Kirjoittaja Aihe: Rahtihemmot-"niksipirkka"  (Luettu 176128 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Rahtihemmot-"niksipirkka"
« : 15-11-2009, 15:38:39 »
mietin tälläistä aihetta, kun jokaisella on varmaan jotain niksejä sun muita kikkoje miten joku homma onnistuu paremmin ku toisella tavalla. Eli saapi listailla omia, niin ehkä joku jotain omaaki arkea helpottavia kikkoja löytää  :hattu:

Tälläisen jäsen Jukkis mulle joskus vinkkas, ennenku siirty noihin helpompiin hommiin jossa ei paljoo liinoja heitellä...  :tutti:

Eli jos on tuollainen kuormatila, jossa on nuo nousevat "u-pultti"-liinakoukut, ja tarttee lastata jotain korkeaa (esim lautaa niinkuin minä tuossa) ja on siis pare heittää eka liinat katolle, niin monihan noissa tilanteissa virittelee nippusiteitä tai rautalankaa koukkuihin ettei ne irtoa kun kuormataan ja sivuttaissiirrolla kun pinkkaa siirrellään. Yleensä ainakin se 1koukku irtoaa kun alkaa kiristää... vtuttaa sen takia avata koko toinen kylki.

Mutta tämä on paljon parempi ja nopeempi kikka: tiputetaan yksi kapellilauta koukkujen taakse. Ei ole multa ainakaan ikinä yhtään koukkua tuolla virityksellä irronnut, eikä tartte tuhlata aikaa minkään rautalangan kanssa :)


toisinpäin koukku on viel parempi, mutta pysyy se noinkin. joku nyt vaan oli liinat noin päin käärinyt.
Escucha el Oi!

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #1 : 16-11-2009, 17:33:08 »


toisinpäin koukku on viel parempi, mutta pysyy se noinkin. joku nyt vaan oli liinat noin päin käärinyt.

Eikös se koukku just noinpäin pysy paremmin koska sisään työnnettävä tavara ei työnnä sitä pois lenkistä? Itse ainakin laitan aina noinpäin.

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #2 : 16-11-2009, 19:22:09 »
Eikös se koukku just noinpäin pysy paremmin koska sisään työnnettävä tavara ei työnnä sitä pois lenkistä? Itse ainakin laitan aina noinpäin.
Itse kerin myös liinat aina noinpäin. Liina kun sattuu olemaan kuormatilan lattialla takanurkassa rullattuna (kuten meillä jalkalavakonteissa yleensä on, kun ne liinoille tarkoitetut laatikot on puolista konteista johonkin kadonneet), ei koukku nappaa niin helposti kuormalavan kulmaan tms. kiinni ja rulla aukea, kun ajelee tavaraa kyytiin/kyydistä pois.





-fix- otsikko korjattu
« Viimeksi muokattu: 16-11-2009, 19:32:32 kirjoittanut Maarit »

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #3 : 16-11-2009, 19:36:19 »
Miksi nämä aiheet yhdistettiin? Toinen aihe oli selkeästi auton vikoihin keskittynyt. Toisen tarkoituksena oli kertoa noita työtä helpottavia niksejä. Ei mun nähdäkseni ole ollenkaan sama aihe.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #4 : 17-11-2009, 20:00:45 »
Miksi nämä aiheet yhdistettiin? Toinen aihe oli selkeästi auton vikoihin keskittynyt. Toisen tarkoituksena oli kertoa noita työtä helpottavia niksejä. Ei mun nähdäkseni ole ollenkaan sama aihe.

olen vähää samaa mieltä ja siksi aloitinkin eri aiheen siitä. mutta miten vaan fiksummat sitten tahtoo, muuttakaa sitten edes tuo otsikko pelkäksi "kikkakakkoset" tjsp kun ei tuo mun kuva nyt ainakaan tän hetkiseen otsikkoon liity yhtään.
Escucha el Oi!

Poissa Maarit

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #5 : 17-11-2009, 20:05:25 »
aimsori, käsitin, että on kaksi topikkia ylipäätään alaan liittyvistä kikoista, joten yhdistelin ne, eli ei oo kyse isopahaheikki "viisaammista", ihan vaan meikäläinen sähläilee. Nyt on jaettu taas erilleen, pahoittelen ja yritän pitää näppini kurissa  :puna:
« Viimeksi muokattu: 17-11-2009, 21:11:29 kirjoittanut Maarit »

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #6 : 17-11-2009, 20:58:49 »
noniin. ei mittää  :love:

yks semmonen suht fiksu kinkka on myös se, että kun avaa läskikapellista katon niin heittää yhden liinan siihen ihan etukulmaan, ettei pressun kulmat karkaa -saatika koko pressu- tipu auton ja kärryn väliin kun sitä alkaa työntää eteenpäin. aina tossa kova homma on, mutta kun se pressu makaa turkkipellillä niin sitten vasta kova homma onkin..  :JES:

Myös jos sivun avaa, niin yleensä itse olen ne etu- ja takulmat läskinaruilla sitonut paikoilleen, ettei tuu heitä pressua kokonaan yli.
Escucha el Oi!

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #7 : 18-11-2009, 21:31:43 »
Ite käytän päivittäin tämmöstä "virkkuu koukkua".


Erittäin kätevä, jos sidontalenkkin on tuollai syvällä reunaprofiilissa.
Ja muutenkin kun tuo kolo on noin ahdas + kiviä välissä, niin sormin tuolta lenkin ylöskaivaminen on todella hankalaa.
Hanskoin mahdottomuus.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa KAJa

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #8 : 19-11-2009, 19:37:05 »
Ite käytän päivittäin tämmöstä "virkkuu koukkua".

Erittäin kätevä, jos sidontalenkkin on tuollai syvällä reunaprofiilissa.
Ja muutenkin kun tuo kolo on noin ahdas + kiviä välissä, niin sormin tuolta lenkin ylöskaivaminen on todella hankalaa.
Hanskoin mahdottomuus.

Noissa sidontalenkeissä pätee aika hyvin ihan perus nippuside jonka vetää tohon kiinni ja jättää hännän pitkäks... Siitä on hyvä nyhtästä lenkki ylös. Säilyy paikassaan pidempään jos vetäsee sen nipparin hiukan sivuun lenkin korkeimmasta kohdasta. Eikä uusiminen maksa mansikoita.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #9 : 19-11-2009, 21:06:18 »
Sit sellanen perusvinkki, että jos tarttee sitoo liinoilla jotain suht teräväreunasta eikä ole kulmasuojia, niin on kätsyä laittaa se liinan "häntä" parinkerroin siihen piukassa olevan liinan alle. siis se räikän jälkeen oleva pätkä. kun se liina kestää kuitenkin paljon enempi sitä terävää reunaa jännitettytömänä(vaikee sana, meniköhän oikeen... no jos tajuutte kuitenki :vihel: )
Escucha el Oi!

Poissa Armando

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 229
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: R780
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #10 : 19-11-2009, 23:38:49 »
Tollases vanhemmas läskikapellikärrys mis on kaatuvat /poisnostettavat pystytolpat, ni laudalla kampeamalla katon poikkitangoista irroittaminen ja takaslaitto onnistuu helpommin ku esim hakkaamalla niitä laudalla.
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa idiootilta kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset.

Vi**u ku ajetaan vaa eikä yhtään katota.

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #11 : 20-11-2009, 06:00:56 »
Sit sellanen perusvinkki, että jos tarttee sitoo liinoilla jotain suht teräväreunasta eikä ole kulmasuojia, niin on kätsyä laittaa se liinan "häntä" parinkerroin siihen piukassa olevan liinan alle. siis se räikän jälkeen oleva pätkä. kun se liina kestää kuitenkin paljon enempi sitä terävää reunaa jännitettytömänä(vaikee sana, meniköhän oikeen... no jos tajuutte kuitenki :vihel: )

Aivan, ja toisaalta se on pienempi vahinko jos siitä liinasta se viimeinen 20cm kärsii kuin että se kärsisi jostain keskeltä.
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa olli

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 111
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #12 : 20-11-2009, 20:38:20 »
vanhat "työ jarrut "eli hanskat menee tiukan paikan tullen. ja jos on hiukan olueen menevä henkilö. saa myös 8 päkin pahveista suhkot hyvät kulmasuojat.

Poissa Väksy

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 286
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Titteli: Juitsari
  • Työajokki: VW Derby
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #13 : 20-11-2009, 21:59:27 »
Noilla avovehkeillä kun ajelee, oon laittanu liinat ½ kierrosta kierteelle, niin ei räpätä. Mun mielestä virkavaltakin hyväksyy sen ½ kierrosta/puoli.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #14 : 20-11-2009, 22:48:09 »
Noissa sidontalenkeissä pätee aika hyvin ihan perus nippuside jonka vetää tohon kiinni ja jättää hännän pitkäks... Siitä on hyvä nyhtästä lenkki ylös. Säilyy paikassaan pidempään jos vetäsee sen nipparin hiukan sivuun lenkin korkeimmasta kohdasta. Eikä uusiminen maksa mansikoita.

Osa niitä käyttää...
Ite koitin, mut eivät ne pysyneet kauaa siinä lenkissä kiinni.
Ja sit kun vielä muutaman kerran jäi se häntä kuorman alle, niin lopetin niiden käytön.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #15 : 20-11-2009, 23:17:27 »
Tollases vanhemmas läskikapellikärrys mis on kaatuvat /poisnostettavat pystytolpat, ni laudalla kampeamalla katon poikkitangoista irroittaminen ja takaslaitto onnistuu helpommin ku esim hakkaamalla niitä laudalla.

juuri näin, mutta tuokin on hieman vaikee selittää sanoilla, kun näyttää niin tajuaa kyllä heti tyhmempikin  :tutti:

Sitten semmonen vinkki, ei niinkään kikka. älä koskaan hakkaa lekalla konttikärryn lukkoja kiinni. siis jos ovat sellaiset kiristettävät/jengalliset eikä vanhanliiton käännettävät.

Se kontti saattaa olla hieman kiero johonkin suuntaan, mutta istua kyllä hyvin kuorma päällä konttikärryn päällä . sitten jos tartteeki tyhjä kontti jättää niin voi perkula että ne lukot saattaaki olla piukassa  kun kontti kampee jostain kohtaa ylöspäin  :vonk:

noo, toki sen saa sitten auki kun konttinosturilla painaa alaspäin, mutta jos on konttilukki niin vähän vttumaista sillekään kuskille on ohjeita huudella. Mutta itse ihan sormilla kiristän, ja jätän mieluummin vähän löysään ku liian piukkaan. kuitenkin että ne aukais itsestään niin vaatii varmaan lähemmäs sentin löysää ja huonoa tuuria.



Escucha el Oi!

Poissa Kettu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 130
  • Sukupuoli: Mies
  • Soi vain suomeksi....
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #16 : 20-11-2009, 23:24:34 »
juuri näin, mutta tuokin on hieman vaikee selittää sanoilla, kun näyttää niin tajuaa kyllä heti tyhmempikin  :tutti:

Sitten semmonen vinkki, ei niinkään kikka. älä koskaan hakkaa lekalla konttikärryn lukkoja kiinni. siis jos ovat sellaiset kiristettävät/jengalliset eikä vanhanliiton käännettävät.

Se kontti saattaa olla hieman kiero johonkin suuntaan, mutta istua kyllä hyvin kuorma päällä konttikärryn päällä . sitten jos tartteeki tyhjä kontti jättää niin voi perkula että ne lukot saattaaki olla piukassa  kun kontti kampee jostain kohtaa ylöspäin  :vonk:

noo, toki sen saa sitten auki kun konttinosturilla painaa alaspäin, mutta jos on konttilukki niin vähän vttumaista sillekään kuskille on ohjeita huudella. Mutta itse ihan sormilla kiristän, ja jätän mieluummin vähän löysään ku liian piukkaan. kuitenkin että ne aukais itsestään niin vaatii varmaan lähemmäs sentin löysää ja huonoa tuuria.

Sellast kärryy mist lekal kiristelty lukkoi on nii piru mukava käyttää,eipä juuri koskaan v*tuta ku lukkoi aukoo tai kiristää.Yleensä viäl hakattu vääräl jengal. :pase:

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #17 : 21-11-2009, 10:36:42 »
juuri näin, mutta tuokin on hieman vaikee selittää sanoilla, kun näyttää niin tajuaa kyllä heti tyhmempikin  :tutti:

Sitten semmonen vinkki, ei niinkään kikka. älä koskaan hakkaa lekalla konttikärryn lukkoja kiinni. siis jos ovat sellaiset kiristettävät/jengalliset eikä vanhanliiton käännettävät.

Se kontti saattaa olla hieman kiero johonkin suuntaan, mutta istua kyllä hyvin kuorma päällä konttikärryn päällä . sitten jos tartteeki tyhjä kontti jättää niin voi perkula että ne lukot saattaaki olla piukassa  kun kontti kampee jostain kohtaa ylöspäin  :vonk:
Juu ja hanhenkaula-/joutsenkaulakonttitraileria kannattaa opetella käyttämään oikein. Siis kun siihenhän saa "pohjatunnelilla" varustetun kontin otettua alemmas. Jos tunnelia ei ole, täytyy ne tukipalikat kääntää rungon päälle ja lukot yläasentoon. Tyhjänä kun on nostettu nelikymppinen kontti yläasentoon päälle ilman noita tukipalikoita, on se kuormauksen jälkeen kohtuu lujaa kiinni siinä trailerissa, kun pääsee notkahtamaan keskeltä.

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #18 : 16-03-2010, 20:58:26 »
Tulipa opittua tänään uusi kikka. Tämän kanssa saa kyllä olla tarkkana, missä tekee ja on ehkä vähän sellainen, kun mikään muu ei auta konsti.

Joku valopää oli jättänyt viime viikolla kärryn varmaan isoimpaan vesilätäkköön, mitä terminaalin pihalta oli löytänyt. Nyt kun on ollut taas pakkasta, niin oli tosi miellyttävä yrittää saada sitä kärryä siitä liikkeelle, kun lätäkkö pyörien ympäriltä oli jäätynyt ja pyörät kuopissa. Vetopyörien allakin kun oli paksu jääpolanne ja pito sen mukainen. Rautakentältä kävin pyytämässä pyöräkonekuskia työntämään piikeillä kärryn hännästä, mutta ei siltikään noussut kärry kuopistaan. Yksi kollega tuli sitten jeesaamaan ja neuvoi kikan. Vetäjä vähän irti kärrystä. Duomatic-letku kiinni ja vauhdilla kärry perään. Johan nousi kärrykin samalla vauhdilla laakista ylös montuistaan.

Tähän vain se varoituksen sana, että ei ihan joka paikassa kannata tehdä. Meinaan jos tappi ei jostain syystä putoakaan silmukkaan, voi sopivassa paikassa tulla isokin vahinko.

Poissa sav_O

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 369
  • Sukupuoli: Mies
  • Periaatteessa se on ihan sama periaate
  • Ikkunakyltti: KÖSSI
  • Työajokki: FH500
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #19 : 08-06-2010, 15:53:53 »
Hajosiko hydrauliletku? sähköteippiä/nippusiteitä/sähköteippiä/nippusiteitä, toimi ainakin trukissa :koff:

[ylläpito on poistanut liitteen tilan vapauttamiseksi]
Ei mahdu suin surminkaan luppoaikaa tähän almanakkaan. En tahdo kultaa, kunniaa kuulla vain ja ainoastaan – AJAKAA!

Poissa -pirpana-

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 240
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #20 : 08-06-2010, 22:55:12 »
Hajosiko hydrauliletku? sähköteippiä/nippusiteitä/sähköteippiä/nippusiteitä, toimi ainakin trukissa :koff:

Pojat oli tossa paikallisella leipomolla "korjannu" trukin letkuja pelkällä ilmastointiteipillä (ei toimi). Minähän en tietenkään sitä huomannu ennen kun ensimmäisen kerran kokeilin piikkien sivuttais-siirtoa jollonka sieltä maston välistä lens öljyt syliin... :pase: Hyvillä mielin siitä jatkoin yövuoroa seuraavalle leipomolle öljysillä päällysvaatteilla...

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Rahtihemmot-"niksipirkka"
« Vastaus #21 : 08-06-2010, 23:07:11 »
joo tuskin toimii mikään teippiviritys semmosessa letkussa jossa on oikeesti PAINETTA  :puna:

jotain vesiletkua on tullut jeesusteipillä korjattua. pitää tovin.
Escucha el Oi!