Kirjoittaja Aihe: Tukkihommat  (Luettu 305691 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tomi

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 7
  • Sukupuoli: Mies
Tukkihommat
« : 19-07-2007, 22:50:39 »
Moro! Kertokaas miten yleensä tukkirekkahommat hoidetaan. Ajetaanko 2-vuoroa? Vkonloput? Tuleeko pitkiä päiviä? Joutuuko nukkuun autossa? Tuleeko useasti sakkokiekkoja? Onko yleensä vakio haku/purkupaikat? Ja muutenkin mimmosta hommaa on, verrattuna muuhun rahtaamiseen.

Jos ees johonkin kohtaan sais vähän tietoa. Tänx  :ajoa:






Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 19:33:14 kirjoittanut Mik@_75 »

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #1 : 19-07-2007, 23:32:20 »
Moro! Kertokaas miten yleensä tukkirekkahommat hoidetaan. Ajetaanko 2-vuoroa? Vkonloput? Tuleeko pitkiä päiviä? Joutuuko nukkuun autossa? Tuleeko useasti sakkokiekkoja? Onko yleensä vakio haku/purkupaikat? Ja muutenkin mimmosta hommaa on, verrattuna muuhun rahtaamiseen.

Jos ees johonkin kohtaan sais vähän tietoa. Tänx  :ajoa:

Yleisiä "sääntöjä" ei sinänsä ole, kaikki riippuu talosta, ja kuskeista.

Yleisesti raotettuna voidaan sanoa, että miesten hommaa, siksi en niissä ole.

Eli jos tykkää raahata kettinkiä ~100Kg useasti ja telata kuormia räntä ja rae sateessa, tai -30 pakkases, tai kevät roudissa ja pehmeiköissä, niin ihan jees. Rengas hommat, + muut korjaukset tehdään yleisesti ite, eli aikaa kuluu talleilla helposti, eli ei vapaa-ajan vietto ongelmia.

Ja päivistä, joissain taloissa/autoissa tupla miehitys, jolloin yleisesta ajat tän viikon aamua + viikonlopun, ja ens viikon yötä. Ja jos ajat yksin, ajat niin paljon kun jaksat, ainakin keväisin ja syksyisin.

'Sakkokiekkoja'? Eihän niitä tule. Pitkiä päiviä kylläkin.

Vakio lastaus ja purkupaikat? Kyllä jos ajat tehtaiden väliä, muussa tapauksessa ei. Paljon riippuu alueesta, missä päin asut, koska ko seudun puunkäyttäjät ovat purkupaikkoja, ja lastaukset ovat sieltä, missä on ollut oman puljun hakkuut. Eli jokapuolelta omaa talousaluetta.

Tarkenna tietoja ja kysymyksiä, niin vastaan lis...., tai siis kysy ihan mitä vaan, vastaan ihan mitä vaan :vihel:





Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 19:36:12 kirjoittanut Mik@_75 »

Poissa Tomi

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 7
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #2 : 19-07-2007, 23:50:45 »
Paljon juuri kiinnostaa tuo pysyykö tunnit TES:n mukaisena. Tyyliin 80h/2vko. Tuntuu vaan olevan aika yleistä kuljetuspuolella, että painetaan jatkuvasti ylityötä ja unohdetaan vapaa-aika. Sellanen taas ei sovi mulle kun arvostan tota vapaa-aikaakin  ::) Schenkkerin alihankkijat helposti vetää yli 15h päiviä...elikkä sakkokiekkoja viikottain pukkaa. Aika vehkeestä.

Ei tommonen raskastyö haittais, kuhan ei olis kamalasti turhia ihmiskontakteja, kun olen aika epäsosiaalinen hemmo  :soo:

Sitä kans katellu, että todella vähän näkee täällä Turun suunnalla noita tukkipenojen vapaita paikkoja. Meneeköhän noi tukkihommat enemmän puskaradiolla?




Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 19:38:24 kirjoittanut Mik@_75 »

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #3 : 19-07-2007, 23:56:04 »
Paljon juuri kiinnostaa tuo pysyykö tunnit TES:n mukaisena. Tyyliin 80h/2vko. Tuntuu vaan olevan aika yleistä kuljetuspuolella, että painetaan jatkuvasti ylityötä ja unohdetaan vapaa-aika. Sellanen taas ei sovi mulle kun arvostan tota vapaa-aikaakin  ::) Schenkkerin alihankkijat helposti vetää yli 15h päiviä...elikkä sakkokiekkoja viikottain pukkaa. Aika vehkeestä.

Ei tommonen raskastyö haittais, kuhan ei olis kamalasti turhia ihmiskontakteja, kun olen aika epäsosiaalinen hemmo  :soo:

Sitä kans katellu, että todella vähän näkee täällä Turun suunnalla noita tukkipenojen vapaita paikkoja. Meneeköhän noi tukkihommat enemmän puskaradiolla?

Sekin vähän riippuu. Ja ei turun suunnalla oikein edes ole pöllikeisareita, ainakaan isompia. Ja kaikkihan on kiinni siitä, miten sovit. Saa tehdä pitkää päivää, tai ihan saamarin pitkää päivää. Tai sit 80h/2vko, jos sillä pysyt hengissä.

Lähe kattomaan, jos kiinnostaa.






Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 19:41:39 kirjoittanut Mik@_75 »

Poissa Jari

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 399
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MB Atego 1227
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #4 : 20-07-2007, 00:01:18 »
Paljon juuri kiinnostaa tuo pysyykö tunnit TES:n mukaisena. Tyyliin 80h/2vko. Tuntuu vaan olevan aika yleistä kuljetuspuolella, että painetaan jatkuvasti ylityötä ja unohdetaan vapaa-aika. Sellanen taas ei sovi mulle kun arvostan tota vapaa-aikaakin  ::) Schenkkerin alihankkijat helposti vetää yli 15h päiviä...elikkä sakkokiekkoja viikottain pukkaa. Aika vehkeestä.

Ei tommonen raskastyö haittais, kuhan ei olis kamalasti turhia ihmiskontakteja, kun olen aika epäsosiaalinen hemmo  :soo:

Sitä kans katellu, että todella vähän näkee täällä Turun suunnalla noita tukkipenojen vapaita paikkoja. Meneeköhän noi tukkihommat enemmän puskaradiolla?
Käsittääkseni autot pyörii paljon ihan 2 tai 3 ukon voimin läpi vuorokauden ja talon puolesta on ns. vaihtoauto, jolla mennään ajokin luokse kuskin vaihtoon. Viikonloppuja ei ilmeisesti varsinkaan kiireisempään aikaan noteerata, mutta palkkauskin on hyvälle miehelle varmasti kohdallaan johtuen kuskipulasta.





Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 19:46:36 kirjoittanut Mik@_75 »
Selvä mies ei Sisulle haise .... :)

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #5 : 20-07-2007, 00:10:18 »
Käsittääkseni autot pyörii paljon ihan 2 tai 3 ukon voimin läpi vuorokauden ja talon puolesta on ns. vaihtoauto, jolla mennään ajokin luokse kuskin vaihtoon. Viikonloppuja ei ilmeisesti varsinkaan kiireisempään aikaan noteerata, mutta palkkauskin on hyvälle miehelle varmasti kohdallaan johtuen kuskipulasta.
Näinkin, mutta ei aina. Riippuu mitä sovitte. Ja isommassa talossa enemmän valinnan varaa...





Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 19:48:15 kirjoittanut Mik@_75 »

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #6 : 24-07-2007, 19:10:04 »
Tuttava kerto pari viikkoo sitte että Pietarsaaressa on lopettanu kaheksan tukkikuskia yhtäaikaa. Viikot ajetaan tehtaalle ja viikonloput täytetään junia.
Riippuu tietty tapauksesta, mua kiinnostas ainaki ruveta pöllikuskiksi.




Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 19:50:31 kirjoittanut Mik@_75 »
Keep on truckin'

Poissa Jari

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 399
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MB Atego 1227
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #7 : 24-07-2007, 21:29:15 »
Tuttava kerto pari viikkoo sitte ettäå Pietarsaaressa on lopettanu kaheksan tukkikuskia yhtäaikaa. Viikot ajetaan tehtaalle ja viikonloput täytetään junia.
Riippuu tietty tapauksesta, mua kiinnostas ainaki ruveta pöllikuskiksi.
Kannattaa ainakin käydä koittamassa, jos kiinnostusta riittää ja uskoisin palkankin olevan kohdallaan, jos kykyjä riittää ja miks ei riittäis  ::)





Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 19:51:51 kirjoittanut Mik@_75 »
Selvä mies ei Sisulle haise .... :)

Poissa Pate

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 104
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Pate
  • Titteli: "Virkavapaalla"
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #8 : 25-07-2007, 19:17:27 »
Kannattaa ainakin käydä koittamassa, jos kiinnostusta riittää ja uskoisin palkankin olevan kohdallaan, jos kykyjä riittää ja miks ei riittäis  ::)

Kyllä itteäkin kiinnostas toi tukinkuskaaminen,mutta vaan kova epäilys että miten taidot riittää siihen,kun se tuntuu olevan aika hardcore hommaa  :D




Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 19:54:13 kirjoittanut Mik@_75 »

Poissa Janne

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 166
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JANNE
  • Työajokki: Volvo FH480
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #9 : 25-07-2007, 19:56:35 »
Hyvät hermot jos on, eikun pinolle vaan ;) Aikoinaan tuli muutaman tutun mukana pyörittyä, ja ajeltua silloin tällöin kuormia, niin ainakin minä totesin sen hermoja vaativaks hommaksi :hullu: Silloin ei noi autojen tietokoneet ollut sitä mitä tänä päivänä, eikä pomojen ohjeetkaan ollut aina ihan just jetsulleen :kippu: Siltikin itseä vähän kanssa himottais lähtee uudelleen oppiin, olis vähän vaihtelevampaa kuin tuo hakkeen ja purun ajo. Tutulla on vaan pilkeissä kaks-vipusia, ja kun itse aikoinaan oppi neli-vipuseen--->vahinkojen määrää ei uskalla arvioida :soo:
No eiköhän siihekin oppisi tällä iällä vielä :vihel:
Eli kokeilemaan vaan, ihmisten keksimä homma se on sekin ;)






Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 19:59:55 kirjoittanut Mik@_75 »

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #10 : 22-09-2007, 14:05:06 »
Hyvät hermot jos on, eikun pinolle vaan ;) Aikoinaan tuli muutaman tutun mukana pyörittyä, ja ajeltua silloin tällöin kuormia, niin ainakin minä totesin sen hermoja vaativaks hommaksi :hullu: Silloin ei noi autojen tietokoneet ollut sitä mitä tänä päivänä, eikä pomojen ohjeetkaan ollut aina ihan just jetsulleen :kippu: Siltikin itseä vähän kanssa himottais lähtee uudelleen oppiin, olis vähän vaihtelevampaa kuin tuo hakkeen ja purun ajo. Tutulla on vaan pilkeissä kaks-vipusia, ja kun itse aikoinaan oppi neli-vipuseen--->vahinkojen määrää ei uskalla arvioida :soo:
No eiköhän siihekin oppisi tällä iällä vielä :vihel:
Eli kokeilemaan vaan, ihmisten keksimä homma se on sekin ;)
Ku sulla on nelivipune hallinnassa, ni käy vaihteeks ajamassa kappaletavaraa. ei oo päivät liian samanlaisia..=)
mie ainaki tykkäsi ku oli purkuja rakennustyömaille ja yksityisten pihoihin.mut sitte ku jäi nosturihommat, eli oltiin nk.rauta-autona joski rauta-auto jakeli vanerinippuja, puutavaraa jne rautojen lisäks...ku kaikkea ei saada perälaudalla ja pumpulla pois kyytistä =)
Nii, sitte loppu nosturihommat ja päivät jaettiin täyspitkällä Outokumpuun kappaletavaraa. onneks oli paljo paikkoja missä sai sivusta trukilla pois. mutta koskaan en unoha sitä helteistä päivää ku purin 6t tiilerin uunilavoja pikku pihaan nurmikolle perälaudalla.. :kuola: MUTTA:ei ollu kahta samanlaista päivää peräkkäin ja asiakkaat ku oppi tuntemaan ni homma suju ku tanssi (no voi olla että aikaa vähä kultaa muistoja..)


                ääkkösiä korjailtu
« Viimeksi muokattu: 21-10-2007, 05:45:57 kirjoittanut anne74 »
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Ajokoira Rekku

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 84
  • Sukupuoli: Nainen
  • Vuorokausilevolta noustuani näytän suht tältä.
    • naisrahtarit
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #11 : 22-09-2007, 21:22:11 »
Moro! Kertokaas miten yleensä tukkirekkahommat hoidetaan. Ajetaanko 2-vuoroa? Vkonloput? Tuleeko pitkiä päiviä? Joutuuko nukkuun autossa? Tuleeko useasti sakkokiekkoja? Onko yleensä vakio haku/purkupaikat? Ja muutenkin mimmosta hommaa on, verrattuna muuhun rahtaamiseen.

Jos ees johonkin kohtaan sais vähän tietoa. Tänx  :ajoa:

Kylmaar on paljon talosta kiinni, miten ajetaan, kuten moni on jo todennut.  Ainakin täälä päin moni puukuski tekee pitkää (älytöntä) päivää ja lastauspaikat vaihtuvat tiheään, samasta pinosta ei päivätolkulla riitä ajaa, jos siitä nyt saa aina edes yhtä kuormaakaan.  Joskus taas joutuu noukkimaan muutaman kourallisen sieltä, toisen täältä, kun eri puulaadut menee eri tehtaille tai jää jämiä jonneskin.  Ajo-ohjelmat tuntuvat olevan kireitä, ei välttämättä edes ehdi ajamaan kaikkea, etenkin junan lastaus tuntuu joskus olevan kiireistä touhua ja tehtaillakin on purkuajat.  Ja eihän ne lastauspaikat aina häävejä ole, kääntöpaikkakin monesti sellainen postimerkin kokoinen, jossa joutuu vekslaamaan tai lykkäämään kärryä pusikkoon tai retuuttamaan sitä jopa nosturilla parempaan asentoon. 
Ja ne tiet, alemman tieverkon rapistumisesta on kuullut jokainen ja kyllä se totta on ja näkyy, jos nyt talvisilla tai keväisillä sivuteillä ajo rospuuton aikaan ikinä on herkkua ollut (no joo, panevat painorajoituksia).  On täällä tosin yksi yrittäjä, joka kertoi, ettei ikinä tartte ketjuja (on hiekottimet), mutta kyllähän puukuski normaalisti aika paljonkin joutuu ketjuttamaan, ainakin huonona talvena tai keväällä, kun sivutiet on vesijäällä ja joka suuntaan kallellaan.  Ja tunnetustihan metsäautotiellä on aina jyrkkä mutka ennen pahuksenmoista kinkamaa...   tai sitten joku kansakoulun opettaja tulee kapealla sivutiellä corollallaan vastaan eikä väistä, eikä peruuta metriäkään ja siinähän sitä sitten ihmetellään... 
Mutta on kai puunajossa hyvätkin puolensa, en sitä kiellä.  Yks eteläsuomalainenkin tuttu kertoi saaneensa huippuhommia, kuormia saa viedä sitä tahtia kun ehtii, vaikka viikonloppuna.  Puunajoa tuntevat varmaan tietävät, kenen ajoista on kyse, siis tuolla Lahden seutuvilla...

Turun seudun puukuskipulasta en niin tiedä, mutta ainakin näillä nurkilla on huutava pula ammattitaitoisista puukuskeista.  Kuskipula on jopa niin kova, että meikäläisellekin soitellaan, että tule ajamaan puuta, vaikka oon käyttänyt nosturia viimeksi vuonna -85 ja hätäsesti erotan sorvin kuidusta... eli yrittäjät alkavat olla vissiin aika epätoivoisia... eiku todella epätoivoisia...
... ja sama kuskipula vaivaa niin rahti- kuin sorapuoltakin, kuljettajia ei tahdo löytää mistään.  Veljelläkin olis sorakuskin paikka auki, mutta kokemusta pitäisi olla kasettivehkeistä ja tietty maton vetämisestä ja sen sellaisesta. :ajoa:

Kokemus-vaatimuksesta taas tuli mieleen, että monesti arvostellaan sitä, että yrittäjät etsivät ammattitaitoisia kuljettajia, eivätkä hevin ota töihin nuoria tai muuten kokemattomia.  Olin tänään koulutuksessa, jossa puhuttiin hieman myös kuljetusyrityksen kustannuksista ja katteista ja näytettiin selviä lukuja, miten se, jos kuski ryssii puolikin tuntia päivässä, syö katetta.  Jokainenhan tietää, että taksoissa ei ilmaa ole ja tosi monen kuljetusyrityksen talous on jo muutenkin kiikun kaakun, joten kannattaa ajatella asiaa myös yrittäjän näkökulmasta. 
Kouluttajan puhetta tuki taannoin haastattelemani kuljetusyritysten rahoituksiin erikoistuneen rahoitusyhtiön miehen vastaukset.  Kovin oli mollivoittoista kuunneltavaa, joten ei ole hääviä yrittäjilläkään, vaikka toki monilla yrittäjillä menee kuulema hyvinkin.  Mutta nyt tais juttu livetä asiasta.





Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 20:13:59 kirjoittanut Mik@_75 »
Tää on logistiikkaa, kele!  :-)

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #12 : 22-09-2007, 21:25:14 »
  Yks eteläsuomalainenkin tuttu kertoi saaneensa huippuhommia, kuormia saa viedä sitä tahtia kun ehtii, vaikka viikonloppuna.  Puunajoa tuntevat varmaan tietävät, kenen ajoista on kyse, siis tuolla Lahden seutuvilla...

Jos nyt puhutaan samasta firmasta niin haettu eilen konkurssiin :(

Edit: Eiku sie puhut varmaan tosta Kopran perheyrityksestä...

Konkurssiin haettu firma on Käkikosken saha.




Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 20:14:49 kirjoittanut Mik@_75 »

Poissa Ajokoira Rekku

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 84
  • Sukupuoli: Nainen
  • Vuorokausilevolta noustuani näytän suht tältä.
    • naisrahtarit
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #13 : 22-09-2007, 21:53:47 »
Eiku sitä V-kirjaimella alkavaa suurta yritystä tarkoitin.  Tuttu yrittäjä ajoi ennen vuosikymmeniä UPM:n ajoja mutta lopetti siellä ja ajaa nyt tämän toisen yhtiön ajoja omaan tahtiinsa ja oli tyytyväinen ainakin viimeksi kun turistiin.





Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 20:15:45 kirjoittanut Mik@_75 »
Tää on logistiikkaa, kele!  :-)

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #14 : 22-09-2007, 21:56:06 »
Eiku sitä V-kirjaimella alkavaa suurta yritystä tarkoitin.  Tuttu yrittäjä ajoi ennen vuosikymmeniä UPM:n ajoja mutta lopetti siellä ja ajaa nyt tämän toisen yhtiön ajoja omaan tahtiinsa ja oli tyytyväinen ainakin viimeksi kun turistiin.

Juu, tarkoitettiin me sit samaa yritystä, minä viittasin omistajiin....





Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 20:17:59 kirjoittanut Mik@_75 »

Poissa Jamppi

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 121
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #15 : 24-09-2007, 06:36:05 »
Nii ja tosta kuljetuksien katteitte pienuudest on renkien aivan turha murehtii. V...Tu se meijän vika o jos firmat polkee kilpaa hintoi, niitten ainoat tinkimis varat on kuljettajan palkka ja työ ajat! Ja tottakai isännät haluu "valmiita" kuskeja. Oon pirun monta alottelijaa joutunu opettaa aikanaa jakohommiin, ihmisil on todella suuret erot siinä kuin nopeest hiffaa iha helpotki hommat. Osa oppii kahes päiväs osa ei kahes kuukaudeska. (ja se on liikaa) ei kukaa seppä syntyessää o, mut kyl itsenäisee työhö pitäs pystyy viikon reenamise jälkee. Ni ja sit o viel nö tapaukset ku saa rystyset valkosena puristaa jostaa mist vaa saa kii koko päivän ku pelottaa kyydis ni pe...Keleest.






Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 20:19:29 kirjoittanut Mik@_75 »

Poissa Ajokoira Rekku

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 84
  • Sukupuoli: Nainen
  • Vuorokausilevolta noustuani näytän suht tältä.
    • naisrahtarit
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #16 : 24-09-2007, 21:31:28 »
Nii ja tosta kuljetuksien katteitte pienuudest on renkien aivan turha murehtii. V...Tu se meijän vika o jos firmat polkee kilpaa hintoi, niitten ainoat tinkimis varat on kuljettajan palkka ja työ ajat! Ja tottakai isännät haluu "valmiita" kuskeja. Oon pirun monta alottelijaa joutunu opettaa aikanaa jakohommiin, ihmisil on todella suuret erot siinä kuin nopeest hiffaa iha helpotki hommat. Osa oppii kahes päiväs osa ei kahes kuukaudeska. (ja se on liikaa) ei kukaa seppä syntyessää o, mut kyl itsenäisee työhö pitäs pystyy viikon reenamise jälkee. Ni ja sit o viel nä tapaukset ku saa rystyset valkosena puristaa jostaa mist vaa saa kii koko päivän ku pelottaa kyydis ni pe...Keleest.

No juu, siinä olet oikeassa, että ei se kuskin vika ole, jos firmat polkevat hintoja ja niinhän se monesti on, että säästöjä haetaan sitten kuskin palkasta, vaikka mikäs velvollinen se kuljettaja on firmalle ilmaista työtä tekemään.  Syitä mainitsemaasi hintojen polkemiseen on varmasti monia, mutta olisiko yksi syy se, että nykyään kuljetusyrittäjäksi ryhtyminen on ehkä vähän liian helppoa ja yrittäjäksi ryhdytään monesti vain siksi, (anteeks vaan hieman ruma ilmaisu) kun ajaminen on niin helkkarin kivaa ja vielä kivempaa on, kun on oma nimi auton kyljessä - eli alun alkaenkaan ei kunnolla mielletä sitä, että oma auto on vain yrityksen työväline ja kuljetusyrittäminen on liiketoimintaa, jossa ei riitä pelkästään se, että osaa ajaa, purkaa ja lastata.  Eli ehkä kaikilla ei ole oikein tajua siitä, mitä keikasta pitäisi saada tai yleensä ymmärrystä kustannuslaskennasta, kirjanpidosta tms. - vaikka tietysti asioita käsitellään liikenneyrittäjäkurssilla. 

Mutta kyllä kuskejakin on joka lähtöön.  Se on totta, että yksilölliset erot oppimisessa ovat suuria ja monenmoista harjoittelijaa on meikäläisenkin matkassa pyörinyt.  Suurin osa on ollut ok, jotkut jopa parikymppisinä äärimmäisen fiksuja, osaavia ja motivoituneita, sitten on ollut myös niitä, joille on tullut yllätyksenä, että pitää ajaa yöllä, osallistua kuorman käsittelyyn ja se se vasta yllätys on ollut, että aikaa ei ole rajattomasti.  Sitten on olemassa se pieni ääripäiden joukko, joka jättää tulematta töihin kun siltä tuntuu, ei erota omaa puhelinta tai dieselkorttia firman puhelimesta tai kortista, näpistelee kuormasta tai varastolta ja notkuu huoltamoilla tunteja tekemässä.   Kun kuskin peruspalkka on reilut kympin tunnilta, yrittäjä saa pulittaa siihen kutakuinkin puolet kaikenlaisia muita maksuja.  Ei siis ihme, että isännät eivät halua turhasta maksaa (kuka haluaisi??), ja se koskee varmasti muitakin aloja kuin kuljetusalaa.  Normaalit tauot ja viivytykset ovat tietysti asia erikseen, ei tämäkään ajokoira esim. suostu odottamaan kuormaa tai vaikka illalla laittelemaan esim. ajokkinsa polttimoita ilmaiseksi, vaan kyllä siitä normaali tuntipalkka juoksee.  Eihän se työnantaja minunkaan kotikoppiani tule ilmaiseksi siivoamaan tai koppini kattoa korjaamaan.

Kukaan ei ole seppä syntyessään, se on taivaan tosi, mutta on ne aika tyyriitä opetusvälineitännuo autot.  Duunipaikassakin FRC-koreilla varustetut yhdistelmät about 300 000 euroa kipale.  Ennen oli tapana siirtyä yhdistelmähommiin jakoauton ratista.  Se oli monessa mielessä hyvä systeemi, mutta se oli ennen kuskipulaa se ja muutenkin toisen humpan aihe. :hattu:






Ääkköset palautettu


« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 20:30:22 kirjoittanut Mik@_75 »
Tää on logistiikkaa, kele!  :-)

Poissa jenkkirassi

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #17 : 26-09-2007, 22:08:27 »
Kyl ne hommat on varmasti ihan viksuja ja itseäkin kiinnostanu muuten ehkä vois lähteäkin mut kun ei millään pysty olee kesä helteellä ne "mannebootsit" jalas kai se on jonkinlainen pääsy koe alalle...mut jos haluaa jännitystä ja haastetta lisää autohommaan niin rupee ajaa nosturilla varustettua kapelli autoa kyl on hienoooo ajaa samoja kusi juntuja pölli kuskien kans kärryt hiukan pisempiä eikä ole nousu akseleita ja kapellit viel varottavana... nimim. mettälannan jakaja..




Ääkköset palautettu
« Viimeksi muokattu: 11-09-2008, 20:32:03 kirjoittanut Mik@_75 »

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #18 : 06-09-2008, 01:21:45 »
 :suru: voi himputti.. onko tukkihommat loppuneet kokonaan kun viesteistä puuttuu tekstit?.... Pressaaaaa tai joku modesteriiiiii!   :puna:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #19 : 11-09-2008, 16:29:30 »
:suru: voi himputti.. onko tukkihommat loppuneet kokonaan kun viesteistä puuttuu tekstit?.... Pressaaaaa tai joku modesteriiiiii!   :puna:
Voisitko Pressa palauttaa noita viestejä?  :puna:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #20 : 11-09-2008, 20:32:42 »
Voisitko Pressa palauttaa noita viestejä?  :puna:


Mode ei kelpaa??? Ääkköset palautettu

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Tukkihommat
« Vastaus #21 : 11-09-2008, 21:06:00 »

Mode ei kelpaa??? Ääkköset palautettu
No kelpaakelpaa, oli vaa Pressa paikalla sillon ku uudestaa pyysin apuva..   ;)
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä