmän,yleensä rasvanpuutteesta johtuvaa takkuilua. Onhan se paljon käyttäjistä kiinni,vbg:n huulet aiheuttavat paljon päänvaivaa vähemmän tarkkojen kytkentöjen jäljiltä,mutta se kulutuspala tekee kiusaa tarkemmillakin kuljettajilla.

Edellisessä talossa oli vbg:n kidat,tosin ihan normi täysperän vetoon ja toimivat ongelmitta,eikä niitä taidettu vaihtaa kuin liian kuluneen tapin vuoksi.

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #27 : 05-05-2012, 15:34:12 »
Lisätään vielä tuohon kitakeskusteluun. Meillä Tav:n kita on alkanu tekee sellain että jos teli ylhäällä katkoo kärryn, niin toisinaan se jumittaa tapin sinne ihan ylä asentoon eikä meinaa millään laueta. Teli alhaalla katkaistessa en ole huomannu moista.

Kansi pois, ja kopautus tappiin, että tulee alaspäin. Ja sitten kunnon rasvaus. Rasvan puutetta, ja mekanismi ehtoopuolella.

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #28 : 05-05-2012, 22:35:18 »
Tätä lukiessa tuo lättämalli alkaa oikeasti vaikuttaa hyvältä.  En tiedä milloin tuohon on mekanismi viimeksi vaihdettu, mutta mun aikana on nyt menty 160000km, aisan hela kerran vaihdettu.  Ei potki selkään, tuntuu kyllä jo ettei se ihan ilmankaan välystä ole, mutta kelpasi viikko sitten katsastuksessa. 
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa tosiju

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 428
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #29 : 05-05-2012, 23:17:21 »
Kansi pois, ja kopautus tappiin, että tulee alaspäin. Ja sitten kunnon rasvaus. Rasvan puutetta, ja mekanismi ehtoopuolella.

Kattelinpa tuota pihaa missä tätä esiintyy, niin piha alkaa aika voimakkaasti laskemaan dollyn pyöristä eteenpäin, joten se varmasti vaikuttaa tähän ja kun teli on ylhäällä niin tulee kulma melko isoksi. Tasaisellahan se ei ole tehny tätä koskaan.

-Päivä päivältä lähempänä kuolemaa-

Poissa tosiju

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 428
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #30 : 05-05-2012, 23:18:14 »
Dollykitaan on viimeaikoina mennyt itsellänikin hermot kerran jos toisenkin. Mokoma kapistus niin kerpeleen tarkka aisan päähän osumisesta että tappi putoaa alas ja sit jos ei osu niin saa hakata hienosäätötyökalulla korvat lukossa sen palikan kohdalleen.

Älä ny hyvä mies takomalla tappia paikalleen laita. Eikös se ny olis parempi vaan saada se kita kohdilleen kunnolla. Noi käy pidemmän päälle aika kalliiks muuten, kuullu joskus että 1000€/kita.
« Viimeksi muokattu: 05-05-2012, 23:24:25 kirjoittanut tosiju »
-Päivä päivältä lähempänä kuolemaa-

Poissa s-14

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 530
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #31 : 06-05-2012, 08:03:38 »
Tätä lukiessa tuo lättämalli alkaa oikeasti vaikuttaa hyvältä.  En tiedä milloin tuohon on mekanismi viimeksi vaihdettu, mutta mun aikana on nyt menty 160000km, aisan hela kerran vaihdettu.  Ei potki selkään, tuntuu kyllä jo ettei se ihan ilmankaan välystä ole, mutta kelpasi viikko sitten katsastuksessa.
Niin vaikuttaa, mun vanhasta autosta tappi kului jonka takia mekanismi piti vaihtaa 800tkm kohdalla. Se oli vbg ja juurikin litteä.

Poissa Eiku

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 346
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Vasara
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #32 : 06-05-2012, 14:57:12 »
Älä ny hyvä mies takomalla tappia paikalleen laita. Eikös se ny olis parempi vaan saada se kita kohdilleen kunnolla. Noi käy pidemmän päälle aika kalliiks muuten, kuullu joskus että 1000€/kita.
En miä sitä hakkaamalla pudotakaan, vaan kopautan sen liikkuvan "kauluksen" takas suoraan jotta tappi sit tipahtaa seuraavalla yrityksellä alas. Vähän epäselvästi kirjoitettu tuo edellinen viesti.
Internet - hyvä renki, mutta huono isäntä.

Poissa Kuppis

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 795
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KUPPIS
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FM4
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #33 : 12-05-2012, 17:17:13 »
Meillä just vaihdettiin yhteen autoon kita. Hinta taisi olla likemmäs kolmeatuhatta. Ellen nyt ihan väärin muista.

Itellä on muistaakseni Tav ollut molemmissa autoissa. Ei ole mitään huonoa sanottamaa ollut, aina on kytkeytyny niinkun pitäny, ja auennu myöskin.

Kyllä se siitä sinne taittuu :)

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 901
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH12
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #34 : 12-05-2012, 20:02:31 »
En miä sitä hakkaamalla pudotakaan, vaan kopautan sen liikkuvan "kauluksen" takas suoraan jotta tappi sit tipahtaa seuraavalla yrityksellä alas. Vähän epäselvästi kirjoitettu tuo edellinen viesti.

Mistä ihmeen liikkuvasta kauluksesta sä puhut? Ei mulla oo ikinä ollu kidoissa muuta liikkuvaa kuin tappi...
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2196
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #35 : 12-05-2012, 20:49:30 »
Mistä ihmeen liikkuvasta kauluksesta sä puhut? Ei mulla oo ikinä ollu kidoissa muuta liikkuvaa kuin tappi...

Se kita tai kaulus tai mikä onkaan kääntyy jos aisa linkutetaan ihan ääriasentoon, siinä asennossa ei pysty kytkemään, en tiedä saako edes avattua, joskus se kääntyy vinoon kytkettäessä jos aisa osuu vähän sivuun. Samanlainen viritys oli jossain Ringfederin vasikkakidassa.

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 793
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #36 : 12-05-2012, 21:08:58 »
Mistä ihmeen liikkuvasta kauluksesta sä puhut? Ei mulla oo ikinä ollu kidoissa muuta liikkuvaa kuin tappi...

Se kita tai kaulus tai mikä onkaan kääntyy jos aisa linkutetaan ihan ääriasentoon, siinä asennossa ei pysty kytkemään, en tiedä saako edes avattua, joskus se kääntyy vinoon kytkettäessä jos aisa osuu vähän sivuun. Samanlainen viritys oli jossain Ringfederin vasikkakidassa.


Ja se pyörivä kaulushan on nimenomaan dollykidoissa, ei tavallisissa. Periaatteessahan se kaulus lukittuu suoraan, kun jantta on ylhäällä, mutta minä en ole vielä onnistunut näkemään toimivaa systeemiä.

Lisäksi kaulus on kiinni kahdella onnettomalla pultilla jotka katkeavat helposti. Se tunne kun vedät auton irti kärristä ja kaveri huutaa LA:ssa, että tuu hakeen toi kitas täältä...
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa Eiku

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 346
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Vasara
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #37 : 13-05-2012, 07:41:54 »
Tuossahan tuo tuli jo selitettyä mutta laitetaan nyt vielä kuvaa perään:



Suunnilleen tuollainen kita siis kyseessä.
Internet - hyvä renki, mutta huono isäntä.

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 901
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH12
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #38 : 13-05-2012, 21:21:47 »
Tuossahan tuo tuli jo selitettyä mutta laitetaan nyt vielä kuvaa perään:



Suunnilleen tuollainen kita siis kyseessä.

Ok! Kiitos selvennyksestä...


Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #39 : 13-05-2012, 22:50:57 »
Se kita tai kaulus tai mikä onkaan kääntyy jos aisa linkutetaan ihan ääriasentoon, siinä asennossa ei pysty kytkemään, en tiedä saako edes avattua, joskus se kääntyy vinoon kytkettäessä jos aisa osuu vähän sivuun. Samanlainen viritys oli jossain Ringfederin vasikkakidassa.

sehän on lähinnä vasikkayhdistelmää varten. Siksi TAVilaista ei myydä vasikkayhdistelmään. (Kohta joku varmaan kertoo että semmoinen on vasikkayhdistelmässä, mutta Kortteen porukka ei ainakaan suosittele sitä.)

Poissa Jucca

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 230
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Rehukeisari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #40 : 15-05-2012, 01:17:17 »
Riippuu tietysti kilometreistä, mutta Scanian korjaussoppariin lasketaan mekanismi+plus helat vaihdettavaksi kerran vuoteen. Siis tuollaisella 200tkm/a suoritteella.
Meillä mennään tällä tyylillä. Kita on kyllä toiminu moitteettomasti. Rasvaus tulee tehtyä vähintään kerran viikossa, yleensä pari kertaa. Katkasuja tulee aika paljon viikossa kun tuota jakoa on. Ja kun on tuo peruutuskamera niin tulee tehtyä tuo kytkeminen niin pehmeästi kun vain pystyy.
-Papanootten puhaltaja-
"Minäpä ruokin teidän äitien ruoat"

Poissa Markus

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 136
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #41 : 15-05-2012, 23:19:38 »
Aikast isossa kulmassa oli kita/aisa tänään:

Kauempaa


Lähempää


Alta


Vähän meni viel kulma jyrkemmäks ku otin autoa eteenpäin.

Saattais olla kita/aisa kovilla jos vasikassa olis täys 16tn kuorma päällä

ps. Kahdesti kuukaudessa rasvaan mekanismin VBG Mekoljalla
« Viimeksi muokattu: 15-05-2012, 23:21:39 kirjoittanut Markus »
Ja ankka minut vei
Ankka minut vei
Ei ei ei ei ei ei
Ankka minut vei

Poissa VeeWee

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 238
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: R500
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #42 : 31-05-2012, 22:38:45 »
Kuittipeli oli tiistaina katsastuksessa ja näky tavilaisen mekanismi olleen vaihdettu,kaks vuotta ja jonkun 297tkm se sit palveli.

Poissa jripa

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 23
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #43 : 16-07-2012, 18:08:14 »
Kuittipeli kävi lauantaina tavilaisen tarkistuksessa wetterillä ku kahtelin et pikkasen tuntus liikkuvan koko paketti aikas paljon kytkettäessä n.1cm ylös ja alas ja pikkasen sivulle. Sen ison kumin, joka on siinä melkeen rungossa kiinni olivat vaihtaneet . Muuten toimii hyvin. 330tkm päristelty vollella.