Kirjoittaja Aihe: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta  (Luettu 680083 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tommo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 11
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: TOMMO
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2024 : 31-05-2019, 20:34:13 »
Ajolinja:ssa 03/2017 oli esiteltynä 3-akselinen kasetti ja 5-akselinen kärry yhdellä lootalla.

Vissiin se kehu vielä toimivaksi paketiksi sitä.

Ei varmaan kovinkaan kauas kannata lähtee laatikon kanssa, sen verran koville joutuu veturi :)
Naapurikylässä oli ainakin joskus 7-akselinen kasettiyhdistelmä missä oli 3-akselisen auton perässä 4-akselinen kärri ja kuskien mukaan esim.maton vetäminen ei ollu mitään mukavaa kun paino on pidempään ylhäällä ku normi kippitilanteessa.

Poissa pertti

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 120
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2025 : 03-06-2019, 11:12:32 »
Mistä näitä neroja oikein tulee?


Mitä kohtaa lukemastasi et ymmärtänyt?

Poissa Tommo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 11
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: TOMMO
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2026 : 03-06-2019, 13:59:40 »

Mitä kohtaa lukemastasi et ymmärtänyt?

Enempi kyselisin et laita kuva 76tn soraputkesta missä 3 akselinen veturi?
Ei sotketa nyt puuroja eikä vellejä..

Poissa pertti

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 120
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2027 : 03-06-2019, 19:47:45 »
Enempi kyselisin et laita kuva 76tn soraputkesta missä 3 akselinen veturi?
Ei sotketa nyt puuroja eikä vellejä..

Nyt on luetun ymmärtäminen mennyt vähän huti. Kirjoitin: "76t" , se tarkoittaa seitsemänkymmentäkuusi tonnia.
76t ei tarkoita kuvia "soraputkista". 76t ei tarkoita myöskään puuroa eikä velliä, vaikka tykkäänkin puurosta enemmän hieman vellimäisenä.

3-akselisella veturilla varustetun 76t yhdiselmän voi rakentaa vaikkapa veturista ja siihen kytketystä b-junasta taikka vaikkapa 3-aks nuppiautosta + dolly+b-juna. Jälkimmäisellä saisi vietyä 4 kuormaa soraa kerralla.

Alla olevasta linkistä pääsee tutkimaan kuvia soraputkista.
https://duckduckgo.com/?q=soraputki&t=h_&iax=images&ia=images

Poissa IP-J

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 116
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Scania
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2028 : 03-06-2019, 23:05:09 »
Johan jotkut järjenjättiläiset laittanu 3 aks veturi ja 6 aks kärry yhistelmiä puunajoon.... henkilökohtanen mielipide että 3+5. Ratkasullaki tarpeeksi kusessa talvella välillä 😅

Poissa Tommo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 11
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: TOMMO
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2029 : 04-06-2019, 07:30:45 »
Nyt on luetun ymmärtäminen mennyt vähän huti. Kirjoitin: "76t" , se tarkoittaa seitsemänkymmentäkuusi tonnia.
76t ei tarkoita kuvia "soraputkista". 76t ei tarkoita myöskään puuroa eikä velliä, vaikka tykkäänkin puurosta enemmän hieman vellimäisenä.

3-akselisella veturilla varustetun 76t yhdiselmän voi rakentaa vaikkapa veturista ja siihen kytketystä b-junasta taikka vaikkapa 3-aks nuppiautosta + dolly+b-juna. Jälkimmäisellä saisi vietyä 4 kuormaa soraa kerralla.

Alla olevasta linkistä pääsee tutkimaan kuvia soraputkista.
https://duckduckgo.com/?q=soraputki&t=h_&iax=images&ia=images

Kyllä tuo siun vastaus kertoo aika paljon siun ymmärrysmaailmasta :D

Jos aloittaja ( nimimerkki PGRC ) kysyy kokemuksia SORAYHDISTELMISTÄ, ja vastaan siihen niin miksi siihen pitää sotkea muita asioita?

Ja sen verran on tullut ajeltua myös 76tn yhdistelmää työkseen että sorahommissa ei näillä kulmilla ( kaakkois-suomi ) ole mitään järkeä, 68/76 hyötykuormassa on kuitenkin niin pieni ero että tarviais olla todella hyvät ajot että kattaisi suuremmat kulut.

Ja omat kokemukset 68/76tn ajoista viiden viimeisen vuoden ajalta on puunajosta ja siinä ainakin esim. Polttoainekulut nousi isommilla painoilla todella paljon suhteessa tonneihin.
« Viimeksi muokattu: 04-06-2019, 07:33:44 kirjoittanut Tommo »

Poissa Tommo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 11
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: TOMMO
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2030 : 04-06-2019, 07:42:08 »
Johan jotkut järjenjättiläiset laittanu 3 aks veturi ja 6 aks kärry yhistelmiä puunajoon.... henkilökohtanen mielipide että 3+5. Ratkasullaki tarpeeksi kusessa talvella välillä 😅

Näin myös itse kuvia kyseisestä yhdistelmästä, ja luulen että tuolla ajellaan kohtuu tasaisilla mestoilla.

Jäinen tie ja nykyinen tienhoito on vaarallinen yhdistelmä jos tuommoisilla ajetaan missä kärri on melkein tuplat veturin painoinen

Poissa IP-J

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 116
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Scania
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2031 : 04-06-2019, 09:30:01 »
Näin myös itse kuvia kyseisestä yhdistelmästä, ja luulen että tuolla ajellaan kohtuu tasaisilla mestoilla.

Jäinen tie ja nykyinen tienhoito on vaarallinen yhdistelmä jos tuommoisilla ajetaan missä kärri on melkein tuplat veturin painoinen
Kyllä ne facen puolella meinas että haetaan sieltä mistä muillakin... Ainakin keskisuomessa paljon sellasia paikkoja, että se mäkiennousu äärirajoilla jo viisikko perässä vaikka lyö veturiin extraa  :koff:

Poissa pertti

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 120
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2032 : 04-06-2019, 10:44:15 »
Kyllä tuo siun vastaus kertoo aika paljon siun ymmärrysmaailmasta :D

Jos aloittaja ( nimimerkki PGRC ) kysyy kokemuksia SORAYHDISTELMISTÄ, ja vastaan siihen niin miksi siihen pitää sotkea muita asioita?

Ja sen verran on tullut ajeltua myös 76tn yhdistelmää työkseen että sorahommissa ei näillä kulmilla ( kaakkois-suomi ) ole mitään järkeä, 68/76 hyötykuormassa on kuitenkin niin pieni ero että tarviais olla todella hyvät ajot että kattaisi suuremmat kulut.

Ja omat kokemukset 68/76tn ajoista viiden viimeisen vuoden ajalta on puunajosta ja siinä ainakin esim. Polttoainekulut nousi isommilla painoilla todella paljon suhteessa tonneihin.

Missä kohtaa on sotkettu muita kuin sorayhdistelmiä? Ensimmäisessä viestissäsi kertoilit neroista. Seuraavassa puurosta ja vellistä. Nyt puunajosta.

Nettikirjoittelun ja muunkin perusperiaatteena on, että asiat riitelevät eikä ole idea syytellä toisia. Tässä olet nyt kertoillut neroudestani ja ymmärrysmaailmastani. Olisiko muuta? Osataan täälläkin.
Taidatkin olla semmoinen maailmanomistaja pöllikuski. Kapealla tiellä keskellä tietä oksat vielä metrin vastaantulijan puolella ja ei muutakun baarin pihaan keskellä yötä jättäen V8 nukkuvan hytin viereen rohisemaan. Vitun urpot.


Poissa Tommo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 11
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: TOMMO
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2033 : 04-06-2019, 13:46:01 »
Missä kohtaa on sotkettu muita kuin sorayhdistelmiä?

Se että 68tn/76tn sorakasetti-yhdistelmään ei kannata laittaa 3-akselista veturia ei muutu miksikään vaikka siitä kuinka vänkää. Jos joku haluaa niin tehköön.

Taksojen, käyttötarkoituksen, kulurakenteen ym.johdosta oon ite tehnyt ratkaisut mitkä ei varmaankaan sovellu kaikille. Eli 4-akselinen auto hyvällä kantavuudella ja sen perään 4-akselinen paripyöräkärry.

Tarkoitus ei ollut arvostella ketään sen enempää, pahoittelut siitä.

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2097
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2034 : 10-06-2019, 12:57:11 »
Johan jotkut järjenjättiläiset laittanu 3 aks veturi ja 6 aks kärry yhistelmiä puunajoon.... henkilökohtanen mielipide että 3+5. Ratkasullaki tarpeeksi kusessa talvella välillä 😅

No mie oon ihmetelly jo sitä yhden oululaisen autoilijan bulkkiautoa jossa ko. ratkaisu on,voipi olla suht nahkea käänneltävä kuorma päällä.
Eilen näin sen viimeksi,ei oo varmaan 3 metriä enempää 2 ja 3 aks väli :vihel: Nii mitenkähä hitossa semmone toimii tuola metässä? tyhjänähä siinä ei oo mittää ongelmaa,mutta kuorma päällä tiukempia käännöksiä :ide1:

Poissa joko

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2035 : 18-09-2019, 16:12:18 »
Heti ensimmäisenä tämä varoittaa että yli 90 päivään ei ole kukaan tälläistä asiaa miettinyt :D

Mutta minä olen aina välillä miettinyt :ajoa:
Viimeaikoina enemmän kun tuli vaihdettua työpaikkaa (edellisessä firmassa tuli ajeltua yli 11 vuotta eli koko se aika kun kortti ollut). Tes palkkauksesta johtuen töitä ei juuri enää ole ylitöiden maksun pelossa. En nyt mitään överi tuntimääriä tarvitse mutta 160h kuukauteen meni rikki viimeksi kesäkuussa.... Muutoin pyörinyt siinä vähän vajaassa 160h/kk. Eipä tuolla rikastumaan pääse ja nuo työt kun ripotellaan pitkin viikkoa niin eipä ehdi paljon muutakaan tehdä.
Kuinkas muilla yrittäjiksi lähteneillä on hommat pyöriny vai onko jo palattu palkkakuskeiksi?

Ja lisätään vielä senverran että jos sitä jostain syystä omaa autoa alkaisi tosissaan ostamaan niin se olisi 3 akselinen veturi noin 7.5m sivuaukeavalla fna korilla ja perälaudalla. Sopivan monipuolinen auto kotimaan hommiin ja käytettyjä alkaa markkinoilla pikkuhiljaa olla kun uusien mittojen mukaisia laitteita on alkanut tulla. Tuo 25.25 mittainen yhdistelmä kun vaan minusta on maksimi mittainen millä voi huoletta mennä melkein mihin vaan. Paljon pitäisi vain rahaa olla vaikka moisen yhdistelmän laittaisi vaikkapa 5v ikäisen pötkön. Sukanvarresta voisi joku noin 40ke olla laittaa hankintaan mutta kyllä siinä pankkiakin vielä vahvasti kaveriksi tarvitsee. Moni toisaalta on tainnut miltei nollistakin aloittaa
« Viimeksi muokattu: 18-09-2019, 16:36:03 kirjoittanut joko »

Poissa Jänis

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 24
  • Titteli: Rahtari
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2036 : 18-09-2019, 22:29:22 »
Perkele poistui pitkä kirjoitus.. mutta koitetaan tiivistää uudelleen.

- Jos harkitset vakavissasi yritystoimintaa niin pistä Y-tunnus heti tänään pystyyn. Tulet huomaamaan, että tuoreella yrityksellä asiointi yhtään missään on sellaista täysin turhaa suossa tarpomista jossa ei päämäärää näy.

- Säästä sitä rahaa. Sitä menee alkuun. Paljon. Kaikki maksut tulevat sieltä yhdellä kertaa heti alkuun. Siihen yhdistettynä tavanomainen 60 päivän maksuehto niin mikään 10,000€ sukka ei paljon lohduta, varsinkaan jos sattuu viellä tapahtumaan jotain ennenkuin kassavirta alkaa pyörimään. Tästä päästään aasinsiltoina vailka mihin eri aiheisiin, esim. Polttoaine on kallista ja sitä menee, keneltä kortit, joutuuko panttaamaan siihenkin jo rahaa ennenkuin saa edes sitä naftaa jne.

- Alaan perehtynyt kirjanpitäjä on kaikki kaikessa, tässä ei kannata alkaa tinkaamaan vaikka saisi jostain kympin/h halvemmalla.


- Lainan saaminen järkevällä korolla on haasteellista. Jos haluat 100t€ yhdistelmän pankin rahalla niin takauksena pitää olla se sama 100t€ rahaa/osakkeita/kiimteistöjä. Kukaan kysymistäni pankeista ei ollut kiinnostunut auton itsessään toimimisesta takauksena. Sitten kohta onkin joku oikein hieno ja hyvä konerahoitus 16% vuosikorolla ja auto menettää arvoaan tuplat nopeammin mitä pystyt lyhentämään.

Jos nyt aloittaisin uudelleen.niin ostaisin OY:n osakekannan ja liiketoiminnan kokonaisuudessaan jossa tulee kuorma-auto materiana mukana. Tähän saa finnvera rahoitusta ja säästyy kymmeniltä alkutaipaleen kivikoilta kun kyseessä jo toiminut yritys.

Olisihan tässä vaikka ja mitä kerrottavaa mitä olisin ehkä halunnut itsekkin kuulla ennenkuin alotti, mutta kantapään kautta näitä on opittu ja oppirahoja maksettu. Ja tullaan viellä maksamaankin, useasti.

Poissa joko

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2037 : 19-09-2019, 08:34:23 »
Joo varmastikkaan se ei ole helppoa. 60päivän maksuehtoihin en lähde, liika riskialtista muutama tuttu teki konkurssin myös kun oli 2 laskua maksamatta ajon tarjoajalta ja tämä teki konkurssin ensin. 2 viikon välein on nyt tällä toisella laskutus. Liikennelupaan sais kaiketi myös sen yhden 10ke pantata. Lisäsäästöjen tekeminen nykyisessä hommissa on hankalaa kun rahaa ei enää niin tulekkaan ja kuitenkaan pitkiä vapaita ei ole eli hyvin vähän ehdin muualle ajamaan (joitain reissuja käynyt toisesskin paikkaa samaan aikaan). Tuossa olisi yks kapelli yhdistelmä ajoineen ollut ajoineen myynnissä. Mutta minusta 1.7 milj ajetun scanian ostaminen ei välttämättä ole aloittavalle se paras vaihtoehto. Jokainen pajalla olopäivä kun maksaa aikapaljon ja auto ei sinä päivänä tuota mitään. Itsellä ei oikein ole mitään kummallista mahdollista omissa oloissa tehdä mitä nyt perushommia lokasuojia, valoja ja renkaita voi vaihdella. Paja on mutta ovi 3 metriä korkea ja sisäkorkeus alle 4 metriä. Ei sinne oikein saa mitään sopimaan.
Minkälaisella km taksalla karkeasti 25.25 mittainen auto kotimaassa liikkuu? Koukkuautot, kapelli autot, kaappiautot? Toki varmaan kahta samanlaista sopimusta ei ole joku saa km taksan päälle kiinteän korvauksen per purku ja joku voi ajaa vaikka yöt km taksalla ja päivisin tehdyt jaot tunti hommina


Ja lisätään vielä: se raha on minulla tällähetkellä sijoitusasunnossa ja perustan sen määrän juuri viime viikolla tehtyyn kauppaan samasta taloyhtiön asunnosta. Sieltä jäisi sellainen noin 45ke rahaa lainanmaksun jälkeen käytettäväksi. Vai olisiko kenties viisaampaa vain pitää asunto vuokralla ja antaa sen lainan lyhentyä omaa tahtiaan. En ole tänään enkä huomenna aloittamassa mitään. Ehkä 2-5vuoden sisällä... Jolloin toki taas vuokralainen on maksanut asuntoa noin 10ke nettona vastikkeet vähennettynä. 5v päästä asunnosta olisi maksettu 5ke/vuosi eli 25ke. Tällöin siis noin 70ke olis velatonta osuutta kämpästä. Tuollainen sijoitusasunto käy varmaan lainan vakuudeksi paljon paremmin kuin vanha scania. Ja tiedostan myös sen että ainakin ensimmäisen 6kk voi ajatella niin että omaa palkkaa saa jos jotain jää - todennäköisesti vähemmän kuin vieraalla töissä ollessa
« Viimeksi muokattu: 19-09-2019, 08:43:49 kirjoittanut joko »

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 608
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH540
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2038 : 19-09-2019, 08:43:34 »
Koukkuautot liikkuu tonnihinnalla, purkuaikaan kuuluu firmasta riippuen 1 tai 1,5h, jonka jälkeen alkaa ventat juosta
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa joko

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2039 : 19-09-2019, 08:47:18 »
Koukkuautot liikkuu tonnihinnalla, purkuaikaan kuuluu firmasta riippuen 1 tai 1,5h, jonka jälkeen alkaa ventat juosta

Ok. Mitenkä tonnihintaan vaikuttaa ajomatka? Suurimman osan ajourastani olen tehnyt hommia joissa asiakkaana on suoraan firmoja ja tietysti sitten joissain hommissa välillä on huolitsijoita ollut... Mutt oma ajatukseni olisi että auto pitäisi saada suoraan jonkun yrityksen ajoon edes osittain. Yksi tälläinen visio minulle on ehdotettukin mutta mun laskimessa oli joku vika kun kannattavuus meni miinusmerkkiseksi talviajan kulutuksella

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 608
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH540
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2040 : 19-09-2019, 10:07:38 »
Ok. Mitenkä tonnihintaan vaikuttaa ajomatka? Suurimman osan ajourastani olen tehnyt hommia joissa asiakkaana on suoraan firmoja ja tietysti sitten joissain hommissa välillä on huolitsijoita ollut... Mutt oma ajatukseni olisi että auto pitäisi saada suoraan jonkun yrityksen ajoon edes osittain. Yksi tälläinen visio minulle on ehdotettukin mutta mun laskimessa oli joku vika kun kannattavuus meni miinusmerkkiseksi talviajan kulutuksella
yhellä isännällä oli tonnihinta ja keikkahinta samas paketis, toisella oli kiinteet tonnit ja ylikuorman ajamisella tehtiin se tuotto. Toinen noista meni jo konkurssiin ja toinen ajelee vanhoilla pommeilla, joissa ainut huolto on polttoaineen lisäys tankkiin. Edellisestä työnantajasta en osaa sanoa, millä hinnalla siellä ajettiin, todennäkösesti tonnia/km, nimittäin siellä oli kalusto parhaimmassa kunnossa, mitä ite olen koukkuhommia tehny
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa pertti

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 120
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2041 : 19-09-2019, 13:16:08 »
Minkälaisella km taksalla karkeasti 25.25 mittainen auto kotimaassa liikkuu? Koukkuautot, kapelli autot, kaappiautot?

1,30e/km... kapelli. Jotkut ajaa halvemmallakin. Riippuu tietenkin kuormastakin. Oulu/kemi tehtailta, kun kuorman otat etelä-suomeen, on turha kuvitella, että edes 700 saisi  :heko:

Maksuaika 60-päivää menee, kun käyttöä laskurahoitusta. Pitää vain itse laskuttaa eikä tehdä tilityksillä. Ei se 1% provisio nyt paha ole siitä hyvästä.

Poissa joko

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2042 : 19-09-2019, 13:58:25 »
1,30e/km... kapelli. Jotkut ajaa halvemmallakin. Riippuu tietenkin kuormastakin. Oulu/kemi tehtailta, kun kuorman otat etelä-suomeen, on turha kuvitella, että edes 700 saisi  :heko:

Maksuaika 60-päivää menee, kun käyttöä laskurahoitusta. Pitää vain itse laskuttaa eikä tehdä tilityksillä. Ei se 1% provisio nyt paha ole siitä hyvästä.

Alvittomasta hinnasta varmaan puhuttiin eikö jos 25.25 mittainen auto eikä puoliperä?
Mitäs mieltä porukka on nuosta esim gli järjestämistä liikenneyrittäjä kursseista? Onko ollut todellista hyötyä kannattaako käydä? Hienoja laskelmiahan voi tehdä millä hintaa mitäkin kannattaa ajaa mutta todellisuus taitaa pitkälti mennä yhden auton yrittäjällä siten että sillä ajetaan mitä maksaja päättää tai sitten ei ajeta. Voiko tuota kurssin hintaa tavallinen Pulliainen vähentää omassa verotuksessaan tulonhankkimis kuluina?

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 882
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH12
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2043 : 19-09-2019, 15:52:31 »
Alvittomasta hinnasta varmaan puhuttiin eikö jos 25.25 mittainen auto eikä puoliperä?
Mitäs mieltä porukka on nuosta esim gli järjestämistä liikenneyrittäjä kursseista? Onko ollut todellista hyötyä kannattaako käydä? Hienoja laskelmiahan voi tehdä millä hintaa mitäkin kannattaa ajaa mutta todellisuus taitaa pitkälti mennä yhden auton yrittäjällä siten että sillä ajetaan mitä maksaja päättää tai sitten ei ajeta. Voiko tuota kurssin hintaa tavallinen Pulliainen vähentää omassa verotuksessaan tulonhankkimis kuluina?

Jos perustat yrityksen ennen kurssin käymistä, on se siellä vähennyskelpoinen ainakin.

Itse menisin kurssille. Toki jos sais kertaalleen nähdä esimerkki kokeen, niin tietäisi kunnolla, mitä siinä kysytään.
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Betonipete

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 287
  • Sukupuoli: Mies
  • Jokapaikan säätäjä
  • Ikkunakyltti: Betonisika
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: FL6 Antabus
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2044 : 19-09-2019, 22:12:46 »
Vaikka omasta liikennelupakurssista on aikaa jo 24 vuotta,olen edelleen sitä mieltä  että kannatti käydä. Se oli iso raha pienyrittäjän omasta pussista, ja neljään viikkoon ei ehtinyt tehdä töitä kuin illalla ja viikonloppuina.Se kesti siihen aikaan kotimaanlupaan 4vk ja ulkomaanosa 3vk päälle,jos olis mielinyt tirriliikenteeseen.
Monta juttua tuli joista ei tiennyt silloin mitään.
Sieltä poiki elinikäisiä tuttavuuksia,sekä kuolemattomia tarinoita.
...Kun sai niin halvalla...meissä kaikissa asuu pieni sulo vileeni...

Poissa joko

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Keskustelua kuljetusyrittäjäksi alkamisesta
« Vastaus #2045 : 20-09-2019, 08:00:50 »
Joo nykyisinhän tuo kestää 4 arkipäivää tai ainakin gli järjestämiä kursseja on jaettu niin että 2 peräkkäistä viikonloppua.
Hintaa noin tonni +alv