Kirjoittaja Aihe: Tulevaisuuden käyttövoima(t)  (Luettu 5785 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Linjuri-ässä
Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« : 23-02-2019, 13:03:59 »
Tässä kun otsikoita on seurannut, niin sähköisiä jakoautoja ja kaasukäyttöisiä puolikkaan vetureita on alkanut ilmestymään myös Suomen teille. Maailmalla julkistetaan kilpaa erilaisia prototyyppejä ja ennustuksia liikenteen sähköistymisestä mutta miten meillä? Mennäänkö tulevaisuudessa dieselillä, kaasulla, sähköllä vai hevosella?

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #1 : 23-02-2019, 21:12:14 »
Tässä kun otsikoita on seurannut, niin sähköisiä jakoautoja ja kaasukäyttöisiä puolikkaan vetureita on alkanut ilmestymään myös Suomen teille. Maailmalla julkistetaan kilpaa erilaisia prototyyppejä ja ennustuksia liikenteen sähköistymisestä mutta miten meillä? Mennäänkö tulevaisuudessa dieselillä, kaasulla, sähköllä vai hevosella?

Kyllä mie veikkaan että tuo kaasuauto on tulevaisuutta :hattu:

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Linjuri-ässä
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #2 : 24-02-2019, 01:22:37 »
Sähkö voi menestyä jakelussa, tahtoo vaan yleensä noi jakolenkitkin olla sen mittaisia että välilataus tarvitaan ja se vaatii sit aikaa... Kaasu tankkaus ei vaadi ihan tuhottomia aikoja, infra on vielä vähän heikko...

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #3 : 24-02-2019, 16:56:08 »
Biokaasu ja biodiesel on varmaan helpoimpia. Niihin on aineet ja laitteet olemassa. Verotuksella saatais ohjattua käyttö niihin.
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #4 : 24-02-2019, 19:32:46 »
Biokaasu ja biodiesel on varmaan helpoimpia. Niihin on aineet ja laitteet olemassa. Verotuksella saatais ohjattua käyttö niihin.
muunmuassa voutilan tebbarilta saa biodiisseliä isosta jakajasta
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #5 : 24-02-2019, 20:01:50 »
muunmuassa voutilan tebbarilta saa biodiisseliä isosta jakajasta

Onko ryssil TB:lläkin jo biodiesel tarjolla?

Nesteen MYdiesel on vissiin aika ilmastoystävällistä ainetta.

Poissa Amatimees

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 228
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Orja
  • Työajokki: Pallorekka
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #6 : 24-02-2019, 21:18:26 »


Nesteen MYdiesel on vissiin aika ilmastoystävällistä ainetta.

Löisivät biodiselistä veron pienemmäks niin ihmiset käyttäs sitä....ei kukaan hullu osta kalliimpaa ainetta ku ei tuo autoilu ihan ilmasta oo muutenkaan
On mulla euro, että en minä köyhä ole.

Poissa jta

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 151
  • Sukupuoli: Mies
    • Kotisivuni
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #7 : 26-02-2019, 17:05:37 »
Ja sitten vielä myöskin ihmetellään että miksi ei kaasu ja sähköautot mene kunnolla kaupaksi kun ensinnä autojen hinnat on korkeat ja niistä pitää vielä maksaa käyttövoimaverokin. Jo pelkästään tuon poisto voisi vauhdittaa noiden ostoa.

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #8 : 26-02-2019, 17:47:53 »
Katsoin mielenkiinnosta kaasukonversiota tuohon Seattiin. Maksaa vajaan 3k€. Ei kannata värkätä parin tonnin kiesiin moista
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #9 : 26-02-2019, 18:02:11 »
Katsoin mielenkiinnosta kaasukonversiota tuohon Seattiin. Maksaa vajaan 3k€. Ei kannata värkätä parin tonnin kiesiin moista
kaveri laitto v50 volvoon kaasuvehkeet. Valtiolta sai vähän rahaa takasi, mutta tavaratila pieneni puoleen. Ite voisin ostaa tehdasrakenteisen kaasuauton
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #10 : 26-02-2019, 21:12:21 »
Itse näen asian niin että jakelutason autot muuttuu pikku hiljaa sähkö / kaasu, tms...
Mut pitkät & raskaat ajot tehdään edelleen dieselillä / biodieselillä.
Dieselin paino/energiatiheys suhde on vain niin hemmetin paljon paree kuin "vihreillä vaihtoehdoilla".
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Linjuri-ässä
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #11 : 27-02-2019, 04:37:43 »
Ja dieselin tankkaaminen on nopeaa verrattuna muihin vaihtoehtoihin. Kaasulla päästään kohtuullisiin aikoihin, sähkö taas vaatii joko järeän liittymän tai paljon aikaa.

Poissa Petsku

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 310
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Petsku + Rahtarit
  • Titteli: Duunari
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #12 : 27-02-2019, 13:14:30 »
https://news.nationalgeographic.com/2018/06/carbon-engineering-liquid-fuel-carbon-capture-neutral-science/

Toinen on että imetään hiilidioksidia ilmakehästä ja muutetaan se polttoaineeksi, ja se palaessaan tuottaa saman määrän päästöjä kuin mitä sen tekemiseen meni.

Toki jos tuottamiseen mennyt sähkö on hiilineutraalia.

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #13 : 28-02-2019, 16:06:14 »
Itse näen asian niin että jakelutason autot muuttuu pikku hiljaa sähkö / kaasu, tms...
Mut pitkät & raskaat ajot tehdään edelleen dieselillä / biodieselillä.
Dieselin paino/energiatiheys suhde on vain niin hemmetin paljon paree kuin "vihreillä vaihtoehdoilla".

Komppaan tuota, mutta varmasti nesteytetyllä metaanikaasulla on paikkansa. Sitä saa vissiin aika suuren määrän pieneen tilavuuteen säilöttyä.

Kuinkahan pitkä toimintasäde tuollaisen kaasu-FH:n on verrattuna dieseliin? Siis jos on vetoisuudeltaan yhtä isot polttoainetankit? Nykyisellä tankkausverkolla sopii vain tuollaista vakireittiä ajavaan autoon, mutta siinä voi ollakin tosi hyvä valinta.

https://www.koneviesti.fi/uutiset/artikkeli-1.386073

(Maidonkeräilyyn ensimmäinen kaasuauto)



« Viimeksi muokattu: 28-02-2019, 16:11:37 kirjoittanut Tuusa »

Poissa Leksii

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 82
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Kaanima
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #14 : 28-02-2019, 16:42:53 »
Ajolinjassa luki et tossa maitoautossa ois 700km range ja joutuu 100km ylimäärästä ajelemaan tankkaamaan kun ei lahdessa oo vielä asemaa
Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #15 : 28-02-2019, 16:58:18 »
Ajolinjassa luki et tossa maitoautossa ois 700km range ja joutuu 100km ylimäärästä ajelemaan tankkaamaan kun ei lahdessa oo vielä asemaa

700 km range on jo erittäin hyvä! Ei tietty vedä kärryä koko kierrosta, mutta on siinä paljon pikkuteillä ajoa, pumppausta ym.

100 km ylimääräistä ajoa on kyllä paljon, mutta eiköhän tuossa V*lio maksa siitäkin ajosta.
Gasumin sivujen mukaan Lahden Kujalaan eli vissiin kaatopaikan ympäristöön avautuu raskaankaluston kaasuasema toukokuussa 2019. Samoten Ouluun ja Seinäjoelle.
« Viimeksi muokattu: 28-02-2019, 17:04:15 kirjoittanut Tuusa »

Poissa RSLook

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 38
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Ville
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R520,X-HIPRO192
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #16 : 28-02-2019, 19:40:07 »
Ajolinjassa luki et tossa maitoautossa ois 700km range ja joutuu 100km ylimäärästä ajelemaan tankkaamaan kun ei lahdessa oo vielä asemaa
Suurimmalla tankilla, 205litraa

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #17 : 28-02-2019, 19:45:51 »
Tänään tulleessa Moottori-lehdessä oli vertailua kaasu- ja dieselautojen kesken. Tai no, Opeleiden...
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa akip

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 127
  • Työajokki: VolvoDafSisuSca
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #18 : 28-02-2019, 20:41:20 »
700 km range on jo erittäin hyvä! Ei tietty vedä kärryä koko kierrosta, mutta on siinä paljon pikkuteillä ajoa, pumppausta ym.

100 km ylimääräistä ajoa on kyllä paljon, mutta eiköhän tuossa V*lio maksa siitäkin ajosta.
Gasumin sivujen mukaan Lahden Kujalaan eli vissiin kaatopaikan ympäristöön avautuu raskaankaluston kaasuasema toukokuussa 2019. Samoten Ouluun ja Seinäjoelle.


Niin toi auto on valion ja kuskit on yrittäjän..

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tulevaisuuden käyttövoima(t)
« Vastaus #19 : 05-03-2019, 10:48:38 »
Toi Volvon käyttämä systeemi ois kätevä jos sillä dieselillä vois ajella sitten kun kaasu loppuu.