Kirjoittaja Aihe: 5-akselinen tukkikärry  (Luettu 49877 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1969
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #44 : 14-11-2009, 14:26:05 »
risusätkien ajo, nykyään niitä ei saa enää ajaa tukkiautolla.
OT, mutta miksei saa?  ???

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #45 : 14-11-2009, 15:05:39 »
OT, mutta miksei saa?  ???
Niitä on kuljetettu joskus puuautoilla, mutta niistä lentää kovin paljon roskaa kuulemma, siksi lopetettu. Sätkät sidotaan narulla, ne vois myös laittaa verkkoon samalla vaivalla ja rahalla, mutta se ei sitten ole kelvannut yhtiöille. Eli jos ne vedettäsi verkkopussiin, ei olis mitään estettä ajaa puuautolla. Puuauton kuljettajat jotka sätkiä joskus ajaneet, sanovat et ovat "nättiä ajettavaa" -miten tuo nyt sitten ymmärretään.

Sätkäpinossa kesällä saattaa olla käärmeitä, kyyt kuulemma viihtyy niissä ja talvehtiikin. Sanoo noi, jotka sätkiä ajaneet.
« Viimeksi muokattu: 05-12-2010, 16:58:37 kirjoittanut Donna »
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #46 : 14-11-2009, 15:20:18 »

lönnviikin autoja on kolme ;)
OK, meillä ollut aina käsitys et kaks, en kyllä ole nähnytkään sitä kolmatta.
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #47 : 14-11-2009, 16:04:09 »
Sätkät sidotaan narulla,
Tämä on OT, mut jos jollekkin sätkä on outo juttu...


Linkistä saa suuremman kuvan
http://i569.photobucket.com/albums/ss134/donna480/Stkpino2.jpg
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa pillarisisu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 468
  • Sukupuoli: Mies
  • tupaukko
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #48 : 14-11-2009, 16:16:02 »
Jostai tälläsest keksinnöst oon kans kuullu
90-luvun alussa oli ollut se viritelmä
Vegaani on muinaissuomea ja tarkoittaa huonoa metsästäjää

Poissa kampu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 98
  • Työajokki: R560
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #49 : 14-11-2009, 16:35:34 »
eikös sillä tuusniemen ukolla ollut joskus jotain säiliövirityksiäkin ainakin yhdessä puuautossa?

isäukkohan tuo ol aekonnaa jututtanu kyseistä ukkoa niin oli kuulemma ollu melko kiikkerä ajaa se säiliöviritys puukuorman kanssa..onhan siinä painopiste korkeemmalla kun säiliöt on tyhjänä.

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #50 : 14-11-2009, 16:50:50 »
Kyl vaan aikas hyvinki. Sitä kärryä tullu iha palkkatyöksiki vedettyä sillon kun oli puolikas. Eli siitä löyty samal syykin 5 akselisuuteen, tosin oishan sen kaiketi voinu 4 akselisekski muuttaa täysperäks muutettaes mut ei sit vaa muuttunu. Tuos hommas siitä viidennestä akselista ei ainaka oo mitää käytännön hyötyä. Paitsi et ohan suuri kommeeta :tukka:. Haanpäällähä on ainaki ollu 1 5akseline kärry, joskus juttelin kuskin kans nii siin oli iha jumalattomast motteja et se tais akselipainojen takia vaatia sen viidennen.

Virkkalas on kanssa 5 - akselinen bulkkikärry, onkohan sekin puolikkaasta tehty???

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #51 : 14-11-2009, 16:51:42 »
onhan siinä painopiste korkeemmalla kun säiliöt on tyhjänä.

Eiköhän se oo Kokemäkeläisten juttua noi molemmat kuormatilat täynnä :D

PunaSilmäKani

  • Vieras
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #52 : 14-11-2009, 17:41:18 »
Virkkalas on kanssa 5 - akselinen bulkkikärry, onkohan sekin puolikkaasta tehty???

joskus kuulin juttua et virkkalan isäntä olis sen takia tilannu sellaasen ku odottaa niit yli 60tonnin kokonais paino säädyksiä... en tiä tosiaan pitääkö paikkaansa...

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #53 : 14-11-2009, 18:51:37 »
90-luvun alussa oli ollut se viritelmä

joo en tiedä sen paremmi muutku et oon kuullu asiast. Ne kyseisen mepan säiliöt on muute nykyään yhen sekä puuta et kemikaaleja liikennöivän virman pihal

Poissa Jurpo

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 287
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #54 : 14-11-2009, 19:21:13 »
joo en tiedä sen paremmi muutku et oon kuullu asiast. Ne kyseisen mepan säiliöt on muute nykyään yhen sekä puuta et kemikaaleja liikennöivän virman pihal
eihä tää talo vaan oo Huittisissa...  :vihel:
Kaiken annan mä ilolla pois, mut sua en koskaan koskaan ja ikinä en...

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #55 : 14-11-2009, 19:26:05 »
eihä tää talo vaan oo Huittisissa...  :vihel:

Saattaapi olla joo :vihel:

Poissa Jurpo

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 287
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #56 : 14-11-2009, 19:30:48 »
Saattaapi olla joo :vihel:
Pikkasen ot, mut nehän vetää puutavaraa Kaukaalle ja sellua takas samoilla vehkeillä.
Kaiken annan mä ilolla pois, mut sua en koskaan koskaan ja ikinä en...

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #57 : 14-11-2009, 19:36:11 »
Pikkasen ot, mut nehän vetää puutavaraa Kaukaalle ja sellua takas samoilla vehkeillä.

Kyllä juu, hiukan modifioiduilla puuvehkeillä vai onko ne sit hiukan modifioituja lavavehkeitä mut kumminki :ide3:

Googlettelin hiukan sitä kemikaali-puutavara mepaa kuvaa ei löytyny mut tuolla hiukan sivuttiin aihetta http://www.metsatrans.com/Lehdet/s50-52.pdf

Poissa säiliösami

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 301
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: PKK 74
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 540
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #58 : 15-11-2009, 00:43:15 »
eikös sillä tuusniemen ukolla ollut joskus jotain säiliövirityksiäkin ainakin yhdessä puuautossa?
Kun olin Pelloksella töissä, se toi joskus sorvia tehtaalle. Oli kyllä aika huiman näköinen vekotin. Varmaan hyvä ajaa siinä liemikuormassa, mutta sitten niitteen puihen kera...

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #59 : 15-11-2009, 06:47:44 »
Virkkalas on kanssa 5 - akselinen bulkkikärry, onkohan sekin puolikkaasta tehty???

-ot- jatketaan viel, tuo noin, en varma ole, mutta muistelen kuulleeni, että se on siksi 5 akselinen, kun siin on niin paljon kuutioita/pituutta, eli oisko laki sanellut, että tarttee sen ylimääräisen akselin??

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1969
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #60 : 15-11-2009, 12:31:09 »
-ot- jatketaan viel, tuo noin, en varma ole, mutta muistelen kuulleeni, että se on siksi 5 akselinen, kun siin on niin paljon kuutioita/pituutta, eli oisko laki sanellut, että tarttee sen ylimääräisen akselin??
Korkeintaan siten, että neliakselisen kärryn telipaino ei olis riittänyt. Oikaisupituus kun saa olla sen 8,15 metriä, oli akseleita minkä verran vaan.
Tiivistettynä ne tähdellisimmät mitoitusjutut:
-etulitys: kaikki rakenteet pitää olla 2,04 metrin säteisen ympyrän sisäpuolella, mitataan kuulakehän keskeltä tai vetotapista
-oikaisupituus: 8,15 metriä kuulakehän keskeltä tai vetotapista telin käännöspisteeseen, akselinnostinten ollessa epäedullisimmassa asennossa
-vetopituus: 12,00 metriä kuulakehän keskeltä tai vetotapista uloimpaan kohtaan takana

edit: Laskeskelin tuossa puolikkaana tuommoista bulkkikärryä, Traileri kun ei osaa noita etukulmia herjata tpv:lle... No anyway, pääsin 13720mm kuormatilapituuteen, mut pidemmällä alkaa kippi mennä tuosta etuympyrästä ulos. Takatelipaino ei sittenkään kestä muuten kuin viimeisen akselin ollessa ohjaava, saa teliä sen 680mm taaemmas. Eli lienee tuosta telipainosta kiinni sen kärryn 5-akselisuus.
« Viimeksi muokattu: 15-11-2009, 13:30:30 kirjoittanut pönttö »

Poissa Karva

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 273
  • Sukupuoli: Mies
  • 50v ja paino sama .... eiku sata
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #61 : 15-11-2009, 20:10:19 »
Minähän en puunajosta sinänsä mitään ymmärrä vaikka mieli tekis kokeilla.

Aikanaan Trailerissa oli juttu ruotsissakin erikoisemmasta ratkaisusta eli isännällä oli autossa 4-akselia ja kärryssä 3. Helppo ymmärtää tuon edut ja ruåttalaisilla kun on varaa kasvattaa pinon korkeutta niin onnistuu täydet painot. Minkälaisiin painoihin meikäläisellä 4,2m korkeudella pääsis? Entäs miten kankeaksi menis jos venyttäis auton pituutta?
Every year without headstone is a milestone

Väärinymmärretty nero vai täysinymmärretty idiootti?

Poissa aune_

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 175
  • Sukupuoli: Mies

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #63 : 04-03-2010, 15:16:11 »
ja mitäs lättähäntä ajaa :ajoa: pietarsaareen?

Öö, hä? Miten tää ny liitty aiheeseen, 5akselinen tukkikärry? Mun mielest arvoisa jäsenemme Lättis ajaa kaappiautoa...

Poissa Thomson

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 500
  • Sukupuoli: Mies
  • Kiidon Kauko
    • Ac-Trans Oy
  • Ikkunakyltti: Thomson
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Tähtikeula
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #64 : 04-03-2010, 15:18:41 »
Öö, hä? Miten tää ny liitty aiheeseen, 5akselinen tukkikärry? Mun mielest arvoisa jäsenemme Lättis ajaa kaappiautoa...
Ja tietääkseni vielä enemmän tuolla länsinaapurin puolella...

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1322
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #65 : 04-03-2010, 15:49:54 »
Ja tietääkseni vielä enemmän tuolla länsinaapurin puolella...
Tämän jälkeen voinemme palata alkuperäiseen aiheeseen. Ajelen tuommoisia valkoisia kylmäkuljetusautoja ja Snellman usein osoitteena. Tuo Ruotsi nyt kulkee tuossa rinnalla vaihtelevasti. Huomenna aamuselta minut löytää taas Snellmanin ja Fresh Servantin nurkilta haahuilemassa :D