Rahtihemmot.com

Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu alaan liittyen. => Täysperävaunu => Aiheen aloitti: HC - 30-04-2012, 09:28:41

Otsikko: Vetokytkimistä
Kirjoitti: HC - 30-04-2012, 09:28:41
Onnittelut vetokytkimen valinnasta. Ruma, väri katoaa nopeasti, mutta meillä ei ole jäänyt kertaakaan laskematta/ nousematta. Eikä servo pihise kovallakaan pakkasella.

Onkohan TAV puolet halvempi kuin VBG, kun VBG kestää kaks kertaa pitempään?
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Robbe - 30-04-2012, 09:32:17
Onnittelut vetokytkimen valinnasta. Ruma, väri katoaa nopeasti, mutta meillä ei ole jäänyt kertaakaan laskematta/ nousematta. Eikä servo pihise kovallakaan pakkasella.

Jepp, palattiin takaisin siihen toimivaan kitaan. Joskus vuosia sitten oli tavilaisen kanssa ongelmia, jolloin vaihdettiin vbghen. Mutta ei ne toiminu senkään vertaa, ja tappi kului silmissä.

siihen vielä kun laittaa TAVin oman rasvarin, niin hyvä tulee :hattu:

On!


Onkohan TAV puolet halvempi kuin VBG, kun VBG kestää kaks kertaa pitempään?

Outoa? Olet ensimmäinen kun sanoo noin päin.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Pete - 30-04-2012, 12:04:43
Jepp, palattiin takaisin siihen toimivaan kitaan. Joskus vuosia sitten oli tavilaisen kanssa ongelmia, jolloin vaihdettiin vbghen. Mutta ei ne toiminu senkään vertaa, ja tappi kului silmissä.

On!

Outoa? Olet ensimmäinen kun sanoo noin päin.
Meillä on nyt TAVin kita. Aikaisemmin on ollu VBG ja en voi kyllä kehua. Myöskin pienimuotoinen galluppi kavereiden kesken tuotti lopputuloksen jossa TAV voitti. Ainakin äkkiseltään paljon yksinkertaisempi tuo TAV. Katellaanpa parin vuoden päästä kuin on kita toiminu. Ja niinku V8SCANIAVELLU totesikin, laita pitkä läppä vielä puskuriin ;)
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Ville500 - 30-04-2012, 14:35:23

Onkohan TAV puolet halvempi kuin VBG, kun VBG kestää kaks kertaa pitempään?

Meillä on kolmas tavilainen menossa ja kaaniakin tuli kolme vuotta vanhaksi...  :hullu: Seuraavaan työkaluun tulee VBG! :hattu:
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Nisze - 30-04-2012, 15:36:15
Meillä on nyt TAVin kita. Aikaisemmin on ollu VBG ja en voi kyllä kehua. Myöskin pienimuotoinen galluppi kavereiden kesken tuotti lopputuloksen jossa TAV voitti. Ainakin äkkiseltään paljon yksinkertaisempi tuo TAV. Katellaanpa parin vuoden päästä kuin on kita toiminu. Ja niinku V8SCANIAVELLU totesikin, laita pitkä läppä vielä puskuriin ;)
Meillä taas TAVit ei ole toiminut ollenkaan. Niihin autoihin joissa on TAV ollut, niin melkein kaikkiin on vaihdettu VBG:t ja kaikkiin uusiin tulee valmiina VBG:t.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Lady-Rahtari - 30-04-2012, 15:39:54
Mun nykyisissä ajokeissa on toisessa TAV ja toisess VBG. TAV on temppuillut kerran, VBG melkein aina.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Robbe - 30-04-2012, 15:44:56
Meillä on kolmas tavilainen menossa ja kaaniakin tuli kolme vuotta vanhaksi...  :hullu: Seuraavaan työkaluun tulee VBG! :hattu:

syy vaihtoon? Meillä kesti tav2-3v ja VBG uusittiin vuosittain.  Joku Mode voisi varmaan erottaa kitakeskustelun omaksi aihekseen?
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Robbe - 30-04-2012, 15:48:16
Meillä on nyt TAVin kita. Aikaisemmin on ollu VBG ja en voi kyllä kehua. Myöskin pienimuotoinen galluppi kavereiden kesken tuotti lopputuloksen jossa TAV voitti. Ainakin äkkiseltään paljon yksinkertaisempi tuo TAV. Katellaanpa parin vuoden päästä kuin on kita toiminu.

Muista laittaa ilmaservon käyttökytkin ensin keskiasentoon ja odottaa että suhina loppuu, ennen kuin laskee vipun alas asti. Pidentää kuulemma kidan elinikää kummasti.
Sekä hyvässä rasvassa että tappi pääsee pyörimään.

Kuinkas Säiliösamilla toimi rasvari talvella, oliko tarpeeks notkee että tappi pääsi pyörimään, vai pitääkö suosiolla siirtyä talveks käyttämään öljyä?
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: HC - 30-04-2012, 19:18:52
TAVin ohjeen mukaan tappiin eikä aisan silmään saa laittaa ollenkaan rasvaa. Vain mekanismin voitelu ja oma rasvaripanos, jos on.
Yks asentaja suositteli talvella öljyämään mekanismin korkin kautta, kun panoksen rasva menee pakkasella jäykäksi.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: juhona - 30-04-2012, 19:46:04
Mekanismin sisällä on haarukka missä tappi pääsee pyöriin, jos ei ole kovin ruosteessa.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Jouni - 30-04-2012, 19:46:58
TAVin ohjeen mukaan tappiin eikä aisan silmään saa laittaa ollenkaan rasvaa. Vain mekanismin voitelu ja oma rasvaripanos, jos on.
Yks asentaja suositteli talvella öljyämään mekanismin korkin kautta, kun panoksen rasva menee pakkasella jäykäksi.

tavilaiselle on kaikista parasta hoitoa kun ottaa sen päälikorkin auki ja kaataa peräöljyä sinne melkein täyteen.Näin toimien kestää pitkään.

Komee merssu
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: säiliösami - 30-04-2012, 20:47:29
Kuinkas Säiliösamilla toimi rasvari talvella, oliko tarpeeks notkee että tappi pääsi pyörimään, vai pitääkö suosiolla siirtyä talveks käyttämään öljyä?
Hyvin pelittänyt nyt kaksi talvea. Rasvari on säädetty 6 kk asentoon ja 2-3 olen aukaissut yläkorkin ja sen täyttänyt vaseliinilla. Ohjeet sanoo, että patruuna riittää ja saattaa riittääkin. Mutta edellisen Mersun kiertueen aikana Mersumyyjä kehotti laittamaan sinne ylöskin.


-edit- lainaus korjattu
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: tosiju - 01-05-2012, 00:53:32
Lisätään vielä tuohon kitakeskusteluun. Meillä Tav:n kita on alkanu tekee sellain että jos teli ylhäällä katkoo kärryn, niin toisinaan se jumittaa tapin sinne ihan ylä asentoon eikä meinaa millään laueta. Teli alhaalla katkaistessa en ole huomannu moista.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Mik@_75 - 01-05-2012, 09:34:40
Joku Mode voisi varmaan erottaa kitakeskustelun omaksi aihekseen?

Joku ilmoittautuu :hattu:
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: pikku-matti - 01-05-2012, 12:18:31
Meillä on kolmas tavilainen menossa ja kaaniakin tuli kolme vuotta vanhaksi...  :hullu: Seuraavaan työkaluun tulee VBG! :hattu:

Siis kolmas mekanismi vai? Kyllä niitä VBGeeheenkin pitää vaihtaa. Kyllä meillä ainakin mekanismit vaihdetaan varmaan keskimäärin kerran puoleentoistavuoteen.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: pönttö - 01-05-2012, 12:37:34
Siis kolmas mekanismi vai? Kyllä niitä VBGeeheenkin pitää vaihtaa. Kyllä meillä ainakin mekanismit vaihdetaan varmaan keskimäärin kerran puoleentoistavuoteen.
Riippuu tietysti kilometreistä, mutta Scanian korjaussoppariin lasketaan mekanismi+plus helat vaihdettavaksi kerran vuoteen. Siis tuollaisella 200tkm/a suoritteella.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Lady-Rahtari - 01-05-2012, 13:04:20
Lisätään vielä tuohon kitakeskusteluun. Meillä Tav:n kita on alkanu tekee sellain että jos teli ylhäällä katkoo kärryn, niin toisinaan se jumittaa tapin sinne ihan ylä asentoon eikä meinaa millään laueta. Teli alhaalla katkaistessa en ole huomannu moista.

Jos teli ylhäällä aisa menee kitaan liian alhaalta, eikä osu tappiin niin, että se putoaisi? Mulla oli tuo VBG pakkasilla tosi tarkka siitä. Joskus joutui ottamaan ensin silmukan kitaan ja sitten kidan alapuolelta kävi lyömässä janttaa, niin putosi.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: pikku-matti - 01-05-2012, 13:21:45
Riippuu tietysti kilometreistä, mutta Scanian korjaussoppariin lasketaan mekanismi+plus helat vaihdettavaksi kerran vuoteen. Siis tuollaisella 200tkm/a suoritteella.

No joku tollanen kilometrimäärä meil tulee puoleentoista vuoteen. Joskus tammikuussa mun autosta oli mekanismi pöydällä ku oli servon pulti poikki ni mitattiin tappi ni se oli jotain 47.5millii et ois sen voinu sillon jo vaihtaa ja kilometrei oli varmaan joku 150tonnii tullu. Mutta vaihdetaan vasta kesällä ni on sit katsastukseen viel hyväs kuosis.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Johnny - 01-05-2012, 14:31:41
Tosiju:n kanssa samoja autoja ajelleena täytyy sanoa et kidat oli mitä oli, TAVit toimi hieman paremmin.. Käyttäjistähän se on paljon kiinni.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: säiliösami - 01-05-2012, 16:18:56
Riippuu tietysti kilometreistä, mutta Scanian korjaussoppariin lasketaan mekanismi+plus helat vaihdettavaksi kerran vuoteen. Siis tuollaisella 200tkm/a suoritteella.
Me on nyt menty 320 000, eikä tosiaan mitään oireita ole. Mutta maali katoaa nopeasti. Ruosteinen rauta ei näytä hyvältä muuten siistissä ajokissa.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: tosiju - 02-05-2012, 01:21:25
Jos teli ylhäällä aisa menee kitaan liian alhaalta, eikä osu tappiin niin, että se putoaisi? Mulla oli tuo VBG pakkasilla tosi tarkka siitä. Joskus joutui ottamaan ensin silmukan kitaan ja sitten kidan alapuolelta kävi lyömässä janttaa, niin putosi.

Ei vaan tekee sen kun teli ylhäällä irrottaa. Tappi jää ikäänkuin jumiin sinne ylös eikä tule sitä tarvittavaa paria senttiä alas kun vivun kääntää laukaisuasentoon. En tiedä sitten onko silmukka telin ollessa ylhäällä sellaisessa kulmassa että se painaa väkisin tapin sinne ylös.

Tosiju:n kanssa samoja autoja ajelleena täytyy sanoa et kidat oli mitä oli, TAVit toimi hieman paremmin.. Käyttäjistähän se on paljon kiinni.

Meillä ei mun mielestä mitään ihmeempiä ongelmia ole muuten ollu kitojen kanssa. Käyttäjistähän se paljolti kiinni, jossain joskus kattellu kun joku on väkisin koittanu painaa silmukkaa kitaan vaikka silmukka on ollu toistakymmentä senttiä sivussa.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Johnny - 02-05-2012, 01:35:37
Meillä ei mun mielestä mitään ihmeempiä ongelmia ole muuten ollu kitojen kanssa. Käyttäjistähän se paljolti kiinni, jossain joskus kattellu kun joku on väkisin koittanu painaa silmukkaa kitaan vaikka silmukka on ollu toistakymmentä senttiä sivussa.
Useammassa autossahan ei tappi tippunut aivan alas asti, kitaa piti moskan kanssa paukutella puolelle ja toiselle jotta tappi nousee tarpeeks että sais kärryn irti. Ilmajousituksella pelaaminen lukitessa ja avatessa. Nykyään käsittääkseni alkaa kidatkin olemaan taas kunnossa kun niitä on vaihdeltu. Sen siitä saa kun on "ei oo penniäkään kiinni asenne.."
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: tosiju - 02-05-2012, 01:42:35
Sepä se. Meillä on sinänsä hyvä kun me touhutaan niin pienellä porukalla että on kaikkien vähän pakko kattoo miten kalustoa kohtelee.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Lady-Rahtari - 02-05-2012, 12:47:21
Ei vaan tekee sen kun teli ylhäällä irrottaa. Tappi jää ikäänkuin jumiin sinne ylös eikä tule sitä tarvittavaa paria senttiä alas kun vivun kääntää laukaisuasentoon. En tiedä sitten onko silmukka telin ollessa ylhäällä sellaisessa kulmassa että se painaa väkisin tapin sinne ylös.

Nii joo, käsitin niin, että kun teli ylhäällä kytkee. Luetunymmärtäminen...

Tuon vakiajokin VBG tekee lisäksi sitä, että jos suoraan kääntää vivun alas, niin jantta putoaa samalla. Vipu pitää kääntää väliasentoon ja odottaa, että kuuluu pieni "klak" ja sitten kääntää alas.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: tekele - 02-05-2012, 17:01:09
  Dollyn vetoon soveltuvista kidoista omat havainnot on, että TAV kestää 2 - 3 kertaa niin kauan kuin VBG. Mutta kun mekanismi lopulta sitten hajoaa, TAV haittaa kytkemistä enemmän kun tappi juuttuu ihan ylös, eikä tule alas vaikka tekis mitä.
  Siihen mennessä VBGhen on tosin jo vaihdettu mekanismi vähintään kerran kun ei kestä tappi ylhäällä, sekä se kääntyilevä poskiosa ainakin pari kertaa. Siihen ei tartte edes kovin pahasti aisan osua poskeen kytkiessä, että sieltä napsahtaa lukitusnystyrät poikki. Sit se on ihan sama, vaikkei koko poskee olis ollenkaan. Pitää osua sentin tarkkuudella aisanpään kohdalleen, että tappi laukeaa aisan silmukkaan sisälle.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Eiku - 05-05-2012, 12:57:16
Dollykitaan on viimeaikoina mennyt itsellänikin hermot kerran jos toisenkin. Mokoma kapistus niin kerpeleen tarkka aisan päähän osumisesta että tappi putoaa alas ja sit jos ei osu niin saa hakata hienosäätötyökalulla korvat lukossa sen palikan kohdalleen.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: VeeWee - 05-05-2012, 15:06:13
Omatkin vähäiset kokemukset puoltaa tavilaista,totta kyllä ettei sininen väri ole yhtä pysyvä kuin punainen.

Nykysessä talossa kun on liki kaikki dollyvehkeitä,niin kyllä tavilaista tarvii huoltaa ja korjata vähemmän,yleensä rasvanpuutteesta johtuvaa takkuilua. Onhan se paljon käyttäjistä kiinni,vbg:n huulet aiheuttavat paljon päänvaivaa vähemmän tarkkojen kytkentöjen jäljiltä,mutta se kulutuspala tekee kiusaa tarkemmillakin kuljettajilla.

Edellisessä talossa oli vbg:n kidat,tosin ihan normi täysperän vetoon ja toimivat ongelmitta,eikä niitä taidettu vaihtaa kuin liian kuluneen tapin vuoksi.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Robbe - 05-05-2012, 15:34:12
Lisätään vielä tuohon kitakeskusteluun. Meillä Tav:n kita on alkanu tekee sellain että jos teli ylhäällä katkoo kärryn, niin toisinaan se jumittaa tapin sinne ihan ylä asentoon eikä meinaa millään laueta. Teli alhaalla katkaistessa en ole huomannu moista.

Kansi pois, ja kopautus tappiin, että tulee alaspäin. Ja sitten kunnon rasvaus. Rasvan puutetta, ja mekanismi ehtoopuolella.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: uusiesko - 05-05-2012, 22:35:18
Tätä lukiessa tuo lättämalli alkaa oikeasti vaikuttaa hyvältä.  En tiedä milloin tuohon on mekanismi viimeksi vaihdettu, mutta mun aikana on nyt menty 160000km, aisan hela kerran vaihdettu.  Ei potki selkään, tuntuu kyllä jo ettei se ihan ilmankaan välystä ole, mutta kelpasi viikko sitten katsastuksessa. 
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: tosiju - 05-05-2012, 23:17:21
Kansi pois, ja kopautus tappiin, että tulee alaspäin. Ja sitten kunnon rasvaus. Rasvan puutetta, ja mekanismi ehtoopuolella.

Kattelinpa tuota pihaa missä tätä esiintyy, niin piha alkaa aika voimakkaasti laskemaan dollyn pyöristä eteenpäin, joten se varmasti vaikuttaa tähän ja kun teli on ylhäällä niin tulee kulma melko isoksi. Tasaisellahan se ei ole tehny tätä koskaan.

Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: tosiju - 05-05-2012, 23:18:14
Dollykitaan on viimeaikoina mennyt itsellänikin hermot kerran jos toisenkin. Mokoma kapistus niin kerpeleen tarkka aisan päähän osumisesta että tappi putoaa alas ja sit jos ei osu niin saa hakata hienosäätötyökalulla korvat lukossa sen palikan kohdalleen.

Älä ny hyvä mies takomalla tappia paikalleen laita. Eikös se ny olis parempi vaan saada se kita kohdilleen kunnolla. Noi käy pidemmän päälle aika kalliiks muuten, kuullu joskus että 1000€/kita.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: s-14 - 06-05-2012, 08:03:38
Tätä lukiessa tuo lättämalli alkaa oikeasti vaikuttaa hyvältä.  En tiedä milloin tuohon on mekanismi viimeksi vaihdettu, mutta mun aikana on nyt menty 160000km, aisan hela kerran vaihdettu.  Ei potki selkään, tuntuu kyllä jo ettei se ihan ilmankaan välystä ole, mutta kelpasi viikko sitten katsastuksessa.
Niin vaikuttaa, mun vanhasta autosta tappi kului jonka takia mekanismi piti vaihtaa 800tkm kohdalla. Se oli vbg ja juurikin litteä.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Eiku - 06-05-2012, 14:57:12
Älä ny hyvä mies takomalla tappia paikalleen laita. Eikös se ny olis parempi vaan saada se kita kohdilleen kunnolla. Noi käy pidemmän päälle aika kalliiks muuten, kuullu joskus että 1000€/kita.
En miä sitä hakkaamalla pudotakaan, vaan kopautan sen liikkuvan "kauluksen" takas suoraan jotta tappi sit tipahtaa seuraavalla yrityksellä alas. Vähän epäselvästi kirjoitettu tuo edellinen viesti.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Kuppis - 12-05-2012, 17:17:13
Meillä just vaihdettiin yhteen autoon kita. Hinta taisi olla likemmäs kolmeatuhatta. Ellen nyt ihan väärin muista.

Itellä on muistaakseni Tav ollut molemmissa autoissa. Ei ole mitään huonoa sanottamaa ollut, aina on kytkeytyny niinkun pitäny, ja auennu myöskin.

Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: HeceR - 12-05-2012, 20:02:31
En miä sitä hakkaamalla pudotakaan, vaan kopautan sen liikkuvan "kauluksen" takas suoraan jotta tappi sit tipahtaa seuraavalla yrityksellä alas. Vähän epäselvästi kirjoitettu tuo edellinen viesti.

Mistä ihmeen liikkuvasta kauluksesta sä puhut? Ei mulla oo ikinä ollu kidoissa muuta liikkuvaa kuin tappi...
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Lenny - 12-05-2012, 20:49:30
Mistä ihmeen liikkuvasta kauluksesta sä puhut? Ei mulla oo ikinä ollu kidoissa muuta liikkuvaa kuin tappi...

Se kita tai kaulus tai mikä onkaan kääntyy jos aisa linkutetaan ihan ääriasentoon, siinä asennossa ei pysty kytkemään, en tiedä saako edes avattua, joskus se kääntyy vinoon kytkettäessä jos aisa osuu vähän sivuun. Samanlainen viritys oli jossain Ringfederin vasikkakidassa.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Lady-Rahtari - 12-05-2012, 21:08:58
Mistä ihmeen liikkuvasta kauluksesta sä puhut? Ei mulla oo ikinä ollu kidoissa muuta liikkuvaa kuin tappi...

Se kita tai kaulus tai mikä onkaan kääntyy jos aisa linkutetaan ihan ääriasentoon, siinä asennossa ei pysty kytkemään, en tiedä saako edes avattua, joskus se kääntyy vinoon kytkettäessä jos aisa osuu vähän sivuun. Samanlainen viritys oli jossain Ringfederin vasikkakidassa.


Ja se pyörivä kaulushan on nimenomaan dollykidoissa, ei tavallisissa. Periaatteessahan se kaulus lukittuu suoraan, kun jantta on ylhäällä, mutta minä en ole vielä onnistunut näkemään toimivaa systeemiä.

Lisäksi kaulus on kiinni kahdella onnettomalla pultilla jotka katkeavat helposti. Se tunne kun vedät auton irti kärristä ja kaveri huutaa LA:ssa, että tuu hakeen toi kitas täältä...
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Eiku - 13-05-2012, 07:41:54
Tuossahan tuo tuli jo selitettyä mutta laitetaan nyt vielä kuvaa perään:

(http://www.kraatz.fi/files/kraatz/sivupohjakuvat/sivupohjakuvatRaskas/Raskas_vbg_590V_mmc.jpg)

Suunnilleen tuollainen kita siis kyseessä.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: HeceR - 13-05-2012, 21:21:47
Tuossahan tuo tuli jo selitettyä mutta laitetaan nyt vielä kuvaa perään:

(http://www.kraatz.fi/files/kraatz/sivupohjakuvat/sivupohjakuvatRaskas/Raskas_vbg_590V_mmc.jpg)

Suunnilleen tuollainen kita siis kyseessä.

Ok! Kiitos selvennyksestä...


Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Robbe - 13-05-2012, 22:50:57
Se kita tai kaulus tai mikä onkaan kääntyy jos aisa linkutetaan ihan ääriasentoon, siinä asennossa ei pysty kytkemään, en tiedä saako edes avattua, joskus se kääntyy vinoon kytkettäessä jos aisa osuu vähän sivuun. Samanlainen viritys oli jossain Ringfederin vasikkakidassa.

sehän on lähinnä vasikkayhdistelmää varten. Siksi TAVilaista ei myydä vasikkayhdistelmään. (Kohta joku varmaan kertoo että semmoinen on vasikkayhdistelmässä, mutta Kortteen porukka ei ainakaan suosittele sitä.)
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Jucca - 15-05-2012, 01:17:17
Riippuu tietysti kilometreistä, mutta Scanian korjaussoppariin lasketaan mekanismi+plus helat vaihdettavaksi kerran vuoteen. Siis tuollaisella 200tkm/a suoritteella.
Meillä mennään tällä tyylillä. Kita on kyllä toiminu moitteettomasti. Rasvaus tulee tehtyä vähintään kerran viikossa, yleensä pari kertaa. Katkasuja tulee aika paljon viikossa kun tuota jakoa on. Ja kun on tuo peruutuskamera niin tulee tehtyä tuo kytkeminen niin pehmeästi kun vain pystyy.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Markus - 15-05-2012, 23:19:38
Aikast isossa kulmassa oli kita/aisa tänään:

Kauempaa
(http://i1239.photobucket.com/albums/ff520/mamaarkuss/th_20120515_152626.jpg) (http://s1239.photobucket.com/albums/ff520/mamaarkuss/?action=view&current=20120515_152626.jpg)

Lähempää
(http://i1239.photobucket.com/albums/ff520/mamaarkuss/th_20120515_152720.jpg) (http://s1239.photobucket.com/albums/ff520/mamaarkuss/?action=view&current=20120515_152720.jpg)

Alta
(http://i1239.photobucket.com/albums/ff520/mamaarkuss/th_20120515_152655.jpg) (http://s1239.photobucket.com/albums/ff520/mamaarkuss/?action=view&current=20120515_152655.jpg)

Vähän meni viel kulma jyrkemmäks ku otin autoa eteenpäin.

Saattais olla kita/aisa kovilla jos vasikassa olis täys 16tn kuorma päällä

ps. Kahdesti kuukaudessa rasvaan mekanismin VBG Mekoljalla
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: VeeWee - 31-05-2012, 22:38:45
Kuittipeli oli tiistaina katsastuksessa ja näky tavilaisen mekanismi olleen vaihdettu,kaks vuotta ja jonkun 297tkm se sit palveli.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: jripa - 16-07-2012, 18:08:14
Kuittipeli kävi lauantaina tavilaisen tarkistuksessa wetterillä ku kahtelin et pikkasen tuntus liikkuvan koko paketti aikas paljon kytkettäessä n.1cm ylös ja alas ja pikkasen sivulle. Sen ison kumin, joka on siinä melkeen rungossa kiinni olivat vaihtaneet . Muuten toimii hyvin. 330tkm päristelty vollella.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Group - 03-08-2012, 03:30:23
Bongasin tossa toissa yönä Lahdessa meidän terminaalilla auton missä oli joku (uusi malli??) erikoisen näköinen VBG:n kita. Se itse kita/kaulus oli vähän saman näköinen kuin TAV:n kidoissa, mutta sen molemmilla reunoilla oli jotkut kumin palaset. Eli kun linkuttaa aisan kiinni siihen kidan/kauluksen reunaan, niin se koko kita/kaulus ei enään käänny sillain kuten aikaisemman mallin dolly kidoissa, vaan se kumireunus alkaa painua kasaan. Se koko mötikkä näytti aika massiiviselta, enkä ole ennen sellaista missään nähnyt. Otan kuvan siitä kun sen seuraavan kerran näen...

Tässä nyt tämmönen tökerö paintilla tehty luonnos asiasta.
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb435/group91/kita.png)
Toki tuo kita on kokonaisuudessaan paljon leveämpi eli ennen kuin aisa ottaa noihin kumeihin kiinni, niin se saa kääntyä saman verran kuin normi kidassakin.

Toivottavasti joku ymmärsi  :vihel:
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: pönttö - 03-08-2012, 08:24:07
Bongasin tossa toissa yönä Lahdessa meidän terminaalilla auton missä oli joku (uusi malli??) erikoisen näköinen VBG:n kita. Se itse kita/kaulus oli vähän saman näköinen kuin TAV:n kidoissa, mutta sen molemmilla reunoilla oli jotkut kumin palaset. Eli kun linkuttaa aisan kiinni siihen kidan/kauluksen reunaan, niin se koko kita/kaulus ei enään käänny sillain kuten aikaisemman mallin dolly kidoissa, vaan se kumireunus alkaa painua kasaan. Se koko mötikkä näytti aika massiiviselta, enkä ole ennen sellaista missään nähnyt. Otan kuvan siitä kun sen seuraavan kerran näen...

Joku uusi malli oli tulossa, tuo lienee nyt se. En oo itekään livenä nähnyt, enkä kunnollista kuvaakaan.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: HeceR - 03-08-2012, 14:54:37
Joku uusi malli oli tulossa, tuo lienee nyt se. En oo itekään livenä nähnyt, enkä kunnollista kuvaakaan.

Olisko toi se, mitä mainostettiin uusimmassa Ajolinjassa vielä peitettynä.... Julkaisu on PTS:ssa...
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Group - 03-08-2012, 16:43:54
Olisko toi se, mitä mainostettiin uusimmassa Ajolinjassa vielä peitettynä.... Julkaisu on PTS:ssa...

Joo paljo mahdollista. Täytyy tosiaan ottaa siitä kuva jos sellasen tänä yönä näen taas :ajoa:
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Group - 13-08-2012, 02:53:29
No enhän minä sitä autoa enään ole nähnyt missä se oli, mutta tuolla powerissahan toi uusi malli jo tosiaan esiteltiinkin.
Moni tämän varmasti jo Härmässä bongasikin, mutta laitetaan nyt tähän vielä kuva niin kenenkään ei tarvitse arvuutella  :hattu:

(http://www.vbg.no/_internal/cimg!0/by9apnl6wvll8vpasq1p9if6ysz9glt)
On kyllä aika möhkön näköinen paketti...Tiedä sitten kuinka hyvin tuo toimii, kai se ainakin parempi on kuin vanha VBG:n dolly kita  :vihel:
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Daffimies - 02-09-2012, 09:59:50
Mä ajattelin että nyt loppuu vetokytkin ongelmat ja siirryin "ajassa taaksepäin" menneiltä vuosikymmenilta aikahyvät kokemukset tästä ROCKINGER merkistä edellisiltä sukupolvilta.

Onkos kellään käytössä ROCKINGER RO*50 Flex.  EI DOLLY KYTKIN
Mulla ollut käytössä nyt 2.5 vuotta.
Pyörivätappi,todella hyvä servonkäyttölaite ihan oikeesti.
Erikseen vaihdettavat ylä ja alaohjaushuuli sekä saa lähes kaikki kytkimen huolto-osat erikseen,myös tapin.
Linkki sivuille:
http://catalogues.jost-world.com/rockinger-products-for-commercial-vehicles/towing-hitches/ro50-flex-50-mm.html?L=1
1 VIKA Tappi tulee aina alas kun kääntää käyttölaitteen ala-asentoon (EI OO SAMA KÄYTTÖLAITE KUIN TAVISSA)
Mikään ei auta tapin pysymiseen ylhäällä. Utena pelasi n.2 viik. on vaihdettu jo kokonaan uusi koneikko, se pelas n.2 viik. ja samajuttu
On vaihdettu servo ja sen kytkentä holki sekä servonjalka ja säädetty ja säädetty mutta kun ei.
1 koneikko lähti maahantuojalta NAHKAHOUSUILLE Saksaan tehtaalle tarkistukseen eikä mitään "vikaa" ollut. ???
taitaa joutua palaamaan takaisin TAViin.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: mikaeli - 02-09-2012, 10:35:35
Pysyykö tappi ylhäällä edes ilman sitä servoa?
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Daffimies - 02-09-2012, 10:46:26
Pysyykö tappi ylhäällä edes ilman sitä servoa?

Kyllä kun vääntää rauhallisesti vivusta tapin ylös .
Epäilen että servon liike ei piisaa loppuun saakka,säätö vara loppuu niin kuin kesken.
Mutta sitä en ymmärrä mistä se johtuu kun kaikki osat ovat virheettömiä ja tehtaan valitsemia/valmistamia ja kun se aluksi toimii hetken.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: mikaeli - 02-09-2012, 11:29:35
eikö oo missään lisää säätövaraa?
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Daffimies - 02-09-2012, 11:32:12
eikö oo missään lisää säätövaraa?

Ei oo.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: JakeH - 25-12-2012, 00:30:12
Älä ny hyvä mies takomalla tappia paikalleen laita. Eikös se ny olis parempi vaan saada se kita kohdilleen kunnolla. Noi käy pidemmän päälle aika kalliiks muuten, kuullu joskus että 1000€/kita.
jep, koulus meni äRRäs kidasta ne kumivälykset, tjsp, ku joku likka pakitti vähä linkkuu, tonnin makso remontti :)
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: JTH - 26-12-2012, 22:54:34
(Kohta joku varmaan kertoo että semmoinen on vasikkayhdistelmässä, mutta Kortteen porukka ei ainakaan suosittele sitä.)
Joko on kohta ;D Meiltä löytyy...
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: säiliösami - 27-12-2012, 12:40:31
Tavissa oli tappi kulunut toleranssin alarajaan. Vaihdettiin katsastukseen 420 000 kohdalla.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Robbe - 31-12-2012, 10:22:02
Joko on kohta ;D Meiltä löytyy...

Ei ainakaan saa liian jyrkkään kääntää?
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: JTH - 31-12-2012, 10:53:27
Ei ainakaan saa liian jyrkkään kääntää?
Eihän millään saa kääntää liian jyrkkään ;D
Toinen kita menossa :vihel:
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Pete - 31-12-2012, 14:05:53
180000km käytössä ollut TAVin mekanismi meni sillai jumiin että ei saanu kärryä pois perästä kuin irrottamalla koko mekanismin. Onko muille sattunut samaa? Itse tiedän kaksi vastaavaa tapausta ja mikään näistä ei johdu rasvauksen puutteesta. Meillä mekanismi oli 9kk vanha.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: pikku-matti - 31-12-2012, 14:41:39
180000km käytössä ollut TAVin mekanismi meni sillai jumiin että ei saanu kärryä pois perästä kuin irrottamalla koko mekanismin. Onko muille sattunut samaa? Itse tiedän kaksi vastaavaa tapausta ja mikään näistä ei johdu rasvauksen puutteesta. Meillä mekanismi oli 9kk vanha.

Mulla on toi TAVin uusin mekanismi vittuilu uudesta saakka. Jonkun verran se parani ku ne Kortteelta käskivät sen kohdistaa uusiks. Välillä se saattaa toimia useamman viikon ilman mitään vikaa ja välillä saa joka katkasulla ruiskii crc sinne heloihin ja vasaralla "vetää" sen auki. En tiiä onko tosta CRCstä mitään iloa, mut sillä se aina aukee.

Ja siinä on vielä se automaattirasvari ja välillä on öljyäkin kaadettu sisään, ni tuskin on siitä kiinniö.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Lättähäntä - 31-12-2012, 14:47:29
Ja siinä on vielä se automaattirasvari ja välillä on öljyäkin kaadettu sisään, ni tuskin on siitä kiinniö.
Automaattirasvari vois olla juurikin se ongelma ettei sitten kuitenkaan paina sinne rasvaa...
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: pikku-matti - 31-12-2012, 15:51:23
Automaattirasvari vois olla juurikin se ongelma ettei sitten kuitenkaan paina sinne rasvaa...

Kai sitä sinne jonnekkin menee vaikka aika säällittävä määrä sitä siinä purkisssa on. Ja se on uudesta saakka takunnu ni tuskin on rasvasta kiini.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: VeeWee - 01-01-2013, 17:41:27
Automaattirasvari vois olla juurikin se ongelma ettei sitten kuitenkaan paina sinne rasvaa...
Millä yhestä autosta vaihettiin lommilassa tavin mekanismi uuteen reilu 100tkm ajettuna,ja sanottiin että rasvaa meni likaa,mikä oli syynä jumittamiseen. Samaan autoon n.100tkm päästä mekanismi taas vaihtoon

Itellä tosiaan ajokissa kans tavilainen,eikä oo öljyttynä ollut ongelmia,
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Hytsky - 26-01-2013, 15:47:22
180000km käytössä ollut TAVin mekanismi meni sillai jumiin että ei saanu kärryä pois perästä kuin irrottamalla koko mekanismin. Onko muille sattunut samaa? Itse tiedän kaksi vastaavaa tapausta ja mikään näistä ei johdu rasvauksen puutteesta. Meillä mekanismi oli 9kk vanha.

Itelle kävi sama viimeviikolla, n. vuosi sitte edellisen kerran vaihdettu.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: HC - 26-01-2013, 16:03:00
Halvalla ei saa hyvää.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: kpm - 26-01-2013, 16:58:41
180000km käytössä ollut TAVin mekanismi meni sillai jumiin että ei saanu kärryä pois perästä kuin irrottamalla koko mekanismin. Onko muille sattunut samaa? Itse tiedän kaksi vastaavaa tapausta ja mikään näistä ei johdu rasvauksen puutteesta. Meillä mekanismi oli 9kk vanha.

Itelle kävi sama viimeviikolla, n. vuosi sitte edellisen kerran vaihdettu.

Mie myös tappelin tuon yhden volvon TAVilaisen kanssa tuossa pari viikkoa sitten :hattu: 4 kertaa piti katkaista päivän aikana ja joka kerralla meni reilu 5 minuuttia että sain kidan auki  :pase: Ei auttanut öljykään ko. asiaan vaikka laitoin sieltä korkin kautta sitä.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: toniten - 26-01-2013, 20:24:24
Mulla kans tavilaisen mekanismi vaihtoon 10 kuukauden käytön jälkeen.Tietysti kasettiautossa vetokytkin on kovilla mut eihän toi ihan hyväksyttävä kesto sille ole kuitenkaan.Takuuseenhan sen mekanismin tietysti saa mutta joutui itse vaihtamaan,pikkuhomma mutta kun iltayöstä alkaa remppahommiin ei silloin fiilis korkeella ole.
Muuten toi sininen vaikuttaa toimivammalta kuin se punainen mutta jos kestävyys  on tota luokkaa niin voi voi...
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Lady-Rahtari - 26-01-2013, 22:16:37
Mulla oli entisessä ajokissa VBG, ei oikein toiminut aivan kuten olisi pitänyt. Välillä oli TAV, joka ei temppuillut kertaakaa, PAM! ja se oli kerrasta pohjassa, aukesi juuri siten kuin pitikin, ei mitään ongelmaa. Nyt Scaniassa on VBG:n dollykita, jonka kanssa alkuun oli ongelmia, koska aisan piti osua keskelle kitaa. Jos ei osunut, piti ottaa uusiksi joka saakelin kytkemisyritys. Sitten kun siihen tottui, niin sen kanssa alkoi pärjätä. Jollain tapaa.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Vantage - 22-01-2015, 12:01:54
Vbg:stä servo loppuko kun painaa vipulaatikolta ilmat pihalle tappi alhaalla?
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: HeceR - 22-01-2015, 12:07:03
Vbg:stä servo loppuko kun painaa vipulaatikolta ilmat pihalle tappi alhaalla?

En tuohon tiedä, mutta mulla suhisee, kun on ylhäällä ja vipu pyörii ympyrää kuin hullun mu*kku mielipuolen pers*essä.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: obelix - 24-01-2015, 08:27:16
Vbg:stä servo loppuko kun painaa vipulaatikolta ilmat pihalle tappi alhaalla?
Pakkasella servo päästää ilmat läpi ja sillon ilmat tulee sieltä vipulaatikosta pihalle,lämpöä servolle nii yleensä auttaa.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Volovo - 24-01-2015, 08:41:17
Rasva ei ole välttämättä hyvä asia , sillä se juuri kerää kiinni kaiken paskan...mm:hiekan ja talvella nahkia. Meillä samat kidat ollut jo vähintään 5 vuotta ja ainoastaan vaihdettu kerran kulutusosat. Mutta ei ole rasvalla holvattu,vain tappi ja helavaihdon yhteydessä oleva kasausrasva, ja hyvin pelaa. :tukka: . Se on vähän sama juttu ku aseen lukkokin tölvitään sikana rasvalla niin kuinka pelaa mm.talvipakkasessa???
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: Vantage - 24-01-2015, 12:49:45
Pakkasella servo päästää ilmat läpi ja sillon ilmat tulee sieltä vipulaatikosta pihalle,lämpöä servolle nii yleensä auttaa.
Mmmm.. Pakkasella se välillä suhisee tappi ylhäällä sillee iha vähä mitä oon kuullu muiltaki, mutta nyt se painaa iha täydellä paineella et pakko sulkee kokonaa siitä punasesta, eikä oo vaikutusta vaikka seisos hallissa.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: vikke - 24-01-2015, 18:11:32
Miksi muuten TAVissa ei pysy tappi ylhäällä kovilla pakkasilla? Saman tien tulee alas kun väännät tapin ala-asentoon.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: tosiju - 24-01-2015, 18:29:44
Taitaa olla joku tyyppiominaisuus. Mannissa pitää jakoavaimella kääntää tappia ylös että jää yläasentoon.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: pikku-matti - 26-01-2015, 01:51:35
Nyt on ruvennu tänä talvena v*ttuilee niin, että pitää kaks kertaa nostaa se ni sit voi laittaa valmiiks painattamaan alaspäin. En tiä oisko servossa väljää, vai oisko siel ne servon kiinnityspultit löysällä/menos poikki taas.
Otsikko: Vs: Vetokytkimistä
Kirjoitti: peikko-84 - 10-01-2016, 22:54:14
Miksi muuten TAVissa ei pysy tappi ylhäällä kovilla pakkasilla? Saman tien tulee alas kun väännät tapin ala-asentoon.

meilläkin tekee tota vbg:ssä. aina ollut vbg kita joka autos ja ekan kerran tekee tuommoista