Kirjoittaja Aihe: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä  (Luettu 359387 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jamppi

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 121
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #44 : 05-12-2007, 08:33:48 »
Tes työtunnit 80/2 viikkoo??? Mitähän tällä meinaat. Ei tolla 80h o muuta merkityst kun et sen jälkee pitäis alkaa ylityöt paukkuu. Ja se et vaki työsuhtees 80h on minimi työaika 2 viikos, jollei ota omaa lomaa. Mut kellä se on oikeest jääny koskaan alle??? Päivän minimi työaika on 4h. Joka pitäis kait maksaa myös päivystämisest jollei siihen o erikseen taksaa sovittu. (täst en kyl o sata varma)

Poissa ilpo

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 174
  • Sukupuoli: Mies
    • kuvia
  • Ikkunakyltti: IPE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: pirkka r560
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #45 : 05-12-2007, 15:20:12 »
TJoka pitäis kait maksaa myös päivystämisest jollei siihen o erikseen taksaa sovittu. (täst en kyl o sata varma)
Varallaoloajalta, milloin työntekijä joutuu olemaan sidottuna, vaikka-kin työtä tekemättä, maksetaan puoli palkkaa henkilökohtaisesta pe-ruspalkasta laskettuna, varallaoloaikaa työaikaan lukematta.

noin lukee TES:sissä. mut mikä on perus palkka. onko se se hinta mitä isäntä maksaa normi työstäki? Entäs miten pitkältä ajalta tuo maksetaan, koko päivystys ajalta?

ja sit jos ei tarvi postailla kotona mut pitää olla puhelimen ääressä ni siitäki kuuluu maksaa jotai korvauksia.
Demokratian bugi. Idiootin ääni on yhtä painava kuin viisaan

Poissa Kimmo

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 463
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: scania P400
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #46 : 05-12-2007, 21:28:33 »
Päivystys / varallaolo ajasta pitää maksaa palkkaa joka tunnilta, virallista summaa ja mistä se koostuu en kyllä nyt muista. Jos työnantaja ei ole määrännyt missä pitää päivystää niin sitä ei lasketa työtunneiksi eli työaikalakiin kuuluviin tunteihin. Mitä tulee noihin 80h/2vko ni kyllä olen kokenut tuon ja pekkasilla silloin täytettiin eikä muuten aina riittänyt edes se. 6h per päivä ja lauvantait vielä päälle eikä ees täysiä tunteja tullut  :koff: Nyttenkin tiedän yhden vakituisen paikan missä ei tule edes 8h per päivä, ja miksköhän ne on ettiny jo vuoden kuskia  :kippu:

5 §

Varallaoloaika

Työnantaja ja työntekijä voivat sopia, että työntekijän on oltava asunnossaan tai muualla tavoitettavissa niin, että hänet voidaan tarvittaessa kutsua työhön. Varallaoloaikaa ei lueta työaikaan. Varallaoloajan pituus ja varallaolon toistuvuus eivät saa haitata kohtuuttomasti työntekijän vapaa-ajan käyttöä.

Varallaolosta sovittaessa on sovittava myös siitä suoritettavasta korvauksesta. Korvauksen määrässä on otettava huomioon varallaolosta työntekijän vapaa-ajan käytölle aiheutuvat rajoitukset. Varallaoloon työntekijän asunnossa käytetystä ajasta on vähintään puolet korvattava joko rahassa tai vastaavalla säännöllisenä työaikana annettavalla vapaa-ajalla.

Jos varallaolo on työn laadun ja erittäin pakottavien syiden vuoksi välttämätöntä, ei julkisen yhteisön virkamies tai viranhaltija saa kieltäytyä siitä.
« Viimeksi muokattu: 05-12-2007, 21:36:31 kirjoittanut Kimmo »
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta ei tiedetä miksi. Useimmiten teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.

Poissa tikru

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 14
  • Sukupuoli: Nainen
  • kun rahat loppuu,luovuus lisääntyy
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #47 : 05-12-2007, 22:21:33 »
                       Morjens vaan kaikill tasapuolisest! :hattu:

 On toi palkka melko alhane,jos verrata sitä mihi tahas muuhu tyähö. Mä joskus ain haastattele noit trukki kuskei,tai varastomiähi.Ne ei ain eres meina usko mimmosel palkal me töit tehrä.
 Mullaki o noi vuare täys ja silti toi tunti palk ei ol oikke kummonenka verrattuna siihe vastuusee,mikä meil tual tiän pääl o.
  Jos saa tes palka ja tekke kahreksa tunni päivi,nii kyl mää ainaki saa se sama palka mist tahas muust hommast.
Kyl jos tiält tilis meina otta,ni päivie täytty olla pitki,et saa tuntei ja päiväraha.
Ja sit toine assia.Mis muus ammatis jouttu toristama oleks ollu vapaapäiväl,kesälomal tai muute töist pois.Ku timpuri tekke kolme virhet ei sitä potkit töist pois ilma mittä korvauksi,mut ota kolm sakko,ni mistä ei tul sinä aika sitä vähäkä raha,ku kortti o nimismiähel.
 Toistaseks mul o puhras pöytä sakkoje suhte,mut kyl nois tyäkavereis o monel kortti katkol ,tai sit yhre sako pääs.
On se aika raju homma,jos o pankis laina ja tarttis perhe elättä.Ei oikke mun oikeus taju mahru,et laki voi aja ihmise velkakiärtesse,misä se ei olis,jos se tekke töit.
Jos tääl aja kännis, tuamio o melkke sama ku jos o tehny vaik kaks viikko sit liia pitkä päivä.
Ei ne ol "rikoksena"mun miälest mitenkä eres verrannollissi.
 Henkilö kohtasest mä ole sitä miält,et jos kuski käry korttis,ni se ols automattisest ainaki vuare pois,ni siin ajas kerkkis jo ajattelema ,mitä tul tehryks.Sit viäl jos kännis jouttu onnettomuutte,ni miks ei rinnastet  auto puukko tai pyssy,ku kumminki se o tappoväline kännise käsis.
         Kyl näköjä tätä jupina riittäis,mut pare ku toivotta kaikil hyvä huamist ittenäisyyspäivää olette sit linnas tai koto.
Kana on ainoa joka voi levätä työssään ja saada silti tulosta aikaiseksi!

Poissa Kimmo

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 463
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: scania P400
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #48 : 05-12-2007, 22:28:33 »
Nii mullakin on sama tai oikeestaan pikkasen parempi tuntipalkka varastohommissa kuin ratintakana (siis päivätunneilla laskettuna). Vastuuta ei juuri mitään ja fiiliksiä voi ottaa 20 vuotta vanhalla trukilla.

Aika hauskaa lukea tikrun teksti ku tuo "murre" hieman vierasta  :hattu: Yks tuttu täälläpäin puhuu erittäin selkeetä Rauman murretta ja kuulostaa täällä savonmaalla "erikoiselta"
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta ei tiedetä miksi. Useimmiten teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.

Poissa tikru

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 14
  • Sukupuoli: Nainen
  • kun rahat loppuu,luovuus lisääntyy
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #49 : 05-12-2007, 22:35:28 »
 :aamen: toivottavast kaik saa sen verra selvä,et assia tulis ymmärretyks.Mää vaa kirjota samal taval ku puhunki.
              Antteks vaa,mut sanoka sit kun tartte ruvet suameks kirjottama. :ajoa:
Kana on ainoa joka voi levätä työssään ja saada silti tulosta aikaiseksi!

Poissa Tomi

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 7
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #50 : 05-12-2007, 22:36:12 »
Tes työtunnit 80/2 viikkoo??? Mitähän tällä meinaat. Ei tolla 80h o muuta merkityst kun et sen jälkee pitäis alkaa ylityöt paukkuu. Ja se et vaki työsuhtees 80h on minimi työaika 2 viikos, jollei ota omaa lomaa. Mut kellä se on oikeest jääny koskaan alle??? Päivän minimi työaika on 4h. Joka pitäis kait maksaa myös päivystämisest jollei siihen o erikseen taksaa sovittu. (täst en kyl o sata varma)

Tarkotan että 80h pitäisi olla se yleisin tuntimäärä 2 vkos. Ja kaikki sen yli menevistä tunneistä pitää erikseen sopia kuskin kanssa että käykö ylityöt vai ei. Alalla tuntuu olevan ymmärrys että vedetään reilusti yli 80h aina, eikä ees yritetä tohon 80 tuntiin.
Mut jos joku tykkää ajella rekalla ja tinkiä omasta vapaa-ajastaan niin siitä vaan  :ajoa:

Poissa Kimmo

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 463
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: scania P400
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #51 : 05-12-2007, 22:38:40 »
:aamen: toivottavast kaik saa sen verra selvä,et assia tulis ymmärretyks.Mää vaa kirjota samal taval ku puhunki.
              Antteks vaa,mut sanoka sit kun tartte ruvet suameks kirjottama. :ajoa:

Suomeks...  :koff: Murteet on hieno juttu eikä siinä mitää. Mut asiaan, eli paljonkos oli tuo ylityö tuntimäärä, viikko/kuukausi/vuositasolla  ???
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta ei tiedetä miksi. Useimmiten teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.

Poissa tikru

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 14
  • Sukupuoli: Nainen
  • kun rahat loppuu,luovuus lisääntyy
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #52 : 05-12-2007, 23:00:04 »
                Katoppa sivuilt :    kuorma-autoalan  TES    siält sä löyrät kaik,ni o helpomp ku meet siält kattoma,ku ruvet sitä tän sivuil kirjottama.
       Ne o  fin lex.in sivut ni ei ol ainaka mittä huhupuhet. ;)
Kana on ainoa joka voi levätä työssään ja saada silti tulosta aikaiseksi!

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2629
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #53 : 05-12-2007, 23:09:03 »
Joo, kyllähän tässä on varmaan lähes jokainen tehnyt hommia (ainakin alussa) naurettavalla palkalla ja tehnyt järjettömän pitkiä päiviä jne.
Mutta toisaalta siitä sitä saa hyvää oppia, että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Myöhemmin sen sitten ainakin tajuaa, ettei siinä ollut mitään järkeä.
Nimimerkillä vajaa viisi vuotta kilometripalkalla puolikasta ajanut ja tuo 80h tuli välillä melkein viikossa.
Mutta ei enää pojat, ei. Nyt mennään TES:n palkalla (ja vähän päälle), 80h/2vko ja tilinauhaa kun katsoo, niin nyt tienaa silti melkein saman, kuin järjettömiä päiviä rehkiessä. Eikä tarvi asua/nukkua autossa, ikinä. Aamulla töihin ja illalla kotiin, minä en ainakaan viitsisi edes muunlaisilla työajoilla enää hommia tehdä.
Mutta se nyt tietysti on jokaisen oma asia...kuka tykkää mistäkin. Joku tykkää asua autossa ja olla viikot reissussa...

Jatkakaa.

Poissa Kimmo

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 463
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: scania P400
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #54 : 05-12-2007, 23:13:35 »
Nii-i ja tässäpä yks syy miksi ainakin minä halusin tälläiset sivut pystyyn.... Sais tietoa kuljetusalasta ettei tarviis kantapään kautta kaikkea opiskella alasta. Saattaa vaan halut loppua nopeaan jos/kun kusetetuks tulee. VOISHAN tuo Suomen hallitus/liikenneministerikin jotain positiivista tehä kuljetusalan suhteen, kaikilla alueilla  :hattu:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta ei tiedetä miksi. Useimmiten teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1322
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #55 : 05-12-2007, 23:18:40 »
Kyllä se huoimennakin lievittää tuskaa kun joutuu "sunnuntaina" lähtemään aamusella liikenteeseen  ;)


Poissa Jamppi

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 121
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #56 : 06-12-2007, 12:56:34 »
Ei toi tyyli hyväks alalle ole et revitään alalle tulijoista paskat pihalle. Tätäkään ei tietysti pidä yleistää, Nämä kusettajat taitavat kumminkin olla se vähemmistö. Mutta valitettavan usein uudet juuri alaalle tulleet hemmot ajautuu näihin taloihin, niissä kun aina on paikka auki.
Ja sitte ihmetellään ja vittuillaan kun juuri on saatu hommat opetettuu ja hemmokokelas päättääkin että tämä homma on perseestä ja lähtee muihin hommiin. (tietämättä että parempaakin on)

Sitte noista työajoista, sehän on ihan mistä tykkää. Toiset tykkää äidist ja toiset tyttärest (ni ja osa pikku-veljest, mut ei siit sen enempää)
Koitin joskus tota ~80h:st pari viikkost ja ei se ollu muo varten (ensimmäinen ja viimenen homma johon menin tietämättä mitä menen tekemään, Mutta talosta kyllä tykkäsin) Nykysin teen n. 100-120h /kaks viikkoo ja täst tahdist tykkään kovin, pysyy kiekot kuris ja jää viel vähän vapaa-aikaakin. Yöt saa olla aina koton.

Poissa tikru

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 14
  • Sukupuoli: Nainen
  • kun rahat loppuu,luovuus lisääntyy
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #57 : 07-12-2007, 21:25:39 »
 Uusi ajo- ja lepoaikalainsäädäntö (561/2006)    kui sul voi pyssy kiako laillisina,ku kahres viikos saa ajo tuntei tulla vaa se yhreksänkymment ?
Ei mun kiako ainaka kuris pysy...jos ei riko vahinkos tyäaikka,ni sit rikko ajo aikka,vaik kui koittais aja laillisest.
« Viimeksi muokattu: 07-12-2007, 22:10:08 kirjoittanut tikru »
Kana on ainoa joka voi levätä työssään ja saada silti tulosta aikaiseksi!

Poissa obelix

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 386
  • Ikkunakyltti: ei oo
  • Työajokki: r-öljy scania
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #58 : 07-12-2007, 21:40:15 »
Uusi ajo- ja lepoaikalainsäädäntö (561/2006)    kui sul voi pyssy kiako laillisina,ku kahres viikos saa  tuntei tulla vaa se yhreksänkymment :o
tänään tuolla pohjoisessa on ollu kelit,mitä on ollu. kaverit on ollu siellä miten sattuu. päivä on venynyt  mutta ,on ko se oikein jäähä johonkin saankilometrin päähän makkaan vain tulla kotia .kas siinäpä miettimistä.

Poissa tikru

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 14
  • Sukupuoli: Nainen
  • kun rahat loppuu,luovuus lisääntyy
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #59 : 07-12-2007, 22:18:11 »
 :ajoa:  Sen taki mää olenki henk  kohtasest sitä miält et toi kiako vahtamine tual tiä pääl tarttis otta huamio jotta inhimmillist. Just siit ainaki mun karva nousse pysty,ku tarttis jäärä jonkkus tiäposke maat,ku laki ei ymmär et se oma sänky ols paljo pare jo levonki kannalt,saatikka sit kui pal se tressa,ku tiättä tekeväs vääri ja sit pelkkä taas niit tarkastuksi. :aamen:
Kana on ainoa joka voi levätä työssään ja saada silti tulosta aikaiseksi!

Poissa obelix

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 386
  • Ikkunakyltti: ei oo
  • Työajokki: r-öljy scania
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #60 : 07-12-2007, 22:23:43 »
:ajoa:  Sen taki mää olenki henk  kohtasest sitä miält et toi kiako vahtamine tual tiä pääl tarttis otta huamio jotta inhimmillist. Just siit ainaki mun karva nousse pysty,ku tarttis jäärä jonkkus tiäposke maat,ku laki ei ymmär et se oma sänky ols paljo pare jo levonki kannalt,saatikka sit kui pal se tressa,ku tiättä tekeväs vääri ja sit pelkkä taas niit tarkastuksi. :aamen:

no,yritäppä se selvittää se viranomaiselle.eiiii. niin saa tehä.ja taas maksaa. ja loma on taas lähempänä.

Poissa Jamppi

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 121
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #61 : 08-12-2007, 22:13:42 »
Kyl ne suurinpiirtein pysyy. purkuihin menee päiväs 1h, yks tai kaks kertaa päiväs, lastauksiin puol tuntii kerran tai kaks. Ja sit tuntipalkollisena baarishan tulee istuttuu riittäväst ettei niist tauoistakaan tu sanomista.

Mul tulee n.7-9h ajoaikaa päiväs, yli ei mee juur koskaan. Ja kiire on jollaan muulla, ei mulla. Meil ei varsinaisest ole mitään aikatauluja, yleensä tallil piha tyhjenee joka aamu klo.5 ja si ollaa takasin 16-18:st välil.

Mul ei o ainakaa mitää nekatiivist sanomist tost nykysest talost, kalusto on jo kilometrei nähny mut ei silti hytti pystys tartte tien vieres pällistellä. Ja kotiin pääsee joka yöks.

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #62 : 08-12-2007, 23:22:21 »
Itellä on vaan parilta päivältä kokemusta digipiirturista nurkka-ajossa, alotin päivän joskus ysin maissa ja n. neljän maissa rupes punanen valo herjaamaan 4.5 tunnin ylittymisestä. Siis vain ajoajasta, työajan ylityksestä ei mitään.
Tottakai skoude sen laittomuuden kuitista näkis, mutta tavallaan erikoista ettei kone valita kuin ajoajan ylittämisestä. Onko muilla vastaavaa?
Keep on truckin'

Poissa Vellu

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1387
  • Ikkunakyltti: Vellu
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #63 : 16-12-2007, 14:59:16 »
Itellä on vaan parilta päivältä kokemusta digipiirturista nurkka-ajossa, alotin päivän joskus ysin maissa ja n. neljän maissa rupes punanen valo herjaamaan 4.5 tunnin ylittymisestä. Siis vain ajoajasta, työajan ylityksestä ei mitään.
Tottakai skoude sen laittomuuden kuitista näkis, mutta tavallaan erikoista ettei kone valita kuin ajoajan ylittämisestä. Onko muilla vastaavaa?
Pojat(poliisit) joutuu ottamaan kuitin omalla kortillaan.

Poissa obelix

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 386
  • Ikkunakyltti: ei oo
  • Työajokki: r-öljy scania
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #64 : 16-12-2007, 16:31:41 »
Pojat(poliisit) joutuu ottamaan kuitin omalla kortillaan.
kyllä ne ainakin multa ottivat sen kuitin ihan mun oma kortti paikallaan.

Poissa Vellu

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1387
  • Ikkunakyltti: Vellu
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R560
Vs: Keskustelua ajoajoista ja sakotuskäytännöstä
« Vastaus #65 : 16-12-2007, 16:37:19 »
kyllä ne ainakin multa ottivat sen kuitin ihan mun oma kortti paikallaan.
Ei sitä tarvi antaa niille (pojille) omalta kortilta,pojilla pitää olla valvontakortti omasta takaa.