Kirjoittaja Aihe: moduuli  (Luettu 35079 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1969
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: moduuli
« Vastaus #44 : 18-11-2010, 21:09:03 »
Saako moduulin rakentaa niin et npormi täysperä veturi ja dolly ja ns. norjankärry perässä??

eli saako moduulin kärryn viimeinen akseli olla kääntyvä???

Saakos moduulin rakentaa jatkokärryn kanssa???
Saa ja saa.

A Ajoneuvojen käytöstä tiellä 32§ 3 momentti: "Apuvaunun avulla kytketyssä telirakenteisessa puoliperävaunussa tulee olla vähintään kaksi ohjautumatonta akselia".

Jatkokärryhän on ihan normaali puolikas, ei sitä mikään estä käyttämästä dollyn kanssa. Riippuen kärryn mitasta, ei sitä juurikaan voi jatkaa, ettei kokonaispituus tai oikaisupituus ylity. Yli 22m pitkässä yhdistelmässähän kärryn pitää täyttää etukulmasäde max 2040mm, vetotapista taakse max 12000mm ja oikaisupituus max 8150mm.

Onko eri asia sitte mutta tänne päin tuli kesällä uusi täysperä mulliauto jossa perävaunun viimeinen akseli on kääntyvä, mutta ei ole kyllä dollilla. ???
Jossain vaiheessa selvittelin tuota kääntyvän akselin käyttöä tpv:ssa ja silloin väittivät että se ei käy, mutta dollylla kävis (kun on pakko). Kysyinkin sit että mikä järki on kieltää kiinteärakenteisessa, kun kerta dollyvehje käy. Oliskohan tulleet järkiinsä ja poistaneet kiellon. En kyllä koskaan missään nähnyt paperilla ohjautuvan akselin olevan kielletty täysperässä.

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Vs: moduuli
« Vastaus #45 : 18-11-2010, 21:23:53 »
Lainaus
A Ajoneuvojen käytöstä tiellä 32§ 3 momentti: "Apuvaunun avulla kytketyssä telirakenteisessa puoliperävaunussa tulee olla vähintään kaksi ohjautumatonta akselia".


aina oppii uutta  :hattu:  kun se sattu olemaan city-traileri
Perille on pitkä matka.

Poissa juhona

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 484
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: VOLVO
Vs: moduuli
« Vastaus #46 : 18-11-2010, 22:14:22 »
mitenkäs sitte tollaisessa moduulimittaisessa kärryssä joka on kiinteästi ilman dollya, saako taka-akselit kääntyä?
Monasti suunnitellu sellaista ois pirun nätti noilla työmailla. 4 akselinen kärry lyhyellä akselivälillä ja taka-akselit ois pakko ohjatut hytistä :ajoa:. Sen sais pikku vekslailuilla meneen minne vain.

Poissa Hans Assman

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: moduuli
« Vastaus #47 : 18-11-2010, 22:31:46 »
En vaan haluan tietää missä niillä on terminaali Helsingissä jos sinne joskus joutuu...

Meinaatko sinne asti ruveta suolaamaan?

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: moduuli
« Vastaus #48 : 18-11-2010, 22:39:42 »
mitenkäs sitte tollaisessa moduulimittaisessa kärryssä joka on kiinteästi ilman dollya, saako taka-akselit kääntyä?
Monasti suunnitellu sellaista ois pirun nätti noilla työmailla. 4 akselinen kärry lyhyellä akselivälillä ja taka-akselit ois pakko ohjatut hytistä :ajoa:. Sen sais pikku vekslailuilla meneen minne vain.

Ei ainakaan 4-akselisessa täysperässä, jos kaks akselia on edessä ja kaks takana. Siinähä ei olis enää yhtään ohjautumatonta akselia.
Onko norjanmallin puolikkaissa se takimmainen akseli sylinterillä ohjattu vai ohjautuuko se vapaasti? Oulun suunnalla joskus nähny tommosen kalakärryn, mikä on dollylla kytketty moduuliksi. Tartteeko täysperäksi kasattuna kärryn takimmainen akseli olla sitte lukittuna suoraksi?
Keep on truckin'

Poissa susi79

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
  • Sukupuoli: Mies
  • joopati joo
  • Ikkunakyltti: Harri
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: fh500
Vs: moduuli
« Vastaus #49 : 18-11-2010, 22:43:24 »
Ei ainakaan 4-akselisessa täysperässä, jos kaks akselia on edessä ja kaks takana. Siinähä ei olis enää yhtään ohjautumatonta akselia.
Onko norjanmallin puolikkaissa se takimmainen akseli sylinterillä ohjattu vai ohjautuuko se vapaasti?
Yleensä se on vapaasti ohjautuva
Olen aurannut lumesta väylää, harteillani painava talven ies. Olen uhmannut rotkon reunaa, yrittänyt olla kuin toinen mies

Poissa juhona

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 484
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: VOLVO
Vs: moduuli
« Vastaus #50 : 18-11-2010, 22:52:07 »
Mutta tuossa pöntön lainauksessa puhuttiin apuvaunun avulla kytketystä, koskeeko samat myös kiinteää..Ja riittääiskö jos yleisellä tiellä olisivat lukittuna..kaikkea sitä pää miettiiki :hullu:

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: moduuli
« Vastaus #51 : 18-11-2010, 23:01:27 »
Mutta tuossa pöntön lainauksessa puhuttiin apuvaunun avulla kytketystä, koskeeko samat myös kiinteää..Ja riittääiskö jos yleisellä tiellä olisivat lukittuna..kaikkea sitä pää miettiiki :hullu:

Niin... tuntuu että täysperässäkin tarttee jonku akselin olla ohjautumaton. Pitäs lähettää mailia esim. NTM suuntaan ja kysyy sieltä.
Keep on truckin'

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: moduuli
« Vastaus #52 : 19-11-2010, 21:19:35 »
Meinaatko sinne asti ruveta suolaamaan?
Se on hyvinkin paljon mahdollista... Kyllä aina välillä joutuu menemään auttelemaan pk-seudun autoja kuulemma.

Poissa MiCD

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: moduuli
« Vastaus #53 : 21-11-2010, 22:09:20 »
Saa ja saa.

A Ajoneuvojen käytöstä tiellä 32§ 3 momentti: "Apuvaunun avulla kytketyssä telirakenteisessa puoliperävaunussa tulee olla vähintään kaksi ohjautumatonta akselia".

Jatkokärryhän on ihan normaali puolikas, ei sitä mikään estä käyttämästä dollyn kanssa. Riippuen kärryn mitasta, ei sitä juurikaan voi jatkaa, ettei kokonaispituus tai oikaisupituus ylity. Yli 22m pitkässä yhdistelmässähän kärryn pitää täyttää etukulmasäde max 2040mm, vetotapista taakse max 12000mm ja oikaisupituus max 8150mm.
Jossain vaiheessa selvittelin tuota kääntyvän akselin käyttöä tpv:ssa ja silloin väittivät että se ei käy, mutta dollylla kävis (kun on pakko). Kysyinkin sit että mikä järki on kieltää kiinteärakenteisessa, kun kerta dollyvehje käy. Oliskohan tulleet järkiinsä ja poistaneet kiellon. En kyllä koskaan missään nähnyt paperilla ohjautuvan akselin olevan kielletty täysperässä.
Varmaan ajatuskatko itellä, mutta miten toi 12000mm voi täyttyä kun onhan ihan normi trailerissa jo kuormatila yli 13 metriä ja moduulimittainessa yhdistelmässähän sellainen on perässä..?

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1969
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: moduuli
« Vastaus #54 : 21-11-2010, 22:12:18 »
Varmaan ajatuskatko itellä, mutta miten toi 12000mm voi täyttyä kun onhan ihan normi trailerissa jo kuormatila yli 13 metriä ja moduulimittainessa yhdistelmässähän sellainen on perässä..?
Siis tapista perään 12000mm ja tapista mihin tahansa kohtaan edessä max 2040mm. 2550mm leveänä tais saada ilman etukulmaviisteitäkin 1600mm etuylitystä tapista. Eli helposti tulee se 13600mm kokonaispituudeks. Sitten vaan nurkista viistäen sen mukaan, kuin paksut seinät pitää olla.