0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Se nyt ei ollut mitään logiikkaa vaan jälleen kerran faktaa: epäkunnossa/epäsäädössä oleva kone ei vedä ja kuluttaa paljon. Taikasana on hyötysuhde.
Meidän 380 scania ei kyllä vedä mihinkään 60t kuormalla esim. torstaina sasin mäessä oli vauhti alimmillaan 25km/h, mutta sitä ei saa kuluttamaan yli 41l/100km vaikka miten polkis se ei vaan saa enempää poltoainetta. Siitä polttoaineestahan se teho tehdään, ei vähällä voi saada paljoa.
Sais sen kuustoistasen sieltä pajalta pois niin näkis kuinka paljon enemmän vie kuin kuningasmoottori 144?
vetääx mikään tolla kuormalla?
Ei se voi viedä enempää. Tuskin mikään on niin janoinen kuin 144/460.
Hangosta ainakin ajeli kontteja eräs euro 5 Actros Mersu 440 hp joka vei kuulemma 36-37 vaikka ajoi pidempiä matkoja. Mulla meni 33-35 Hanko-Hki välillä. Myöskin Espanja-Portugali linjalla monet vei enemmän.
Eräässä linja-autoyrityksessä, jonka autot ovat siniraitaan maalattuja, on näköjään tapana lukita takamoottoristen flektit pyörimään koko ajan, noh, eihän ne keitä, mutta meinaavat myös hieman kuluttaakin. Onneksi osaan on jäähdyttäjä vaihdettu niin ei ole niitä lämpöongelmia ja niissä flektikin toimii normaalisti...
Ne pikkusyylariset 9700:t? Niissä meinaan oikeasti se flekti pyörii koko ajan jos on vähänkään lämmintä, ei niissä pysy muuten lämmöt kurissa...
Muistin vähän väärin mutta kuitenkin sinne päin (Cumminsin dataa, ISM 11 litraa ja ISX 15 litraa):Typical Heavy-Duty Fan Power RequirementsRPM ISM (HP) ISX (HP)1100 9 101300 14 171500 22 261700 32 371900 45 522100 61 70
Meillä oli töissä joskus noita V8 ja V6 Actroksia ja yks sillonen työkaveri kertoi veholla kerrotun flektin vievän sen 20hv,joka tehokkaimmalla kutosella ja laiskimmalla kasilla oli eroa. Ajo sellasella V8-mallilla,paimiolaiset kyl varmast tietää.
Vaihto nuppihommiin,ja niillä ei kuljeteta kuormaa ollenkaan,ei nyt mikään varsinainen mersumies kuitenkaan ollut ollut.On sellanen yamaha,mallia homosohva
Niin ikään polttoaineen kulutuksesta ei tarvi nyt tässä yhteydesä alkaa jeesustella koska aika moni kaukoliikenne vehje on välitetty niin että se taloudellisin vauhti on jotain ihan muuta kun 80km/h (tämäkin toivottavasti oli aika monelle selvää, mutta harmi kyllä ei varmaankaan kaikille).
Täyttä soopaa tuo väite, että kovempaa ajettaessa menisi vähemmän polttoainetta. Jos motarilla ajaa 80 tai 89 Km/h, niin varmasti tuo 80 on taloudellisempi vauhti. Ilmanvastus ja rullausvastukset kasvavat voimakkaasti 85 jälkeen. Taloudellisin vauhti on tosiaan jotain muuta kuin 80, todennäköisesti joku alta 60 olisi taloudellisin nopeus polttoaineenkulutuksen kannalta. Alamäessä vauhti tulee ilmaiseksi, ei muuten.
Osin totta, ja osin ei.Tässä pikku esimerkki, joka saattaa valoittaa pikkasen, mitä haetaan takaa.. Ja jos erimieltä, perustele, perustele niin, että minäkin ymmärrän.Väitän vahvasti, että mun ajokki menee varmasti pienemmällä 89 kuin 60.Ja ennenkun tulee mitään mielipiteitä, niin annan fysikaalisen selityksen. Poraa ämpäriin valitsemasi kokoinen reikä, täytä vedellä, kävele kunnes ämpäri on tyhjä. Sama alusta, ja juokse. Kummalla tavalla olet pidemmällä kun ämpäri on tyhjä?Sama se on dieselin kanssa, pumppu antaa, mitä kykenee kun pyydetään, ja kun pyydetään 100% se on yhtäkuin litraa/h ei siis matkasidonnainen, vaan aikasidonnainen seikka. Ja mitä kauemmin viivyt taipaleella, sitä enemmän ainetta menee.Kokeillaan valoittaa vielä näin, kun sulla on alkuvauhtia mäkeen paljon, tai vähän, tulee eroa siinä, millä vaihteella menet ylös. Se, että joku kouluttaja sanoo, tai itse on huomannut, että soppaa menee vaihtoihin, pitää osin paikkaansa, vaan ei kokototuus. Se että kiipeän mäkeä esim 6H tai 5H vaihteella, soppaa menee sama määrä koneesta/minuutti, mut kuin pitkälle se minuutti matkassa riittää, on se juju.Ja vielä malliksi R420 scanian kulutuksista, tuo oma osaa 6H täyskaasulla 1400rpm viedä 78l/100km, ja samalla vaihteella 1200rpm 84l/100km. Siis täyskaasulla, esim pikkukinkama. Samat arvot 6L 1400rmp 98l/100km 1550rpm 87l/100km ja 1200 103l/100kmNyt kun luet, ja jos sisäistät dieselkoneen sielusta jotain, perustele se väitteesi jollain.Ja tähän nyt loppuun se välityskortti. Mun ajokki menee 80km/h hienosti, tosin 6L vaihteella, ja jos meinaa ajaa 6H vaihteella, pitää olla vähintään 84-85 vauhtia, mutta silloin ajetaan jossain 8tiellä, eli ei minkään näköistä ahdetta vielä silloin siedä.
Välityskorttiin, ei kai se pintakaasulla vie 6L vaihteella enempää ku 6H?
Mikan esimerkki on sillon taloudellisin ajotapa kun tankin pohjassa on reikä ja dieselit valuu maantielle.
Pieni käytännön esimerkki, aika usein tulee mentyä hki-kuopio kera terveisten, jos matkalla pääsee vannehopearacingin perään tai kauhukiidon, ja niist ei sit pääse matkalla eroon, niin niiden "taloudellinen" ajotapa tarkoittaa mulla 20litran vajetta tankissa verrattuna siihen, että saa mennä omaa tahtia.
Mitkäköhän aavikkovälitykset sulla oikein on? entäs jos ajais pykälällä 11 tasan 80?