Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan kysymyksiä...  (Luettu 131783 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miia

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Nainen
Aloittelijan kysymyksiä...
« : 08-01-2013, 23:47:49 »
Valvojat voivat sitten samantien siirtää tämän parhaaksi katsomaansa osioon, en nyt parempaakaan tälle äkkiseltään keksinyt  :puna:  :tutti:

Aluksi täytyy kiittää tästä teitin koko foorumista, monen monta vastausta olen jo ihmettelyihini saanut, kun tätä olen nyt viimeisen pari päivää kahlannut läpi  :hattu:

Tilannehan mulla on se, että pirssiä olen veivannut viimeisen pari vuotta päätyökseni, yövuoroissa. Viimeisen kuukauden ajan olen katsonut kuola valuen yhdistelmiä jotka ovat ohi kiitäneet. Ja muutenkin tällä hetkellä alkaa tuntumaan, että kuskaan mieluummin tavaraa kuin känniläisiä. Eli tuumasta toimeen. Soittelin aikuiskoulutukseen ja kurssi alkaisi elokuussa. Sihteerikkö kertoi, että koko kurssin hinta olisi 470€, kun taas "isot pojat" kertovat kurssin olevan s**tanan kallis, tyyliin 2000€, kumpi pitää paikkansa? No, entäs sitten, kun sihteerikkö selitti, että 5 opiskelijaa otetaan kerralla (Kouvolan aikuisopistosta kyse) sisään ja hakijoita on yleensä ollut n. 15-20. Minkälaiset mahkut on naisena päästä sisään? Siis täysin ummikkona? Halu oppia on hirmuinen ja imen tietoa ja taitoa kuin sieni mutta aina, kun miesvaltaisella alalla on näitä epäilijöitä... Menenkö haastatteluun omana itsenä, hymyilevänä kilttinä naapurintyttönä vai ämmänä joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken? No, ehkä kuitenkin menen omana itsenäni mutaa vinkkejä otetaan vastaan  :hattu:

Tavoite olisi ensin lähteä ajamaan Suomea ristiin rastiin ja kokemuksen karttuessa Eurooppaan. Eli jakeluhommiin mua ei saa millään, vaikka sinne olisikin työpaikkoja varmaan vaikka kuinka paljon. Eli "autossa asuminen" mua ei haittaa, päinvastoin se on jopa suotavaa. Ikää on 29, ei ole miestä eikä lapsia eikä niitä lapsia tule olemaankaan missään vaiheessa :tukka:

Ja sitten lopuksi vielä kysymys, että mikä on tämän hetken työllisyystilanne aloittelijalla? Ja puhun edelleen yhdistelmästä. Nämä samaiset "isot pojat" puhuvat myös, että ADR-kuljettajista olisi myös huutava pula, mikä on paikkansa pitävyys?




Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #1 : 09-01-2013, 01:02:10 »
Valvojat voivat sitten samantien siirtää tämän parhaaksi katsomaansa osioon, en nyt parempaakaan tälle äkkiseltään keksinyt  :puna:  :tutti:

Aluksi täytyy kiittää tästä teitin koko foorumista, monen monta vastausta olen jo ihmettelyihini saanut, kun tätä olen nyt viimeisen pari päivää kahlannut läpi  :hattu:

Tilannehan mulla on se, että pirssiä olen veivannut viimeisen pari vuotta päätyökseni, yövuoroissa. Viimeisen kuukauden ajan olen katsonut kuola valuen yhdistelmiä jotka ovat ohi kiitäneet. Ja muutenkin tällä hetkellä alkaa tuntumaan, että kuskaan mieluummin tavaraa kuin känniläisiä. Eli tuumasta toimeen. Soittelin aikuiskoulutukseen ja kurssi alkaisi elokuussa. Sihteerikkö kertoi, että koko kurssin hinta olisi 470€, kun taas "isot pojat" kertovat kurssin olevan s**tanan kallis, tyyliin 2000€, kumpi pitää paikkansa? No, entäs sitten, kun sihteerikkö selitti, että 5 opiskelijaa otetaan kerralla (Kouvolan aikuisopistosta kyse) sisään ja hakijoita on yleensä ollut n. 15-20. Minkälaiset mahkut on naisena päästä sisään? Siis täysin ummikkona? Halu oppia on hirmuinen ja imen tietoa ja taitoa kuin sieni mutta aina, kun miesvaltaisella alalla on näitä epäilijöitä... Menenkö haastatteluun omana itsenä, hymyilevänä kilttinä naapurintyttönä vai ämmänä joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken? No, ehkä kuitenkin menen omana itsenäni mutaa vinkkejä otetaan vastaan  :hattu:

Tavoite olisi ensin lähteä ajamaan Suomea ristiin rastiin ja kokemuksen karttuessa Eurooppaan. Eli jakeluhommiin mua ei saa millään, vaikka sinne olisikin työpaikkoja varmaan vaikka kuinka paljon. Eli "autossa asuminen" mua ei haittaa, päinvastoin se on jopa suotavaa. Ikää on 29, ei ole miestä eikä lapsia eikä niitä lapsia tule olemaankaan missään vaiheessa :tukka:

Ja sitten lopuksi vielä kysymys, että mikä on tämän hetken työllisyystilanne aloittelijalla? Ja puhun edelleen yhdistelmästä. Nämä samaiset "isot pojat" puhuvat myös, että ADR-kuljettajista olisi myös huutava pula, mikä on paikkansa pitävyys?

Muuten en osaa vastata kuin tuohon että huono. Usein pitäisi olla ikää se 25, mutta 30vuoden työkokemuksella. (tähän itsekkin törmäsin kun töihin hain)
Helpolla niitä ei löydä, etenkään kun vihreenä menee kyselemään. Mut kyllä niitä paikkoja vielä on olemassa jonne tuoreitakin tapauksia otetaan töihin. Et ei muuta ku hakua päälle kouluun!  :hattu:
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #2 : 09-01-2013, 01:08:24 »
Valvojat voivat sitten samantien siirtää tämän parhaaksi katsomaansa osioon, en nyt parempaakaan tälle äkkiseltään keksinyt  :puna:  :tutti:

Aluksi täytyy kiittää tästä teitin koko foorumista, monen monta vastausta olen jo ihmettelyihini saanut, kun tätä olen nyt viimeisen pari päivää kahlannut läpi  :hattu:

Tilannehan mulla on se, että pirssiä olen veivannut viimeisen pari vuotta päätyökseni, yövuoroissa. Viimeisen kuukauden ajan olen katsonut kuola valuen yhdistelmiä jotka ovat ohi kiitäneet. Ja muutenkin tällä hetkellä alkaa tuntumaan, että kuskaan mieluummin tavaraa kuin känniläisiä. Eli tuumasta toimeen. Soittelin aikuiskoulutukseen ja kurssi alkaisi elokuussa. Sihteerikkö kertoi, että koko kurssin hinta olisi 470€, kun taas "isot pojat" kertovat kurssin olevan s**tanan kallis, tyyliin 2000€, kumpi pitää paikkansa? No, entäs sitten, kun sihteerikkö selitti, että 5 opiskelijaa otetaan kerralla (Kouvolan aikuisopistosta kyse) sisään ja hakijoita on yleensä ollut n. 15-20. Minkälaiset mahkut on naisena päästä sisään? Siis täysin ummikkona? Halu oppia on hirmuinen ja imen tietoa ja taitoa kuin sieni mutta aina, kun miesvaltaisella alalla on näitä epäilijöitä... Menenkö haastatteluun omana itsenä, hymyilevänä kilttinä naapurintyttönä vai ämmänä joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken? No, ehkä kuitenkin menen omana itsenäni mutaa vinkkejä otetaan vastaan  :hattu:

Aluksi vastaan ihan mututuntumalta, tuo kurssin hinta ilmeisesti riippuu oletko työvoimapoliittisena hakijana kurssille vai omaehtoisesti pyrkimässä.  Joku varmaan osaa vastata tähän paljon paremmin. 

Haastattelussa on luultavasti paras olla rehellinen, haastattelijat näkevät kuitenkin vuosittain erinäisiä kymmeniä toinen toistaan viisaampia kavereita jotka ovat jo valmiiksi kokeneempia kuin useimmat muut vaikkeivät ole muuta kuin kerran kurkistaneet auton hyttiin.  Noita kaikkitietäviä on alalla neljätoista tusinassa, niille ei ole enempää tarvetta.  Omaa osaamistaan kannattaa sopivasti korostaa, esim. taksinkuljettajalla asiakaspalvelutaidot ovat usein aika hyvät.

Lainaus
Tavoite olisi ensin lähteä ajamaan Suomea ristiin rastiin ja kokemuksen karttuessa Eurooppaan. Eli jakeluhommiin mua ei saa millään, vaikka sinne olisikin työpaikkoja varmaan vaikka kuinka paljon. Eli "autossa asuminen" mua ei haittaa, päinvastoin se on jopa suotavaa. Ikää on 29, ei ole miestä eikä lapsia eikä niitä lapsia tule olemaankaan missään vaiheessa :tukka:

Kotimaanajosta on tietysti hyvä aloittaa, toisaalta jakeluajo antaa tietynlaista kokemusta mistä on sitten taas merkittävää hyötyä myös pidemmillä reiteillä.  Manner-Euroopan ajo on tällä hetkellä suomalaisittain aika pienen porukan hommaa, vielä pienempi porukka saa siitä edes siedettävän korvauksen, itäinen EUvostoliitto on huolehtinut siitä että siitä hyötyvät vain spedit.  En ole itse käynyt, olisi joskus ihan mielenkiintoista käydä enemmän tai vähemmän turistina siellä, mutta on erinäisiä asioita minkä takia en erityisemmin sinne hingu ajamaan vakituisesti.  Tai sitten olen jo niin vanha ja pölyttynyt ruotsinkuski etten edes uskalla lähteä Trelleborgia kauemmas  :hullu:  No, ajatellaan vaikka niin että kun hommat ja paikat alkavat olla suht tuttuja niin homma on vähän leppoisampaa.  Ulkomaanliikenteeseen jos mieli palaa, suosittelen Pohjoismaiden hommia vaikkei täällä palmun alle parkkiin pääsekään.  Itse olen valmis siirtymään kotimaahan heti kun vain saan tuon ulkomaanauton myytyä; aikansa kutakin.

Lainaus
Ja sitten lopuksi vielä kysymys, että mikä on tämän hetken työllisyystilanne aloittelijalla? Ja puhun edelleen yhdistelmästä. Nämä samaiset "isot pojat" puhuvat myös, että ADR-kuljettajista olisi myös huutava pula, mikä on paikkansa pitävyys?

Tuntuu vaihtelevan kovin paljon paitsi alueittain myös ihan henkilöittäin.  Kokemattomalla ei ole RTT:n arkistossa sitä mainetta mihin nojata, moni pelkää sitä että kokematon särkee kalustoa, kun kannattavuus on niukka ja remontit maksaa mirhamia sitä ollaan helposti varovaisia.  Toisaalta jos saa jalan ovenrakoon ja pääsee näyttämään kykynsä voi tie aueta helpostikin.  Kurssilta saanee täydet ADR-luvat mikä ei ainakaan haitaksi ole työnhaussa, hommia on sitten monenlaisia ja niissä kannattaa pyrkiä pitämään ajoajat ja kaikki muutkin asiat hyvässä kunnossa koska ADR-kyltit vetävät poliiseja puoleensa kuin mehulasi kärpäsiä.  Toisaalta se on aina pieni voitto kun poliisi joutuu vastentahtoisesti myöntämään että kaikki on kunnossa.

Noin yleisesti tuntuu että kuskeja on jonossa mutta tekijöistä on pula.  Kurssiin kuuluvalla harjoittelujaksolla tsemppaat täysillä, et yritä liikaa ja kysyt mieluummin liikaa kuin liian vähän, se on ensimmäinen tilaisuutesi rakentaa sitä mainetta.  Hiukan kannattaa vaivihkaa yrittää selvittää missä voisi olla se pieni mahdollisuus työllistyä harjoittelun jälkeen ja pyrkiä sinne harjoittelujaksolle.  Lupaavan maineen kun saa, ellei harjoittelupaikka työllistä voi siellä jollain olla tietoa jostakusta joka tietää jonkun paikan missä töitä on.  Varsinkaan alkuvaiheessa ei kannata olla kovin kranttu työn suhteen, aja mieluummin sitä jakeluautoa kuin ole jouten - työssä olevan kuljettajan on helpompi päästä töihin kuin kotona odottelevan.  Ihan viikottainkaan ei välttämättä kannata paikkaa vaihtaa, sekään ei oikein hyvältä näytä.  Kaikki rahtihommat eivät ole sitä että ajetaan buutsit jalassa auringonlaskuun, yhtä lailla voit löytää itsesi touhuamasta jostain haalarit päällä korvia myöten mustana.  Se unelmien homma tulee kyllä jonain päivänä vastaan.

Sukupuolikysymys alkaa hiljalleen siirtyä historiaan, toki edelleen naispuoleisen kannattaa varautua siihen että joillekin pitää näyttää olevansa äijä, toisaalta esim. täällä foorumilla on, kuten varmaan olet huomannut, naiskuskeja ajamassa kaikkea pakusta pölliautoon ja kaikki he pärjäävät hommissaan.  Niin, ja aluksi älä hylkää niitä taksihommia, sinne pääset kuitenkin takaisin ellei rahtihommista heti löydykään töitä.
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #3 : 09-01-2013, 01:15:03 »
Just tänään kattelin Turun JAKKin tarjontaa ni 400euroa on omavastuu. Työttömiltä työnhakijoilta vain tutkintomaksun verran.

Itte hai kaks kertaa työvoimapoliittiseen ja toisella pääsin sisää. Oisin päässy kuulema ekallakin, mut mul oli niiden mielestä jotain häikkää ajokorttiotteessa ekalla kerralla.

Eli kunhan toi ajokorttiote (tai mikä lie se viralliselta nimeltä onkaan) kunnossa ni väittäisin et pääsee alkukarsinnoista eteenpäin. Eli ei mitään kännitoilailuja tai jotain muita vakaviarikkeitä.

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #4 : 09-01-2013, 01:22:32 »
Uusiesko puhuu paljon, mutta täyttä asiaa. Naisena tosiaan voi joutua todistelemaan osaamistaan, ja vielä nykypäivänäkin löytyy niitä sovinisteja, niin työnantajista kuin asiakkaistakin. Joskus tuntui, että pitää tehdä kaksi kertaa se, mitä miehen, että on edes puoliksi niin hyvä kuin mies. Onneksi nämäkin ovat nykyisin katoava luonnonvara, ja on sellaisiakin työnantajia, jotka mielellään palkkaavat naisia.

Kurssiaikaiset työharjoittelut ovat hyvä keino saada jalkaa ovenrakoon, kun ne harjoittelut hoitaa huolella, kuten Uusieskokin jo kirjoitti. Omalla kohdallanikin kävi aikoinaan hyvä tuuri, ja se työharjoittelu venyi kuudeksi vuodeksi  :hullu: Se olikin opettavainen työpaikka, sillä siellä ajettiin kaikkea mahdollista, mitä avovehkeillä voi ajaa, oppi sitomaan erilaisia kuormia, eikä erikoiskuljetuksetkaan jääneet ihan vieraiksi. Huoltohommiakin oppi, kun ajokki oli niin vanha, ettei sitä enää merkkikorjaamolle viety öljynvaihtoja varten. Siinä oli meikätyttö ihmeissään, kun alkoi Scanian separaattoria puhdistaa, eikä vielä siinä vaiheessa tajunnut, että nekin ohjeet olisivat löytyneet käyttöohjekirjasta  :koff: Tuli huomattua monta kertaa, ettei kannata sanoa ettei osaa jotain, ennekuin on kokeillut. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle.

Ja mikähän tämänkin sepustuksen tarkoitus on? Varmaankin sanoa, että ehdottomasti sekaan vain, jos ala kerran kiinnostaa.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #5 : 09-01-2013, 01:56:37 »
Eli kunhan toi ajokorttiote (tai mikä lie se viralliselta nimeltä onkaan) kunnossa ni väittäisin et pääsee alkukarsinnoista eteenpäin. Eli ei mitään kännitoilailuja tai jotain muita vakaviarikkeitä.

Ajokorttirekisteriote se vissiin on nimeltään.  Voi olla että mulla sytyttää yhtä väärin ku työkalulla.
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa Miia

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #6 : 09-01-2013, 02:47:36 »
Kiitos kaikille tähän asti vastannaille! :hattu: Ihana nähdä/huomata, että otetaan näin ystävällisesti untuvikko mukaan porukkan!  :tutti:  :JES:
Joo, kyllä se taitaa viralliselta nimeltään olla ajokorttirekisteriote mutta eiköhän sen pitäisi olla kunnossa, kun on tuo taksin ammattiajolupa takataskussa ja siihen oli samat edellytykset  :ljump: Omaehtoisena olen pyrkimässä sisään. Ja näin ajattelinkin olevani haastattelutilanteessa; rehellinen. Ei ole itsellä minkäänlaista tarvetta päästä pätemään. Jos sisään satun pääsemään niin sanon kurssin vetäjälle suoraan: "Me peruutetaan tätä niiiiiin kauan, että mä osaan!" Se jääköön nähtäväksi kummalla menee hermo ensin, mulla vai kurssin vetäjällä  :vihel:

Harmi kuulla, että työllisyys tilanne on tuollainen. Varsinkin ulkomaan ajossa. Mutta sinne en nyt ensimmäisenä olisikaan ollut lähtemässä, niin suuret kuvitelmat ei itsestäni ole   :koff: Lähinnä ajattelin vuosi-kaksi Suomea koluta ja sitten vasta ulkomaille. Jos silloinkaan   :P :P Pohjoismaat taas.. Sitä Ruotsia voisi harkita jonkun aikaa mietittyäni, Norjasta taas kuulee kaikennäköisiä kauhutarinoita, tiedä sitten mitkä pitävät paikkansa ja mikä on todellisuus?

Työharjoittelussa ajattelinkin tekeväni juuri niinkuin neuvoitte   :puna: Aion kysellä ja kysyä kaikkea puun ja kuoren välistä, koska niinkuin sanoin aloitus kirjoituksessa, halu oppia on kova. Ja tahdon näistä viikonlopun mörrimöykyistä eroon  :pase: Taksihommia en ole jättämässä kuin vasta sitten, kun vakihomma rahtipuolella on selvillä.

Mites sitten tuo palkkaus? Kun osa tälläkin foorumilla puhuu tuntiliksasta, joku toinen km-liksasta? Mitäs eroa näillä on? Tai siis kyllähän minä eron tietenkin ymmärrän mutta kumpi on kannattavampaa kuskin näkökulmasta?  :tutti:

Ja tuo jakeluhomma ei vieläkään oikein sytytä mutta, koska kokeneemmat ja viisaammat sanovat, että siitä kannattaisi ehkä aloittaa niin pistetään vinkki korvan taakse  :vihel:

Sitten mulla oli vielä jotain muutakin mutta en muista. Kysyn, kun tulee mieleen. Ja kiitos myös Lady-Rahtarille, joka kertoi naisen näkökulmaa  :hattu:

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #7 : 09-01-2013, 06:53:02 »
Hakematta ei ainaskaan ole mahdollisuuksia ;D Sitten kannattaa miettiä sitä että omaako oikeat odotukset työstä. Aika monelle kurssin käyneelle visiitti töissä jää melko lyhyeksi. Meiän kurssilta ei aja enää kun pari henkeä ja meitä oli kuiteski toista kymmentä.
Mikäs vika jako hommissa on?
Aloittelijan on pirun hankala saada töitä. Halutaan kokenu kuski jota ei tartte opettaa ja jonka ajaminen on varmaa. Oikein valittu harjoittelupaikka auttaa kummasti. 
Omituiset työajat onkin vissiin jo tuttuja ;D
Jotenkin vaan epäilyttää onko sulla oikea kuva työstä. Tulee tuosta Suomea ristiin rastiin ja sitte ulos mallista.

Rupee ajaan päivällä nii  känniset vähenee kummasti.
Aina tiellä!

Poissa -pirpana-

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 240
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #8 : 09-01-2013, 06:56:24 »
Mites sitten tuo palkkaus? Kun osa tälläkin foorumilla puhuu tuntiliksasta, joku toinen km-liksasta? Mitäs eroa näillä on? Tai siis kyllähän minä eron tietenkin ymmärrän mutta kumpi on kannattavampaa kuskin näkökulmasta?  :tutti:

Ja tuo jakeluhomma ei vieläkään oikein sytytä mutta, koska kokeneemmat ja viisaammat sanovat, että siitä kannattaisi ehkä aloittaa niin pistetään vinkki korvan taakse  :vihel:

Niitä jakeluhommiakin on ihan hemmetisti erilaisia, ei kaikki oo sitä pahvilaatikoiden viskelyä paikasta toiseen, mikä nyt ensimmäisenä saattaa jakelusta tulla mieleen...

Ja tosta palkkauksesta sen verran, et kai se tuntipalkka on se ainoa laillinen mutta siitä huolimatta siitäki hommasta on noita variaatioita jos jonkinlaisia. Ja topicejakin tästä aiheesta löytyy aika monta.

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #9 : 09-01-2013, 07:00:14 »
Usein pitäisi olla ikää se 25, mutta 30vuoden työkokemuksella. (tähän itsekkin törmäsin kun töihin hain)
Nykyään ei ois vissiin onkelmaa. Näyttäis vaan noi videot...
Aina tiellä!

Poissa Christian

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 368
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #10 : 09-01-2013, 11:13:16 »
kuulee kaikennäköisiä kauhutarinoita, tiedä sitten mitkä pitävät paikkansa ja mikä on todellisuus?

Elä usko puoliakaan, mitä isot pojat valehtelee. Yleensä nämä ovat niitä Oslon kuskeja. Tälläkin palstalla on Oikeita Norjan kuljettajia, jotka varmasti kertovat mielellään lisää näkökulmia. Monen muun kanssa samaa mieltä, että kannattaa kysyä jos vähänkään on epävarma jostain. Vaikka kysymys tuntuisikin joskus tyhmältä, siitä voi olla arvokasta apua.

Ruottiin ajo on ihan ok, tuli nelisen vuotta sitä harrastettua ennen CEMTiin siirtymistä. Erityisesti känkkeriläiset edustaa valehtelijoiden klubin valiokuntaa :vihel: mutta osaa nekin edes joskus käyttäytyä ;D Voisin jopa suositella ko. maata ihan hyväksi työn suhteen, suomalaisia yrittäjiä löytyy suht reilusti vielä.

Kotimaan työtilanteesta ei ole mitään käsitystä, paitsi ikää pitäs olla 20v ja työkokemusta 45v. Isännät usein unohtaa, että ovat olleet joskus itsekin aloittelijoita ja saaneet sen mahdollisuuden. Aloittelija voi voi tehdä työnsä varsin mallikkaasti kun asenne on kohdillaan, kuten aiheen aloittajalla vaikuttaa olevan :)

Euroopan liikenteessä Original Finnish alkaa olla katoava luonnonvara, kiitos itärintaman ja EUvostoliiton tasavertaisuuden. CEMTissä on tänäpäivänä n. 40 finskiä, mutta määrä ei ainakaan enää nouse. Suorissa autoissa arvioisin olevan saman verran. Rikastumaan ei todellakaan pääse, ei isännät eikä kuljettajat.

Tervetuloa alalle, uusia osaajia tarvitaan aina. Vaikkei nää täyspäisen hommia olekaan. Mut jonkun nää hommat täytyy silti tehä :) :hattu:

Poissa Nisze

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 231
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #11 : 09-01-2013, 11:21:15 »
Muuten en osaa vastata kuin tuohon että huono. Usein pitäisi olla ikää se 25, mutta 30vuoden työkokemuksella. (tähän itsekkin törmäsin kun töihin hain)
Helpolla niitä ei löydä, etenkään kun vihreenä menee kyselemään. Mut kyllä niitä paikkoja vielä on olemassa jonne tuoreitakin tapauksia otetaan töihin. Et ei muuta ku hakua päälle kouluun!  :hattu:
Itse armeijan jälkeen tuoreena E-kortillisena kävin parissa firmassa (säiliö) haastattelussa ja kumpaankin olisin päässyt töihin. Toki kun minulla oli jo vajaan vuoden kokemus lentopetrolin kanssa läträilystä, niin sillä oli jonkun verran merkitystä, kun tiesi kaikki laadunvalvontahommelit mitkä lentopetrolinkuskaukseen liittyy ja jalostamokoulutuksetkin oli käyty Porvoon jalostamolle.

Toisessa firmassa nuorin kuski sillä hetkellä oli 30v ja toisessa reilu 20v. Tämä 20v kaveri ei ollut päässyt suoraan säiliöhommiin, vaan oli tj:n mukaan "harjoitellut" ensin vajaat pari vuotta tutussa maansiirtofirmassa kasettiauton puikoissa. Sh*llillä oli joku vaatimus, että kuljettajalla pitää olla vähintään 3v:n kokemus kuljetusalalta. N*steellä tälläistä vaatimusta ei ole.

Isot firmat tuntuvat mielellään ottavan nuoria töihin. Monta kaveria pääsi heti intin jälkeen mm. K*ntola&K*ramolle ja T*ipaleelle. Nykyiseen firmaan kesähessuksi pääsin 18 vuotiaana junnuna. Pitkään olin meidän nuorin kuski. Tällä hetkellä taidan olla kolmanneksi nuorin meidän 200:sta kuskista.

Ja tosta palkkauksesta sen verran, et kai se tuntipalkka on se ainoa laillinen mutta siitä huolimatta siitäki hommasta on noita variaatioita jos jonkinlaisia. Ja topicejakin tästä aiheesta löytyy aika monta.
Säännöllisen työajan palkat kuorma-autopuolella: http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/tes_2012/kuorma-auto_palkat_1.10.2012_id_8337.pdf

Ja säiliöpuolella: http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/tes_2012/oljy-ja_sailio_palkat_2012_-2014_id_8338.pdf Palkkaluokka 7:n kuuluu säiliöyhdistelmän kuljettajat. Nuppikuskit 6:seen?


Poissa aku80

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 33
  • Sukupuoli: Mies
  • mullijulli
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: mullivolvo/daff
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #12 : 09-01-2013, 11:54:03 »
Palkoista vielä.


Ite olen tehnyt nuorena tyhmänä km palkalla töitä.myöhemmin tessillä ja kaikkee siltä väliltä.nyt teuraskuskina tuntipalkka+"ruoskat".ja olen nykyään tyytyväinen palkkaakin,vaikka en tessiä nautikkaan.

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #13 : 09-01-2013, 15:43:12 »
Aina tiellä!

Poissa Nisze

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 231
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #14 : 09-01-2013, 16:06:22 »
Noitahan ei sitte läheskään joka talossa noudateta!
Itse olen käsittänyt niin, että isoin ongelma on lisien maksu. Tuntipalkat voi olla TES:n mukaan mutta ylityöt, yö/iltalisät yms. ovat yleensä se mistä tingitään. En ole ainakaan kuullut talosta missä lisät maksetaan sopimuksien mukaan, mutta tuntipalkka olisi huonompi kuin mitä TES vaatii...

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #15 : 09-01-2013, 16:19:17 »
Ja kiitos myös Lady-Rahtarille, joka kertoi naisen näkökulmaa  :hattu:

No problem  :hattu:  Kysele vain lisää, jos jotain mieleen tulee, vastailen mielelläni. Vaikka omista alkuajoista on jo yli kymmenen vuotta, on se kuitenkin ihmeen tuoreessa muistissa.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...n
« Vastaus #16 : 09-01-2013, 23:39:59 »
Tuli vaan mieleen, että sitten jos sinne kurssille pääsee ja kortin sun muut lopulta saa, niin ehkä joutuu hieman noista haaveista luopumaan jos töihin haluaa? ainakin sillä 0-kokemuksella. Sitten kun saa jotain duunia niin kannattaa ottaa ihan kokemuksen kartuttamiseksi.

noita "suomea ristiin rastiin":kin hommia on aika vähän, suurin osa autoista pyörii kuitenkin jossain vakioalueilla tai jopa vakioreiteillään. Tai sitten ovat niin spesiaalihommaa, että työpaikatkin vähissä.
Niinkuin muutkin jo sanoi, eurooppaan ajaminen on sitten vielä vaikeammin toteuettavissa...

Kotimaan ajostahan lähimpänä tuota unelmoimaasi ois varmasti irtoperäajo :)
Vähän vähissä hyvien firmojen työpaikatkin on kyllä täällälläkin :(
Escucha el Oi!

Poissa Miia

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #17 : 10-01-2013, 01:41:50 »
Hui, tännehän on tullut hurjasti lisää vastauksia, kiitos  :aamen:

niin ehkä joutuu hieman noista haaveista luopumaan jos töihin haluaa?

Arvasinkin, että tähän joku puuttuu  :heko: Eli älkää nyt kuvitelko, että mulla olisi jotenkin ruusuiset kuvitelmat tästä alasta, ymmärrän kyllä realiteetit ja sen, että itse ajaminen on vain pieni osa koko hommaa ja työ on myös fyysisesti raskasta. En vain tuohon aloitustekstiini jaksanut osannut selittää paremmin. En ole neiti joka itkee katkenneen kynnen perään,  [ot] 3 vuotta olin maatalouslomittajana ja siinä sai kyllä kirjaimellisesti möyhiä pa*kassa ja korjailla jos jonkinlaista tekniikan härveliä. Maitopoika yhdistelmineen oli söpö  [ot]

Palkkauksesta sen verran, että kuulostaa ihan samalta kuin tämä taksialakin. Täällä vaan ajetaan %-palkalla eikä mistään lisistä puhuta vaikka ne lakisääteisiä ovatkin. Jos menet sellaisia pyytämään/vaatimaan niin sut nauretaan pellolle. Päteekö myös rahtipuolella?
Palkkaus on yksi mikä rahtipuolella vetää puoleensa. Olisi ainakin vakituiset tulot. %-palkalla kun täällä ajaa, niin taksikuskin palkalla saa vetää 10-16h työpäiviä, että pystyy elättämään itsensä (vuokra, auto sun muut pikkulaskut...). Eli juuh, "oudot" työajat ovat tuttuja  :hullu: Ja ei, en aio siirtyä päiväkuljettajaksi, en taksipuolella ja jos rahtipuolelle tulen, niin yökuskina myös jatkaisin. Aamu unisuutta ilmenee ihan liikaa  :wake:

Eikä niissä jakeluhommissakaan varmasti mitään vikaa ole. Kun itse on lähinnä saanut sen kuvan, että lastataan paikassa a, puretaan paikkaan b ja a:n ja b:n välissä on 2km. Se vaan ei kuulosta siltä "omalta jutulta". Jos joku valaisisi tätä mulle enemmän?  :tutti:


Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #18 : 10-01-2013, 02:46:42 »
Toi taksihommahan on pääosin tommosta lyhyen välin ajoa. Miksi sillä käy muttei isolla? Eipä sillä yleensä yhdistelmillä pyöritään vähän laajemmalla kuin parin kilometrin säteellä.
Noi ristiin rastiin ajot ympäriinsä on harvemmin sitten yötöitä.

Joillakin on ajaminen isoin osa työtä :vihel:

Toi taksialan palkkaus on ihan selvä kun tietää mihin ne rahat menee. Sinne tulis aika kova puute päiväkuskeista, jos peruspalkka olis 15%. Yöllähän siellä tienaa kaupungissa jo nyt selvästi enemmän kuin päivällä.

edit. kattoin että paikkakunta on Vantaa. Siltä suunnalta pitäis kyllä saada töitä. Yötyön halu ja työtä pelkäämättömyys --> elintarvikeJAKO! Pitänee kuiteski hakea se kirves :vihel:
« Viimeksi muokattu: 10-01-2013, 05:34:54 kirjoittanut JTH »
Aina tiellä!

Poissa Nisze

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 231
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #19 : 10-01-2013, 10:03:23 »
Eikä niissä jakeluhommissakaan varmasti mitään vikaa ole. Kun itse on lähinnä saanut sen kuvan, että lastataan paikassa a, puretaan paikkaan b ja a:n ja b:n välissä on 2km.
Lähinnä se menee niin, että lastataan paikasta a ja puretaan paikkoihin b, c d, e, f , g jne. Normi jakokuskilla on helposti se 20-50 paikkaa päivässä. Jos helpolla haluaa päästä, niin runkolinjahommat on aika kevyttä. Ainakin jollain Vantaa-Oulu-linjalla. :ajoa:

Poissa janne_

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 101
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JANNE
  • Työajokki: R500,R520
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #20 : 10-01-2013, 10:26:21 »
Näissä "Kiito-firmoissa" runkolinjahommat on aika kevyttä kauraa ja pääsääntöisesti yö työtä, mutta se vaatii työkokemusta että sinne pääsee. Eli nolla kokemuksella sitä kokemusta lähetään kartuttamaan yleensä jakoauton ratista ja pumppukärryn kahvasta, joka on arvokasta työkokemusta sekin.

Itse olen tällähetkellä elintarvikkeen jaossa, joka on yötyötä ja jakopaikkoja on yleensä 2-5 ja siirtymät on n.50-250km. Ehkä parasta hommaa tässä talossa.

Poissa freddie

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 102
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Polar/e11/fm13
Vs: Aloittelijan kysymyksiä...
« Vastaus #21 : 10-01-2013, 11:42:37 »

..<klipeti klip>

Palkkauksesta sen verran, että kuulostaa ihan samalta kuin tämä taksialakin. Täällä vaan ajetaan %-palkalla eikä mistään lisistä puhuta vaikka ne lakisääteisiä ovatkin. Jos menet sellaisia pyytämään/vaatimaan niin sut nauretaan pellolle. Päteekö myös rahtipuolella?
Palkkaus on yksi mikä rahtipuolella vetää puoleensa. Olisi ainakin vakituiset tulot. %-palkalla kun täällä ajaa, niin taksikuskin palkalla saa vetää 10-16h työpäiviä, että pystyy elättämään itsensä (vuokra, auto sun muut pikkulaskut...). Eli juuh, "oudot" työajat ovat tuttuja  :hullu: Ja ei, en aio siirtyä päiväkuljettajaksi, en taksipuolella ja jos rahtipuolelle tulen, niin yökuskina myös jatkaisin. Aamu unisuutta ilmenee ihan liikaa  :wake:

Eikä niissä jakeluhommissakaan varmasti mitään vikaa ole. Kun itse on lähinnä saanut sen kuvan, että lastataan paikassa a, puretaan paikkaan b ja a:n ja b:n välissä on 2km. Se vaan ei kuulosta siltä "omalta jutulta". Jos joku valaisisi tätä mulle enemmän?  :tutti:

Jakeluhommia on niin monenlaisia, ettei niitä kannata hyljätä kokeilematta laskuista. Ja jos ei halua 10-16 tunnin päiviä tehdä nii jakohommista löytyy ehkä helpoiten 'säännöllinen' rytmi, lyhyemmillä päivillä. Ja niinkuin moni on jo sanonut, jakoautonratista saa usein lyhyessä ajassa todella monipuolista työkokemusta.

Itse jaan rehuja maatiloille ja siinä lastaus paikasta a, ensimmäiseen purkupaikkaan b n.200-300 kilometriä, sitten purut paikkaan c, d ,e, f, jne. ja sitte takas paikkaan a ja kuskin vaihto. Joskus saattaa välillä olla lastaus paikasta x jotain muuta johonki muualle, ja sitten jo joutuu/saa nukkua välillä autossakin. Ehkä normaali paikkamäärä 5-6 paikkaa kuormassa mutta saattaa joskus olla vain 1 tai sitte 10kin. 12 enempää ei kyytiin saa otettua.
Muuten mukavaa ja monipuolista kouluttamattoman apinan hommaa, saa ajella ristiinrastiin pohjois-suomea eikä kahta samanlaista päivää ole montaa kertaa vuodessa, mutta työajat on todella perseestä. Tai ei meillä mitään työaikoja ole, puhelin soi sitten ku saa taas lähtiä, eli muuta elämää on turha kuvitella harrastavansa muutakuin erikseen pyydettyinä vapaapäivinä, kun ei tänään pysty sanomaan koska huomenna on kotona tai onko ollenkaan. Ennemin ajaisin yksin tunnit täyteen ja asuis autossa ku kävisin aina kotona nukkumas. Kovin sosiaalista hommaa tämä ei ole. Isännät harvoin tulevat rehuautoa katsomaan jos ny hereilläkään ovat läheskään aina kun auto pihassa käy. Joskus saattaa mennä viikko ettei näe muita kuin työkaverin vaihdolla ja shellin myyjätyttöset.

Elintarvikejaosta tykkäsin myös. Siinä tiesi päivän ja kellonajan koska töihin ja kun tuli jaettua samoja kauppoja ja samoja reittejä niin suht tarkasti tiesi kellonlyömän koska kotiutui. Tosin siinä ajettiin aamuyöstä jakokuorma ja sitten jaon päälle tovi lepoa ja runkokuormalla etelään, eli kotona oli vasta seuraavana aamuyönä, mutta sitte oli 2 vuorokautta vapaata. Voisin kyllä kuvitella ajavani pelkkää elintarvikejakoaki. Pysyy kroppa kunnossa ja työ on melko säännöllistä.

"Se vaan tässä nopeesti kirjoittaessa, niin, virhelyöntien määrä kauheesti kasvaa kyllä, mutta kiire on kiire" - Uuno armeijan leivissä