Kirjoittaja Aihe: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä  (Luettu 353417 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JusaW

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jusa
  • Titteli: Rahtari

Poissa Viking

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 425
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Scania
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #947 : 13-11-2018, 19:25:15 »
Tuo 24h blokin tarkastelu riippuu täysin kyseisen maan miliisistä. Mähän sain aikanaan Britannian DVLA:lta 4 x A4 sivullista minor infringementejä, koska en ollut pysynyt 24h blokeissa vaikka en ollut rikkonut ajoaika- saatika työaikalakeja. Täällä Pohjolassa saa ainakin vielä toistaiseksi olla tyytyväinen kun sitä ei tarkkailla
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to slide in sideways, totally worn out shouting 'holy shit..  what a ride'

Poissa JusaW

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jusa
  • Titteli: Rahtari
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #948 : 13-11-2018, 19:33:00 »
Eli yhteenvetona kuuluisi tarkastella 24h jaksoissa, mutta harvassa maassa tehdään niin?

Sain vielä mustaa valkoisella, vaikkakin ilmeisesti sitten ei aivan oikeaa tietoa

"Vuorokausilepo katkaisee vuorokautisen ajoajan laskennan eli Asetus tieliikenteen sosiaalilainsäädännöstä 4. artikla kohta k = Tässä asetuksessa tarkoitetaan vuorokautisella ajoajalla yhden vuorokautisen lepoajan päättymisen ja seuraavan vuorokautisen lepoajan alkamisen välillä TAI yhden vuorokautisen ja yhden viikoittaisen lepoajan välillä kertynyttä yhteenlaskettua ajoaikaa

 

yk T Saarinen Tuija POL HPL"


Poissa pertti

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 113
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #949 : 13-11-2018, 19:37:27 »
Tuo 24h blokin tarkastelu riippuu täysin kyseisen maan miliisistä. Mähän sain aikanaan Britannian DVLA:lta 4 x A4 sivullista minor infringementejä, koska en ollut pysynyt 24h blokeissa vaikka en ollut rikkonut ajoaika- saatika työaikalakeja. Täällä Pohjolassa saa ainakin vielä toistaiseksi olla tyytyväinen kun sitä ei tarkkailla

Niinno eikö tuossa eu komission julkaisussa aika hyvin ole tulkinta ohjeistettu eikä pitäisi kellään olla nokankoputtamista.
Eikö niillä siellä briteissä ole muitakin kansallisia säädöksiä mitä voi noudattaa sisäisessä liikenteessä, mutta viikkolepo täytyy pitää välissä jos on menoa mantereelle ja on samalla viikolla käyttänyt hyväkseen maan sisäisiä lievennyksiä?
En nyt ole siihen sen paremmin perehtynyt. Muistelen vain että niillä oli jotakin omia ajoaika sääntöjä myös.

Poissa Liquidi

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 232
  • Sukupuoli: Mies
  • Löpökuski
  • Ikkunakyltti: Panu
  • Työajokki: Scania R580
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #950 : 13-11-2018, 20:40:52 »
Nuo esimerkkikuvat on kyllä minun mielestä aika huonoja, koska kaikissa työpäivissä on jotain laitonta... Eli esimerkeissä on vain miten 24h periodia sovelletaan, kun ajetaan laittomia päiviä... Olishan tuohon voinut ottaa yhden laillisen/vajaan päivän esimerkkikuvaksi.

Alkupuolen tekstissä taas sanotaan "The next 24-hour period starts from the end of the qualifying daily or weekly rest period
taken. The term 'qualifying' rest should be understood as a rest period where a lawful
minimum duration is accomplished within the period of 24 hours after the end of the previous
qualifying rest
"

Eli vapaasti suomennettuna uusi 24h periodi alkaa kun hyväksytty päivittäinen tai viikottainen minimitauko on pidetty.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2100
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #951 : 14-11-2018, 00:00:10 »
Nuo esimerkkikuvat on kyllä minun mielestä aika huonoja, koska kaikissa työpäivissä on jotain laitonta... Eli esimerkeissä on vain miten 24h periodia sovelletaan, kun ajetaan laittomia päiviä... Olishan tuohon voinut ottaa yhden laillisen/vajaan päivän esimerkkikuvaksi.

Alkupuolen tekstissä taas sanotaan "The next 24-hour period starts from the end of the qualifying daily or weekly rest period
taken. The term 'qualifying' rest should be understood as a rest period where a lawful
minimum duration is accomplished within the period of 24 hours after the end of the previous
qualifying rest
"

Eli vapaasti suomennettuna uusi 24h periodi alkaa kun hyväksytty päivittäinen tai viikottainen minimitauko on pidetty.

Ja noin se on suomen lakiin/asetuksiinkin kirjoitettu.
En nyt ihan heti löytänyt siitä tekstiä eu papereista.
Mutta täällä: https://www.skal.fi/sites/default/files/sisaltosivujen_tiedostot/autonkuljettajan_ajo_ja_lepoajat_opas_2014.pdf
sivulla 13 se sanotaan ihan selvästi: Työn alkaessa vuorokausilevon jälkeen alkaa uusi 24 tunnin jakso.


Edit:
@ https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006R0561:FI:HTML
II LUKU
MIEHISTÖ, AJOAJAT, TAUOT JA LEPOAJAT
8 artikla
2.   Jokaisen 24 tunnin ajanjakson kuluessa edellisen vuorokautisen tai viikoittaisen lepoajan päättymisestä kuljettajan on täytynyt pitää uusi vuorokautinen lepoaika.


Eli siinähän se.
« Viimeksi muokattu: 14-11-2018, 00:12:23 kirjoittanut Saunis »
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa James

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 522
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: DAF
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #952 : 15-11-2018, 07:11:21 »
Nuo esimerkkikuvat on kyllä minun mielestä aika huonoja, koska kaikissa työpäivissä on jotain laitonta... Eli esimerkeissä on vain miten 24h periodia sovelletaan, kun ajetaan laittomia päiviä... Olishan tuohon voinut ottaa yhden laillisen/vajaan päivän esimerkkikuvaksi.

Alkupuolen tekstissä taas sanotaan "The next 24-hour period starts from the end of the qualifying daily or weekly rest period
taken. The term 'qualifying' rest should be understood as a rest period where a lawful
minimum duration is accomplished within the period of 24 hours after the end of the previous
qualifying rest
"

Eli vapaasti suomennettuna uusi 24h periodi alkaa kun hyväksytty päivittäinen tai viikottainen minimitauko on pidetty.

Joo sitähän tuolla olu havainnollistettu, eli liian lyhyt vuorokausolepo --> uusi periodi alkaa kesken levon klo 0.00. Ja sit ku oli 9h lepo, niin periodi alkoi sen jälkeen klo 3.00. Mut nuo esimerkit on huonoja, en oo missään nähnyt esimerkeissä vajaita päiviä. Esim. Itselle semmoinen tulee monesti heti viikon alkuun sunnuntaina, jos lähden vaikka 17.00 ja ajan 4,5h ja nukun yön. Se "vuorokausi" on 13,5h.

Poissa JakeH

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 598
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH540
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #953 : 15-11-2018, 08:06:55 »
Esim. Itselle semmoinen tulee monesti heti viikon alkuun sunnuntaina, jos lähden vaikka 17.00 ja ajan 4,5h ja nukun yön. Se "vuorokausi" on 13,5h.
eikö siihen sunnuntaihin kannata ottaa 11h tauko, ettei heti polta yhtä 9h taukoo?
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2100
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #954 : 15-11-2018, 12:56:22 »
eikö siihen sunnuntaihin kannata ottaa 11h tauko, ettei heti polta yhtä 9h taukoo?
Kyl kannattais jos ei tiedä tulevan viikon ohjelmaa.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa James

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 522
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: DAF
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #955 : 16-11-2018, 01:00:48 »
Kannattaishan se, kun samallahan siinä menettää myös 15h päivän.
Mut pointti pysyy samana, 11h levolla se "vuorokausi" on 15,5h.

Poissa andy

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 601
  • Sukupuoli: Mies
  • Sirkusjuna teiden tukko ratissa pokka ukko.
  • Ikkunakyltti: ANDY
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 4 540
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #956 : eilen kello 16:03:34 »
Kolega sai sakot 7,5h "kahvitauosta" ja valitti asiasta, eli on nyt syyttäjällä tutkittavana kysiesen poliisin toiminta.
Aloitti päivän ja ajoi illalla klo 21-23 ja jatkoi aamulla 6:30 joutuen ratsiaan noin kello 8 aamulla sai lapun kun ei heti ymmärtänyt kiistää sitä, jatkoi reissun loppuun ja vaihdoimme noin kello 11 päivällä ja sanoin, että ethän sä oo ollu edes 15h töis eli ei edes maksimi tyhönsidonnaisuus ole täyttyny senkään jälkeen ku vaihdettiin. Saas nährä miten käy. Oli meillä vain puoli vuotta töis eikä tuolloin ollut juurikaan ajellu muuta kuin maansiirtoa, ni oli vähä hakusessa nää ajo ja lepoajat kaverilla.

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 372
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Työajokki: FH500/2551/G490
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #957 : eilen kello 19:48:58 »
Kolega sai sakot 7,5h "kahvitauosta" ja valitti asiasta, eli on nyt syyttäjällä tutkittavana kysiesen poliisin toiminta.
Aloitti päivän ja ajoi illalla klo 21-23 ja jatkoi aamulla 6:30 joutuen ratsiaan noin kello 8 aamulla sai lapun kun ei heti ymmärtänyt kiistää sitä, jatkoi reissun loppuun ja vaihdoimme noin kello 11 päivällä ja sanoin, että ethän sä oo ollu edes 15h töis eli ei edes maksimi tyhönsidonnaisuus ole täyttyny senkään jälkeen ku vaihdettiin. Saas nährä miten käy. Oli meillä vain puoli vuotta töis eikä tuolloin ollut juurikaan ajellu muuta kuin maansiirtoa, ni oli vähä hakusessa nää ajo ja lepoajat kaverilla.

Toi menee vähän samaan sarjaan ku piirturi nollaa ajoajat kun 15-minuuttiseksi tarkoitettu ensimmäinen tauko venähtääkin 45-minuuttiseksi. Sit ei riitäkkään enää et pitää määränpäässä ennen 4,5h ajoajan täyttymistä 30min tauon, vaan pitää pitää 45min jos ei aio paluumatkalla pitää vielä 30min taukoa, koska paska systeemi.
R.I.P. Transpoint Oy Ab
☆ 04.04.1990
✝31.12.2010