Kirjoittaja Aihe: Keskustelua eri päällirakenteista.  (Luettu 37147 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vikke

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 310
  • Työajokki: FH4 460
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #44 : 10-09-2011, 19:15:50 »
Ei sitä kyllä kaikissa focoissa ole.. Mulla ainakin heittää lankun hetkessä ketoon kun painaa alaspäin taittoa.

Joo siis tarkotin näitä uusia harmaita focoja. Meillä on 2006-mallisessa autossa eka semmonen. Ja sehän ei toimi alaspäin taitosta vaan kun painat sitä alaspäin-nappia kun lauta on jo maassa.

Poissa DNF

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: MIKKO
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Ärrä + PK165
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #45 : 10-09-2011, 20:05:38 »
Ite sain kahdesti tänä kesänä Focoliftistä sen kapulan alastaittonapin (alas_taitto_napin) jumiutumaan. Ekalla kerralla seisoin laudalla pumppukärryn, tyhjien kuormalavojen (3-4 kpl) ja jugurttialustojen (niitä valkosia matalareunaisia, tiätteks) kanssa, ottamassa niitä kyytiin. Nostin itteni ja lavat ylös ja päästin kapulan käsistäni, jolloinka se sinkoaa ittensä yleensä kierrejohdon ansiosta konttiin sisälle tai sitten johonkin hornan kuuseen. No, kapula (mallia tummansininen dildo) lennähti tällä kertaa konttiin ja en tiedä mihin osui (tyhjä kontti), mutta tilttinappi jäi pohjaan ja lauta kippasi alas ja pumppu, lavat ja muu roina rymisivät komeasti lastauslaiturille (noin 80 cm kontin lattiaa alempana). Ite jäin vähän alle, mutta ei onneksi sattunut.

Perälaudan moottori jäi sen sijaan huutamaan kuin syötävä, kun tilttinappi oli siis kapulasta edelleen päällä, ja aivan jumissa. Tietysti vähän hätäännyin ja mietin että mitä vattua tapahtu ja painelin kapulan nappuloita, mutta ei mitään vaikutusta. Moottori lakkasi huutamasta vasta, kun painoin kontin ulkopuolelta perälaudan hallintanamiskoita. Kapulan tilttinappi vapautui - yllättäen - lyömällä eli väkivallalla.

Toisella kerralla olin samassa paikassa purkamassa. Laskin itteni ja ~500 kilon lihalavan alas, tilttasin laudan siten että sen "huuli" on mukavasti laiturin kanssa tasan. Lavahan lähtee siinä tietty heti liikkeelle ja samalla päästin kapulan käsistäni ja keskityin hoivaamaan lavan pystyssä perille saakka. Kapulan lensi taas konttiin ja eikös se tilttinappula taas jumittanut kun osui johonkin. Tällä kertaa ryhdyin edelliskerrasta viisastuneena antamaan kapulalle moukkua ja nappi vapautuikin heti.

Onkos muille käynyt samalla tavalla "jänskästi"? Luulen kuitenkin, että yhdeksän kymmenestä perälautajakoa harrastavista päästää vastaavissa paikoissa kapulan käsistään ja se yks valehtelee. Tai käyttää porvarillista langatonta säädintä. Työkavereille ei kenellekään ole vastaavasti käynyt, eivät ainakaan myöntäneet, vaikka hekin antavat kapulan lentää ihan reilusti.

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #46 : 10-09-2011, 20:57:13 »
Ite sain kahdesti tänä kesänä Focoliftistä sen kapulan alastaittonapin (alas_taitto_napin) jumiutumaan. Ekalla kerralla seisoin laudalla pumppukärryn, tyhjien kuormalavojen (3-4 kpl) ja jugurttialustojen (niitä valkosia matalareunaisia, tiätteks) kanssa, ottamassa niitä kyytiin. Nostin itteni ja lavat ylös ja päästin kapulan käsistäni, jolloinka se sinkoaa ittensä yleensä kierrejohdon ansiosta konttiin sisälle tai sitten johonkin hornan kuuseen. No, kapula (mallia tummansininen dildo) lennähti tällä kertaa konttiin ja en tiedä mihin osui (tyhjä kontti), mutta tilttinappi jäi pohjaan ja lauta kippasi alas ja pumppu, lavat ja muu roina rymisivät komeasti lastauslaiturille (noin 80 cm kontin lattiaa alempana). Ite jäin vähän alle, mutta ei onneksi sattunut.

Perälaudan moottori jäi sen sijaan huutamaan kuin syötävä, kun tilttinappi oli siis kapulasta edelleen päällä, ja aivan jumissa. Tietysti vähän hätäännyin ja mietin että mitä vattua tapahtu ja painelin kapulan nappuloita, mutta ei mitään vaikutusta. Moottori lakkasi huutamasta vasta, kun painoin kontin ulkopuolelta perälaudan hallintanamiskoita. Kapulan tilttinappi vapautui - yllättäen - lyömällä eli väkivallalla.

Toisella kerralla olin samassa paikassa purkamassa. Laskin itteni ja ~500 kilon lihalavan alas, tilttasin laudan siten että sen "huuli" on mukavasti laiturin kanssa tasan. Lavahan lähtee siinä tietty heti liikkeelle ja samalla päästin kapulan käsistäni ja keskityin hoivaamaan lavan pystyssä perille saakka. Kapulan lensi taas konttiin ja eikös se tilttinappula taas jumittanut kun osui johonkin. Tällä kertaa ryhdyin edelliskerrasta viisastuneena antamaan kapulalle moukkua ja nappi vapautuikin heti.

Onkos muille käynyt samalla tavalla "jänskästi"? Luulen kuitenkin, että yhdeksän kymmenestä perälautajakoa harrastavista päästää vastaavissa paikoissa kapulan käsistään ja se yks valehtelee. Tai käyttää porvarillista langatonta säädintä. Työkavereille ei kenellekään ole vastaavasti käynyt, eivät ainakaan myöntäneet, vaikka hekin antavat kapulan lentää ihan reilusti.

Tutulla on 3 jakoautoa ja noituu ne kuskit alimpaan helvettiin, jotka päästävät sen kapulan sinkoamaan kuin ohjus sinne konttiin sen kaapelin avulla. Pitkäikäisiä ne kapulat ei kuulemma ole kun silleen tekee ja saattaa noin käydä niinkuin tuossa tekstissäs lukeepi :hattu:

Poissa DNF

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: MIKKO
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Ärrä + PK165
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #47 : 10-09-2011, 21:08:11 »
Tutulla on 3 jakoautoa ja noituu ne kuskit alimpaan helvettiin, jotka päästävät sen kapulan sinkoamaan kuin ohjus sinne konttiin sen kaapelin avulla. Pitkäikäisiä ne kapulat ei kuulemma ole kun silleen tekee ja saattaa noin käydä niinkuin tuossa tekstissäs lukeepi :hattu:

No mie oonkin harrastelija. :tutti:

Hankala vaan samanaikaisesti pitää käsissään joko kapulaa ja pumppukärryjen kahvaa tai maitovaunuja. Loppuu kädet kesken. Siinä mielessä langaton oiskin kova.

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #48 : 10-09-2011, 21:08:41 »
Onko kaikilla perälautamerkeillä se hidas kallistus -toiminto mikä focoliftillä on? Yks parhaista keksinnöistä helpottamaan hard core -jakotykin elämää.


Nykysessä laudassa alas taitto tapahtuu moottorilla, josta johtuen puntti päällä lippa rämähtää aika vihasesti maahan. Keväällä meni paskaksi muistaakseni kulma-anturi tuosta hidastin toiminnosta, vähän matkaa taittu alas päin ja sitten toisesta sylinteristä meni magneettiventtiili kiinni. Ei tahtonu maidot pysyä ollenkaan kuopissa, kun taittonapilla pamautti lipan maahan. Vanhassa autossa alas taittaessa moottori ei pyöriny ollenkaan, vaan lauta laski hitaasti omalla painollaan. Se oli paljon parempi.
Keep on truckin'

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #49 : 10-09-2011, 21:27:47 »
No mie oonkin harrastelija. :tutti:

Hankala vaan samanaikaisesti pitää käsissään joko kapulaa ja pumppukärryjen kahvaa tai maitovaunuja. Loppuu kädet kesken. Siinä mielessä langaton oiskin kova.

Ei, en minäkään ole jakokuski vaikka muutaman keikan olen heittänytkin pulla-autolla että en ala tuomittemaan  :hattu:

Poissa bliz

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Vanaja 10x4
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #50 : 10-09-2011, 22:14:50 »
auttaa muuten kummasti kun tekee konttiin semmosen hienon jatkopalan kapulan ja seinän töpselin välille. sit ylös semmonen liukukisko minkä voi liu uttaa siihen perälaudan yläpuolelle. Laskee lauta alas ja jättää kapula kätevästi killumaan siihen. ei tartte ammuskella sitä mihinkään..näin oli kapulat tuunattu yhessä kuljetusliikkeessä missä ajelin 10v sitten.

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #51 : 11-09-2011, 19:02:43 »
Joo siis tarkotin näitä uusia harmaita focoja. Meillä on 2006-mallisessa autossa eka semmonen. Ja sehän ei toimi alaspäin taitosta vaan kun painat sitä alaspäin-nappia kun lauta on jo maassa.

Paska ominaisuus, ainakin MBB:ssä. Ei saa pois ilman korjaamokäyntiä ja jos joutuu takapussit täynnä purkamaan auton asennon takia niin se alkaa kallistua jo 40-50cm korkeudessa, roiku siinä sit rullakossa kiinni ja korjaa välillä taitolla ylöspäin ettei taakka pakene kyljelleen maahan.

(Sit jos saa pussit tyhjänä purkaa niin on hyvä ominaisuus.)
« Viimeksi muokattu: 11-09-2011, 19:10:56 kirjoittanut tekele »

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #52 : 11-09-2011, 19:12:08 »
Paska ominaisuus, ainakin MBB:ssä. Ei saa pois ilman korjaamokäyntiä ja jos joutuu takapussit täynnä purkamaan auton asennon takia niin se alkaa kallistua jo 40-50cm korkeudessa, roiku siinä sit rullakossa kiinni ja korjaa välillä taitolla ylöspäin ettei taakka pakene kyljelleen maahan.

(Sit jos saa pussit tyhjänä purkaa niin on hyvä ominaisuus.)

Focolift taittaa vasta kun rissat on osunu maahan.
Keep on truckin'

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #53 : 11-09-2011, 19:16:09 »
Focolift taittaa vasta kun rissat on osunu maahan.

Ilmeisesti hieman eri lailla toteutettu, toi MBB:n pilailuväline alkaa kippaamaan kun metallinpala menee haistajan eteen, eli aina samassa korkeudessa lavan reunaan nähden.

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #54 : 11-09-2011, 19:26:22 »
Ilmeisesti hieman eri lailla toteutettu, toi MBB:n pilailuväline alkaa kippaamaan kun metallinpala menee haistajan eteen, eli aina samassa korkeudessa lavan reunaan nähden.

Meleko persiistä.
Keep on truckin'

Poissa vikke

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 310
  • Työajokki: FH4 460
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #55 : 12-09-2011, 12:42:14 »
Ilmeisesti hieman eri lailla toteutettu, toi MBB:n pilailuväline alkaa kippaamaan kun metallinpala menee haistajan eteen, eli aina samassa korkeudessa lavan reunaan nähden.

Joo on kyllä aika erikoinen toteutus.

Kyllähän ilman tuota taiton hidastustakin tulee toimeen, varsinkin jos on langaton kaukosäädin. Meillä kun ei ole kuin napit seinässä sisä- ja ulkopuolella niin ei pääse itse laudan etupuolelle pitämään rullakoita paikallaan.

Poissa Tee Koo

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 104
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #56 : 30-09-2011, 23:48:18 »
meneeköhän ihan OT,noh,modet osaa hommansa ja siirtää jos menee eli:
Minkäs laisia kokemuksia tollassesta nostettavakattosesta Schmitziläisestä? siis että pelaako yleesä lainkaa?..
Kuvahan ei paljoo kerro kuin että vanha mega kärri kyseessä missä on joku hydraulisesti Korotettava katto.. tiiä sitte mitä päällikkö meinas alkaa ajattaa mutta tuommonen kait tulossa mullen perää..ehkä.



Miten tuossa toi katon nosto tapahtuu?


Kögelissä avataan kylki/kyljet ja takaovet, etu- ja takatolpissa on kahvat joilla katto pumpataan ylös.  Alas se lasketaan painamalla vieressä olevaa painiketta.  Helppo ja nopea toimenpide.

Kögelissä, Kronelaisissa ja VanHooleissa on ainakin kahvat molemmissa tolpissa. Scmitziläisessä on sen sijaan takana pressun pitkittäiskiristimen etupuolella erillinen "tunkki" taittovarsineen josta katto nostetaan ylös.

Kyseisen tapaisista kärreistä ihan sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia. Yleensä ovat käytettävyydeltään suhteellisen hyviä, mutta tahtovat talvella olla katon sivujen paksujen tiivistekumien takia aika jäykkiä käytettäviä, eikä pressu tahdo liikkua hyvin laskoksille, tai pois. Vanhemmuuttaan tuntuu levyjarruissa olevan aika paljon ongelmia kesälläkin, saattaa mitään varoittamatta lyödä satulan jumiin. Rungoltaan kuitenkin suhteellisen kestäviä. Eräs häiritsevä piirre noissa kärreissä on, että vanhemmuuttaan alkavat nuo vöiden lukot väljistyä ja parhaimmillaan ei pääse kuin 50km ennen kuin on joku lukko taas auki.
Ex-rahtari...

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #57 : 01-10-2011, 17:43:41 »
Joo on kyllä aika erikoinen toteutus.

Kyllähän ilman tuota taiton hidastustakin tulee toimeen, varsinkin jos on langaton kaukosäädin. Meillä kun ei ole kuin napit seinässä sisä- ja ulkopuolella niin ei pääse itse laudan etupuolelle pitämään rullakoita paikallaan.

Onko teidän kamppeissa mennyt Focoliftin sylintereitä mutkalle? Tänään näin yhden maitoauton, missä 2000 kg Focoliftin taittosylinterit oli ku lakua.
Keep on truckin'

Poissa vikke

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 310
  • Työajokki: FH4 460
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #58 : 02-10-2011, 14:52:52 »
Onko teidän kamppeissa mennyt Focoliftin sylintereitä mutkalle? Tänään näin yhden maitoauton, missä 2000 kg Focoliftin taittosylinterit oli ku lakua.

Ei oo mennyt. Aika kevyellä käytöllä ne on kun 900 kilon kaljalavat taitaa olla painavinta mitä kuskataan. Mulla ei oo pahaa sanottavaa Focosta mutta aika paljon on Dhollandiaa alkanut näkyä uusissa autoissa. Liekö hintapoliittinen kysymys vai onko ne vaan parempia?

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #59 : 02-10-2011, 19:28:57 »
Ok, mä kuvittelin että ois isompia massoja mitä lasketta. Oli kyllä villin näkönen tapaus, melkeen täydet 90 astetta taittunu sylinterinvarret ja maidot pitkin pihaa.
Keep on truckin'

Poissa vikke

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 310
  • Työajokki: FH4 460
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #60 : 02-10-2011, 23:01:57 »
Juu no saahan siihen tietty vaikka 1800kg jos laittaa kaks lavaa yhtäaikaa mutta en nää järkeä tommosessa urheilemisessa kun ei mihinkään ole kiire kuitenkaan...

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #61 : 03-10-2011, 23:29:11 »


Kögelissä, Kronelaisissa ja VanHooleissa on ainakin kahvat molemmissa tolpissa. Scmitziläisessä on sen sijaan takana pressun pitkittäiskiristimen etupuolella erillinen "tunkki" taittovarsineen josta katto nostetaan ylös.

Kyseisen tapaisista kärreistä ihan sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia. Yleensä ovat käytettävyydeltään suhteellisen hyviä, mutta tahtovat talvella olla katon sivujen paksujen tiivistekumien takia aika jäykkiä käytettäviä, eikä pressu tahdo liikkua hyvin laskoksille, tai pois. Vanhemmuuttaan tuntuu levyjarruissa olevan aika paljon ongelmia kesälläkin, saattaa mitään varoittamatta lyödä satulan jumiin. Rungoltaan kuitenkin suhteellisen kestäviä. Eräs häiritsevä piirre noissa kärreissä on, että vanhemmuuttaan alkavat nuo vöiden lukot väljistyä ja parhaimmillaan ei pääse kuin 50km ennen kuin on joku lukko taas auki.

vanhemmissa kronlaisissa on kahvat mistä katto nousee, uudemmissa tunkit. Tunkki on sata kertaa kivempi käyttää, niin kauan kun on kunnossa :)

Talvella tosiaan se yläkiskon tiivistekumi tuottaa ongelmia, kronelaisissa ainakin aivan liian paksu. Schmitzihiläisissä kaikista ohuin ja paras talvelle.

Mun käsittääkseni jos kärry täyttää code XL-vaativuuden, vöiden soljissa tarttee olla erillinen lukitus? koska se code xl-juttuhan on oikeasti rautatie-vaatimus, ei tieliikenne. eivät saa aueta kovassakaan vauhdissa. Mutta ovat vttumaisemmat käyttää, mutteivat varmana aukee itsestään jos ovat kunnolla laitettu kiinni.
Escucha el Oi!

Poissa Emppu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 113
  • Sukupuoli: Mies
    • Firman kotisivut
  • Ikkunakyltti: Emppu
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: DAF XF 105.460+
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #62 : 06-10-2011, 20:36:20 »
Onko teidän kamppeissa mennyt Focoliftin sylintereitä mutkalle? Tänään näin yhden maitoauton, missä 2000 kg Focoliftin taittosylinterit oli ku lakua.

Meillä on menny 4kpl just noita höpöliftin sylkkiä. Seuraavaksi kun johonkin pitää lauta asentaa niin merkki vaihtuu.
Yleensä mimmit on et WAU! =)

Poissa Emppu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 113
  • Sukupuoli: Mies
    • Firman kotisivut
  • Ikkunakyltti: Emppu
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: DAF XF 105.460+
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #63 : 06-10-2011, 20:38:57 »
Uusienki koneiden kesken on pelottavan suuria eroja, Thermokingiä ei ainakaan voi suositella enää kellekkään ainakaan 2-lämpökoneeksi.

Nyt on sellaset 650tuntia pyörinyt SLX-spectrum, S3 takapuhaltimella. Ei oo ollu mitään ongelmia ja kylmää on tehnyt hyvinkin tehokkaasti oli ulkona keli mikä tahansa.

Edessä pidetty -25 n.4-6metriä sit seinä alas ja loppukärry +5.
Yleensä mimmit on et WAU! =)

Poissa Poke

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1105
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: SA-Vihreät
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #64 : 06-10-2011, 23:24:47 »
vanhemmissa kronlaisissa on kahvat mistä katto nousee, uudemmissa tunkit. Tunkki on sata kertaa kivempi käyttää, niin kauan kun on kunnossa :)

Talvella tosiaan se yläkiskon tiivistekumi tuottaa ongelmia, kronelaisissa ainakin aivan liian paksu. Schmitzihiläisissä kaikista ohuin ja paras talvelle.

Mun käsittääkseni jos kärry täyttää code XL-vaativuuden, vöiden soljissa tarttee olla erillinen lukitus? koska se code xl-juttuhan on oikeasti rautatie-vaatimus, ei tieliikenne. eivät saa aueta kovassakaan vauhdissa. Mutta ovat vttumaisemmat käyttää, mutteivat varmana aukee itsestään jos ovat kunnolla laitettu kiinni.

Kaasupuhallin kannattaa olla talvella mukana... Sillä saa hyvin nostosylinterin öljyt notkeaksi.... mut liikaa ei saa lämmittää ettei mee tiivisteet....
Ja muutekin toi toho on oiva talvella... esim noihin sivunkiristimien , jotka tos takapäässä on... tuppaa jäätyyn suomen loska/pakkas keleis...
Qualitas Potentia Nostra    Laadussa voimamme

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Keskustelua eri päällirakenteista.
« Vastaus #65 : 07-10-2011, 00:00:55 »
Kaasupuhallin kannattaa olla talvella mukana... Sillä saa hyvin nostosylinterin öljyt notkeaksi.... mut liikaa ei saa lämmittää ettei mee tiivisteet....


kyllä meidän noissa vanhimmissa räyskissä ongelma on juurikin se, että tiivisteet on menneet ja siellä tunkissa ei ole enää öljyä.
Veivii saa vatkaa edestakaisin vaikka kuinka perkeleesti, muttei se silti nouse..vanhuus ei tule yksin - eiedes perävaunuille ;D
Escucha el Oi!