Kirjoittaja Aihe: Kuorman sidonta  (Luettu 508916 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4212
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Ikkunakyltti: Heikki
  • Titteli: ...
  • Työajokki: ladun kiillotin
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1518 : 20-08-2017, 08:49:42 »
No eikä oo. Mä käytin aina lähettämän tarjoamia kulmasuojia, ni se on heidän ongelmansa jos niiden kulmasuojat ei kestä sitomista.

no voi vttu kun on taas vaikeaa. Pitääkö kaikki selittää kuin ala-asteikäiselle?

silloinhan se on tietenkin sidottu "lähettäjän ohjeiden mukaan" jos käytät heidän tarjoamia sitomisvälineitä. eri asia jos sidot jossain pahvikulmilla missä annettaisiin kunnon muovikulmat ja sitten vastaanottopäässä menee rullat hylkyyn kun on kulmat painanteella. Silloin se on kuskin vastuulla.
Escucha el Oi!

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1519 : 20-08-2017, 14:13:18 »
no voi vttu kun on taas vaikeaa. Pitääkö kaikki selittää kuin ala-asteikäiselle?

silloinhan se on tietenkin sidottu "lähettäjän ohjeiden mukaan" jos käytät heidän tarjoamia sitomisvälineitä. eri asia jos sidot jossain pahvikulmilla missä annettaisiin kunnon muovikulmat ja sitten vastaanottopäässä menee rullat hylkyyn kun on kulmat painanteella. Silloin se on kuskin vastuulla.

No ketä aasi edes sitoo väärillä kulmilla. Mulle se on itsestäänselvyys että sidotaan niillä millä lähettäjä käskee...

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2089
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1520 : 20-08-2017, 19:16:47 »
Oispa itelläkin ollut kun edellisen firman aikana (10vuotta sitten) noita tiiliä joskus ajettiin. Ei mitään kunnon kulmasuojia ollut ja konteissa sidontalenkit metrin välein. Ei kyllä parikymppisen nöösipojan kekseliäisyys riittänyt, miten ne olisi saanut kunnolla sidottua.
http://www.rahtihemmot.com/forum/index.php?topic=9361.msg486853#msg486853

Mie ajelin tiiliä vuosituhannen vaihteessa aivan helekutasti,ei niitä ainakaan sillo sidottu millään kiinni ku oli laidasta laitaan.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2095
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1521 : 20-08-2017, 21:27:22 »
Mulla on tommosia 2,2m pitkiä kulmasuojia... Eivät ihan piisaa, jos kuorma vie kaikki lavametrit.

Nuo ei ole ihan yhtä hyviä, kuin ne isommat muoviset... Mut helpottaa kyl monessa kohtaa kuorman sidontaa.
Mutta siinä nuo on hyviä, etteivät vie tilaa juuri yhtään! :)
« Viimeksi muokattu: 20-08-2017, 21:30:03 kirjoittanut Saunis »
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa andy

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 594
  • Sukupuoli: Mies
  • Sirkusjuna teiden tukko ratissa pokka ukko.
  • Ikkunakyltti: ANDY
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 4 540
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1522 : 28-09-2017, 08:53:47 »
Tuossa tuli mieleeni kun tuolla toisaalla taas virisi keskustelua sidonnoista, että kuinka on ollu käytäntö tienvarsitarkastuksissa tälläsessä tapauksessa kun sen liinan joutuu vetämään ulkokautta kun ei mahdu tuonne nipun ja laidan väliin kun niput on laidasta laitaan (styrox palat joutuu toisiin kohtiin laittamaan ettei hankaa rikki) ja lukot tulee auton sivulle, eli lisäävät leveyttä. Toki ne lukot saisi runkoon siellä alla, mutta kun ei ole virallinen sidontapiste, ei sekään ole kait hyväksytty.



Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4212
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Ikkunakyltti: Heikki
  • Titteli: ...
  • Työajokki: ladun kiillotin
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1523 : 28-09-2017, 10:52:54 »
Tarpeeksi natsi kun poliisina heiluu niin varmasti sanoo. Kerran yksi poliisi sanoi mulle että he alkaa jossain kohtaa puttumaan vyökapellien leveyteen kun ne vöiden soljet ovat kärryn laitojen ulkopuolella.
Luulis että tällainen asia olisi katsastusmiehen ongelma, ei poliisin.
Mutta tää yks oli pippeli vaahdossa kun oli keksimässä helppoa sakotettavaa.
Tuskin sitä päivää tuleekaan että noista sakkoa annetaan.
Escucha el Oi!

Poissa HerraC

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 139
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1524 : 28-09-2017, 15:15:01 »
Tuossa tuli mieleeni kun tuolla toisaalla taas virisi keskustelua sidonnoista, että kuinka on ollu käytäntö tienvarsitarkastuksissa tälläsessä tapauksessa kun sen liinan joutuu vetämään ulkokautta kun ei mahdu tuonne nipun ja laidan väliin kun niput on laidasta laitaan (styrox palat joutuu toisiin kohtiin laittamaan ettei hankaa rikki) ja lukot tulee auton sivulle, eli lisäävät leveyttä. Toki ne lukot saisi runkoon siellä alla, mutta kun ei ole virallinen sidontapiste, ei sekään ole kait hyväksytty.




Jos alkaisivat kirjoittamaan mulle sakkoa siitä että räikät on lavan ulkopuolella niin sanoisin että kirjoitappa samalla noista peileistä niin on ainakin mistä kirjoittaa !!! :)

Poissa Tuusa

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 96
  • Sukupuoli: Mies
  • FH16 kasettisoitin
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1525 : 28-09-2017, 16:09:45 »
Jos alkaisivat kirjoittamaan mulle sakkoa siitä että räikät on lavan ulkopuolella niin sanoisin että kirjoitappa samalla noista peileistä niin on ainakin mistä kirjoittaa !!! :)

Jossakin muistan tuota lavan ulkopuolelle tulevien räikkien sakottamisesta perustellun sillä, että kevyessäkin sivukosketuksessa liinat katkeavat ja kuorma on sen jälkeen varmistamaton, vaikka onnettomuustilanne on vasta aluillaan.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4212
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Ikkunakyltti: Heikki
  • Titteli: ...
  • Työajokki: ladun kiillotin
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1526 : 28-09-2017, 16:40:30 »
Jos alkaisivat kirjoittamaan mulle sakkoa siitä että räikät on lavan ulkopuolella niin sanoisin että kirjoitappa samalla noista peileistä niin on ainakin mistä kirjoittaa !!! :)

mutta peilit on mainittu ihan laissakin, ettei niitä lasketa leveyteen. kuorma ja kuormansidonta kylläkin.
Escucha el Oi!

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1088
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1527 : 30-09-2017, 19:24:33 »
Tarpeeksi natsi kun poliisina heiluu niin varmasti sanoo. Kerran yksi poliisi sanoi mulle että he alkaa jossain kohtaa puttumaan vyökapellien leveyteen kun ne vöiden soljet ovat kärryn laitojen ulkopuolella.
Luulis että tällainen asia olisi katsastusmiehen ongelma, ei poliisin.
Mutta tää yks oli pippeli vaahdossa kun oli keksimässä helppoa sakotettavaa.
Tuskin sitä päivää tuleekaan että noista sakkoa annetaan.

Kannattaa poliisinkin asemassa muistaa, että vasta yli 22 metrin mittainen ajoneuvoyhdistelmä saa olla enintään 2,55m leveä ellei kuormatila täytä tiettyjä ehtoja. Vaikka onhan se komeaa kertoa Käräjäoikeudessa, että ajoneuvon mitattu leveys 2,58m ja pituus 16,49m.
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1088
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1528 : 30-09-2017, 19:27:46 »
Jossakin muistan tuota lavan ulkopuolelle tulevien räikkien sakottamisesta perustellun sillä, että kevyessäkin sivukosketuksessa liinat katkeavat ja kuorma on sen jälkeen varmistamaton, vaikka onnettomuustilanne on vasta aluillaan.

Sidonta tehdään normaaleja liikennetilanteita varten, yhteentörmäys ei ole sellainen. Samoin kuin sidontavaatimus on voimassa tiellä, eli riittävän kauas lepikkoon kun rymyää, ei sidonnalla ole enää väliä. Kerran minulta kysyi yksi että eikö tämä pitäisi sitoa, vastasin että ei tarvitse, sillä lain mukaan kuorma ei saa olla vaarassa pudota tielle. Nyt ajetaan varastosiirtoa enimmillään 25km/h ja lähin tie on 50 metrin päässä, vaikka jotain putoaisi, se ei mitenkään pääse tielle asti. Olisi tietysti ollut hauskaa kun joku V.R. olisi tunkenut piha-alueelle huutamaan  :heko:
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa em0395

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 293
  • Sukupuoli: Mies
  • paksumahainen arvofossiili
  • Työajokki: stralis
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1529 : 03-10-2017, 21:01:52 »
Hangosta hain vyökapellikärryn jossa ainoana sidontana oli 1 liina takana, meinas naurattaa kun oven avattuani ensimmäisenä silmään pisti lappu jossa kerrottiin tullin, poliisin, trafin ja olikohan ely keskuksen yhteistoimintanaan tarkastaneen kuljetusyksikön eikä huomautettavaa olleet löytäneet.

Oli siinä toki 4 IMO tarraa joka sivulla eikä mitään papereita laivapostissa mutta onneksi oli viranomaiset tarkistaneet asiakirjojenkin osalta ja hyväksi havainneet.
Kaikki muu kuin  kritiikitön monikulttuurin palvonta on rasismia

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4212
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Ikkunakyltti: Heikki
  • Titteli: ...
  • Työajokki: ladun kiillotin
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1530 : 31-12-2017, 09:34:05 »
luin jossain baarissa uusinta rahtarit-lehteä, ja siinä oli juttu kuormansidonnasta.

luinko/muistanko väärin, mutta siellä joku mestari sanoi, että vieläkin näkee huonosti sidottuja kuormia, "tonnin möykyt on kiinni yhdellä tai kahdella liinalla"?

miten se on liian vähän? vaikka tonni ois renkailla, niin yksi 4tonnin liina riittää yli. Hyvähän se ei ole, enkä uskaltais ajaa, mutta periaatteessa..sitten jos se on normaali lava, etusermiin/muihin lavoihin tuoettu niin aivan varmana riittää yksi liina, kahdella pysyyy jo vaikka kaatais katolleen.
Escucha el Oi!

Poissa HerraC

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 139
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1531 : 31-12-2017, 10:20:36 »
Kyllä niitä näkee mutta lähestulkoon aina ne on yksityisten ja pienten peräkärryjen päällä. Eilen ajoi edessä autotrailerille laitettuna 2x1000kg betonisäkkiä kiinni yhdellä (pitkittäin) ehkä 500kg bilteman liinalla. Kärryssä ei toiminut ainoakaan valo. Valkeakoskella.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2095
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1532 : 31-12-2017, 15:17:42 »
luin jossain baarissa uusinta rahtarit-lehteä, ja siinä oli juttu kuormansidonnasta.

luinko/muistanko väärin, mutta siellä joku mestari sanoi, että vieläkin näkee huonosti sidottuja kuormia, "tonnin möykyt on kiinni yhdellä tai kahdella liinalla"?

miten se on liian vähän? vaikka tonni ois renkailla, niin yksi 4tonnin liina riittää yli. Hyvähän se ei ole, enkä uskaltais ajaa, mutta periaatteessa..sitten jos se on normaali lava, etusermiin/muihin lavoihin tuoettu niin aivan varmana riittää yksi liina, kahdella pysyyy jo vaikka kaatais katolleen.

Tuokin on niin ympäripyöreä lause että...

Tonnin suursäkki laastia, etuseinää vasten pysyy ihan hyvin kyydissä, ilman mitään ongelmia. (ja sen säkin lepokitka on jo niin suuri, että täyttää lain vaatimukset.)
Mutta esim joku insinöörin suunnittelema erikoinen betonielementti vaatii jo hemmetin monta liinaa, että se pysyisi kyydissä.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4212
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Ikkunakyltti: Heikki
  • Titteli: ...
  • Työajokki: ladun kiillotin
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1533 : 31-12-2017, 15:40:22 »
Tuokin on niin ympäripyöreä lause että...

Tonnin suursäkki laastia, etuseinää vasten pysyy ihan hyvin kyydissä, ilman mitään ongelmia. (ja sen säkin lepokitka on jo niin suuri, että täyttää lain vaatimukset.)
Mutta esim joku insinöörin suunnittelema erikoinen betonielementti vaatii jo hemmetin monta liinaa, että se pysyisi kyydissä.

totta.

se kuorman kaatuminen onkin jo paljon vaikeampi laskea/päätellä sidonnasta kuin kuorman liikkuminen kuormatilan pohjaan nähden.

sellaisissa kuormissa tai kappeleissa joissa on kaatumisvaara tulee kyllä sidottua helposti vähän liikakin hyvin. mieluummin pelaa varman päälle.
Escucha el Oi!