Kirjoittaja Aihe: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?  (Luettu 41795 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pete84

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 204
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Volvo FM 500
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #22 : 24-03-2012, 14:15:11 »
Hmm... Eikö vähänkin uudemmat lavat ole jo tehty molemmille sovituksille pääsääntöisesti? Tosin jos on joko riittävän uppiniskaisia isäntiä tai vanhakantaisia asiakkaita (eli heidän omat lavansa) niin temutkoon vaijereiden kanssa, on se niin kivaa niitä sijoitella metrisessä hangessa tai sitten vesilätäkössä paikalleen. Nokkospuskaa unohtamatta.

Joo varmaan suurin osa uusista lavoista on molemmilla, mutta esim. rakennusliikkeitten kopit ja varastokontit harvemmin on koukkulaitteelle sopivia. Ja toisaalta ei nyt kovin vanhakaan lava tarvii olla että on vain vaijerikoukut. Kuitenkin hyvän lavan käyttöikä on niin pitkä että sellaisia lavoja täällä tulee pyöriin vielä pitkään. Meillä on n. 25 lavaa ja olisko max. 10 koukkulaitteelle käypäsiä, toki kaikki uudet mitkä hankitaan tulee koukkutartunnalla. Ja noi kymmenen hankittu ehkä viimesen 5v. aikana, eli kyllä siinä lavakannan uusiutumisessa vaan menee oma aikansa. Jos taas rupee noihin vanhempiin laittaan koukkutartuntaa niin on sekin jo jonkinmoinen rahasumma.

Juice

  • Vieras
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #23 : 24-03-2012, 20:14:47 »
Joo varmaan suurin osa uusista lavoista on molemmilla, mutta esim. rakennusliikkeitten kopit ja varastokontit harvemmin on koukkulaitteelle sopivia. Ja toisaalta ei nyt kovin vanhakaan lava tarvii olla että on vain vaijerikoukut. Kuitenkin hyvän lavan käyttöikä on niin pitkä että sellaisia lavoja täällä tulee pyöriin vielä pitkään. Meillä on n. 25 lavaa ja olisko max. 10 koukkulaitteelle käypäsiä, toki kaikki uudet mitkä hankitaan tulee koukkutartunnalla. Ja noi kymmenen hankittu ehkä viimesen 5v. aikana, eli kyllä siinä lavakannan uusiutumisessa vaan menee oma aikansa. Jos taas rupee noihin vanhempiin laittaan koukkutartuntaa niin on sekin jo jonkinmoinen rahasumma.

Meillä on mennyt 800-1000 euroa per lava, mutta on tehty ammattilaisella eli Rovaniemen Heiskarin konepajalla. Ehkä joku kyläseppä tekis puolta halvemmalla. :tutti:

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2118
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #24 : 25-03-2012, 14:36:35 »
Meillä on mennyt 800-1000 euroa per lava, mutta on tehty ammattilaisella eli Rovaniemen Heiskarin konepajalla. Ehkä joku kyläseppä tekis puolta halvemmalla. :tutti:

Kaveri laitto itse lavoihinsa nuo koukkutartunnat kun osti koukkuauton,muistaakseni se etupää jossa oli koukkutartunta maksoi jotain 400e :ide3:

Poissa Group

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 159
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jesse
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #25 : 25-03-2012, 23:34:14 »
Saako noihin lavoihin ihan kuka vaan kyläseppä laittaa noi koukkutartunnat?
Meinaan vaan sitä, että onhan se nyt kuitenkin kohtuu kovalla rasituksella jos siirrellään 10-15t lavoja  :ide3:
Mitään valvontaahan siihen ei varmasti ole, mutta jos sattuu jotain niin kiinnostuuko siitä sitten joku ???
-vähän ylikovaa niin kääntyilee kivasti-

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 901
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH12
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #26 : 26-03-2012, 08:32:58 »
Kaveri laitto itse lavoihinsa nuo koukkutartunnat kun osti koukkuauton,muistaakseni se etupää jossa oli koukkutartunta maksoi jotain 400e :ide3:

Koukkuetupäätä mainostavat konepörssissä luokkaa 230€ + alv. Käsittääkseni sisältää ne pystypalkit ja itse nostolenkin. Ei pitäis olla paha laittaa paikoilleen itsekään...
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Varvis

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 150
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #27 : 26-03-2012, 13:09:04 »
Pitääpä tunkea omakin lusikka soppaan kun ala on tuttu.
Piha-autolla tuli nypittyä jos jonkunlaista lavaa, koukuilla kuitenkin kaikki. Romuläjässä lojui muutama koukkukotelo sekä purkuun menossa oleva työmaakoppi. Näistä ja rompparilta hankitusta vetopöydästä oli tarkoitus aikanaan tehdä puolikkaiden piha-siirtoihin "vaihtolavavetopöytä" joka kuitenkin jäi toteuttamatta.
Kokonaisia koukkulaitteitakin näyttää olevan myynnissä.
Tutkin hieman kuvia pelkillä vaijeritartunnoilla olevista lavoista ja etupään palkit näyttävät tulevan niin korkealle että riittäisi kun hieman lisää palkkia niiden ja tuon koukkukotelon väliin ja hitsaa itse kiinni.
Kyllä teräkselle kilohintaa on saatu mutta tuolta löytyy näköjään moneen lähtöön valmiita palikoita.
Romuterästä saanee eurolla kilon kun nuo valmiit osat maksaa n. 2,5€/kg. Siitä voi sitten itse kukin laskea mitä jää työpalkaksi. Vaikka ostaisi valmiina tuon kotelon ja romuliikkeestä vähän palkkia niin kyllä mä katsoisin ainakin omalla kohdallani jääväni palkoillekin tuollaisen modifikaation tekemällä. Romuteräksen laadusta ei tietenkään ole mitään takeita mutta jostain teräspalvelukeskuksesta ostamalla tietää mitä saa ja luulisi että tuo San*ell kertoo mitä laatua ovat käyttäneet noissa ja millä puikolla/langalla se tulee hitsata kiinni ettei saumat ole se heikoin lenkki. :koff: Teemaan sopiva välikevennys.
Siitä saako noita kuka tahansa kyläseppä laitella niin pieni otanta kertoo että kyllä noita yksityisetkin tekee. Tyyppikilvessä taas ei ole mitään mainintaa vaijeri- tai koukkutartunnasta ja tyyppikilpihän on muualla kuin tartunnassa kiinni. Painoakaan ei ole mainittu joten pitää tuo lisäpaino tietenkin ottaa huomioon. CE-merkintä tuossa jotenkin ratkaisevassa roolissa on mutta kerrankos noita kilpiä katoaa :vihel:.
Summa summarum, itse kyllä lähtisin tekemään tuollaisen muutoksen jos hinta on tosiaan sen 800-1000€/lava ja vielä tuolla kyläsepän puolellakin hinnalla tekisin. Kukin laskekoon tahollaan kannattaako...

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 901
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH12
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #28 : 26-03-2012, 13:19:03 »
Pitääpä tunkea omakin lusikka soppaan kun ala on tuttu.
Piha-autolla tuli nypittyä jos jonkunlaista lavaa, koukuilla kuitenkin kaikki. Romuläjässä lojui muutama koukkukotelo sekä purkuun menossa oleva työmaakoppi. Näistä ja rompparilta hankitusta vetopöydästä oli tarkoitus aikanaan tehdä puolikkaiden piha-siirtoihin "vaihtolavavetopöytä" joka kuitenkin jäi toteuttamatta.
Kokonaisia koukkulaitteitakin näyttää olevan myynnissä.
Tutkin hieman kuvia pelkillä vaijeritartunnoilla olevista lavoista ja etupään palkit näyttävät tulevan niin korkealle että riittäisi kun hieman lisää palkkia niiden ja tuon koukkukotelon väliin ja hitsaa itse kiinni.
Kyllä teräkselle kilohintaa on saatu mutta tuolta löytyy näköjään moneen lähtöön valmiita palikoita.
Romuterästä saanee eurolla kilon kun nuo valmiit osat maksaa n. 2,5€/kg. Siitä voi sitten itse kukin laskea mitä jää työpalkaksi. Vaikka ostaisi valmiina tuon kotelon ja romuliikkeestä vähän palkkia niin kyllä mä katsoisin ainakin omalla kohdallani jääväni palkoillekin tuollaisen modifikaation tekemällä. Romuteräksen laadusta ei tietenkään ole mitään takeita mutta jostain teräspalvelukeskuksesta ostamalla tietää mitä saa ja luulisi että tuo San*ell kertoo mitä laatua ovat käyttäneet noissa ja millä puikolla/langalla se tulee hitsata kiinni ettei saumat ole se heikoin lenkki. :koff: Teemaan sopiva välikevennys.
Siitä saako noita kuka tahansa kyläseppä laitella niin pieni otanta kertoo että kyllä noita yksityisetkin tekee. Tyyppikilvessä taas ei ole mitään mainintaa vaijeri- tai koukkutartunnasta ja tyyppikilpihän on muualla kuin tartunnassa kiinni. Painoakaan ei ole mainittu joten pitää tuo lisäpaino tietenkin ottaa huomioon. CE-merkintä tuossa jotenkin ratkaisevassa roolissa on mutta kerrankos noita kilpiä katoaa :vihel:.
Summa summarum, itse kyllä lähtisin tekemään tuollaisen muutoksen jos hinta on tosiaan sen 800-1000€/lava ja vielä tuolla kyläsepän puolellakin hinnalla tekisin. Kukin laskekoon tahollaan kannattaako...

Jos ostaa jotain hukkaterästä esim romikselta, niin laatu on tuohon riittävää. Teräslaatuna on S235 tai S355, joista tuo jälkimmäinen on murtolujuudeltaan jämäkämpää, mutta esim U-palkit on yleensä tuota vähän pehmeämpää ja siitä samasta kamasta ne lavat tehdään muutenkin... Ja kun tarvepituudet on luokkaa metrin-puoltoista, niin pätkiä on kyllä saatavilla...
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #29 : 31-03-2012, 22:57:16 »
Tosta saa vähän käsitystä vaijerilaitteella lavantyöntämisestä kärryyn. Tos ku mokaat jotain ni tulee räminällä alas.

Poissa Vantage

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 262
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: NIKO
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #30 : 31-03-2012, 23:11:12 »
Tosta saa vähän käsitystä vaijerilaitteella lavantyöntämisestä kärryyn. Tos ku mokaat jotain ni tulee räminällä alas.

(nusnus) Jos oikein katoin niin eipä tainnu olla yhtäkään vaijerilaitetta videolla.

Poissa Kuppis

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 795
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KUPPIS
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FM4
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #31 : 31-03-2012, 23:19:36 »
(nusnus) Jos oikein katoin niin eipä tainnu olla yhtäkään vaijerilaitetta videolla.
Eikös siinä, mistä video alkoi, ollut sisu vaijereilla? Ja vieläpä työntämässä kärriin sitä lavaa, tai ottamassa pois?  :ide3:
Kyllä se siitä sinne taittuu :)

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #32 : 31-03-2012, 23:23:53 »
Eikös siinä, mistä video alkoi, ollut sisu vaijereilla? Ja vieläpä työntämässä kärriin sitä lavaa, tai ottamassa pois?  :ide3:

En katsonut kuin pikaseen sitä videota mutta voikos siinä olla ketjulaitteet päällänsä  :ide3:?

Poissa Vantage

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 262
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: NIKO
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #33 : 31-03-2012, 23:24:25 »
Eikös siinä, mistä video alkoi, ollut sisu vaijereilla? Ja vieläpä työntämässä kärriin sitä lavaa, tai ottamassa pois?  :ide3:

Ketjulaitteet näyttäs olevan  :soo:

Mutta eipä siinä, samanlainen kuva tulis kyllä vaijerilaitteilla työntäessäkin :)
« Viimeksi muokattu: 31-03-2012, 23:42:11 kirjoittanut Vantage »

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #34 : 31-03-2012, 23:37:04 »
(nusnus) Jos oikein katoin niin eipä tainnu olla yhtäkään vaijerilaitetta videolla.

Nus nus :D niinhän se olikin ku avas silmät.

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2639
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #35 : 01-04-2012, 01:09:15 »
Ketjulaitteet näyttäs olevan  :soo:

Mutta eipä siinä, samanlainen kuva tulis kyllä vaijerilaitteilla työntäessäkin :)
Mutta ketjulaitteilla ei pitäisi kyllä tarvita työntää tuolla tavalla mielestäni...

Siitä on kyllä jo sen verran aikaa, kun isäukko ajoi ketjuvaihtolava-autoa (90-luvulla), mutta muistelisin, että kyllä se laite työnsi kontin veturista kärryyn, ilman että piti autolla työntämällä avustaa...

Poissa Bitter

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 730
  • Sukupuoli: Mies
  • Jos ohitat niin älä sen jälkeen eessä tupeksi!
    • Bitter
  • Ikkunakyltti: Bitter
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Magnum, Sisu
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #36 : 01-04-2012, 07:59:26 »
Mulla myynnissä vaihtolavakiskot koukkutartunnalla 6m merikonttiin tai lavaan hintaan 750.- ja tonnin asennettuna. Ilman koukkutartuntaa -250.-
Itselläni on Jykin vaihtolava kärri kahdelle lavalle tai vaihtoehtoisesti yks piiiitkä. Aina olen tuonut ylityksellä päälle ja loput työntänyt. Jos ei onnistu niin kärryssä on välirullat ja jatkovaijerit. Voi olla ihan hyvä jos on joku arempi iso parakki tai mökki kuljetettavana. Mutta itse en ole vielä vaijereita jaksanu kaivaa. Nykyään kärrikin pienellä käytöllä Magnumin hankkimisen jälkeen.   :vihel:
 
|===SUTII Trucking ====|'  |""";__    Koneet ja
|__,,,_,,,__________====__|........,]      vauhti
 ***(@)'(@)*******#|(@)*****(@)*    viihdyttää

Poissa mp79

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 59
  • Titteli: Pomo
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #37 : 26-10-2013, 14:22:30 »
Nyt olis puukenkämiehille melkoinen härveli myynnissä puolikkaanveturiin...

http://www.nettikone.com/muu-merkki/burg-vaijeripuolikas/1226197

ja ei muuta kun roskalavahommiin...

Poissa Vantage

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 262
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: NIKO
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #38 : 26-10-2013, 15:01:34 »
Nyt olis puukenkämiehille melkoinen härveli myynnissä puolikkaanveturiin...

http://www.nettikone.com/muu-merkki/burg-vaijeripuolikas/1226197

ja ei muuta kun roskalavahommiin...

Linkki vielä väliin niin tollahan kehittelis vaikka mitä kivaa  :hullu:

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 395
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH500/2551/G490
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #39 : 27-10-2013, 09:20:15 »
Kai tommosellakin lavoja raahailee, jos puolikkaanveturi on pihassa ennestään eikä tartte älyttömän ahtaissa paikoissa nujuta...

(Mä ny noista jalattomista vaihtolavaleikeistä sen enempää tiedä, kun intissä vaan kertaalleen kokeilin sekä koukulla että vaijerilla pudottaa lavan ja ottaa takas pääle.)
R.I.P. Transpoint Oy Ab
☆ 04.04.1990
✝31.12.2010

Poissa Mr_A

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 919
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: \8/ Mr A
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R500 -08
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #40 : 28-10-2013, 17:58:36 »
Nyt olis puukenkämiehille melkoinen härveli myynnissä puolikkaanveturiin...

http://www.nettikone.com/muu-merkki/burg-vaijeripuolikas/1226197

ja ei muuta kun roskalavahommiin...

Kestäisköhän noi vaijerit +20tn roskalavan vetää kyytiin :ide3: :hullu:

Poissa freddie

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 102
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Polar/e11/fm13
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #41 : 28-10-2013, 18:13:00 »
Kestäisköhän noi vaijerit +20tn roskalavan vetää kyytiin :ide3: :hullu:

Kestäähän ny toki. Huonosti kuvasta saa selvää mutta näyttää pahasti saman paksuiselta vaijerilta jolla on vedetty 27tn perunalavoja kyytiin.

Ja jos ei kestä nii sitten katkee  :hullu:
"Se vaan tässä nopeesti kirjoittaessa, niin, virhelyöntien määrä kauheesti kasvaa kyllä, mutta kiire on kiire" - Uuno armeijan leivissä

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 639
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #42 : 28-10-2013, 18:14:03 »
Kestäisköhän noi vaijerit +20tn roskalavan vetää kyytiin :ide3: :hullu:
vaijerit kestää ja niitä saa isommillekkin painoille, eri asia on, kestääkö kippirunko, hydraulimoottori tai joku muu paikka. Ei tossa edes ollu, kuin monen tonnin laitteet noi on? :ide1:
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Juice

  • Vieras
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #43 : 17-11-2013, 11:33:33 »
Meillä on työmaalla keskiakseliperävaunu (2-aks), jossa on vaijerivaihtolavalaite. Aika vinkeä keksintö.