Kirjoittaja Aihe: 5-akselinen tukkikärry  (Luettu 49879 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liquidi

• Rekkamies
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • Löpökuski
  • Ikkunakyltti: Panu
  • Työajokki: Scania R580
Vs: 5-akselinen tukkikärry
« Vastaus #22 : 13-11-2009, 19:00:30 »
Haanpäällähä on ainaki ollu 1 5akseline kärry, joskus juttelin kuskin kans nii siin oli iha jumalattomast motteja et se tais akselipainojen takia vaatia sen viidennen.
Hmmm...  Taitaa suurin syy sen perävaunun 5 akselisuuteen olla suunnittelijat ja suunnitteluvirhe...  :vihel:

Poissa Saunis

• Valvoja
  • *
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
« Vastaus #23 : 13-11-2009, 20:01:11 »
Hmmm...  Taitaa suurin syy sen perävaunun 5 akselisuuteen olla suunnittelijat ja suunnitteluvirhe...  :vihel:

Tai elvistely.
Puuauton kärryssä ei mun mielestä ole järkevää syytä pitää viidettä akselia.
Koska se vie kantavuutta, tekee kärrystä kankeemman, lisää vetovastusta
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Vanaja

• Ajoneuvos
  • *
« Vastaus #24 : 13-11-2009, 20:02:14 »
Tai elvistely.
Puuauton kärryssä ei mun mielestä ole järkevää syytä pitää viidettä akselia.
tekee kärrystä kankeemman
Millä tavalla?

Poissa Saunis

• Valvoja
  • *
  • Kurakenkärahtari
« Vastaus #25 : 13-11-2009, 20:21:08 »
Millä tavalla?

Kun katsoo vaikka tuota kuvaa tuola sivulla, niin keskinmäinen akseli ottaa maahan.
Ja kun 4. akselisessa kärryssä tuo 3. akseli on paljonkin edempänä, kuin tuossa tuo 4. akseli.

Kuormattuna ero tuskin enää niin iso on, mutta tyhjänähän se kärry yleensä käännetään.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Vanaja

• Ajoneuvos
  • *
« Vastaus #26 : 13-11-2009, 20:59:33 »
Kun katsoo vaikka tuota kuvaa tuola sivulla, niin keskinmäinen akseli ottaa maahan.
Ja kun 4. akselisessa kärryssä tuo 3. akseli on paljonkin edempänä, kuin tuossa tuo 4. akseli.

Kuormattuna ero tuskin enää niin iso on, mutta tyhjänähän se kärry yleensä käännetään.
Voisin aika varmuudella väittää että tuo ei oikaise yhtään niin paljoa keskimmäinen akseli maassa kuin keskimmäinen akseli ylhäällä...  :hullu:

Poissa Saunis

• Valvoja
  • *
  • Kurakenkärahtari
« Vastaus #27 : 13-11-2009, 21:07:30 »
Voisin aika varmuudella väittää että tuo ei oikaise yhtään niin paljoa keskimmäinen akseli maassa kuin keskimmäinen akseli ylhäällä...  :hullu:

öö... en minä sitä tarkoittanutkaan.
Ja siis tuossa kuvassahan on 3. ja 5. akselit ylhäällä. Elikkä kuormattuna kärryn pitäisi kääntyä samoin, kuin kevyenä.
Mutta tarkoitin sitä että tyhjänä 4. akselinen on ketterämpi, jos siitä saa 4. akselin ylös.

Kuormattuna en tiedä, onko isoa eroa.

Poissa Lättähäntä

• Perustajajäsen
  • *
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
« Vastaus #28 : 13-11-2009, 21:19:41 »
Ja siis tuossa kuvassahan on 3. ja 5. akselit ylhäällä. Elikkä kuormattuna kärryn pitäisi kääntyä samoin, kuin kevyenä.
Mutta tarkoitin sitä että tyhjänä 4. akselinen on ketterämpi, jos siitä saa 4. akselin ylös.

Ei tuossa ole kuin viitonen ilmassa...

Poissa kpm

• RAHTIHEMMO
  • *
  • Ikkunakyltti: KARI
« Vastaus #29 : 13-11-2009, 21:22:49 »

Ja 5 akselinen on myös varmaan pitempi kuin 4 akselinen ja sen takia hankalampi kääntää...ainakin tuusniemen ukolla oli 13.5m kärry :ide3:

Poissa Vanaja

• Ajoneuvos
  • *
« Vastaus #30 : 13-11-2009, 21:23:32 »
Niin munkin mielestä. Jos 3.akselikin olis ilmassa niin oikoisi enemmän... Tätä mä niinku tarkoitin... :hattu:

Poissa Lättähäntä

• Perustajajäsen
  • *
« Vastaus #31 : 13-11-2009, 21:26:43 »

Ja 5 akselinen on myös varmaan pitempi kuin 4 akselinen ja sen takia hankalampi kääntää...ainakin tuusniemen ukolla oli 13.5m kärry :ide3:
Siis oikeasti minä en tiedä pöllinajosta sen hölkäsen pöläystä mutta eikö tuo 13,5m kärry taas jotenkin ole turhan pitkä puunajoon?
Niin munkin mielestä. Jos 3.akselikin olis ilmassa niin oikoisi enemmän... Tätä mä niinku tarkoitin... :hattu:
Näin minäkin luulen että nyt oikasee vähemmän mitä nelikko taka-akseli ylhäällä. Tiiä sitten. Vinkeitä nuo rantahurrit :D

Poissa Saunis

• Valvoja
  • *
  • Kurakenkärahtari
« Vastaus #32 : 13-11-2009, 21:29:08 »

Ai katos... my mistake! sorry!  :hide:

Voipi olla.
Täällä meilläpäin yhdellä rahtilavalla oleva kärry oli 4. akselinen ja 13,5m pitkä... Kyllä se kuski sano että on sen pituuden kans tulee usein hankaluuksia.
Nykyään sillä on matalampi ja metrin lyhee.
(kaveri siis ajaa puuta etelään, tuo apulantaa takasin)

Ja itekki muutaman kerran tuota harrastaneena... Kun tulee se "tiukkapaikka" niin meikäläisellä ei ole mitään mahdollisuuksia kääntää tota omaa rohjoa siinä ympäri.
Oikee puuauto on niin hemmetin paljo ketterämpi, kuin tuo mun. :/
(mulla on kärryn 3. akseli siinä kohtaa, mihin puuauton kärry loppuu)
« Viimeksi muokattu: 13-11-2009, 21:32:37 kirjoittanut Saunis »

Poissa Väksy

• Maantiekiitäjä
  • *
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Titteli: Juitsari
  • Työajokki: VW Derby
« Vastaus #33 : 13-11-2009, 21:33:21 »
Siis oikeasti minä en tiedä pöllinajosta sen hölkäsen pöläystä mutta eikö tuo 13,5m kärry taas jotenkin ole turhan pitkä puunajoon?Näin minäkin luulen että nyt oikasee vähemmän mitä nelikko taka-akseli ylhäällä. Tiiä sitten. Vinkeitä nuo rantahurrit :D
Ei mullakaan ole kuin pieniä kokemuksia puuauton apparin penkiltä, mutta eräs Tuuloslainen käytti 13,5 metristä kiinteerunkosta muutama vuos sitte. siihen oli syynä risusätkien ajo, nykyään niitä ei saa enää ajaa tukkiautolla. Se sai nuppiin 2 nippua ja kärryyn 4 nippua..... Sekä kolmosia ja sätkiä. Sätkien kans sai täydet painot, kolmosien kans onkin sitte tarina erikseen.....  :hullu:

Poissa kpm

• RAHTIHEMMO
  • *
« Vastaus #34 : 13-11-2009, 21:40:42 »
Siis oikeasti minä en tiedä pöllinajosta sen hölkäsen pöläystä mutta eikö tuo 13,5m kärry taas jotenkin ole turhan pitkä puunajoon?Näin minäkin luulen

No sitä kyllä aika moni muukin ihmetteli :ide1: ei kyllä olisi itselle tullut mieleenkään laittaa tuollaista kärriä pöllin ajoon, miulla on parin kuukauden kokemus tuosta puunajosta ja siltä pohjalta olen nähnyt kyllä paikkoja jossa 12m kärrikin oli vaikea kääntää vaikka 2 ja 4 akseli nousi ylös.

Poissa Gegu

• Ammattiautoilija
  • *
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
« Vastaus #35 : 13-11-2009, 21:41:49 »

Ohan sekin ihan perusteltu syy :vihel:

Poissa Donna

• Ammattiautoilija
  • *
« Vastaus #36 : 13-11-2009, 21:42:20 »
Siis oikeasti minä en tiedä pöllinajosta sen hölkäsen pöläystä mutta eikö tuo 13,5m kärry taas jotenkin ole turhan pitkä puunajoon?
Kyllähän sinä oikeilla linjoilla olet.
Meillä on yksi kärry hieman muita pidempi, niin kyllä se hankalampi on käsitellä joissain paikoissa. Joutuu joskus kurkkaan et mikä kärry on perässä, et mennäkkö vai eikö ja jos niin miten.
En minäkään tiedä kuin noiden omien kärryjen käyttäytymisen, jokainen on omanlaisensa. Yhdestä kärrystä puuttui joskus telin-nostin (takaa, meillä ei ole edessä, vain takana) sen kanssa meinas mennä ahtaissa paikoissa hermot muillakin kuin minulla, ei kääntynyt tarpeeksi nopeasti, niin ei kääntynyt.
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa pillarisisu

• Ammattiautoilija
  • *
  • tupaukko
« Vastaus #37 : 13-11-2009, 21:54:23 »
eikös sillä tuusniemen ukolla ollut joskus jotain säiliövirityksiäkin ainakin yhdessä puuautossa?
Vegaani on muinaissuomea ja tarkoittaa huonoa metsästäjää

Poissa kpm

• RAHTIHEMMO
  • *
« Vastaus #38 : 13-11-2009, 22:13:47 »
eikös sillä tuusniemen ukolla ollut joskus jotain säiliövirityksiäkin ainakin yhdessä puuautossa?

Enpä mie ainakaan muista ??? et sitten tullut aamulla reijolaan :soo:

Poissa Janne

• Rekkamies
  • *
  • Ikkunakyltti: JANNE
  • Työajokki: Volvo FH540
« Vastaus #39 : 13-11-2009, 22:36:22 »
Ei mullakaan ole kuin pieniä kokemuksia puuauton apparin penkiltä, mutta eräs Tuuloslainen käytti 13,5 metristä kiinteerunkosta muutama vuos sitte. siihen oli syynä risusätkien ajo, nykyään niitä ei saa enää ajaa tukkiautolla. Se sai nuppiin 2 nippua ja kärryyn 4 nippua..... Sekä kolmosia ja sätkiä. Sätkien kans sai täydet painot, kolmosien kans onkin sitte tarina erikseen.....  :hullu:

Hyvät painot tais saada silloinkin, kun pistivät kärryyn yhden nipun kolmosia ja pari nippua rankaa :aamen:

Poissa pönttö

• RAHTIHEMMO
  • *
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
« Vastaus #40 : 14-11-2009, 14:15:18 »
Pähkäilin tuota kääntyvyysasiaa... Tuntui vähän menevän porukalla vertailu neliakselisen 12-metrisen ja viisakselisen 13,5-metrisen vertailuks (ainakin mulle jäi semmonen käsitys) ja niillä on aika vähän vertailtavia kohtia...

Laskin tuossa 12,2 metriä pitkää puukärryä, etuylitystä 1600mm. Maksimioikaisupituudella 8150mm takatelille jäis kokonaispainoo 19486 kg. Takaylitystä viimeseltä akselilta tuli 2450mm, eikö tuo oo aika normaali puu kärrylle? Ainakin silmällä näytti hyvältä.
Muutin saman kärryn viisakseliseks ja lyhensin oikaisupituutta sen verran että takatelin kokonaispaino oli 23312 kg (n. 97% maksimista), niin oikaisupituudeksi jäi 6650mm. Mutta takaylitys viimeisestä akselista oli jo 3950mm, näytti kuvassakin jo melko hirveältä. Etutelin paino putoaa jo 12,7 tonniin, äkkiseltään väittäisin olevan jo melkoinen puskija tuommoisella jakaumalla.

Pistin siihen veturiksi 4500mm perusaskselivälisen auton, telin keskeltä vetokytkimeen 2560mm. Kärryn aisapituus (silmästä kuulakehän keskelle) 3500mm. Kääntyvyyslaskelman lopputulokset:
5-akselinen, oikaisupituus 6650mm: loppuympyrä 5279mm.
4-akselinen, oikaisupituus 8150mm: loppuympyrä 3140mm

Mikään muuhan samanpituisessa kärryssä ei paranna kääntyvyyttä, kuin telin siirtäminen eteenpäin. Viisakselisessa kolmeakselinen teli sallii sen 24 tonnia, niin telin voi tuoda edemmäs, mutta kun sitten se paino on pois etupäältä ja ohjattavuus kärsii.

Sen verran uteliaisuus heräsi, että jos joku viittii luntata jonkun puuauton otteesta mitat (tai mitata autosta), niin voisin laskea jonkun reaalitapauksen. Elikkäs mitat ja tiedot mitä tarviin:
-auton merkki ja malli (saan pohjatiedot)
-perusakseliväli
-mitta telin keskeltä vetotappiin
-pv:n A-mitta (silmukan keskeltä kuulakehän keskelle)
-oikaisupituus (kuulakehän keskeltä telin keskelle)
-pv:n etuylitys (kuulakehän keskeltä)
-pv:n takaylitys (telin keskeltä)
-kärryn telivälit (ei välttämättä)

Poissa Gegu

• Ammattiautoilija
  • *
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
« Vastaus #41 : 14-11-2009, 14:17:43 »

Jostai tälläsest keksinnöst oon kans kuullu

Poissa pönttö

• RAHTIHEMMO
  • *
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
« Vastaus #42 : 14-11-2009, 14:18:59 »
Silläkös se oli se Saalastin Mepa, missä oli pankot päällä?

Poissa Lättähäntä

• Perustajajäsen
  • *
« Vastaus #43 : 14-11-2009, 14:21:40 »
Pähkäilin tuota kääntyvyysasiaa... Tuntui vähän menevän porukalla vertailu neliakselisen 12-metrisen ja viisakselisen 13,5-metrisen vertailuks (ainakin mulle jäi semmonen käsitys) ja niillä on aika vähän vertailtavia kohtia...

Laskin tuossa 12,2 metriä pitkää puukärryä, etuylitystä 1600mm. Maksimioikaisupituudella 8150mm takatelille jäis kokonaispainoo 19486 kg. Takaylitystä viimeseltä akselilta tuli 2450mm, eikö tuo oo aika normaali puu kärrylle? Ainakin silmällä näytti hyvältä.
Muutin saman kärryn viisakseliseks ja lyhensin oikaisupituutta sen verran että takatelin kokonaispaino oli 23312 kg (n. 97% maksimista), niin oikaisupituudeksi jäi 6650mm. Mutta takaylitys viimeisestä akselista oli jo 3950mm, näytti kuvassakin jo melko hirveältä. Etutelin paino putoaa jo 12,7 tonniin, äkkiseltään väittäisin olevan jo melkoinen puskija tuommoisella jakaumalla.

Pistin siihen veturiksi 4500mm perusaskselivälisen auton, telin keskeltä vetokytkimeen 2560mm. Kärryn aisapituus (silmästä kuulakehän keskelle) 3500mm. Kääntyvyyslaskelman lopputulokset:
5-akselinen, oikaisupituus 6650mm: loppuympyrä 5279mm.
4-akselinen, oikaisupituus 8150mm: loppuympyrä 3140mm

Mikään muuhan samanpituisessa kärryssä ei paranna kääntyvyyttä, kuin telin siirtäminen eteenpäin. Viisakselisessa kolmeakselinen teli sallii sen 24 tonnia, niin telin voi tuoda edemmäs, mutta kun sitten se paino on pois etupäältä ja ohjattavuus kärsii.

Sen verran uteliaisuus heräsi, että jos joku viittii luntata jonkun puuauton otteesta mitat (tai mitata autosta), niin voisin laskea jonkun reaalitapauksen. Elikkäs mitat ja tiedot mitä tarviin:
-auton merkki ja malli (saan pohjatiedot)
-perusakseliväli
-mitta telin keskeltä vetotappiin
-pv:n A-mitta (silmukan keskeltä kuulakehän keskelle)
-oikaisupituus (kuulakehän keskeltä telin keskelle)
-pv:n etuylitys (kuulakehän keskeltä)
-pv:n takaylitys (telin keskeltä)
-kärryn telivälit (ei välttämättä)
Tuossa kuvassani oleva perävaunu tuskin on 13,5 metriä pitkä? Väittäisin että lähellä tuota 12 metriä. Tuossa toisaalta on tuo trippeli kärryn perässä.