Kirjoittaja Aihe: nostettavasta akselista.  (Luettu 77280 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Emppu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 113
  • Sukupuoli: Mies
    • Firman kotisivut
  • Ikkunakyltti: Emppu
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: DAF XF 105.460+
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #22 : 16-11-2010, 22:54:30 »
Meillä lukee puolikkaiden rek.otteissa "ensimmäisen akselin nostolaite oltava lukittuna ala-asentoon ajon aikana"
Keventäjähän saa olla kunhan se akseli laskeutuu alas yli 30km/h nopeudessa.
Yleensä mimmit on et WAU! =)

Poissa Emppu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 113
  • Sukupuoli: Mies
    • Firman kotisivut
  • Ikkunakyltti: Emppu
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: DAF XF 105.460+
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #23 : 16-11-2010, 22:55:42 »
Eikö se olis paljon järkevämpää jos viimeinen nousis ??? Meillä tuossa 5 akselisessa kärryssä nousee viimeinen vielä jonkulaisella kuormallaki. On ketterämpiki ahtaissa paikoissa.

Eihän siitä ole liikkeelle lähtiessä mitään apua. Ensimmäinen kun nousee kasvaa vetopöydällä paino merkittävästi.
Yleensä mimmit on et WAU! =)

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #24 : 16-11-2010, 23:03:41 »
niin, täysperässä se voikin olla ihan hyvä että takimmainen akseli nousee. koska oikaisupituus pienenee, eikä se vaikuta mitenkään vetopyörien pitoon.

puolikkaassa se taasen heikentää entisestään pitoa. Kun taas se etummaisen akselin teli on juurikin tehty siksi että liukkaalla sais enempi pitoa.
Escucha el Oi!

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #25 : 16-11-2010, 23:03:52 »
Eihän siitä ole liikkeelle lähtiessä mitään apua. Ensimmäinen kun nousee kasvaa vetopöydällä paino merkittävästi.

ja voi sanoo et on välttämätön 2 aks veturin kans.  miten muuten Emppu pärjäilet talvella kun pistät vielä vasikan perään ???  :vihel:
Perille on pitkä matka.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #26 : 16-11-2010, 23:08:01 »
ja voi sanoo et on välttämätön 2 aks veturin kans.  

välttämätön? ai jotain taikureitako sitten kaikki me suomen irtoperäkuskit(ja suurin osa muistakin puolikaskuskeista) ollaan, kun talvella pärjätään ilman semmoisia hienouksia?


helpottais ja oishan se hieno, mutta ei mikään välttämättömyys.
Escucha el Oi!

Poissa juhona

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 484
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: VOLVO
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #27 : 16-11-2010, 23:17:45 »
niin, täysperässä se voikin olla ihan hyvä että takimmainen akseli nousee. koska oikaisupituus pienenee, eikä se vaikuta mitenkään vetopyörien pitoon.

puolikkaassa se taasen heikentää entisestään pitoa. Kun taas se etummaisen akselin teli on juurikin tehty siksi että liukkaalla sais enempi pitoa.

Näinhän se tietenki on :puna: ei vaan tuo ajatus enää juossu tähän aikaan illasta

Poissa Emppu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 113
  • Sukupuoli: Mies
    • Firman kotisivut
  • Ikkunakyltti: Emppu
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: DAF XF 105.460+
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #28 : 16-11-2010, 23:21:42 »
ja voi sanoo et on välttämätön 2 aks veturin kans.  miten muuten Emppu pärjäilet talvella kun pistät vielä vasikan perään ???  :vihel:

Vähän liiankin hyvin tähän mennessä. Ei oo ollu minkäänlaisia ongelmia. Riippuu paljon siitä miten lastaa ja meikäläisen tavaroillahan saa painavat puolikkaan keulaan ja höttökamat vasikkaan. Vasikka kannattaa vielä lastata mahdollisimman takapainoiseksi. Sanotaanko karkeesti et jos on 25-30tn kuormaa ni pystyn lastaamaan puolikkaan ensimmäiselle 7metrille n.14tn tavaraa, eli loput 6metriä + vasikka 7m yhteensä n.10-15tn.
Yleensä mimmit on et WAU! =)

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #29 : 16-11-2010, 23:25:46 »
välttämätön? ai jotain taikureitako sitten kaikki me suomen irtoperäkuskit(ja suurin osa muistakin puolikaskuskeista) ollaan, kun talvella pärjätään ilman semmoisia hienouksia?


helpottais ja oishan se hieno, mutta ei mikään välttämättömyys.


on se tyhjällä autolla hieno :) tietenki sitä pärjää ilmankin mut saa useimmin ettiä kettinkejä, pärjäähän sitä huonoilla kesärenkaiilakin ku kattoo itänaapureita. (tai melkeen ainakin) :vihel: :vihel:
Perille on pitkä matka.

Poissa Emppu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 113
  • Sukupuoli: Mies
    • Firman kotisivut
  • Ikkunakyltti: Emppu
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: DAF XF 105.460+
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #30 : 16-11-2010, 23:34:33 »
On täällä taas mahoton ajokortittoman asiantuntijan ilta-ajo päällä. Oiskohan se nukkuma-aika?

Mielellään sitä nukkuskin mut taitaa olla aikamoinen pakko lähteä kohta töihin.
Yleensä mimmit on et WAU! =)

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #31 : 16-11-2010, 23:42:49 »
on se tyhjällä autolla hieno :) tietenki sitä pärjää ilmankin mut saa useimmin ettiä kettinkejä,

usein? oon välitelillä(ei juuri mitään eroa 2akseliseen) tarvinnut heittoketjua varmasti alle 10kertaa elämässäni, ja liikkelle lähtöjä liukkaalla jotain...no mitäs niitä tulis? 50 päivässä? jos talvi kestää vaikkapa 4kk niin se ois...hmm. 250ketaa viikossa, eli n. 1000kertaa kuukauessa, 4000kertaa vuodessa(talvikelissä), eli mun lyhyellä välitelikuskina (joskus oli 10pyörä scania)  20 000 liikellelähtöä

eli olen tarvinntút heittoketjua 0,05% talvisilla keleillä kun lähdetään paikaltaan. se että jos se on sun mielestä  usein, palkitse itsesi ja kaada aamulla toinenkin annos kellog's:n rice krispies-muroja, riks, raks ja poks, mopopoika...
Escucha el Oi!

Poissa 40046132

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 121
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #32 : 17-11-2010, 15:51:09 »
Ei sais niinkuin ei sais olla mitään valojakaan...

Entisessä työpaikassa nousee kaikista puolikkaista vähintään etuakseli ja uudemmissa kärryissä saa nostettua 1. ja 3. akselin. Enkä ikinä ole kuullut, että pyörien nostaminen ainakaan "Innenlader" kärryissä olis kiellettyä, mutta ovathan nuo normaali 13.6m kärryä huomattavasti lyhyempiäkin.

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #33 : 17-11-2010, 19:38:36 »
Eikö tukkikärryissä ole nostettavissa toinen akseli etuvaunustakin?
Keep on truckin'

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #34 : 17-11-2010, 19:55:15 »
Eikö tukkikärryissä ole nostettavissa toinen akseli etuvaunustakin?

Ja kääntökehä kiittää kun nostaa sen toisen akselin etualavaunusta ilmaan  :tutti:, vaan onhan niitä joissakin kuvissa konepörssissä näkyny että nousis takempi akseli siellä alavaunulla

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #35 : 17-11-2010, 20:00:38 »
Ja kääntökehä kiittää kun nostaa sen toisen akselin etualavaunusta ilmaan  :tutti:,

voisin ajatella, että jos se kääntökehö ei kestä ajaa tyhjänä toinen akseli ylhäällä, ei se kestä kyllä kauaa ajaa kuorma päällä akselit maassakaan...

Oon nähnyt kyl muissakin tpv-kärryissä nousevia etuakseleita. oiskos ollut perniöläinen viljakärry tms..?
Escucha el Oi!

Poissa kampu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 98
  • Työajokki: R560
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #36 : 17-11-2010, 20:40:39 »
Eikö tukkikärryissä ole nostettavissa toinen akseli etuvaunustakin?

jep,meikän ajokin kärri omaa moisen ominaisuuden.
2. ja 4. akseli nousee,aeka pirun ketterä kääntää tiukassa paikassa!

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #37 : 17-11-2010, 20:43:30 »
Oon nähnyt kyl muissakin tpv-kärryissä nousevia etuakseleita. oiskos ollut perniöläinen viljakärry tms..?

Ainakin yhdellä porvoolaisella firmalla on Perniöläisten tekemä kippikapellivaunu missä nousee 2 ja 4 akseli...

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #38 : 17-11-2010, 21:21:04 »
2. ja 4. akseli nousee,aeka pirun ketterä kääntää tiukassa paikassa!
Näin on, helpottaa elämää kummasti.
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #39 : 17-11-2010, 21:41:41 »
voisin ajatella, että jos se kääntökehö ei kestä ajaa tyhjänä toinen akseli ylhäällä, ei se kestä kyllä kauaa ajaa kuorma päällä akselit maassakaan...
Kuulakehähän on tehty tasaista pystysuoraan kuormitusta varten ja se kaksiakselisen etuvaunun toisen akselin nostaminen aiheuttaa kehälle melkoisen kierron, vääntöä tulee metrin varren päästä (siis sinne väärään suuntaan kuormittuvalle puolelle). Eikä se kehä tosiaan tykkäis pidemmän päälle, jos sillä ajettais tiellä. Tosin sitä vaunua ei vedä pirukaan kakkosakseli ylhäällä. Meidän kylän pojat(kin) oli sitä joskus kokeillu ja kehuivat että kärry teki aika mielenkiintoisia liikkeitä jo kuudenkympin vauhdissa...

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #40 : 17-11-2010, 21:53:55 »
Ei sais niinkuin ei sais olla mitään valojakaan...
Mikäköhän sen kieltää?
Sen mä ymmärrän jos vain ensimmäinen on nouseva, niin oikaisupituus menee yli.
Mutta jos ensimmäinen ja viimeinen nousee niin oikaisupituus pysyy samassa.
Puolikkaan oikaispituus saa olla enintään 8,15m akselinnostolaite(/-laitteet) epäedullisimmassa asennossa. 1. ja 3. akselin nostamista ei kiellä suoranaisesti mikään, mutta jos ne on erillisillä napeilla, niin 1. akselin nosto pitäis olla jotenkin estetty siihen asti kunnes 3. on ilmassa. Ei loppuviimein konsti eikä mikään.

Meillä lukee puolikkaiden rek.otteissa "ensimmäisen akselin nostolaite oltava lukittuna ala-asentoon ajon aikana"
Keventäjähän saa olla kunhan se akseli laskeutuu alas yli 30km/h nopeudessa.
Nouseeko kolmonen? Jos nousee, niin sitten kannattaa siivouttaa tuo teksti pois. Tai muutattaa käytännöllisemmäksi. 'Ensimmäinen akseli saa olla nostettuna vain yhdessä kolmannen akselin kanssa' tai jotain vast.

Ja jos yuohon kahden akselin nostamisen kieltämiseen on jotain laki- tai asetusviittauksia, niin otan kiitollisudella vastaan. Tässä maassa on muuten sit aika paljon laittomia lavetteja, jos ei saa nostaa kun yhden akselin...

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2647
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #41 : 17-11-2010, 21:56:25 »
Laitetaan nyt kuvaakin, kun tästä autosta/kärrystä oli jo puhe...

Se täysperä siis ja Perniöläistä tekoa.




Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #42 : 17-11-2010, 22:03:36 »
Laitetaan nyt kuvaakin, kun tästä autosta/kärrystä oli jo puhe...

Se täysperä siis ja Perniöläistä tekoa.


No joo kyllähän sen 2 akselin kärsii tyhjänä pitää ylhäällä kun käännetään tuommonen venkula ympäri vaan jostain oon saanu käsityksen että ei 2 akseli ilmassa oikeen pitempää matkaa kärsi ajaa kun alkaa kääntökehä siitä "väännöstä" jo kärsimään

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #43 : 17-11-2010, 22:06:07 »
juuri tuota meinasin, ja jossain sen livenäkin olen nähnyt.
Escucha el Oi!