Kirjoittaja Aihe: Kuorman sidonta  (Luettu 605058 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leksii

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 82
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Kaanima
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1452 : 18-02-2015, 20:53:53 »
Tästä sitomisesta tuli mieleen kuinka pihejä jotkut isot herrat on taas näissä asioissa, Imatralta hain rautakuorman ja siinä rukkikuskin kaa mietittii miten ne kärryyn tulevat tankot sais järkevästi kun ei voinu etuseinää vasten laittaa (pikkupyöränen dolly jossa ilmasäiliöt tooodella alhaalla, ottaa kiinni esim liian korkeisiin töyssyihin) nii se tokas et vaik pomo on sanonu et ei sais käyttää sellasia pitkiä puisia etutukia "kun ne maksaa liikaa" nii hän käy silti hakemas sellasen, ei tarvinnu ruveta miljoonalla liinalla ja ketjulla sitomaan, oli kuitenkin ~20tn tankoa kyydisä :D 
Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1453 : 18-02-2015, 21:04:56 »
Tästä sitomisesta tuli mieleen kuinka pihejä jotkut isot herrat on taas näissä asioissa, Imatralta hain rautakuorman ja siinä rukkikuskin kaa mietittii miten ne kärryyn tulevat tankot sais järkevästi kun ei voinu etuseinää vasten laittaa (pikkupyöränen dolly jossa ilmasäiliöt tooodella alhaalla, ottaa kiinni esim liian korkeisiin töyssyihin) nii se tokas et vaik pomo on sanonu et ei sais käyttää sellasia pitkiä puisia etutukia "kun ne maksaa liikaa" nii hän käy silti hakemas sellasen, ei tarvinnu ruveta miljoonalla liinalla ja ketjulla sitomaan, oli kuitenkin ~20tn tankoa kyydisä :D

haitko siis kotimaan kuorman? ulkomaan kuormiiin ne pukit saa siel kyl jos tarvii..
Escucha el Oi!

Poissa Leksii

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 82
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Kaanima
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1454 : 18-02-2015, 21:37:59 »
Toho ruotsiin se kuorma lähti. Kyl me sii katteltii et sellasii lyhkäsii metrin pitkiä etutukia sii oli seinää vaste ja se sanos et niit on käytetty mut toiki oli sen ~3m pitkä ja ne oli jossai muualla tallessa.
Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

Poissa Mr_A

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 919
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: \8/ Mr A
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R500 -08
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1455 : 18-02-2015, 22:32:41 »
Mä tein aikanaan ex duunis källin varasto miehille. Sidoin yhden salaatti lavan keskelle autoa vissii 7 tai 8 kuorma tangolla ja vissii 15 liinalla.
Tein viel siitä palapelin. Vetelin ne liinat ja tolpat sillee et ne meni toistensa yli ja oli pakko avata oikeessa järjestyksessä :)

Joskus edellises työpaikas oli vissii jollaki tylsää ni pienen varmaa 5-10kg paketin sito et se oli nätisti ilmassa liinojen varassa :heko: ...

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1456 : 19-03-2015, 18:20:45 »
meil tuli uusia Kr*nen kärryjä, joissa on joku "TrailerSafetyFloor", eli eräänlainen röpelöinen kumipinnoite lattiassa lisäämässä kitkaa. takaovessa on muutama kitkakerroin esimerkki, esimerkiksi paperirullalle 0,65

Huomenna meen lastaa paperia, tulee limittäin lattialle. periaatteessahan sitä ei tarttis lainkaan sitoa?  :vihel:
code xl on myös, eli etuseinänkin pitäis riittää. tietty sitä vois vetää ensimmäisista rullista liinalla veto taakse niin varmana riittäis.

Taidan kyllä silti sitoa, niin ei tarvitse kenenkään miettiä lonko laillinen vai ei.
Jotkut kyrpä-poliisithan ei laske lainkaan kitkaa; sellaisten kanssa olisi mukavaa istuskella oikeudessa miettimässä vähän fysiikanlakeja :)
Escucha el Oi!

Poissa Mahti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 240
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: MAHTI
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Lolvo
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1457 : 19-03-2015, 18:35:03 »
meil tuli uusia Kr*nen kärryjä, joissa on joku "TrailerSafetyFloor", eli eräänlainen röpelöinen kumipinnoite lattiassa lisäämässä kitkaa. takaovessa on muutama kitkakerroin esimerkki, esimerkiksi paperirullalle 0,65

Huomenna meen lastaa paperia, tulee limittäin lattialle. periaatteessahan sitä ei tarttis lainkaan sitoa?  :vihel:
code xl on myös, eli etuseinänkin pitäis riittää. tietty sitä vois vetää ensimmäisista rullista liinalla veto taakse niin varmana riittäis.

Taidan kyllä silti sitoa, niin ei tarvitse kenenkään miettiä lonko laillinen vai ei.
Jotkut kyrpä-poliisithan ei laske lainkaan kitkaa; sellaisten kanssa olisi mukavaa istuskella oikeudessa miettimässä vähän fysiikanlakeja :)

Kuullostaa mielenkiintoiselle ratkaisulle, muista ottaa pari fotoa  :hattu:
Tieteen suuri tragedia on se, että ruma tosiasia rikkoo kauniin teorian. - Thomas Huxley
Kyyninen ihminen tietää kaiken hinnan, mutta ei minkään arvoa.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1458 : 19-03-2015, 19:05:21 »
eipä siinä mitään erikoista kuvattavaa ole. muutamien vuosien päästä saattaa ollakin, kun kaikkin on revennyt irti kun kuitenkin useissa paikoissa ei ole tarpeeksi pitkiä piikkejä ja liu'utetaan palletteja..
Escucha el Oi!

Poissa Leksii

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 82
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Kaanima
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1459 : 19-03-2015, 21:09:37 »
Eipä se Code XL myöskään mitää taida pelastaa, niinku siinä jossain oikeusjutussa syyttäjän mukaan pressu on vaan "pölysuoja" ja metallirunko+laudat vaan pitää muodon :D vaik valmistaja lupaa et tavara pysyy sisällä jos pääsee irti...
Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1460 : 19-03-2015, 21:15:04 »
 :tukka:
Eipä se Code XL myöskään mitää taida pelastaa, niinku siinä jossain oikeusjutussa syyttäjän mukaan pressu on vaan "pölysuoja" ja metallirunko+laudat vaan pitää muodon :D vaik valmistaja lupaa et tavara pysyy sisällä jos pääsee irti...

ei kannata kaikkee uskoo mitä puhutaan :)

mä tiedän jotain siitä "jostain oikeusjutusta".
Escucha el Oi!

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1461 : 19-03-2015, 21:49:28 »
:tukka:
ei kannata kaikkee uskoo mitä puhutaan :)

mä tiedän jotain siitä "jostain oikeusjutusta".
olisko Heikki kertauksen paikka kun tapauksen jälkeen on tännekkin tullut uusia jäseniä? ;)


Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1462 : 19-03-2015, 23:16:38 »
Kannatan Lättiksen ehdotusta.  Heikki "XL" voisi poimia pari ydinkohtaa tänne. 

Sinänsä jopa se XL-vaatimus on useissa tilanteissa hanurista, sen pitäisi riittää että päällirakenne on EN-12642 mukainen, sillä XL-liite tarkoittaa vain sitä, että takaseinä kestää saman kuin etuseinä ja tällä asialla on merkitystä käytännössä vain junakuljetuksissa missä vaunu saattaa mennä perä menosuuntaan.  Suora auto missä traileri on dollyn päällä ei mene ikinä niin kovaa takaperin.

No, tulihan tuossa reilu vuosi tehtyä hommaa missä enintään 250kg kuorma kiinnitettiin viidellä sidontavälineellä, vaikka autossa oli kovat seinät...
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa andy

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 716
  • Sukupuoli: Mies
  • Kolmostie, taakse jo jäänyttä elämää
  • Ikkunakyltti: ANDY jos on matkassa
  • Titteli: Eläkeläinen
  • Työajokki: Haittiksella
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1463 : 20-03-2015, 11:39:54 »
Kannatan Lättiksen ehdotusta.  Heikki "XL" voisi poimia pari ydinkohtaa tänne. 

No, tulihan tuossa reilu vuosi tehtyä hommaa missä enintään 250kg kuorma kiinnitettiin viidellä sidontavälineellä, vaikka autossa oli kovat seinät...

Mäpäs olinki kahdella vyöllä ja 6 pisteellä kiinni yhden lähes 300km siirtymän, enkä tierä kuinka monta sidontaa mun allani oli.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1464 : 20-03-2015, 17:59:49 »
meil tuli uusia Kr*nen kärryjä, joissa on joku "TrailerSafetyFloor", eli eräänlainen röpelöinen kumipinnoite lattiassa lisäämässä kitkaa. takaovessa on muutama kitkakerroin esimerkki, esimerkiksi paperirullalle 0,65

Huomenna meen lastaa paperia, tulee limittäin lattialle. periaatteessahan sitä ei tarttis lainkaan sitoa?  :vihel:
code xl on myös, eli etuseinänkin pitäis riittää. tietty sitä vois vetää ensimmäisista rullista liinalla veto taakse niin varmana riittäis.

Taidan kyllä silti sitoa, niin ei tarvitse kenenkään miettiä lonko laillinen vai ei.
Jotkut kyrpä-poliisithan ei laske lainkaan kitkaa; sellaisten kanssa olisi mukavaa istuskella oikeudessa miettimässä vähän fysiikanlakeja :)
saksalaiset laskee kai vieläkin liikekitkan mukaan, siitä on ollut paljon vääntöä ratsioissa.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1465 : 21-03-2015, 08:58:16 »
liikekitkan? miksi? lepokitka on kuitenkin aina suurempi.

Uusiesko, code xl on varmaan helpompi muistaa kuin EN1262, vaikka tosiaan tuo en-numero kertoo kaiken tarvittavan. en kyllä tiedä tehdäänkö missään enää pelkästään sellaisia kärryjä, vai ovatko kaikki code xl samalla.

Ja tuli testattua perjantaina, ei jaksanut trukki työntää paperirullaa pohjalla, alkoi vaan sutia. vaikka pihdeissä oli toinen 1,5T rulla. oli kyllä se hyvin puree.
Ei taideta paljon mitään ilman jatkopiikkejä toiselta kyljeltä purkaa vetämällä..
Escucha el Oi!

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1466 : 21-03-2015, 10:38:51 »
liikekitkan? miksi? lepokitka on kuitenkin aina suurempi.
kysy saksalaisilta. Ehkä juuri siksi.

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1467 : 29-03-2015, 00:18:51 »
liikekitkan? miksi? lepokitka on kuitenkin aina suurempi.


Uusiesko, code xl on varmaan helpompi muistaa kuin EN1262, vaikka tosiaan tuo en-numero kertoo kaiken tarvittavan. en kyllä tiedä tehdäänkö missään enää pelkästään sellaisia kärryjä, vai ovatko kaikki code xl samalla.

Euroopan mitoilla olevat vyökapellivaunut ovat pääasiassa pitkien sarjojen kamaa joten uskoisin kaikkien olevan Code XL:iä.  Tai toisaalta, olihan se Kögel mikä mulla oli tullessaan ei-XL, mutta koska olin sen XL-vaununa tilannut se varustettiin luovuttaessa kattoon asennettavilla liinoilla ja lujuustodistus tuli perästä.  Normi on muuten EN-12642.

Lainaus käyttäjältä: IsoPaha-Heikki

Ja tuli testattua perjantaina, ei jaksanut trukki työntää paperirullaa pohjalla, alkoi vaan sutia. vaikka pihdeissä oli toinen 1,5T rulla. oli kyllä se hyvin puree.
Ei taideta paljon mitään ilman jatkopiikkejä toiselta kyljeltä purkaa vetämällä..

Sitten voi alkaa pohtia kumpi lopulta on isompi vaiva, vetää liinoja vai aukoa molemmat kyljet mukaanlukien se lautatarha mikä on sitä muotoa pitämässä.  Riippuu tietenkin myös ajotehtävistä, mutta yleensähän kapellikärryt ovat ajossa missä ne ovat kelvollisia monenlaisen tavaran kuljettamiseen, mutta hyviä eivät juuri mihinkään...

kysy saksalaisilta. Ehkä juuri siksi.

Fiskaalisessa mielessä tehokkaampaa, mutta sairasta.
« Viimeksi muokattu: 29-03-2015, 00:27:34 kirjoittanut uusiesko »
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa HerraC

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 141
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1468 : 19-06-2015, 09:18:29 »
Kaikenmaailman ammattipätevyyttä opiskeltu mutta kyllä teoriasanoin ryyditetyillä paperille raapustetuilla ohjeilla ei ollut mitään tekemistä minun ensimmäisen todellisen kuorman sidonnan kanssa.

Tai no, ensimmäinen kuorma (rullakoita) meni ihan maalaisjärjellä joka kolmas rivi ja toki viimeiseen levyt ja liinat ettei päälle tule kun määränpäässä aukoo takaovia.

Mutta sellun sitominen, vientimallin paalit a'2000kg 2*2m nippuja ja nipussa taisi olla 8 "legoa"
Noista kun pitäisi saada eteenpäin liike ja sivusuuntaan liike pois ja kaikki on käytännössä "leegoja" joita määrällisesti kuormassa lukematon määrä...ei SM leikeistä tutut jutut nyt oikein auttanut.

Joten rehellisesti myönsin osaamattomuuteni ja kävelin katsomaan ammattikuskilta mallia, loppujen lopuksi vielä vetelin varmuudeksi ehkä kymmenen liinaa enemmän mutta oli kyllä pölypallotkin kiinnitetty.

Tauolla kävin vielä tarkastamassa ja tiukkuudet oli pysyneet joten loppu matkan sai huoletta ajella, perilläkään ei ollut yhtään löysää missään ja paalit hyvin paikallaan.

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1469 : 19-06-2015, 18:27:47 »
https://www.dropbox.com/s/yoz7ka8h5by9xnh/2015-06-08%2013.01.22-1.jpg?dl=0 tollee mä ne sidoin. Neljä ois kuulema riittäny. Mull meni 24.

Poissa Pete84

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 208
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Volvo FM 500
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1470 : 19-06-2015, 18:31:38 »
https://www.dropbox.com/s/yoz7ka8h5by9xnh/2015-06-08%2013.01.22-1.jpg?dl=0 tollee mä ne sidoin. Neljä ois kuulema riittäny. Mull meni 24.

No millä ihmeellä tohon neljä ois riittäny? :ide1:

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1471 : 19-06-2015, 18:32:30 »
No millä ihmeellä tohon neljä ois riittäny? :ide1:

Jaa a, näin ne naamakirjassa väitti :D

Poissa HerraC

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 141
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1472 : 19-06-2015, 18:39:01 »
https://www.dropbox.com/s/yoz7ka8h5by9xnh/2015-06-08%2013.01.22-1.jpg?dl=0 tollee mä ne sidoin. Neljä ois kuulema riittäny. Mull meni 24.

Minä sidoin juuri noin, jokainen nippu omallaan ja tuon eteenpäin ottavan kahdella liinalla varmuudeksi.
Neljällä en kyllä minäkään ymmärrä kuinka olisi hyvin kiinni ?

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Kuorman sidonta
« Vastaus #1473 : 19-06-2015, 22:25:10 »
Kunnon kulmapaloilla olis kai se 4 piisannu? :ide1:
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.