Kirjoittaja Aihe: Kääntyvä taka-akseli?  (Luettu 14912 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Tönttönen

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
  • kolmen kontin kierrättäjä
  • Ikkunakyltti: JUHO
  • Työajokki: VOLVO FH
Kääntyvä taka-akseli?
« : 09-01-2009, 13:22:09 »
Mitenhän tuommonen kääntyvän taka-akselin ratkaisu mahtaa toimia puolikkaalla? Pienentääkö se kääntösädettä, tai siis mahdollistaa tiukempien nurkkien ajon, vai kuinka? Mistä se akseli haistaa, paljon pitää kääntyä ja milloin? Ilmeisesti jakelukäytössä olevalla yhdistelmällä helpottaisi hommaa?
Poika istui kivellä, Rekka kiisi valtatiellä, Poika tuijotti sen perään, Kunnes ei kuullut enää ääntäkään,

Sinä yönä heistä tuli ystäviä

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1322
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #1 : 09-01-2009, 13:40:52 »
Mitenhän tuommonen kääntyvän taka-akselin ratkaisu mahtaa toimia puolikkaalla? Pienentääkö se kääntösädettä, tai siis mahdollistaa tiukempien nurkkien ajon, vai kuinka? Mistä se akseli haistaa, paljon pitää kääntyä ja milloin? Ilmeisesti jakelukäytössä olevalla yhdistelmällä helpottaisi hommaa?
Mitkä valmistajat tarjoavat kääntyvää taka-akselia rekkavetureihin?


Poissa Tönttönen

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
  • kolmen kontin kierrättäjä
  • Ikkunakyltti: JUHO
  • Työajokki: VOLVO FH
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #2 : 09-01-2009, 14:00:43 »
Tarkoitan siis sellaista systeemiä, missä kärryssä on akselit kaukana toisiinsa nähden ja kärryn taka-akseli kääntyy.
Löytyi tuommoinen havainnollistava kuva kuukkelista:

ohjaava taka-akseli trailerissa siis...
« Viimeksi muokattu: 09-01-2009, 14:33:38 kirjoittanut Tönttönen »
Poika istui kivellä, Rekka kiisi valtatiellä, Poika tuijotti sen perään, Kunnes ei kuullut enää ääntäkään,

Sinä yönä heistä tuli ystäviä

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #3 : 09-01-2009, 14:42:45 »
Vaikuttas hiukan jonkinsortin pakko-ohjatulta tuo kapistus kun peruuttaeskin toimii. Ite vetäny joskus sellast konttikärryä missä oli ohjaava akseli nii kyllähän tuo ainaki kummeja säästi. Sanokaas Norjan miehet oonko vääräs kun muistelisin et sellasella hännässä olevalla ohjaavalla taka-akselilla varustetulla puolikkaalla sais Norjassa olla kokopaino 50t?

Poissa Paroni

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 311
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #4 : 09-01-2009, 15:09:35 »
Onkos tuo ihan täyspitkä puolikas? Voi olla että kuvakulma tekee tepposet mut vaikuttais sellaiselta lyhyeltä "City-puolikkaalta"...

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1937
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #5 : 09-01-2009, 16:05:53 »
Vaikuttas hiukan jonkinsortin pakko-ohjatulta tuo kapistus kun peruuttaeskin toimii. Ite vetäny joskus sellast konttikärryä missä oli ohjaava akseli nii kyllähän tuo ainaki kummeja säästi. Sanokaas Norjan miehet oonko vääräs kun muistelisin et sellasella hännässä olevalla ohjaavalla taka-akselilla varustetulla puolikkaalla sais Norjassa olla kokopaino 50t?
En oo Norjan mies, mutta vastaan kuitenkin...
Muistelisin että ohjaava taka-akseli ei sinänsä anna 50tn painoja, mutta tarvittavaa ääriakseliväliä ei kääntyvyydet huomioiden saa ilman sitä.

Alkuperäiseen kysymykseen... Ei se kääntösädettä pienennä, mutta oikaisua vähentää, että sikäli pystyy ajamaan pienempiä nurkkia. Eikä kärry panttaa niin paljoa käännöksissä -> säästää renkaita
Monestihan noi on vaan ohjautuvia, eli eteenpäin ajaessa akseli kääntyy kitkan mukaan. Käytännössä siellä on jonkunmoinen 'iskari' kuulakehän rinnalla jarruttamassa kääntymistä. Olkatappiohjaavissa (eli että akseli pysyy paikallaan ja renkaat kääntyy vrt. etuakseli) se 'iskari' taitaa olla raidetangossa. Molemmissa tapauksissa akseli pitää olla lukittuna peruuttaessa.
Sit jos puhutaan oikeasti ohjaavista, eli että se akseli (tai pyörät) kääntyy aktiivisesti ja että ohjaus toimii myös peruuttaessa, niin sitten vetopöytälevyssä on jonkunmoinen tunnistin, josta liike välitetään akselille. Joskus maailmassa on ollut ihan mekaanisiakin, mutta jokainen voi miettiä minkälaiset vivustot on tarvittu... Vissiin nykyään taitaa olla toteutettu suljetulla esipaineistetulla hydrauliikalla (vrt. Scanian teliohjaus).

Erikoiskuljetuskärryissä on sit rinnalla sähköpumppu, jolla sitä hydrauliikkaa voidaan ajaa käsin. Vahinko vaan ettei ole sallittu normaaliliikenteen kärryissä.

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 788
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #6 : 09-01-2009, 16:27:50 »
En oo Norjan mies, mutta vastaan kuitenkin...
Muistelisin että ohjaava taka-akseli ei sinänsä anna 50tn painoja, mutta tarvittavaa ääriakseliväliä ei kääntyvyydet huomioiden saa ilman sitä.

Alkuperäiseen kysymykseen... Ei se kääntösädettä pienennä, mutta oikaisua vähentää, että sikäli pystyy ajamaan pienempiä nurkkia. Eikä kärry panttaa niin paljoa käännöksissä -> säästää renkaita
Monestihan noi on vaan ohjautuvia, eli eteenpäin ajaessa akseli kääntyy kitkan mukaan. Käytännössä siellä on jonkunmoinen 'iskari' kuulakehän rinnalla jarruttamassa kääntymistä. Olkatappiohjaavissa (eli että akseli pysyy paikallaan ja renkaat kääntyy vrt. etuakseli) se 'iskari' taitaa olla raidetangossa. Molemmissa tapauksissa akseli pitää olla lukittuna peruuttaessa.
Sit jos puhutaan oikeasti ohjaavista, eli että se akseli (tai pyörät) kääntyy aktiivisesti ja että ohjaus toimii myös peruuttaessa, niin sitten vetopöytälevyssä on jonkunmoinen tunnistin, josta liike välitetään akselille. Joskus maailmassa on ollut ihan mekaanisiakin, mutta jokainen voi miettiä minkälaiset vivustot on tarvittu... Vissiin nykyään taitaa olla toteutettu suljetulla esipaineistetulla hydrauliikalla (vrt. Scanian teliohjaus).

Erikoiskuljetuskärryissä on sit rinnalla sähköpumppu, jolla sitä hydrauliikkaa voidaan ajaa käsin. Vahinko vaan ettei ole sallittu normaaliliikenteen kärryissä.
  Kerran näin sellaisen jossa oli vetopöydän sivulla sylinteri joka jotenkin liittyi taka-akselin ohjaukseen. Kuljettaja kyllä kertoi tarkkaan, kuinka se toimii, muttä tämä hatara pää ja reilu kaksi vuotta aikaa...
  Laide70 voisi käydä kertomassa kauko-ohjatusta systeemistä?
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1937
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #7 : 09-01-2009, 17:02:13 »
  Kerran näin sellaisen jossa oli vetopöydän sivulla sylinteri joka jotenkin liittyi taka-akselin ohjaukseen. Kuljettaja kyllä kertoi tarkkaan, kuinka se toimii, muttä tämä hatara pää ja reilu kaksi vuotta aikaa...
  Laide70 voisi käydä kertomassa kauko-ohjatusta systeemistä?
Siinä sylinterissa on kiinni kiila, joka kääntyessä ottaa kiinni pöytään ja painaa sitten sylinteriä sen mukaan. Sylinteri sitten lykkää öljyä putkessa ettenpäin ja öljy taas pukkaa takapäässä toista sylinteriä, joka siirtää raidetankoa tai kääntää akselia. Melko yksinkertainen systeemi, ei juuri vikojakaan jos letku ei katkee...
Ns. ylikulmille mennessä kiila kääntyy pois sivuun, muutenhan sylinteri menisi solmuun.

Kauko-ohjattuna käännetään etupään sylinteri vapaakierrolle ja käännellään pyöriä sähköpumpulla. Elikkäs kärryssä on telinnostajaa vastaava hydraulipumppu, jota käytetään kauko-ohjaimella. Sitten kun kauko-ohjausta ei enää tarvita, ajetaan auto suoraksi kärryn kanssa, sähköllä kärryn pyörät suoraan ja käännetään etusylinteri työasentoon.

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #8 : 09-01-2009, 17:03:49 »
En oo Norjan mies, mutta vastaan kuitenkin...
Muistelisin että ohjaava taka-akseli ei sinänsä anna 50tn painoja, mutta tarvittavaa ääriakseliväliä ei kääntyvyydet huomioiden saa ilman sitä.

Tätä ääriakselivälihommaa ninku just kans hain siihe lisänä mut empä osannu sitä sit sanoo miten tarkotin

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2623
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #9 : 09-01-2009, 17:29:07 »
Tuollaisesta kääntyvästä taka-akselista puolikkaassa on jonkun verran kokemuksia, lavetin muodossa.
Kyllä se tosi nätisti tulee perässä ja ahtaissa paikoissa verraton, ainakin eteenpäin mentäessä. Joskin yllätti ekoilla kerroilla, kun lähdet ajamaan suoraan ja käännät tiukasti esim. vasemmalle, niin lavetin perä tavallaan koukkaa jonkun verran oikealta. Eräs romuauto hinauspalvelun pihalla lähti kerran mukana, kun lähdin edellä mainitulla tavalla liikkeelle ja lavetin vieressä oikella puolella oli noita auton raatoja aika lähellä (onneksi olivat paaliin menossa, joten ei suurta vahinkoa tullut).
Sen muistan, että pakin kun löi päälle, sai pakkivalolta käskyn lukita tuo akseli, joten peruuttaessa pysyi suorassa.
Akseli piti tosin olla ensin aivan suorassa, muuten se ei lukittunut. Ja siinä oli myös olemassa mekaaninen lukituskahva, lavetin sivussa, josta sai myös lukittua sen akselin suoraan.

Tuossa vielä muutama kuva, muutaman vuoden takaa:



...ja tuossa vielä vanhempaa kuvaa, joita löysin, akseli kääntyneenä täydet:



KUVAT SUURENEVAT NIITÄ KLIKKAAMALLA!

Poissa Tönttönen

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
  • kolmen kontin kierrättäjä
  • Ikkunakyltti: JUHO
  • Työajokki: VOLVO FH
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #10 : 09-01-2009, 17:56:23 »
Tuossahan tuota selvitystä tulikin asiasta ihan huolella, kiitos siitä :) Alunperin oli mielessä semmoinen paljon pidemmällä "telin" akselivälillä varustettu kärry, jonka kuvan on jossain nähnyt. Varmaan oli joku erikoiskuljetus tms. Siihen liittyen pohdin mahdollisuutta, että kärryn etummainen akseli olisi lähellä kärryn keskipistettä pituussuunnassa ja ohjaava akseli aivan perässä. Eikös kärryn pitäisi silloin periaatteessa tulla nupin jälkiä mutkissa, ilman suurempaa oikomista? (vrt. moninivelbussi) Se tietysti aiheuttaisi ongelmia juuri mahdollisesti peruutettaessa kulmaan tms.

Tuli vaan eräässä yhteydessä juttua tuommoisesta kärrystä ja sen mahdollisesta käytännöllisyydestä esim. juuri ahtaassa kaupunkijakelussa. Sitä en kyllä ymmärrä kuinka sitten joku ns. lyhyempi citykärry on parempi, kuin pelkkä kuorma-auto, jos kuorman määrä pysyy suhteellisen samana...
Poika istui kivellä, Rekka kiisi valtatiellä, Poika tuijotti sen perään, Kunnes ei kuullut enää ääntäkään,

Sinä yönä heistä tuli ystäviä

Poissa Karva

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 273
  • Sukupuoli: Mies
  • 50v ja paino sama .... eiku sata
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #11 : 11-01-2009, 01:29:25 »
Sotkenpa minäkin lusikkani tähän soppaan. Norskithan tuota 2+1 akselistoa kärryissä käyttävät. Hyöty tulee siitä että kontran vaa-alle meneee normaalitrippeli kerrasta ja saa painaa sen 24t (24600 toleranssilla) Tämähän johtaa siihen että max painoilla ei saada koko kärryn mittaa hyödynnettyä, peräylityksellä oleva kuorma kevittää vetoakselia ja siirtää painoa kärryn trippelille. 30t kuormalla pitää siis jättää kärryn perään pari metriä tyhjää tai tehdä muutoin etupainoinen kuorma. Tämä ongelma poistuu kun yksi akseli on ihan takana. Lisäksi siinä kontran vaakalla punnitaan auton jälkeen erikseen se 2-akselia eli 16t ja vielä se viimeinen akseli joka onkin tietysti 10t kun viimeinen akseliväli on tarpeeksi pitkä.

Nappasin Tukholmasta kerran tuollaisen kärryn perään ja Osloon, nätistihän se tuli. Purkupaikalla vaan oli piha niin ahdas ettei saanut sitä viimeistä akselia suoraksi ennen laituriin peruutusta, oli meillä norskien kanssa hupia kun se laituriin taiottiin ???
Every year without headstone is a milestone

Väärinymmärretty nero vai täysinymmärretty idiootti?

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1322
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #12 : 11-01-2009, 01:35:10 »
Sotkenpa minäkin lusikkani tähän soppaan. Norskithan tuota 2+1 akselistoa kärryissä käyttävät. Hyöty tulee siitä että kontran vaa-alle meneee normaalitrippeli kerrasta ja saa painaa sen 24t (24600 toleranssilla) Tämähän johtaa siihen että max painoilla ei saada koko kärryn mittaa hyödynnettyä, peräylityksellä oleva kuorma kevittää vetoakselia ja siirtää painoa kärryn trippelille. 30t kuormalla pitää siis jättää kärryn perään pari metriä tyhjää tai tehdä muutoin etupainoinen kuorma. Tämä ongelma poistuu kun yksi akseli on ihan takana. Lisäksi siinä kontran vaakalla punnitaan auton jälkeen erikseen se 2-akselia eli 16t ja vielä se viimeinen akseli joka onkin tietysti 10t kun viimeinen akseliväli on tarpeeksi pitkä.

Nappasin Tukholmasta kerran tuollaisen kärryn perään ja Osloon, nätistihän se tuli. Purkupaikalla vaan oli piha niin ahdas ettei saanut sitä viimeistä akselia suoraksi ennen laituriin peruutusta, oli meillä norskien kanssa hupia kun se laituriin taiottiin ???
32t 12 metrille niin takatelisessä Scaniassa oli akselipainot just eikä melkein.


Poissa dieselrules

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 214
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #13 : 11-01-2009, 04:25:50 »
tosi köykäsesti tulee tollainen 2+1 perässä. Autoissa mitä vein oli erikseen katkaisija millä sai lukittua takimmaisen akselin. Sinänsä parempi sydeemi mitä peruutusvaihteessa oleva. Aina ei ole akseli suorassa kun alkaa pakittaan, mut kun saa erikseen lukittua, niin voi jo suorassa ollessaan lukita....hik

Poissa Jurpo

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 287
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #14 : 11-01-2009, 11:58:13 »
Eräällä Ruskolaisella yrityksellä on Rendersin tekemä normirättikapelli, kahella kääntyvällä akselilla. 1. ja 3. akseli kääntyi. Seuras aika nöyrästi vetäjän perässä. Tekniikasta ei oo hajuakaan, miten ne pyörät kääntyy ja missä vauhdissa menee kääntöjärjestelmä lukkoon, jos menee.
Kaiken annan mä ilolla pois, mut sua en koskaan koskaan ja ikinä en...

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4212
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Ikkunakyltti: Heikki
  • Titteli: ...
  • Työajokki: ladun kiillotin
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #15 : 11-01-2009, 14:26:31 »
32t 12 metrille niin takatelisessä Scaniassa oli akselipainot just eikä melkein.

juu. 12metristä pystyy ottaa vielä kantavuuskuorman 6akseliseen puolikkaaseen. (siis tolla normi kärryn akselirakenteella). Mutta 13,6m jos on tavaraa niin varmana on kärryn viimeinen akseli yli.

Kerran lastasin turun satamasta normaalin irtoperään 15metristä putkea. Sitä kamaa oli 31,5tonnia, juitsari sano "no sähän voit ottaakin sit sen kaikki ku sulla on 3akselinen veturi"... arvaatko otinko?  :heko:

Eli asian alkuperäiseen kysymykseen: Se akseli on juurikin siellä perässä että pystyy ottaa kokomatkalle täyden puntin. Ja siksi se viimeinen akseli kääntyy, ettei se ihan tärkeesti murtais rengasta kääntäessä.

edit: niin joo, ja eikös 2aks veturi + 3aks perus puolikaskärry, ni veturin painot on yli jossei täydellä puntilla ole siellä kärryn hännän päällä myös roinaa? Eli että se kevittää sit vetoakselipainoa sen verta. (en oo koskaan kunnolla tehnyt töitä 2akselisella veturilla niin ei ole kokemusta  :hattu: )
« Viimeksi muokattu: 11-01-2009, 14:31:04 kirjoittanut IsoPaha-Heikki »
Escucha el Oi!

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #16 : 11-01-2009, 21:59:18 »
Eräällä Ruskolaisella yrityksellä on Rendersin tekemä normirättikapelli, kahella kääntyvällä akselilla. 1. ja 3. akseli kääntyi. Seuras aika nöyrästi vetäjän perässä. Tekniikasta ei oo hajuakaan, miten ne pyörät kääntyy ja missä vauhdissa menee kääntöjärjestelmä lukkoon, jos menee.

onkohan se mille painolle rekisteröity? Eikös 50% painosta kuulu olla kiinteellä akselilla?

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #17 : 11-01-2009, 22:50:36 »
Tuollaisesta kääntyvästä taka-akselista puolikkaassa on jonkun verran kokemuksia, lavetin muodossa.
Kyllä se tosi nätisti tulee perässä ja ahtaissa paikoissa verraton, ainakin eteenpäin mentäessä. Joskin yllätti ekoilla kerroilla, kun lähdet ajamaan suoraan ja käännät tiukasti esim. vasemmalle, niin lavetin perä tavallaan koukkaa jonkun verran oikealta. Eräs romuauto hinauspalvelun pihalla lähti kerran mukana, kun lähdin edellä mainitulla tavalla liikkeelle ja lavetin vieressä oikella puolella oli noita auton raatoja aika lähellä (onneksi olivat paaliin menossa, joten ei suurta vahinkoa tullut).
Sen muistan, että pakin kun löi päälle, sai pakkivalolta käskyn lukita tuo akseli, joten peruuttaessa pysyi suorassa.
Akseli piti tosin olla ensin aivan suorassa, muuten se ei lukittunut. Ja siinä oli myös olemassa mekaaninen lukituskahva, lavetin sivussa, josta sai myös lukittua sen akselin suoraan.

Tuossa vielä muutama kuva, muutaman vuoden takaa:



...ja tuossa vielä vanhempaa kuvaa, joita löysin, akseli kääntyneenä täydet:



KUVAT SUURENEVAT NIITÄ KLIKKAAMALLA!
Tuota samaista kärryä jonkin verran vetäneenä voin sanoa että kyllä toi pokkakärry nätisti peräs tuli joo...  :vihel: :vihel:  lavetti onkin sit asia erikseen...  :tutti:  niissä kun tuppaa olemaan paripyörät niiin toi kääntyvä.... kuinkahan mahtaa toimia. Nostettavaa taka-akseliä olen kylläkin laveteissa jokusen nähnyt...

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2623
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #18 : 12-01-2009, 15:07:51 »
Tuota samaista kärryä jonkin verran vetäneenä voin sanoa että kyllä toi pokkakärry nätisti peräs tuli joo...  :vihel: :vihel:  lavetti onkin sit asia erikseen...  :tutti:  niissä kun tuppaa olemaan paripyörät niiin toi kääntyvä.... kuinkahan mahtaa toimia. Nostettavaa taka-akseliä olen kylläkin laveteissa jokusen nähnyt...
Jaa, onko lasikeikkaa napsunut sullekkin? :) ...Siis mitä tarkoitit, onhan tuossa pokatussakin paripyörät, joka akselilla, kääntyvä mukaan lukien?

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kääntyvä taka-akseli?
« Vastaus #19 : 12-01-2009, 22:12:00 »
Jaa, onko lasikeikkaa napsunut sullekkin? :) ...Siis mitä tarkoitit, onhan tuossa pokatussakin paripyörät, joka akselilla, kääntyvä mukaan lukien?
Tulihan sitä joo muutama kerta ihodessa käytyä.... Niinpäs onkin paripyörät joo. :puna: :puna:  :tutti: :tutti: