Kirjoittaja Aihe: Vetokytkimistä  (Luettu 53438 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vetokytkimistä
« : 30-04-2012, 09:28:41 »
Onnittelut vetokytkimen valinnasta. Ruma, väri katoaa nopeasti, mutta meillä ei ole jäänyt kertaakaan laskematta/ nousematta. Eikä servo pihise kovallakaan pakkasella.

Onkohan TAV puolet halvempi kuin VBG, kun VBG kestää kaks kertaa pitempään?
Keep on truckin'

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #1 : 30-04-2012, 09:32:17 »
Onnittelut vetokytkimen valinnasta. Ruma, väri katoaa nopeasti, mutta meillä ei ole jäänyt kertaakaan laskematta/ nousematta. Eikä servo pihise kovallakaan pakkasella.

Jepp, palattiin takaisin siihen toimivaan kitaan. Joskus vuosia sitten oli tavilaisen kanssa ongelmia, jolloin vaihdettiin vbghen. Mutta ei ne toiminu senkään vertaa, ja tappi kului silmissä.

siihen vielä kun laittaa TAVin oman rasvarin, niin hyvä tulee :hattu:

On!


Onkohan TAV puolet halvempi kuin VBG, kun VBG kestää kaks kertaa pitempään?

Outoa? Olet ensimmäinen kun sanoo noin päin.

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #2 : 30-04-2012, 12:04:43 »
Jepp, palattiin takaisin siihen toimivaan kitaan. Joskus vuosia sitten oli tavilaisen kanssa ongelmia, jolloin vaihdettiin vbghen. Mutta ei ne toiminu senkään vertaa, ja tappi kului silmissä.

On!

Outoa? Olet ensimmäinen kun sanoo noin päin.
Meillä on nyt TAVin kita. Aikaisemmin on ollu VBG ja en voi kyllä kehua. Myöskin pienimuotoinen galluppi kavereiden kesken tuotti lopputuloksen jossa TAV voitti. Ainakin äkkiseltään paljon yksinkertaisempi tuo TAV. Katellaanpa parin vuoden päästä kuin on kita toiminu. Ja niinku V8SCANIAVELLU totesikin, laita pitkä läppä vielä puskuriin ;)

Poissa Ville500

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 304
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: VILLE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Pirkkarekka
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #3 : 30-04-2012, 14:35:23 »

Onkohan TAV puolet halvempi kuin VBG, kun VBG kestää kaks kertaa pitempään?

Meillä on kolmas tavilainen menossa ja kaaniakin tuli kolme vuotta vanhaksi...  :hullu: Seuraavaan työkaluun tulee VBG! :hattu:
"mitä tänään syötäisiin"

Poissa Nisze

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 231
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #4 : 30-04-2012, 15:36:15 »
Meillä on nyt TAVin kita. Aikaisemmin on ollu VBG ja en voi kyllä kehua. Myöskin pienimuotoinen galluppi kavereiden kesken tuotti lopputuloksen jossa TAV voitti. Ainakin äkkiseltään paljon yksinkertaisempi tuo TAV. Katellaanpa parin vuoden päästä kuin on kita toiminu. Ja niinku V8SCANIAVELLU totesikin, laita pitkä läppä vielä puskuriin ;)
Meillä taas TAVit ei ole toiminut ollenkaan. Niihin autoihin joissa on TAV ollut, niin melkein kaikkiin on vaihdettu VBG:t ja kaikkiin uusiin tulee valmiina VBG:t.

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 793
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #5 : 30-04-2012, 15:39:54 »
Mun nykyisissä ajokeissa on toisessa TAV ja toisess VBG. TAV on temppuillut kerran, VBG melkein aina.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #6 : 30-04-2012, 15:44:56 »
Meillä on kolmas tavilainen menossa ja kaaniakin tuli kolme vuotta vanhaksi...  :hullu: Seuraavaan työkaluun tulee VBG! :hattu:

syy vaihtoon? Meillä kesti tav2-3v ja VBG uusittiin vuosittain.  Joku Mode voisi varmaan erottaa kitakeskustelun omaksi aihekseen?

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #7 : 30-04-2012, 15:48:16 »
Meillä on nyt TAVin kita. Aikaisemmin on ollu VBG ja en voi kyllä kehua. Myöskin pienimuotoinen galluppi kavereiden kesken tuotti lopputuloksen jossa TAV voitti. Ainakin äkkiseltään paljon yksinkertaisempi tuo TAV. Katellaanpa parin vuoden päästä kuin on kita toiminu.

Muista laittaa ilmaservon käyttökytkin ensin keskiasentoon ja odottaa että suhina loppuu, ennen kuin laskee vipun alas asti. Pidentää kuulemma kidan elinikää kummasti.
Sekä hyvässä rasvassa että tappi pääsee pyörimään.

Kuinkas Säiliösamilla toimi rasvari talvella, oliko tarpeeks notkee että tappi pääsi pyörimään, vai pitääkö suosiolla siirtyä talveks käyttämään öljyä?

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #8 : 30-04-2012, 19:18:52 »
TAVin ohjeen mukaan tappiin eikä aisan silmään saa laittaa ollenkaan rasvaa. Vain mekanismin voitelu ja oma rasvaripanos, jos on.
Yks asentaja suositteli talvella öljyämään mekanismin korkin kautta, kun panoksen rasva menee pakkasella jäykäksi.
Keep on truckin'

Poissa juhona

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 484
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: VOLVO
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #9 : 30-04-2012, 19:46:04 »
Mekanismin sisällä on haarukka missä tappi pääsee pyöriin, jos ei ole kovin ruosteessa.

Poissa Jouni

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 309
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jouni
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: M.A.N
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #10 : 30-04-2012, 19:46:58 »
TAVin ohjeen mukaan tappiin eikä aisan silmään saa laittaa ollenkaan rasvaa. Vain mekanismin voitelu ja oma rasvaripanos, jos on.
Yks asentaja suositteli talvella öljyämään mekanismin korkin kautta, kun panoksen rasva menee pakkasella jäykäksi.

tavilaiselle on kaikista parasta hoitoa kun ottaa sen päälikorkin auki ja kaataa peräöljyä sinne melkein täyteen.Näin toimien kestää pitkään.

Komee merssu

Poissa säiliösami

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 301
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: PKK 74
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 540
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #11 : 30-04-2012, 20:47:29 »
Kuinkas Säiliösamilla toimi rasvari talvella, oliko tarpeeks notkee että tappi pääsi pyörimään, vai pitääkö suosiolla siirtyä talveks käyttämään öljyä?
Hyvin pelittänyt nyt kaksi talvea. Rasvari on säädetty 6 kk asentoon ja 2-3 olen aukaissut yläkorkin ja sen täyttänyt vaseliinilla. Ohjeet sanoo, että patruuna riittää ja saattaa riittääkin. Mutta edellisen Mersun kiertueen aikana Mersumyyjä kehotti laittamaan sinne ylöskin.


-edit- lainaus korjattu
« Viimeksi muokattu: 01-05-2012, 09:33:47 kirjoittanut Mik@_75 »

Paikalla tosiju

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 428
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #12 : 01-05-2012, 00:53:32 »
Lisätään vielä tuohon kitakeskusteluun. Meillä Tav:n kita on alkanu tekee sellain että jos teli ylhäällä katkoo kärryn, niin toisinaan se jumittaa tapin sinne ihan ylä asentoon eikä meinaa millään laueta. Teli alhaalla katkaistessa en ole huomannu moista.
-Päivä päivältä lähempänä kuolemaa-

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #13 : 01-05-2012, 09:34:40 »
Joku Mode voisi varmaan erottaa kitakeskustelun omaksi aihekseen?

Joku ilmoittautuu :hattu:

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #14 : 01-05-2012, 12:18:31 »
Meillä on kolmas tavilainen menossa ja kaaniakin tuli kolme vuotta vanhaksi...  :hullu: Seuraavaan työkaluun tulee VBG! :hattu:

Siis kolmas mekanismi vai? Kyllä niitä VBGeeheenkin pitää vaihtaa. Kyllä meillä ainakin mekanismit vaihdetaan varmaan keskimäärin kerran puoleentoistavuoteen.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1969
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #15 : 01-05-2012, 12:37:34 »
Siis kolmas mekanismi vai? Kyllä niitä VBGeeheenkin pitää vaihtaa. Kyllä meillä ainakin mekanismit vaihdetaan varmaan keskimäärin kerran puoleentoistavuoteen.
Riippuu tietysti kilometreistä, mutta Scanian korjaussoppariin lasketaan mekanismi+plus helat vaihdettavaksi kerran vuoteen. Siis tuollaisella 200tkm/a suoritteella.

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 793
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #16 : 01-05-2012, 13:04:20 »
Lisätään vielä tuohon kitakeskusteluun. Meillä Tav:n kita on alkanu tekee sellain että jos teli ylhäällä katkoo kärryn, niin toisinaan se jumittaa tapin sinne ihan ylä asentoon eikä meinaa millään laueta. Teli alhaalla katkaistessa en ole huomannu moista.

Jos teli ylhäällä aisa menee kitaan liian alhaalta, eikä osu tappiin niin, että se putoaisi? Mulla oli tuo VBG pakkasilla tosi tarkka siitä. Joskus joutui ottamaan ensin silmukan kitaan ja sitten kidan alapuolelta kävi lyömässä janttaa, niin putosi.
« Viimeksi muokattu: 01-05-2012, 13:48:25 kirjoittanut Lady-Rahtari »
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #17 : 01-05-2012, 13:21:45 »
Riippuu tietysti kilometreistä, mutta Scanian korjaussoppariin lasketaan mekanismi+plus helat vaihdettavaksi kerran vuoteen. Siis tuollaisella 200tkm/a suoritteella.

No joku tollanen kilometrimäärä meil tulee puoleentoista vuoteen. Joskus tammikuussa mun autosta oli mekanismi pöydällä ku oli servon pulti poikki ni mitattiin tappi ni se oli jotain 47.5millii et ois sen voinu sillon jo vaihtaa ja kilometrei oli varmaan joku 150tonnii tullu. Mutta vaihdetaan vasta kesällä ni on sit katsastukseen viel hyväs kuosis.

Poissa Johnny

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 288
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Johnny
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R500 -17
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #18 : 01-05-2012, 14:31:41 »
Tosiju:n kanssa samoja autoja ajelleena täytyy sanoa et kidat oli mitä oli, TAVit toimi hieman paremmin.. Käyttäjistähän se on paljon kiinni.

Poissa säiliösami

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 301
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: PKK 74
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 540
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #19 : 01-05-2012, 16:18:56 »
Riippuu tietysti kilometreistä, mutta Scanian korjaussoppariin lasketaan mekanismi+plus helat vaihdettavaksi kerran vuoteen. Siis tuollaisella 200tkm/a suoritteella.
Me on nyt menty 320 000, eikä tosiaan mitään oireita ole. Mutta maali katoaa nopeasti. Ruosteinen rauta ei näytä hyvältä muuten siistissä ajokissa.

Paikalla tosiju

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 428
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #20 : 02-05-2012, 01:21:25 »
Jos teli ylhäällä aisa menee kitaan liian alhaalta, eikä osu tappiin niin, että se putoaisi? Mulla oli tuo VBG pakkasilla tosi tarkka siitä. Joskus joutui ottamaan ensin silmukan kitaan ja sitten kidan alapuolelta kävi lyömässä janttaa, niin putosi.

Ei vaan tekee sen kun teli ylhäällä irrottaa. Tappi jää ikäänkuin jumiin sinne ylös eikä tule sitä tarvittavaa paria senttiä alas kun vivun kääntää laukaisuasentoon. En tiedä sitten onko silmukka telin ollessa ylhäällä sellaisessa kulmassa että se painaa väkisin tapin sinne ylös.

Tosiju:n kanssa samoja autoja ajelleena täytyy sanoa et kidat oli mitä oli, TAVit toimi hieman paremmin.. Käyttäjistähän se on paljon kiinni.

Meillä ei mun mielestä mitään ihmeempiä ongelmia ole muuten ollu kitojen kanssa. Käyttäjistähän se paljolti kiinni, jossain joskus kattellu kun joku on väkisin koittanu painaa silmukkaa kitaan vaikka silmukka on ollu toistakymmentä senttiä sivussa.
-Päivä päivältä lähempänä kuolemaa-

Poissa Johnny

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 288
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Johnny
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R500 -17
Vs: Vetokytkimistä
« Vastaus #21 : 02-05-2012, 01:35:37 »
Meillä ei mun mielestä mitään ihmeempiä ongelmia ole muuten ollu kitojen kanssa. Käyttäjistähän se paljolti kiinni, jossain joskus kattellu kun joku on väkisin koittanu painaa silmukkaa kitaan vaikka silmukka on ollu toistakymmentä senttiä sivussa.
Useammassa autossahan ei tappi tippunut aivan alas asti, kitaa piti moskan kanssa paukutella puolelle ja toiselle jotta tappi nousee tarpeeks että sais kärryn irti. Ilmajousituksella pelaaminen lukitessa ja avatessa. Nykyään käsittääkseni alkaa kidatkin olemaan taas kunnossa kun niitä on vaihdeltu. Sen siitä saa kun on "ei oo penniäkään kiinni asenne.."