Kirjoittaja Aihe: nostettavasta akselista.  (Luettu 76764 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karva

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 273
  • Sukupuoli: Mies
  • 50v ja paino sama .... eiku sata
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #88 : 08-12-2010, 21:42:05 »
Ei ikinä selvinnyt. Tiosin tarkemmin muistellessa ominaisuus poistui kun otti kattopitkät pois eli jälkiasentaja oli tehnyt jotain kivaa
Every year without headstone is a milestone

Väärinymmärretty nero vai täysinymmärretty idiootti?

Poissa Armando

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 229
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: R780
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #89 : 10-12-2010, 00:03:20 »
Kyllä siellä se vipu on mistä sen saa laskettua...
Koitin tänään etsiä mut ei löytynyt, et jos viitsit valottaa asiaa pikkasen lisää?
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa idiootilta kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset.

Vi**u ku ajetaan vaa eikä yhtään katota.

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #90 : 10-12-2010, 04:08:49 »
Koitin tänään etsiä mut ei löytynyt, et jos viitsit valottaa asiaa pikkasen lisää?
Ainakin kaikissa kärryissä mitä oon vetänyt on ollut se vipu siinä samassa kohtaa missä on kärryn tasosäätökahva ja jarrujen lukituspainikkeet...

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #91 : 10-12-2010, 07:41:03 »
Ainakin kaikissa kärryissä mitä oon vetänyt on ollut se vipu siinä samassa kohtaa missä on kärryn tasosäätökahva ja jarrujen lukituspainikkeet...
Jos se sähköohjattu on tai sit jollain ilmatoimisella paineentunnistuksella, niin ei sitä akselin nosto/laskunappia välttämättä ole. Kesällä kävin yhden saksalaisen kärryn purkamassa Kaipolaan, siinä ei ollut edes jousituksen nosto/laskuventtiiliä, akselinnostosta puhumattakaan. Kävi muuten palkeita sääliks, kun yhdellä nostolla lähti se 25tn pois eikä saanut kärryn perää maahan ennen nostoa...

Poissa bliz

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Vanaja 10x4
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #92 : 30-12-2010, 22:31:34 »
Uutisissa oli jotain juttua kuorman sidonnasta ja oli kuvaa ratsiasta vuosaaresta. siinä tulli selitti jollekkin turakille et kärryn akseli pitää saada laskettua alas muuten ei saa ajaa. voi herran jumala puuttus nyt ihan oikeesti johonkin tärkeempään.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #93 : 30-12-2010, 22:48:45 »
Uutisissa oli jotain juttua kuorman sidonnasta ja oli kuvaa ratsiasta vuosaaresta. siinä tulli selitti jollekkin turakille et kärryn akseli pitää saada laskettua alas muuten ei saa ajaa. voi herran jumala puuttus nyt ihan oikeesti johonkin tärkeempään.

Suomen viranomaisilla on aina ollu asiat tärkeysjärjestyksessä..

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #94 : 21-01-2011, 23:56:04 »
mä tuossa mietin, vaikka turhaa se kyllä on, ainakin jos kysymme insinööri-killeltä, ei kannattais munlaiset helppo-heikin paljoo miettii.

no kuitenkin. Tämä tuli ihan teorian tasolla mieleen, en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta ainakin mielestäni tässä ois oikeen kunnon "köyhän miehen teli" auttamaan liukkaalla.

(puhun siis puoliperävaunyhdistelmästä)
Jos jäis liukkaalla pihalla jumiin, niin eikös sen pitäis auttaa, kun nostaa veturin perseen ylös ja laskee kärryn palkeet tyhjiksi?

tällöinhän kärry etukulma on varmaan lähemmäs 50cm korkeammalla kuin perä (mega kärryssä varsinkin, jopa enempi). Koska palkeet ovat kärryssä tyhjät, niin silloinhan se ilmapalkeen ylä- ja alakuppi ovat kiinni toisissaan. Mutta koska etummaisen akselin ja takimmaisen akselin matkallakin keula lienee lähemmäs 10cm ylempänä kuin takimmaisen, niin silloinhan koko kuorman paino on kärryn takimmaisella akselilla ja veturissa? kärryn 1. ja 2. akseli on vain oman painonsa verran maassa, jousituksen ylä ja alakupin välinen 1mm välikin riittää siihen.

eikö? täytyy ainakin itse kokeilla joskus, että auttaako... periaatteessa pitäis. Ajaa sellain ei tietenkään voi, mutta kiinnijäämisen jälkeen joskus pienikin lisäpaino vetoakselille auttais.
Escucha el Oi!

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #95 : 22-01-2011, 07:44:25 »
mä tuossa mietin, vaikka turhaa se kyllä on, ainakin jos kysymme insinööri-killeltä, ei kannattais munlaiset helppo-heikin paljoo miettii...

Juu, toimii, ainakin lyhyellä konttialustalla viimetalvena usein piti käyttää.

Poissa em0395

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 313
  • Sukupuoli: Mies
  • paksumahainen arvofossiili
  • Työajokki: S-Way
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #96 : 22-01-2011, 17:50:00 »
mä tuossa mietin, vaikka turhaa se kyllä on, ainakin jos kysymme insinööri-killeltä, ei kannattais munlaiset helppo-heikin paljoo miettii.

no kuitenkin. Tämä tuli ihan teorian tasolla mieleen, en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta ainakin mielestäni tässä ois oikeen kunnon "köyhän miehen teli" auttamaan liukkaalla.

(puhun siis puoliperävaunyhdistelmästä)
Jos jäis liukkaalla pihalla jumiin, niin eikös sen pitäis auttaa, kun nostaa veturin perseen ylös ja laskee kärryn palkeet tyhjiksi?

tällöinhän kärry etukulma on varmaan lähemmäs 50cm korkeammalla kuin perä (mega kärryssä varsinkin, jopa enempi). Koska palkeet ovat kärryssä tyhjät, niin silloinhan se ilmapalkeen ylä- ja alakuppi ovat kiinni toisissaan. Mutta koska etummaisen akselin ja takimmaisen akselin matkallakin keula lienee lähemmäs 10cm ylempänä kuin takimmaisen, niin silloinhan koko kuorman paino on kärryn takimmaisella akselilla ja veturissa? kärryn 1. ja 2. akseli on vain oman painonsa verran maassa, jousituksen ylä ja alakupin välinen 1mm välikin riittää siihen.

eikö? täytyy ainakin itse kokeilla joskus, että auttaako... periaatteessa pitäis. Ajaa sellain ei tietenkään voi, mutta kiinnijäämisen jälkeen joskus pienikin lisäpaino vetoakselille auttais.
Karkeasti laskeskelin että tollasella tavallisella 13,6m. kärryllä joka painaa7t ja akselistokaikkineen n3t., jossa vp.7,7 ja painopiste 5,1 tapista taakse tolla pussien tyhjennyksellä rungon ja kuorman painosta 10% siirtyis teliltä vetopöydälle,tyhjänä luokkaa 400 kg mutta kuormallahan tilanne muuttuukin.

Painon siirron huomaa hyvin kun ottaa kuormattua vaunua päälle ja siinä on jouset laskettuna,vetoakselipainon mittari näyttää ihan hassuja lukemia...
Kaikki muu kuin  kritiikitön monikulttuurin palvonta on rasismia

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #97 : 22-01-2011, 18:45:45 »


Painon siirron huomaa hyvin kun ottaa kuormattua vaunua päälle ja siinä on jouset laskettuna,vetoakselipainon mittari näyttää ihan hassuja lukemia...


mulle tuli se mieleen kun talvisin aina kauhulla menee availee kärryn ovia, että miten on lastattu..jo siinä kohtaa kun kävelee kärryn vierellä ja katselee renkaita, monesti takimmaisen akselin renkaat aivan lintassa. mielessä kiroo "voi vittu, onko siel peräylityksen päällä joku 10tonnia", mutta kyllä se renkaiden länäys tasoittuu kun painaa ilmat kärryn palkeisiin :)

useinhan ne laivassa painaa ilmapussit tyhjiksi. liittyy varmaankin kärryjen sitomiseen laivaan, saa paremmin ketjyt kireelle kun on palkeet tyhjät.
Escucha el Oi!

Poissa Mikko

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 425
  • Sukupuoli: Mies
  • Tää on niin TÄTÄ!!!
  • Ikkunakyltti: AMATÖÖRI
  • Titteli: Eläkeläinen
  • Työajokki: Millon mikäkin
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #98 : 22-01-2011, 21:17:19 »
Tuli noista nousevista akseleista mieleen että oli aika jännästi laitettu jokuseen LK* *alterin kärryyn tuo nosto systeemi. ei ollu just mitään lasku/nosto nappia missään tarpeeks ku tuli painoo päälle nii laski akselin alas. sitten kun joissain kärreissä oli vikaa silleen että poltti sulakkeen ABS:iltä niin seuraavaksi kun otti perään kärryn jossa tiesi että tuo "itestään" nouseva akseli on on niin eipä noussut akseli ennen kun vaihtoi sulakkeen.
Ajattele, ennen kuin ajattelet, mitä ajattelet ja ajattele sitten vasta miksi ajattelet sitä mitä ajattelet ja ennen kaikkea miten sitä ajattelet

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #99 : 23-01-2011, 12:22:49 »
mä tuossa mietin, vaikka turhaa se kyllä on, ainakin jos kysymme insinööri-killeltä, ei kannattais munlaiset helppo-heikin paljoo miettii.

no kuitenkin. Tämä tuli ihan teorian tasolla mieleen, en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta ainakin mielestäni tässä ois oikeen kunnon "köyhän miehen teli" auttamaan liukkaalla.

(puhun siis puoliperävaunyhdistelmästä)
Jos jäis liukkaalla pihalla jumiin, niin eikös sen pitäis auttaa, kun nostaa veturin perseen ylös ja laskee kärryn palkeet tyhjiksi?

tällöinhän kärry etukulma on varmaan lähemmäs 50cm korkeammalla kuin perä (mega kärryssä varsinkin, jopa enempi). Koska palkeet ovat kärryssä tyhjät, niin silloinhan se ilmapalkeen ylä- ja alakuppi ovat kiinni toisissaan. Mutta koska etummaisen akselin ja takimmaisen akselin matkallakin keula lienee lähemmäs 10cm ylempänä kuin takimmaisen, niin silloinhan koko kuorman paino on kärryn takimmaisella akselilla ja veturissa? kärryn 1. ja 2. akseli on vain oman painonsa verran maassa, jousituksen ylä ja alakupin välinen 1mm välikin riittää siihen.

eikö? täytyy ainakin itse kokeilla joskus, että auttaako... periaatteessa pitäis. Ajaa sellain ei tietenkään voi, mutta kiinnijäämisen jälkeen joskus pienikin lisäpaino vetoakselille auttais.

Kaveri ajeli Norjaan vuokrakärry perässä jossa ei tietenkään ollut mitään akselin nostoa. Teki sellaiset palikat jotka laitettiin viimeisen akselin ja rungon väliin, pitää olla tarpeeksi paksut että tasonsäätö tyhjentää pusseja, jolloin vaikutus on sama kuin tossa Heikin ideassa mutta pystyy ajamaan pidempiäkin matkoja ja kovempaa, varsinkin jos jousitus nousee ajoasentoon automaattisesti kun tietty nopeus ylittyy. Olen itsekin suunnitellut vastaavia mutta pitäis tehdä ehkä jonkunlaiset "säädettävät" että käy moniin erilaisiin kärryihin.

Poissa Karva

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 273
  • Sukupuoli: Mies
  • 50v ja paino sama .... eiku sata
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #100 : 23-01-2011, 12:57:08 »
Norjassa tarpeen vaatiessa mä irrotin etummaisten pussien piuhat ja nippusiteellä kasaan. Vielä kun teli keveni kuormallakin niin silminnähden oli vetosilla pitoa
Every year without headstone is a milestone

Väärinymmärretty nero vai täysinymmärretty idiootti?

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #101 : 19-03-2011, 21:27:43 »
Nyt on perässä Närkön konttialusta jossa tosiaan automaattinen akselin nosto ilman mitään manuaalista ohjausta. Laskee alas paikallaan nostaessa/laskiessa jousitusta ja tuntuu nousevan takaisin ylös vasta kun auto liikkuu.

Mietin vaan että jos on oikein etupainoinen kuorma niin onko mahdollista että vetoakselipaino ylittyy vaikka kärryn telillä on niin vähän painoa että akseli nousee ylös? En oikein tykkää mistään automaattisesta ilman pakko-ohjausmahdollisuutta..

Poissa Volovo

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 34
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #102 : 20-03-2011, 08:55:52 »
Mulla on kans' puolikkaassa 3-akselisessa betonikärryssä(12m3) etummainen akseli kuormasta tunnistava eli tyhjänä automaattisesti ylös ja kuorma päällä laskee alas.....aikas huoletonta minusta kun ei tarvi muistella laskinko pyörät alas??    siellähän vempottavat omiaan! :hullu:
Mikä helevetin Jees ???

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #103 : 20-03-2011, 12:27:11 »


Mietin vaan että jos on oikein etupainoinen kuorma niin onko mahdollista että vetoakselipaino ylittyy vaikka kärryn telillä on niin vähän painoa että akseli nousee ylös?

nopeesti ajateltuna hyvinkin mahdollista?   ??? varsinkin kun 2akselisessa veturissa menee aika helpolla.
Escucha el Oi!

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #104 : 20-03-2011, 12:48:53 »
Mietin vaan että jos on oikein etupainoinen kuorma niin onko mahdollista että vetoakselipaino ylittyy vaikka kärryn telillä on niin vähän painoa että akseli nousee ylös? En oikein tykkää mistään automaattisesta ilman pakko-ohjausmahdollisuutta..
Kovinkin helposti saavutettava tilanne. Miettii vaikka tuota meidän puolikasta: 10m^3 etupytty täyteen rikkihappoa, niin siinä on about 3m:n matkalla 17tn kuormaa plus tyhjän kärryn pöydälle antama 2,8tn. Eli melkeen 20tn pöydälle, mutta käytännössä ei mitään kärryn telille. Tässä tilanteessa kärryn telin asennolla ei ole mitään vaikutusta pöytäpainoon.

Riippuen sitten kuorman painopisteen paikasta, niin ylhäällä oleva nostoakseli saattaa aiheuttaa painon siirtymistä kärryn telille pöydän sijaan.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #105 : 20-03-2011, 16:16:37 »
Tässä tilanteessa kärryn telin asennolla ei ole mitään vaikutusta pöytäpainoon.

Kai se nyt jotain vaikuttaa pöytäpainoonkin jos ensimmäinen akseli on ylhäällä vaikka siellä kärryn telin päällä ei olis paljoa painoa? Varmaan aika pieni vaikutus mutta saattaa olla just sen sakkorajan ylittävä.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #106 : 20-03-2011, 16:19:21 »
Kai se nyt jotain vaikuttaa pöytäpainoonkin jos ensimmäinen akseli on ylhäällä vaikka siellä kärryn telin päällä ei olis paljoa painoa? Varmaan aika pieni vaikutus mutta saattaa olla just sen sakkorajan ylittävä.
Vartoos, otan ruutupaperin ja lasken...

edit:
Eli kärryn teli alhaalla pöytäpainoks tulee 20942 kg, teli ylhäällä 21667 kg. Vaikutus on kiloina 725 kg. Sitten kun otetaan matikka mukaan ja pyöristetään, siihen jää tonni (epätarkimmassa lähtöarvossa 2 merkitsevää numeroa).
Mutta palatakseni alkuperäiseen tarkoitukseeni, kärryn teli ei tee sitä eikä tätä, sakoilla se on joka tapauksessa. Kuitenkin se 'normaali' satulapaino on sen 17 tn ja harvassa se 6tn painavat 3-aks. veturitkaan on. Tai no okei... 26*1,05=27,3tn ja siitä pois 20,9tn jättää sakkorajaks 6,4tn.
« Viimeksi muokattu: 20-03-2011, 16:43:48 kirjoittanut pönttö »

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #107 : 20-03-2011, 17:56:57 »

Mutta palatakseni alkuperäiseen tarkoitukseeni, kärryn teli ei tee sitä eikä tätä, sakoilla se on joka tapauksessa. Kuitenkin se 'normaali' satulapaino on sen 17 tn ja harvassa se 6tn painavat 3-aks. veturitkaan on. Tai no okei... 26*1,05=27,3tn ja siitä pois 20,9tn jättää sakkorajaks 6,4tn.

Luulin että tarkoitit ettei yleensä vaikuta mitään. Joskus ajelin ruotsissa vaakan yli edestakaisin akseli alhaalla ja ylhäällä ja vaikutus oli just jotain muutamia satoja kiloja jollain lentorahtikuormalla.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #108 : 20-03-2011, 17:59:51 »
Luulin että tarkoitit ettei yleensä vaikuta mitään. Joskus ajelin ruotsissa vaakan yli edestakaisin akseli alhaalla ja ylhäällä ja vaikutus oli just jotain muutamia satoja kiloja jollain lentorahtikuormalla.

kaveri joskus väitti että melkeen 2t ois ollut enempi vetopöytä painoa, kun oli kärssytä etumainen akseli ylhäällä. tyhjällä 45jalan kontilla.
Escucha el Oi!

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #109 : 20-03-2011, 20:13:17 »
kaveri joskus väitti että melkeen 2t ois ollut enempi vetopöytä painoa, kun oli kärssytä etumainen akseli ylhäällä. tyhjällä 45jalan kontilla.
Akseliväli vaikuttaa paljon, kuten myös tyhjän paketin painopiste. Tuossa kun painoa on valmiiks paljon edessä, muutos on pienempi.
Jos sulla on tyhjän konttikärryn mitat/massat hollilla, niin laita tähän tai yv:llä, niin voin laskea jossain välissä. Tommonen on helpompi laskea paperilla kun Trailerilla.