Kirjoittaja Aihe: Runkokuljetukset?  (Luettu 13508 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ievukka

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 10
  • Sukupuoli: Nainen
  • Ikkunakyltti: Ieva
  • Titteli: Duunari
Runkokuljetukset?
« : 21-05-2019, 10:34:28 »
Millaista työtä on kappaletavaran runkokuljetukset, pääasiassa elintarvikkeet? Terminaalista terminaaliin vai onko jakopaikkojakin? On alkanut kiinnostaa hypätä säiliöauton puikoista kaappimaailmaan ja etenkin nää runkoajot kiinnostaisi. Yötyötä taitaa pääosin olla? Mitä kaikkea lastaus/purku terminaaleissa tapahtuu?

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #1 : 21-05-2019, 11:04:54 »
Itse ajoin aikoinaan Postin runkolinjaa ja se oli sanan varsinaisessa merkityksessä autokuskin hommaa. Laituriin kun peruutti, niin alkoi tauko. Purkuun ja kuormaamiseen ei saanut osallistua ja jos meni kuikuilemaan oville niin ajoivat pois.

Aika tympiää hommaa pitemmän päälle ja aina yöt töissä eikä mitään muuta kuin Turku - Pasila - Turku väliä. Ei ollut edes moottoritietä..

Varmaan sekin homma kyllä muuttunut K*lpo Kuljetuksen päivistä.

Edit: Joskus kiilakeikkana Pasilasta pakettiterminaaliin kehä III:lle. Olihan se vaihtelua, mutta toisaalta jäi yöunet väliin. Pasilassa kun ehti pari tuntia Renun laverilla nukkumaan ja palkka juoksi.
« Viimeksi muokattu: 21-05-2019, 11:31:40 kirjoittanut Tuusa »

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #2 : 22-05-2019, 20:54:51 »
No noissa elintarvikekuljetuksissa on se hyvä puoli että pysyvät suht tasaisena ympäri vuoden,ei ole isoja kausivaihteluita niinkun kappaletavarapuolella.
Itse ajan juuri elintarvikkeita kuopio-oulu runkolinjalla ja oon tykänny kyllä,ainut miinus siinä on että on pitkälti ilta/yötyötä. Mutta plussana on kuitenkin hyvät vapaat,teen 7pv/2 vko töitä :hattu:
Vaikka elintarvikerunkoa ajaakin niin on siinä useasti välilastauksia/purkuja matkalla,ite tykkään kyllä että saa välillä jotain touhuta.
Oot meleko varmasti tullu useasti vastaankin jos vaan ajelet sitä autoa mitä arvelen :vihel:

Poissa Ievukka

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 10
  • Sukupuoli: Nainen
  • Ikkunakyltti: Ieva
  • Titteli: Duunari
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #3 : 23-05-2019, 09:10:45 »
Kiitos vastauksista!

Uskon tulleeni monesti vastaan jos näkemäsi auto on scania höystettynä lehmäverhoilla  :JES:

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #4 : 23-05-2019, 10:57:42 »
Kiitos vastauksista!

Uskon tulleeni monesti vastaan jos näkemäsi auto on scania höystettynä lehmäverhoilla  :JES:

Kyllähä se vain näin on ollu :hattu:

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #5 : 03-06-2019, 17:45:33 »
Kiitos vastauksista!

Uskon tulleeni monesti vastaan jos näkemäsi auto on scania höystettynä lehmäverhoilla  :JES:

Lehmäverhoja en ole huomannut, mutta ollaan varmaan kohdattu mekin, aika paljon on nyt tullut ajettua Iisalmi-Oulu-väliä. Toukokuun olen ajanut valkoista R-Scaniaa jossa on sininen puskuri.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #6 : 04-07-2019, 22:07:34 »
yksinkertaiset/yksipuoliset hommat sopii yksinkertaisille ihmisille.

Eka päivä jännittää, tokana päivänä alkaa oppia, kolmantena päivänä oppii, viikko on kivaa, sitten kyllästyy, pari kuukautta menee vielä hammasta purren, jos silloin ei kelkasta hyppää pois, peli on menetetty.

Jotkuthan on noita runkoja ajaneet vuosikymmenet, ja sen kyllä huomaa. Aivokuolema sekä sisäinen tyhjyys on tosiasia.
Escucha el Oi!

Poissa Jänis

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 43
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Ferrari
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #7 : 04-07-2019, 22:21:16 »
Eka päivä jännittää, tokana päivänä alkaa oppia, kolmantena päivänä oppii, viikko on kivaa, sitten kyllästyy, pari kuukautta menee vielä hammasta purren, jos silloin ei kelkasta hyppää pois, peli on menetetty.

Komppaan tätä täysin. 6 kuukautta jaksoi SJK-LPR runkoa ajaa, se viellä yhdistettynä paskaan vaihtoaikaan ja jatkuvaan kiireen tunteeseen niin soppa on valmis.

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Linjuri-ässä
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #8 : 05-07-2019, 11:42:20 »
Tässä on puhelimessa yhden runkoa ajavan isännän puhelinnumero liipaisua vaille valmiina, ei kait se homma muuten muutu mutta jos kiire edes vähän vähenisi verrattuna pikavuoroon...

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #9 : 05-07-2019, 17:24:32 »
yksinkertaiset/yksipuoliset hommat sopii yksinkertaisille ihmisille.

Eka päivä jännittää, tokana päivänä alkaa oppia, kolmantena päivänä oppii, viikko on kivaa, sitten kyllästyy, pari kuukautta menee vielä hammasta purren, jos silloin ei kelkasta hyppää pois, peli on menetetty.

Jotkuthan on noita runkoja ajaneet vuosikymmenet, ja sen kyllä huomaa. Aivokuolema sekä sisäinen tyhjyys on tosiasia.

No ei se nyt ihan niinkään ole,runkohommissa tietää milloin on töissä ja millon vapaalla.Kaikki eivät elä tehdäkseen työtä,vaan tekevät työtä elääkseen.Itse ainakin arvostan vapaa-aikaa ja perheen parissa oloa aikasta palion,mikäänhän ei ole niin perseestä ku se että oot jossain kusisen huoltoaseman pihasa ilman tietoa minnekkä seuraavaksi ja ei mitään havaintoa milloin kotiin.

Poissa miikka

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 43
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: 560R 8x2
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #10 : 05-07-2019, 17:42:15 »
Täytyy kyllä sanoa, että kun tässä on suurinpiirtein säännöllisiä töitä tehty vuosi kaupalla niin ei minua enää autoon asumaan saisi(vaikka sitä nyt ei kysyttykään). Loppupeleissä aika sama tuoko työpäivä tutut paikat vai pääseekö uusille teille ja mestoille. Ei vaikuta mitenkään mielenkiintoon työtä kohtaan onko uudet purku ja lastaus paikat tai ajoreitit vastassa. Tää on vaan työ mitä on tullut ihan hyvissä mielin tehtyä.

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #11 : 05-07-2019, 18:13:31 »
Täytyy kyllä sanoa, että kun tässä on suurinpiirtein säännöllisiä töitä tehty vuosi kaupalla niin ei minua enää autoon asumaan saisi(vaikka sitä nyt ei kysyttykään). Loppupeleissä aika sama tuoko työpäivä tutut paikat vai pääseekö uusille teille ja mestoille. Ei vaikuta mitenkään mielenkiintoon työtä kohtaan onko uudet purku ja lastaus paikat tai ajoreitit vastassa. Tää on vaan työ mitä on tullut ihan hyvissä mielin tehtyä.

Samoin :hattu: pitkän matkaa yli 10 vuotta tein reissuhommia eikä kyllä oo yhtään ikävä jatkuvaa autossa nukkumista.

Poissa VeeWee

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Kutter 9
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #12 : 05-07-2019, 21:30:15 »
Runkokuljetuksen käsite tuntuu olevan aikalailla hämärtynyt.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #13 : 06-07-2019, 18:24:32 »
No ei se nyt ihan niinkään ole,runkohommissa tietää milloin on töissä ja millon vapaalla.Kaikki eivät elä tehdäkseen työtä,vaan tekevät työtä elääkseen.Itse ainakin arvostan vapaa-aikaa ja perheen parissa oloa aikasta palion,mikäänhän ei ole niin perseestä ku se että oot jossain kusisen huoltoaseman pihasa ilman tietoa minnekkä seuraavaksi ja ei mitään havaintoa milloin kotiin.

en puolustellut reissuhommia, vaan sanoin mielipiteeni runkolinjoista. tällä alalla on paljon muutakin, kenties jopa se suurin osa.


mutta kuten sanoin, aivokuolema on taattu...
Escucha el Oi!

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #14 : 06-07-2019, 22:22:44 »
Kyllähän tuota monesti tekis mieli lyödä pää seinään kun pitää noudattaa ohjeita, ja monesti tuleekin noudatettua niitä vaan vähän sinnepäin, jos siitä on kokonaisuuden kannalta jotain hyötyä...

Runkoliikenne on kyl sellaista, et teitpä sit niin tai näin niin väärin meni. Tuut ajoissa, mut tavaraa ei ehtinyt kyytiin? Väärin meni. Tuut myöhässä mut tuot kaikki tavarat? Väärin meni. Tuut ajoissa ja toit kaiken tavaran? Oot ajanu vajaana tai käyttäny liikaa polttoainetta tai liikaa tyhjäkäyntiä tms ja taas meni väärin... Tuut myöhässä ja tavaraa jäi? Sama ku et olis koskaan tullutkaan...

Kiittämättömyys on maailman palkka.

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Runkokuljetukset?
« Vastaus #15 : 17-10-2020, 23:18:49 »
Ja tosiaan: jos et koe olevasi kovin älykäs etkä hyvä ajamaan eteenpäin saati peruuttamaan, olet löytänyt runkoliikenteestä suoritealasi. Osa runkoliikenteestä on täysin älyvapaata, aivotonta paskaa, missä riittää kun pitää ratista kiinni muutaman tunnin ettei ajoneuvoyhdistelmä karkaa metsähallituksen tontille.

Hyvät puolet: jää aikaa ajatella kaikenlaista, sekä omaan elämään että työhön liittyvää siinä työn ohessa.

Huonot puolet: jää aikaa ajatella.

Toki sit on niitäkin runkohommia, mis pitää sekä lähtöpäässä ite lastaa että maalissa ite purkaa, eli vaatimuksena on osata ajaa trukkia/pyöräkuormaajaa/muuta tavarankäsittelylaitetta merkistä ja mallista riippumatta ja ymmärtää mitä voi pinkatessa laittaa alimmaiseksi ja mitä ei. Meillä kyl ihan alimman älyllisen vaivan hommia on noi postiposti-/pakettirungot - muut käsittelee kuorman ja riittää kun ymmärrät miten autoon vaihdetaan toinen jalkalavakontti, ja miten dolly vaihdetaan puoliperän alta toisen puoliperän alle. Ja nykyjohtajat ei pöljyyksissään osaa vaatia enempää, ei edes sitä et kuljettaja osaisi soittaa terminaaliin josta menee 2km päästä ohi et "onks jääny lattialle meille mitään?" vaikka olis miten tilaa.