Kirjoittaja Aihe: Mikä idea tässä yhdistelmässä osa III ja keskustelua asfalttihommista  (Luettu 14411 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Tuli tossa Jussin TTF kuvia selailtua ja tälläisen huomasin...






Nyt kysynkin mitä järkee tällaisessa on?

Tuolla vielä muutama muu kuva samaisesta vekottimesta, Kuvat 2 - 17 http://jussit5r.kuvat.fi/kuvat/Raskaskalusto/N%E4yttelyt+ja+tapahtumat/Trailer+Trucking+Festival+2009/


-fix- otsikon muokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:21:15 kirjoittanut anne74 »

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2629
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Tuota spekuloitiin jonkun verrankin parin mukana olleen kasettikuskin kanssa.

Massahommissa tuosta ainakin on etua, puolikkaan näppäryyden takia ko.hommissa ylipäätään.
Itse kyllä mietin, miksei yksi pidempi lava, jossa olisi korkeammat laidat, ajaisi saman asian.
Akselipainot jakautunevat tässä kasetissa kyllä paremmin.

Kipatessa tuo lyhyt lava on tietysti pitkää lavaa vakaampi...

Suomessa tuolla ei kyllä olisi mitään käyttöä, täällä kun ei saa puolikkaalle kuitenkaan noin suuria kok.painoja kuin Ruotsissa.

Kuvissani on muuten myös video vehkeestä...


-fix- otsikon muokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:22:01 kirjoittanut anne74 »

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Tuota spekuloitiin jonkun verrankin parin mukana olleen kasettikuskin kanssa.

Massahommissa tuosta ainakin on etua, puolikkaan näppäryyden takia ko.hommissa ylipäätään.
Itse kyllä mietin, miksei yksi pidempi lava, jossa olisi korkeammat laidat, ajaisi saman asian.
Akselipainot jakautunevat tässä kasetissa kyllä paremmin.

Kipatessa tuo lyhyt lava on tietysti pitkää lavaa vakaampi...

Suomessa tuolla ei kyllä olisi mitään käyttöä, täällä kun ei saa puolikkaalle kuitenkaan noin suuria kok.painoja kuin Ruotsissa.

Kuvissani on muuten myös video vehkeestä...

Onhan noita 4aks kippipuolikkaita pääasiassa Asvaltinajossa ruotsin puolella jo aika paljon....


-fix- otsikon muokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:23:51 kirjoittanut anne74 »

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2629
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Onhan noita 4aks kippipuolikkaita pääasiassa Asvaltinajossa ruotsin puolella jo aika paljon....
On on, sitä juuri että tuossako ne edut sellaiseen verrattuna olivat, joita mainitsin...


-fix- otsikon muokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:24:29 kirjoittanut anne74 »

Poissa Pete84

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 204
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Volvo FM 500
Ajettaisko tällä jotain täyttöjä betoniasemille tms. Saa tuotua eri lajikkeita samalla kertaa.


-fix- otsikon muokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:24:56 kirjoittanut anne74 »

Poissa justus

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 150
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jussi
  • Työajokki: Scania
Ei toi lavan muoto ainakaan suomessa kelpais asfaltinajoon, ja roiskeläpät ja puskuri ja valot estää levittäjän edessä olemisen. On puolikkaita täälläkin jo paljon ajossa, tosin vähän lyhenpinä versioina. Mitä tollasessa on Ruotsissa kokonaispaino?

-fix- otsikon muokkasin   :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:25:30 kirjoittanut anne74 »

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Ei toi lavan muoto ainakaan suomessa kelpais asfaltinajoon, ja roiskeläpät ja puskuri ja valot estää levittäjän edessä olemisen. On puolikkaita täälläkin jo paljon ajossa, tosin vähän lyhenpinä versioina. Mitä tollasessa on Ruotsissa kokonaispaino?

Täydet 60 tonnia....

En mä ainakaan nää mitään järkeä laittaa tollaista asfaltinajoon kun kerran noilla pitkilläkin kärryillä pärjää siellä hyvin...

-fix- otsikon muokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:42:50 kirjoittanut anne74 »

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Ei toi lavan muoto ainakaan suomessa kelpais asfaltinajoon, ja roiskeläpät ja puskuri ja valot estää levittäjän edessä olemisen. On puolikkaita täälläkin jo paljon ajossa, tosin vähän lyhenpinä versioina. Mitä tollasessa on Ruotsissa kokonaispaino?
Niin no eihän sitä kuuppalavaa vaadita kuin viimeiseen pintaan ja siitäkin usein tingitään. Itsekin oon paljon massaa ajanut ilman kuuppalavaa. Toki kuuppalavalta tulee paremmin alas eikä tapahdu massan erottumista. Akselipainojen, kippausvakauden ja eri laatujen kyytiin ottamisen takiahan tuo puolikas tosiaan noin on tehty. Ruotsissa kun saa puolikkaallekin sen 60 tonnia kokonaismassaa, on tuollainen varmasti ihan yliveto peli silloin kun ei tarvitse pahoihin paikkoihin ajaa. Saman kuorman saa kuin kasettiauto, mutta katkominen jää kokonaan pois. Silti on yhtä vakaa kipata - jollei vakaampikin, onhan perässä 4 akselia. Ihan omiaan just asfalttimassan ajoon ja betoniaseman täyttöihin sun muihin hommiin, joissa ei tarvitse päästä ahtaisiin paikkoihin tai penkan päälle. Kyllä tuollainen helposti ringissä kuorman - kaksi enemmän vie päivässä kuin kasettiauto.

-fix- otsikon muokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:43:23 kirjoittanut anne74 »

Poissa jakke

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 222
  • Sukupuoli: Mies
Niin no eihän sitä kuuppalavaa vaadita kuin viimeiseen pintaan ja siitäkin usein tingitään. Itsekin oon paljon massaa ajanut ilman kuuppalavaa. Toki kuuppalavalta tulee paremmin alas eikä tapahdu massan erottumista. Akselipainojen, kippausvakauden ja eri laatujen kyytiin ottamisen takiahan tuo puolikas tosiaan noin on tehty. Ruotsissa kun saa puolikkaallekin sen 60 tonnia kokonaismassaa, on tuollainen varmasti ihan yliveto peli silloin kun ei tarvitse pahoihin paikkoihin ajaa. Saman kuorman saa kuin kasettiauto, mutta katkominen jää kokonaan pois. Silti on yhtä vakaa kipata - jollei vakaampikin, onhan perässä 4 akselia. Ihan omiaan just asfalttimassan ajoon ja betoniaseman täyttöihin sun muihin hommiin, joissa ei tarvitse päästä ahtaisiin paikkoihin tai penkan päälle. Kyllä tuollainen helposti ringissä kuorman - kaksi enemmän vie päivässä kuin kasettiauto.
ja vielä näyttäis että saa lykättyä viimeistä akselia alle että vielä tukevoittaa härveliä?


-fix- otsikon muokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:43:56 kirjoittanut anne74 »

mikaeli

  • Vieras
Viisain ollakkin 2-osainen lava noilla painoilla, oli sit käyttötarkoitus mikä hyvänsä.

Torniossa ollut vuosia ajossa vastaavan systeemin puoliperä, onpahan ainakin pysynyt pystyssä ja sillä voi kuiten viedä kahta lajiketta vaikka siinä onkin vaan ihan suomen kokonaispainot.


-fix- otsikon mokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:44:30 kirjoittanut anne74 »

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2629
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
ja vielä näyttäis että saa lykättyä viimeistä akselia alle että vielä tukevoittaa härveliä?
Se viimeinen akseli ei voi olla ulkona kipatessa.

Se lykätään ulos vain ajon ajaksi, että tuo 60tonnia puolikkaalle pituusvaatimus täyttyy...


-fix- otsikon mokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:44:50 kirjoittanut anne74 »

Poissa justus

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 150
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jussi
  • Työajokki: Scania
Niin no eihän sitä kuuppalavaa vaadita kuin viimeiseen pintaan ja siitäkin usein tingitään. Itsekin oon paljon massaa ajanut ilman kuuppalavaa. Toki kuuppalavalta tulee paremmin alas eikä tapahdu massan erottumista.
Suurin osa hommista on juuri pinnan uusimista. Ja pelkät kasettikiskotkin on "mustalla listalla" kun autoja on tällähetkellä mistä valita. Kyllähän toi 60tn kokonaispainoilla olis kyllä kätevä, ainakin nopeempi kun kasetti ,kun ei tuu ongelmia mihin jättää kärryn.Suomessa taitaa vaan tulla liian pieni hyötykuorma(48tn)


-fix- otsikon mokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:45:10 kirjoittanut anne74 »

Poissa justus

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 150
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jussi
  • Työajokki: Scania
Taitaa tyhjäpainokin olla aika hyvä ,kun etumaisessa askissa 17tn ja takimmaisessa 20tn tarrat


-fix- otsikon mokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:45:32 kirjoittanut anne74 »

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Suurin osa hommista on juuri pinnan uusimista. Ja pelkät kasettikiskotkin on "mustalla listalla" kun autoja on tällähetkellä mistä valita. Kyllähän toi 60tn kokonaispainoilla olis kyllä kätevä, ainakin nopeempi kun kasetti ,kun ei tuu ongelmia mihin jättää kärryn.Suomessa taitaa vaan tulla liian pieni hyötykuorma(48tn)
Toisaalta mikä estäis tollaista puolikastakaan rakentamasta kuuppalavoilla?


-fix- otsikon mokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:45:55 kirjoittanut anne74 »

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Menee  hieman OT, mutta miten se lavan muoto vaikuttaa siihen asfaltin pintaan?? ???
Bitumi ja kiviaines tahtovat erottua toisistaan, jos lavassa on vekkejä. Puolipyöreällä kuuppalavalla massa pysyy tasalaatuisempana. Lisäksi massaa jää lähes aina jonkin verran kasettikiskoihin ja nurkkiin kiinni. Tahtoo aina jäädä pari sataa kiloa tavaraa lavalle vaikka liekö moisella hävikillä mitään merkitystä. Varsinkin kun se loppu yleensä raavitaan irti ja kipataan siihen päällystämistä odottavalle alueelle.


-fix- otsikon mokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:46:40 kirjoittanut anne74 »

Poissa Paroni

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 311
  • Sukupuoli: Mies
Bitumi ja kiviaines tahtovat erottua toisistaan, jos lavassa on vekkejä. Puolipyöreällä kuuppalavalla massa pysyy tasalaatuisempana. Lisäksi massaa jää lähes aina jonkin verran kasettikiskoihin ja nurkkiin kiinni. Tahtoo aina jäädä pari sataa kiloa tavaraa lavalle vaikka liekö moisella hävikillä mitään merkitystä. Varsinkin kun se loppu yleensä raavitaan irti ja kipataan siihen päällystämistä odottavalle alueelle.

Kaveri heitteli muutaman lapiollisen hienoa hiekkaa silloin tällöin lavan pohjalle ennen kuormaa ja kipin jälkeen suorastaan kiilsi, mitään ei jääny kiinni. Aiemmin joutus iltaisin löpöttämään keulaan jääneen paakun. Yks kärry kippas turvalleenkin meidän nenän edes ku oli jätetty löpöttämät ja keränny pikku hiljaa useamman sataa kiloa keuliin.


-fix- otsikon mokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:47:00 kirjoittanut anne74 »

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Kaveri heitteli muutaman lapiollisen hienoa hiekkaa silloin tällöin lavan pohjalle ennen kuormaa ja kipin jälkeen suorastaan kiilsi, mitään ei jääny kiinni. Aiemmin joutus iltaisin löpöttämään keulaan jääneen paakun. Yks kärry kippas turvalleenkin meidän nenän edes ku oli jätetty löpöttämät ja keränny pikku hiljaa useamman sataa kiloa keuliin.
Kyllähän kaikki löpöä ruiskii (Biltemassakin jotain hyvää: ihan pätevä löpöruisku jonkun 4 egee) ja hiekkaa/kivituhkaa laittaa (mehukattipurkista saa tehtyä tohon näppärän kauhan), mutta kyllä jotkut laadut silti vaan ampuu kiinni kaikkiin kulmiin, varsinkin kasettikiskoihin. Etenkin kun pitempään seisoo kuorma päällä, ei tule tavara nurkista millään alas. Ja ne jämät kannattaa raapia pois kyllä joka kuorman jälkeen, kun on vielä lämmintä ja notkeaa. Muuten on aika epätoivoinen tehtävä edessä, kun alkaa enemmän kertymään ja tavara kunnolla ampuu kiinni.

Alkaa menemään jo aika OT:ksi. Pitäisiköhän tehdä ihan massanajo topikki.


-fix- otsikon mokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:47:20 kirjoittanut anne74 »

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Taitaa tyhjäpainokin olla aika hyvä ,kun etumaisessa askissa 17tn ja takimmaisessa 20tn tarrat
Ei toi nyt kauheen hyvältä kantavuudelta oikeestaan kuulosta. Ite kun maansiirtoa ajelin pari vuotta sitten kasetti-E11-Sisuilla, oli niissä alusterällisissäkin ton verran kantavuutta. Ne autot missä ei alusterää ollut, oli kantavuus toisessa 38,35 ja toisessa 38,65 tn. (toisessa oli 300 kiloa kevyempi kärry). Auravarustuksella kuitenkin noikin, eli aurapuskuri ja tielaitoshydrauliikka painoa lisäämässä.


-fix- otsikon mokkasin  :hattu:
« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 09:47:36 kirjoittanut anne74 »

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Alkaa menemään jo aika OT:ksi. Pitäisiköhän tehdä ihan massanajo topikki.
Muokkasin uuden otsikon, nyt saa vapaasti keskustella massanajostakin  :hattu:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

nalle

  • Vieras
noo tuohon lava asiaan.itse olen työskennellyt viitsen vuotta itse asfalttityössä elikkä katsonut tuota lava asiaa ihan siitä levittäjän vierestä.
aika paljon tuo erottuminen riippuu massan muodosta...onko se ab:ta,sma:ta jne jne....periaatteessa tuolla erottumis asialla ei ole merkitystä jos ei tehdä tiehallinnon hommia eli tievetoja siellä kun se on tarkkaa...
katuvedoilla asialla ei periaatteessa ole merkitystä...ja tuohon erottumiseen vaikuttaa aika paljon minkälaista tavaraa asemalta tulee ulos ja onko levittäjä kunnossa,jos siinä ei ole elevaattorit ja kierukat kunnossa niin varmasti näkyy erottumista vaikka auton lava olisikin kuuppalava...eli periaatteessa tuolla lavan muodolla ei ole merkitystä onko se kuuppalava vai laatikkolava... :tukka: