Kirjoittaja Aihe: Täyspitkä vastaan puolikas  (Luettu 74224 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Christian

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 368
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Eläkeläinen
Täyspitkä vastaan puolikas
« : 18-02-2008, 22:56:21 »
Eli eli, kyllähän ppv on suhtees sinänsä helpompi käsitellä, _vaikkakin on hyvin herkästi kiinni_. Oli sit lastattu, saati pelkkä naama kun sitä painoa ei ole vetosilla. Noh, tässä nyt taas pelastaa se kuuluisa takateli hyvinki pitkälle.

Mut mitä pituuteen tulee niin se 9m ero on aika julmettu monessakin paikassa, ite todennu muutaman kerran ku molempia tulee ajettua (mut ei ny vähään aikaan). Modul on taas pitonsa puolesta paaaljon parempi, edellyttäen että vetäjä on lastattu tietty kovemmin. Jos pv:s on kovinki paljon kamaa ja/tai vetäjä tyhjä niin liukkailla tulee ongelmia. Vaikka sama pätee ppv, eli painot eteen..

Yks tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Kaikkee kannataa kokeilla ja sovittaa omaan hanuriin. Ja jos ei tykkää esim. pitkästä, niin ei sitä väkisin kannata veivata.

Siitä Norjan jutusta, siitä HIEMAN informoitiin toimittajia et miten ne termit menee... Ottivat kuulemma palautteen nöyrästi vastaan.  :hattu:


Poissa tiipe

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 167
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tiipe
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo FH480
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #1 : 19-02-2008, 12:43:29 »
Kummalakin ajaneena nyt tykkään puolikkaasta nyt enemmin ja vielä konteista kun alkaa jo ikä painaa niin ei  kiinnosta  katkomiset/ järjetön sitominen  siitä syystä puolikas vaikka paska talvella ja nylkyttää aina mutta silti eli makuasia .
palkka juoksee minä en.
En välitä paskan vertaa mitä muut ajattelee minusta toivottavasti muutkaan ei mieti mitä niistä ajattelen..

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #2 : 19-02-2008, 17:27:50 »
Eipä tuollaisella täyspitkällä saa ajaa sillee et on vaan kärrys kuorma... Eikä se kyllä liukkaalla liikukaan niin... :vihel:
Siis nyt tarkoitan täyttä kuormaa. Hiukan saa olla kyllä, itse en pidä jollei ole vetoautos kuormaa.
Ja näihin vertailuihin, puolikkaalla olis huomattavasti helpompi peruutella, mutta, mutta... kun tuli tuollainen vajaamittainen "täyspitkä" hommattua ni sillä mennään. Liukkaalla tyhjä kärry on kamala jarrutella, (ei oo ABSeja) pakkaa heti poikittain. Senkin oppii nopeasti muistamaan... :puna:


En oo kyl huomannu et ohjaus muuttuis raskaammaks kuormalla, mut peruuttaminen teli alhaalla on vaikeampaa kuin teli ylhäällä. Ja sit kun on pitkä akseliväli se aiheuttaa ongelmia ahtaissa paikoissa. Ja kaikkihan ne on hiukan erilaisia, näin toivottomana peruuttajana pitää vain tyytyä yhteen autoon et saa sen edes johenkin. (Yhtään kuormaa ei ole jäänyt viemättä.. :vihel:)
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Mantu

  • Vieras
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #3 : 19-02-2008, 21:19:46 »
Molemmissa on omat "hyvät ja huonot" puolensa. Molempia on tullut ajettua, mutta ehkä toi
puolikas kuitenki sopii käteen paremmin.

Poissa Jari

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 399
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MB Atego 1227
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #4 : 19-02-2008, 21:22:18 »
Molemmissa on omat "hyvät ja huonot" puolensa. Molempia on tullut ajettua, mutta ehkä toi
puolikas kuitenki sopii käteen paremmin.
Molempia olen kokeillut, mutta pääasiassa täysperällä on leipä tullut pöytään, eli vastauksena on pakettiauto, joka on leppoisa peli kurvailla ja saa ajaa  :100:
Selvä mies ei Sisulle haise .... :)

Mantu

  • Vieras
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #5 : 19-02-2008, 21:24:58 »
Molempia olen kokeillut, mutta pääasiassa täysperällä on leipä tullut pöytään, eli vastauksena on pakettiauto, joka on leppoisa peli kurvailla ja saa ajaa  :100:

Niinpä niin... pakettiautolla on "leppoisaa" kurvailla...  :vihel:

Poissa Jari

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 399
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MB Atego 1227
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #6 : 19-02-2008, 21:27:48 »
Niinpä niin... pakettiautolla on "leppoisaa" kurvailla...  :vihel:
Kyllä mä tykkään, mutta ennen eläkeikää käyn kyllä verestämässä muistoja ja ruinaan keikan täysperällä, vaikka ihan lähellekin  :ajoa:
Selvä mies ei Sisulle haise .... :)

Poissa Christian

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 368
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Eläkeläinen
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #7 : 19-02-2008, 21:30:26 »
Mitäs se Sikatopi62 tähänki asiaan sanois...... :vihel:

Poissa obelix

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 386
  • Ikkunakyltti: ei oo
  • Työajokki: r-öljy scania
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #8 : 19-02-2008, 21:31:32 »
Eipä tuollaisella täyspitkällä saa ajaa sillee et on vaan kärrys kuorma... Eikä se kyllä liukkaalla liikukaan niin... :vihel:
Siis nyt tarkoitan täyttä kuormaa. Hiukan saa olla kyllä, itse en pidä jollei ole vetoautos kuormaa.
Ja näihin vertailuihin, puolikkaalla olis huomattavasti helpompi peruutella, mutta, mutta... kun tuli tuollainen vajaamittainen "täyspitkä" hommattua ni sillä mennään. Liukkaalla tyhjä kärry on kamala jarrutella, (ei oo ABSeja) pakkaa heti poikittain. Senkin oppii nopeasti muistamaan... :puna:


En oo kyl huomannu et ohjaus muuttuis raskaammaks kuormalla, mut peruuttaminen teli alhaalla on vaikeampaa kuin teli ylhäällä. Ja sit kun on pitkä akseliväli se aiheuttaa ongelmia ahtaissa paikoissa. Ja kaikkihan ne on hiukan erilaisia, näin toivottomana peruuttajana pitää vain tyytyä yhteen autoon et saa sen edes johenkin. (Yhtään kuormaa ei ole jäänyt viemättä.. :vihel:)
puimuri akselisella peruuttaminen ei ooo vaikeampaa ku tyhjällä autolla.tosin ite jos saisin valita kieltäisin akselin kokonaan.


                         lainaus korjattu
« Viimeksi muokattu: 19-02-2008, 21:57:02 kirjoittanut anne74 »

Mantu

  • Vieras
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #9 : 19-02-2008, 21:32:24 »
Kyllä mä tykkään, mutta ennen eläkeikää käyn kyllä verestämässä muistoja ja ruinaan keikan täysperällä, vaikka ihan lähellekin  :ajoa:


Ei toi ollu mitään piruilua sulle, että pakulla on "lepposaa" ajaa, vaan... ihan  :hattu: samoilla linjoilla mennään  :vihel:

Poissa obelix

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 386
  • Ikkunakyltti: ei oo
  • Työajokki: r-öljy scania
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #10 : 19-02-2008, 21:35:05 »

Poissa Jari

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 399
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MB Atego 1227
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #11 : 19-02-2008, 21:41:02 »

Ei toi ollu mitään piruilua sulle, että pakulla on "lepposaa" ajaa, vaan... ihan  :hattu: samoilla linjoilla mennään  :vihel:
Ymmärsin kyllä, mutta saa mulle tosta pakuilusta vinoillakin  ;) Mitä tuohon aiheeseen tulee, niin tosiaan puolikkaalla on aika vähän kokemusta . Huimin kokemus oli se, kun Hangosta kipaisin kontin nestemäistä siirappia, joka oli mukavan letkeää tavaraa siinä kontissa  :P 
Selvä mies ei Sisulle haise .... :)

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #12 : 19-02-2008, 21:58:34 »
miten se tollee meni pötköön.
olet vahingossa kirjoittanut vastauksesi ennen tuota ----> [/quote]  merkkiä. Korjasin sen  :hattu:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #13 : 19-02-2008, 22:01:23 »
puimuri akselisella peruuttaminen ei ooo vaikeampaa ku tyhjällä autolla.tosin ite jos saisin valita kieltäisin akselin kokonaan.

Kumman kieltäisit? Teliakseli vai "puimuri"akseli vai molemmat?

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #14 : 19-02-2008, 22:06:18 »
Täyspitkistä en kyllä osaa sanoa mitään muuta kun sen, että niis on noit nivelii pikkusen enempi ja vaatii tosiaan lentokentän..  :kippu:
Ja sen verran muistan, et ohjaus muuttuu tosi raskaaks, ku auto on lastattu täyteen.
Mua on kauhistuttanu tarinat siitä, et ku vetoautos ei o paljoo painoo ja ku kärry lähtee ohjaamaan vetoautoo.., empä haluais olla niis puikoissa.

Ei se täysperä vaadi sen kummempaa tilaa kääntyä kun puolikas, siinä missä mahtuu nupillä kääntymään niin seuraa kyllä kärry perässä. Ja täysperä oikoo paljon vähemmän kun puolikas.

Eihän täyttä perävaunua saa lain (ja järjenkin) vetää tyhjällä vetoautolla. ja varsinkaan talvella, kesälläkin jo jumputtaa vetoautoa aika paljon.

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #15 : 19-02-2008, 22:30:43 »
se oli suhteellisen raskas ohjastaa taaksepäin, keventäjästäkä ei liiemmin lohtua ollu.

Teli kanittaa aika hyvin vastaan, varsinkin jos on paripyöräsellainen

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #16 : 19-02-2008, 22:41:33 »
Teli kanittaa aika hyvin vastaan, varsinkin jos on paripyöräsellainen
Miun ajokki oli sippitelillä ja tykkäsin peruutella teli alhaalla... Se on sitte aika rauhallinen käännöksissään.  :puna:
Mutta soran ajossa huomasin että kun tompsussa tms ajelee niin se kääntyminen onkin iha muuta..   :hattu:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa tikru

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 14
  • Sukupuoli: Nainen
  • kun rahat loppuu,luovuus lisääntyy
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #17 : 20-02-2008, 00:45:35 »
                                Morjens vaa kaikil ! :hattu:
Jos määki sit jotta sanomist keksisi tän.Mää ole ajanu suuremma osa elämästän täysperä ja vast kahreksa vuat pualikast.Molemmis o nii hyvä ku huanokki puales. Kyl talvel pahal kelil pualikas o tappovehe. Lail tarttis kaik kaks akselise kiälttä,mut kyl siläkil pärjä ku o maltti ja muista olla varovaine.Pelkkä naama o liukkal koko piru ajettavaks,ku se tunkke vaa poikittais kaista täyttämä.
Täysperä o siit paljo mukavamp, ku se ei tee nii äkkinäissi liikkei, ku pualikas.Kyl senki kans vaaratilanteit saa aikaseks,mut o se paljo rauhallisemp ja vakaamp ku rekka.
Molemmis o ain hualehrittava siit kuarma sijotuksest talvel. . .ei kesäl ol nii väli,mut talvel vääri lastattu kuarma...hiki tule ku vaa ajatteleki.
  Ei sunkka niis mittä merkillist ero muute ol,ku peruuttamises. Ku mää vaihro pualikast ajama ol ne ensmäse peruutukse melko syvält... Pisti paki pääl ja kattosi peilist et mihi se häntä ny o menos....just väärä suuntta ja eiku uusiks.Taas se men mu miälestän just eri päi mitä mää tarkoti.Sit vaa oikke järje? kans,et mihi se hännä halus ni ratti toisse suunta kiärtämä...kyl se siit sit läks menemä,mut nii umpiluus meinas se vanha oppi vaa olla.
 Molemmis o ero kääntymises....pualikas voi olla hyvinki nöyrä,riippue rekkapöyrä paikast tai sit se mene kurvi liikennemerki nualle ja koitta kiivetä joka risteykses katukive pitki ylös jalkakäytäväl.
Täysperäs taas akselivälil ja aisa pituurel o melko iso vaikutus.
Turvallist matka kaikil, olette sit mimmosil vehkeil tahas liikentees.
Kana on ainoa joka voi levätä työssään ja saada silti tulosta aikaiseksi!

Poissa obelix

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 386
  • Ikkunakyltti: ei oo
  • Työajokki: r-öljy scania
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #18 : 20-02-2008, 07:41:05 »
Kumman kieltäisit? Teliakseli vai "puimuri"akseli vai molemmat?
kääntyvän telin kolmiakselisessa autossa.

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #19 : 20-02-2008, 10:27:04 »
kääntyvän telin kolmiakselisessa autossa.

syystä että???

Poissa obelix

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 386
  • Ikkunakyltti: ei oo
  • Työajokki: r-öljy scania
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #20 : 20-02-2008, 10:35:03 »
syystä että???
kyllä se on minun mielestä melko vempula talvi keleillä,ympyröissä ja risteyksissä,muutaman kerran on meinannu tulla oma kärry kylkeen ja mitään ei oo tehtävissä jos kärry lähtee pukkaan tuommosta autoakun pitoa ei oo kun vetosilla.

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #21 : 20-02-2008, 11:09:16 »
kyllä se on minun mielestä melko vempula talvi keleillä,ympyröissä ja risteyksissä,muutaman kerran on meinannu tulla oma kärry kylkeen ja mitään ei oo tehtävissä jos kärry lähtee pukkaan tuommosta autoakun pitoa ei oo kun vetosilla.

No ei se kiinteä telikään poista fysiikan lakeja...

Itte oon ajannu sekä normaalilla köyhänmiehentelillä että kääntyvällä enkä oo juurikaan eroa huomannu maantiellä.
Pienillä teillä ja pihoilla pääsee kääntyvä teli oikeuksiinsa. Tai mulla on sähköisesti ohjattu kääntyvä teli että se lukittuu paikalleen noin 30km/h