Kirjoittaja Aihe: Kuorman sidonta  (Luettu 602894 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jamppi

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 121
  • Sukupuoli: Mies
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #22 : 06-06-2008, 16:08:40 »
Kyllä noitten kevyittenkin tavaroide pitää olla kiinni. Lähettäjän tarttee pakata tavarat niin että ne on mahollista sitoa määräysten mukaan!!! Vanerilevyt käy kevyen ja särkyvän tavaran sitomises hyvin suojana. Noi kylmäkaapit on todella pehmeet tavaraa ja niist menee kevytkin roina läpi. Oon käyny purkaa kolarin jälkeen yhen kuorman 10l tyhjiä mehu tonkkia jotka oli tullu etuseinästä läpi. Seinän ja lastin väliin oli jätetty kylmäkoneen verran tyhjää tilaa ilman liinoja, kunnei ne mahtuneet alle.

Poissa ilpo

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 174
  • Sukupuoli: Mies
    • kuvia
  • Ikkunakyltti: IPE
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: pirkka r560
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #23 : 06-06-2008, 17:15:06 »
Kyllä noitten kevyittenkin tavaroide pitää olla kiinni. Lähettäjän tarttee pakata tavarat niin että ne on mahollista sitoa määräysten mukaan!!! Vanerilevyt käy kevyen ja särkyvän tavaran sitomises hyvin suojana. Noi kylmäkaapit on todella pehmeet tavaraa ja niist menee kevytkin roina läpi. Oon käyny purkaa kolarin jälkeen yhen kuorman 10l tyhjiä mehu tonkkia jotka oli tullu etuseinästä läpi. Seinän ja lastin väliin oli jätetty kylmäkoneen verran tyhjää tilaa ilman liinoja, kunnei ne mahtuneet alle.
mut siinä vaiheessa ku vetäsee vehkeet lepikkoon on iha yhden tekevää että montako liinaa siel on kiinni, tommonen silppu pääsee irti vaikka oiski liina. jos on enää ees seinää jälellä missä liina on kiinni
Demokratian bugi. Idiootin ääni on yhtä painava kuin viisaan

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #24 : 06-06-2008, 17:49:54 »
Kyllä noitten kevyittenkin tavaroide pitää olla kiinni. Lähettäjän tarttee pakata tavarat niin että ne on mahollista sitoa määräysten mukaan!!! Vanerilevyt käy kevyen ja särkyvän tavaran sitomises hyvin suojana. Noi kylmäkaapit on todella pehmeet tavaraa ja niist menee kevytkin roina läpi. Oon käyny purkaa kolarin jälkeen yhen kuorman 10l tyhjiä mehu tonkkia jotka oli tullu etuseinästä läpi. Seinän ja lastin väliin oli jätetty kylmäkoneen verran tyhjää tilaa ilman liinoja, kunnei ne mahtuneet alle.
Ei vaan tahdo ne lähettäjät aina olla kiinnostuneita että onko pakkaus millainen ajateltuna kuorman sitomista...    :vihel:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Christian

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 368
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Eläkeläinen
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #25 : 06-06-2008, 17:52:41 »
Jos romut on tullakseen läpi seinästä, niin ne tulee kans.

Poissa Jamppi

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 121
  • Sukupuoli: Mies
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #26 : 06-06-2008, 17:58:26 »
mut siinä vaiheessa ku vetäsee vehkeet lepikkoon on iha yhden tekevää että montako liinaa siel on kiinni, tommonen silppu pääsee irti vaikka oiski liina. jos on enää ees seinää jälellä missä liina on kiinni

Niin vetää vehkeet lepikkoon... on myös olemassa muunlaisia kolareita veli hyvä.

Tässäkin  tapauksessa kontti ois jääny ehjäks toden-näkösest jos kuorma ois ollu kiinni. Ja kuorma oli käytännössä katsoen ilmaa.

Auto meni lunariin perään ajossa, mutta kontti kiertää edelleen toisen auton päällä.

Eikä noi päällirakenteet ilmasia ole. (Itte asiassa PIRUN kalliita)

Poissa obelix

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 387
  • Ikkunakyltti: ei oo
  • Työajokki: r-öljy scania
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #27 : 06-06-2008, 18:05:55 »
  :ide3: mites nuo painavat möykyt sidotaan esim. peräkärryyn,se möykky kärryyn vai kärry siihen möykkyyn?  :kippu:

Poissa Jamppi

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 121
  • Sukupuoli: Mies
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #28 : 06-06-2008, 18:10:22 »
Ei vaan tahdo ne lähettäjät aina olla kiinnostuneita että onko pakkaus millainen ajateltuna kuorman sitomista...    :vihel:

Sehän kirjoitetaan silloin varauma kohtaan että on vajaavaisesti pakattu ja sidotaan silti. Kuormahan tulee tarkastaa kyytiin otettaessa jo sen takia että jos se on valmiiksi rikki aikaisempien kyytien takia. Ja jokuhan sen varauman varmasti kuittaa oli sitten terminaali tai suoraan asiakas. Sillä varmistaa ettei itseä tulla syyttelee. Ainakin Kespedillä tämä toimi hyvin.

Se laki on aika yks selitteinen sen kuormansidonnan suhteen.

Oon myös kuullut että on tullut sanomista siitä kun pumppu-kärryt on ollut pelkän kumipalan varassa seinää vasten tyhjässä autossa.

Nekin tarttis aina olla liinan takana.

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #29 : 06-06-2008, 18:11:40 »
Mä "pääsin" Sodankylän LP'n ratsiaan Peurassa toissa yönä. Nuppi oli täynnä maitoa, kärryn etuseinää vasten pari lavaa läskiä ja takapatteriin saakka tukusta kerättyjä vajaita häkkejä. Hännillä tällänen nökkönen josta kirjottivat huomautuksen.

Konstaapeli tuumas että nuo ois pitäny sitoa lattiaan kiinni. Viimesen lavan ois seinään saanu sidottua mutta jäi tekemättä. Kuitenki jokasen lavan ympärillä oli muovit ja noi painanu paljo paskaakaan. Lähinnä jotai hampurilaissämpylöitä, jäätelöitä ja pakastettuja eineitä, mitkä ois antanu heti periksi liinan alla. Toiseksi lattiassa ei ole mitään koukkuja. En muista millo oisin edes nähny FRC kontissa lattiakoukkuja, vissiin johtuu eristyksestä?
Toki nuo kovassa jarrutuksessa voi liikahtaa ainaki tohon rättiin saakka, mutta ei ne kuitenkaa seinästä läpi pääse eikä oikeestaa pysty levitä lattiallekkaan. Mun mielestä tuossa ei ollu liikenneturvallisuuden kanssa mitään tekemistä.
Lakihan on yksselitteinen että kuorma ei saisi liikkua mutta eikai sitä sovelleta nii tiukasti. Esim. villakuormat.
Kiekot oli kumminki moitteettomat, tottakai kun sopivissa paikoissa painellaan nappuloita  :kippu: Periaatteessa oisin voinu olla avaamatta ovia mutta vähemmällä pääs noin. Ei tarvinnu lähtä jostain perseestä saakka hakemaan sitä tullimiestä. Jos sakon ois kirjottanu niin sitte en ois ollu noin diplomaattinen.
Tuo on jo suoraa vittuilua. Juuri niinkuin sanoit niin korkean ois voinu sitoa mutta ei siitä oikeasti ois ollu mitään taikaa. Toki jos ois ollu levyjä niin niitä eteen ja sivulle mutta ei siinäkään oo mitään järkeä kun nuo ei kerta mitään paina. Eli miksi sitoa. Niin ja eihän muuten kuormaa sen takia sidota että se kolarissa pysyis paikallaan vaan siksi ettei se aiheuta lisää vahinkoa normaaleissa liikennetilanteissa niinku jarrutuksissa ja käännöksissä. Jos sulla on ollu tyhjiä maitorullakoita melkein kärryllinen niin ei ois nuilla tavaroilla ollu paljon painoarvoa vaikka ne ois kärrynperällä tanssinu ripaskaa koko välin Rovaniemeltä Ouluun asti. Meillä on muuten FRC kärryssä lattiakoukut ja monella muullakin jolla on kylkiaukeava. Ja on niitä umpivehkeissäkin.

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #30 : 06-06-2008, 18:12:34 »
  :ide3: mites nuo painavat möykyt sidotaan esim. peräkärryyn,se möykky kärryyn vai kärry siihen möykkyyn?  :kippu:
:kippu: :kippu: Saa ite valita.

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #31 : 06-06-2008, 18:15:22 »
Monessako puuautossa on perävaunussa sermi? Tai kuorma kiinni veturin sermissä?

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #32 : 06-06-2008, 18:17:22 »
Sehän kirjoitetaan silloin varauma kohtaan että on vajaavaisesti pakattu ja sidotaan silti. Kuormahan tulee tarkastaa kyytiin otettaessa jo sen takia että jos se on valmiiksi rikki aikaisempien kyytien takia. Ja jokuhan sen varauman varmasti kuittaa oli sitten terminaali tai suoraan asiakas. Sillä varmistaa ettei itseä tulla syyttelee. Ainakin Kespedillä tämä toimi hyvin.

Se laki on aika yks selitteinen sen kuormansidonnan suhteen.

Oon myös kuullut että on tullut sanomista siitä kun pumppu-kärryt on ollut pelkän kumipalan varassa seinää vasten tyhjässä autossa.

Nekin tarttis aina olla liinan takana.
Juup, kyllä tuli Kiitolinjassa alihankkijan kuskina oltua tarkka ja varaumaakin käytettyä. Ja olipa pumppukin seinässä kiinni varrestaan  ;)
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #33 : 06-06-2008, 18:23:51 »
Sehän kirjoitetaan silloin varauma kohtaan että on vajaavaisesti pakattu ja sidotaan silti. Kuormahan tulee tarkastaa kyytiin otettaessa jo sen takia että jos se on valmiiksi rikki aikaisempien kyytien takia. Ja jokuhan sen varauman varmasti kuittaa oli sitten terminaali tai suoraan asiakas. Sillä varmistaa ettei itseä tulla syyttelee. Ainakin Kespedillä tämä toimi hyvin.

Se laki on aika yks selitteinen sen kuormansidonnan suhteen.

Oon myös kuullut että on tullut sanomista siitä kun pumppu-kärryt on ollut pelkän kumipalan varassa seinää vasten tyhjässä autossa.

Nekin tarttis aina olla liinan takana.
Pumppu on kyllä ihan viisasta sitoa ku se painaakin jo yli 70kg. Kaveri laitto pumpun levyllä seinää vasten ja ajeli muutaman kilsan ja kurvas liikenneympyrään. Kontti oli tyhjä ja pumppu pääsi irti. Se tuli kylkiovesta ulos mutta ei onneksi osunu kenenkään autoon.

Poissa Christian

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 368
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Eläkeläinen
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #34 : 06-06-2008, 18:26:01 »
Nää sidontatolpat/tangot on käteviä... Saa melkein mihin vaan ja mitä vaan kiinni sekä tuettua

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #35 : 06-06-2008, 18:26:57 »
Pumppu on kyllä ihan viisasta sitoa ku se painaakin jo yli 70kg. Kaveri laitto pumpun levyllä seinää vasten ja ajeli muutaman kilsan ja kurvas liikenneympyrään. Kontti oli tyhjä ja pumppu pääsi irti. Se tuli kylkiovesta ulos mutta ei onneksi osunu kenenkään autoon.
Kääk!  :wuu:  No,mutta onhan se huomattu ettei ne kylki ovetkaan niin kovin tiukassa ole kiinni ..  JOskus kun oli tarpeeks vanha esim kärry ja kaikki paikat kulunut, niin tulipa vedettyä  liina seinästä seinään. Ei oo kiva huomata että rojut ropisee tielle ja sivuovet saattaa retkahtaa mukana..
« Viimeksi muokattu: 06-06-2008, 18:47:16 kirjoittanut anne74 »
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #36 : 06-06-2008, 18:27:58 »
Nää sidontatolpat/tangot on käteviä... Saa melkein mihin vaan ja mitä vaan kiinni sekä tuettua
Ai mitä ne o?   :hullu:  :hullu: Ei Kiitoautoilla ollu ku tavan liinoja...   :vihel:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #37 : 06-06-2008, 18:29:27 »
 :puna:  tästä tais tulla kuormansidonta topicci...   :puna:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Christian

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 368
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Eläkeläinen
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #38 : 06-06-2008, 18:30:18 »
Ai mitä ne o?   :hullu:  :hullu: Ei Kiitoautoilla ollu ku tavan liinoja...   :vihel:
Mullon kolme pakastekärrys niitä... :puna:

:puna:  tästä tais tulla kuormansidonta topicci...   :puna:
Tosiaanki joo.. Sidontaleikki topic taitaa tulla :koff: :koff: :koff:

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #39 : 06-06-2008, 18:33:42 »
Nii onhan meillä tämä sitomisleikki osiokin täällä. Voisko joku siirtää nuo sitomiskeskustelut tänne?

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #40 : 06-06-2008, 18:35:02 »
Nii onhan meillä tämä sitomisleikki osiokin täällä. Voisko joku siirtää nuo sitomiskeskustelut tänne?
Uskaltasinko kokeilla...  :puna:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa obelix

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 387
  • Ikkunakyltti: ei oo
  • Työajokki: r-öljy scania
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #41 : 06-06-2008, 18:35:57 »
:puna:  tästä tais tulla kuormansidonta topicci...   :puna:
joo mutta se on asia josta aina viranomaisten kanssa saa vääntää kättä,ite en tarttte ku muistaa säiliöiden luukut panna kiinni.se on hyvä että,täälläkin niistä asioista kirjotettaan.

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #42 : 06-06-2008, 18:39:02 »
Uskaltasinko kokeilla...  :puna:
Anna mennä, anna mennä! Etpä tohi! ;)

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #43 : 06-06-2008, 18:45:47 »
Anna mennä, anna mennä! Etpä tohi! ;)
:P   :P  sulle!  :kippu:  Kun en osannu! Ei ollu sellasta siirrä-linkkiä ni tökkäsin sitte Jaa aihe. Ja kato nyt, se laittoi sen samalla otsikolla uudeks topiciks! Anne atk-ihme!   :kippu:   :kippu:  :kippu: 
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä