Kirjoittaja Aihe: Täyspitkä vastaan puolikas  (Luettu 91490 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #44 : 24-02-2008, 01:53:35 »
Kohtalotoveri. Samaa oon monet kerrat miettiny. Ai että se ois helpompaa tuo homma. Ja miksei kärryynkin vois laittaa etuovet että vois veturin perälaudan laskea alas ja vetää koko kuorman läpi. :ide3:
Perälauta??? Mikä se on?  :koff:


Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #45 : 24-02-2008, 01:54:15 »

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #46 : 24-02-2008, 09:23:23 »
Ja miksei kärryynkin vois laittaa etuovet että vois veturin perälaudan laskea alas ja vetää koko kuorman läpi. :ide3:

Tälleen oli eräässä entisessä työpaikassa ollut joskus. Semmosii kärryi oli kummatkin, mutta mun aikana ne oli jo tukittu.. Tosin niitä vastaavia rattaita näkee tolla Hakkilassa joskus enemmänkin...

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #47 : 28-02-2008, 11:41:30 »
Tälleen oli eräässä entisessä työpaikassa ollut joskus. Semmosii kärryi oli kummatkin, mutta mun aikana ne oli jo tukittu.. Tosin niitä vastaavia rattaita näkee tolla Hakkilassa joskus enemmänkin...
Mun entisessä työpaikassa oli kans tuommosia aikanaan. Ja juurikin tämän Hakkilassa sijaitsevan liiterin ajoja ajavat. ;)

Poissa volvopower

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 14
  • Sukupuoli: Mies
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #48 : 28-02-2008, 15:30:22 »
Kyllä se vaan riippuu paljolti ajokista onko väliteli ym.ym.. Itse vaan tykkäisin ajaa täysperää jos valkata saisin:)
Vasikka kyllä haastellisin peruuttaessa mutta ihmisen keksim joten kyllä se taipuu!!
Kiljukaula apina

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #49 : 02-03-2008, 20:07:38 »
 Minä henk. koht. pidän enemmän puolikkaasta, helpompi peruutella, joskin oikoo enemmän kuin täyspitkä. Tosin ajan kyllä ihan kummalla tahansa. Ajoin 2,5 vuotta puolikasta jossa kärrin akselit oli ihan hännässä eli oikaisi todella reilusti. Sen jälkeen aloin ajaa täyspitkää jossa  usein oli liki 13-metrinen 5-akselinen kärri perässä. Risteyksissä tuntui ettei keulalla pääse koukkaamaan tarpeeksi kaukaa että kärri mahtuisi tulemaan, sillä suhteutin puolikkaan oikaisun täyspitkän pituuteen... Tiesin kyllä että täyspitkä on ketterämpi muttei se jotenkin mennyt jakeluun. Eipä kyllä ollut vaaraa repiä renkaita kiveyksiin... :koff: Pian sen sitten kyllä oppi ettei ihan älyttömästi tarvitse koukkia. Puolikkaalla ajaessa en kyllä huomannut ohjauksessa eroa onko tyhjä vai kuorma päällä, olisiko kuorman sijoittelulla tekemistä asian kanssa jos ohjaus on raskas kuormattuna?
 Ajoin joskus Ivecolla jossa oli ohjautuva sippiteli, joka lukittui... olikohan 40:n vauhdissa... ja teliä nostaessa myös oikaisi rattaat jos sattui olemaan linkussa. Kerran se sitten alkoi tuntua ettei 5-tien molemmat kaistat riitä kun veteli minne sattuu. Samalla ihmeteltiin kun pyörät kääntyy vaikka teli on ylhäällä. Korjaamolla totesivat että lukitusta ohjaava magneettiventtiili oli sanonut työsopimuksensa irti. Eipä ihme että veteli minne sattuu.
« Viimeksi muokattu: 03-03-2008, 00:44:10 kirjoittanut Lady-Rahtari »
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #50 : 02-03-2008, 23:32:42 »
 Mua taas alkaa kohta hirvittää yleensä lähteä ajamaan mitään, puoli vuotta poissa rekan ratista tuli just täyteen... Onneksi ollaan kevääseen päin menossa ja kelit paranee. Jospa saisi pian töitä!!!
 Elämähän on, Hellu; parasta silloin kun osaa olla just niistä pienistä asioista onnellinen! Työttömällä niitä onnen aiheita ei usein ole, mutta juuri nyt olen onnellinen siitä että serkku pyysi pariksi päiväksi kissoja hoitamaan. Kun olen ihan hupsuna kissoihin niin tämä on kivaa! Ja sen lisäksi pääsin pitkästä aikaa saunaankin niin jopa on hyvä olla!
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa Olli t4R

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 27
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #51 : 15-08-2008, 23:20:59 »
Ehdottomasti puolikas! Oon ajanu täysperää, vasikkamoduulia ja pelkkää puolikasta viimeiset pari vuotta. "Turhat" katkomiset jää pois ja lastaus/purkutyöt = kärrykuorman purku/lastaus verrattuna täysperään. Sitte vielä varsinki jos ulkomaille ajaa (saa ajaa useamman päivän putkeen [tekemättä mitään]) niin ai herkku..  ;)

Poissa Kinke

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 93
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Kinke
  • Työajokki: R560/R500
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #52 : 16-08-2008, 13:12:16 »
Ite ajan pääasiassa puolikasta. Sitten miltei joka viikko tullee väli keikka tampesterin suuntaan moduulilla ja ai että kun siellä tampereen poke:n pihassa pieree itteensä silmään kun aina ratti pyörii värään suuntaan.
Nyt on edessä ensimmäinen talvi kun on puolikas pepun alla. Tätä ennen ajanut vain moduulia talvella. Puolikas ilmeisen herkkä jäämään "kumia polttamaan", mutta kait sillä pärjää. Moduulissa talvella ei muu arveluta kuin tuo, että osassa meidän autoja ei ole kärrylle sitä jarrukahvaa hytissä. :P

Itse valkkaisin tänään puolikkaan, koska ei jaksa aina olla ottamassa kärryä irti. Laiska on laiska. ::)

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #53 : 17-08-2008, 17:34:08 »

Nyt on edessä ensimmäinen talvi kun on puolikas pepun alla. Tätä ennen ajanut vain moduulia talvella. Puolikas ilmeisen herkkä jäämään "kumia polttamaan", mutta kait sillä pärjää.
riippuu niin monesta asiasta puolikkaan talvikäyttäytyminen.
Ite oon ajanut kaksakselisella veturilla, 10pyörä takateliveturilla, ohjaavalla- ja kiinteällä väliteliveturilla. Takateli menee kyl mäet ylös, kertaakaan en jäänyt jumiin... mutta jos on liukas piha, ni sit voi olla vaikeeta. ku teli alhaalla ei pääse liikkelle, ja teli ylhäällä/kevitettynä ei käänny. Ohjaavalla takatelillä varustettua ku pääsis kokeilemaan. Jos ois vielä kärryssä ensimmäinen akseli nostettavissa, ni sehän menee minne vaan..ja mahdollisesti kääntyvä viimeinen akseli. se ois ehkä oma unelma :ajoa:

Nykyinen on kiinteällä välitelillä, meinaa puskea kuormapäällä ja teli alhaalla... onneksi ei ole mitään rajoittimia telissä, nousee vaikka ois 32tonnia kuormaa  :aamen:

Jos on tyhjä auto, ni takateli on kyl ehdottomasti parhain.
Escucha el Oi!

Poissa Olli t4R

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 27
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #54 : 18-08-2008, 00:38:54 »
riippuu niin monesta asiasta puolikkaan talvikäyttäytyminen.
Ite oon ajanut kaksakselisella veturilla, 10pyörä takateliveturilla, ohjaavalla- ja kiinteällä väliteliveturilla. Takateli menee kyl mäet ylös, kertaakaan en jäänyt jumiin... mutta jos on liukas piha, ni sit voi olla vaikeeta. ku teli alhaalla ei pääse liikkelle, ja teli ylhäällä/kevitettynä ei käänny. Ohjaavalla takatelillä varustettua ku pääsis kokeilemaan. Jos ois vielä kärryssä ensimmäinen akseli nostettavissa, ni sehän menee minne vaan..ja mahdollisesti kääntyvä viimeinen akseli. se ois ehkä oma unelma :ajoa:

Nykyinen on kiinteällä välitelillä, meinaa puskea kuormapäällä ja teli alhaalla... onneksi ei ole mitään rajoittimia telissä, nousee vaikka ois 32tonnia kuormaa  :aamen:

Jos on tyhjä auto, ni takateli on kyl ehdottomasti parhain.

Tässä kait se on tiivistettynä tuo talvikäyttäytyminen. Mulla on takateli ja kärryssä etummainen ja takimmainen on nousevia + takimmainen kääntyy.

Poissa Esko K

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 246
  • Sukupuoli: Mies
  • Maailman huonoin rekkakuski
  • Työajokki: volovo/kuania
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #55 : 31-08-2008, 08:42:28 »
Mä oon ajanu nyt töikseni vain "täyspitkiä" lainausmerkeissä sen takia kun kaikki on ollu eripituisia :heko: puolikkailla oon ajanu vaan koulussa ja sielläkin vain vähän. Olis joskus kiva kokeilla sellaista ihan työkseen :hattu:

Just männä viikolla oli ihan melkein täyspitkä ja auta armias kun jouduin sen kanssa hiekkatien risteyksessä tekeen kulmaperuutuksen pimeälle puolen :de: se oli ainut mahdollinen paikka kääntyä tai muuten ois saanu peruutella 3km taaksepäin :kippu: pimiälle puolelle sen takia koska toinen teistä oli niin kapia ettei veturilla riittäny tila sitte millään...kokeilin kyllä ja tietty henkilöautoja pukkas sitte joka suunnasta "yleisöks" :D uskokaa pois että oisin sillä hetkellä halunnu olla jossain muualla kun kabiinissa ratin takana :koff:

Hommaa tietty helpotti huomattavasti se että kyseissä autossa peilit tärisi niin maanperusteellisesti AINA kun pakin löi silmään, sekin vielä helpotti kun kumpaakaan ikkunaa ei saanut alas eikä peilejä voinut säätää...ei edes käsin :tukka: aina piti peruuttaa ovi auki kahvassa roikkumalla. On tää niin hienoo...

Poissa bondi

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 21
  • Sukupuoli: Mies
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #56 : 12-09-2008, 14:43:43 »
kumpaakin olen kokeillu  :ajoa: enempi täyspitkää mut tää viimesin PUOLIKAS 12m olikin jatkettavalla kärrillä 20m kaks akselia ja viimen akseli oli ohjattava  ;)  kyl siin oli enenpi  asennetta ajella noita niin hyviä ja suosittuja liikenneympyröit mitä kasvaa koko ajan lisää                 

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #57 : 30-09-2008, 02:25:56 »
Onhan puolikkaalla kiva päästellä. Kuormatiloja on vain yksi, joten ovia on vähemmän auottavana. Ei tarvitse miettiä, mihin sen kärryn jättäisi, kun traileri jätetään yleensä aina sataman/terminaalin kentälle tai siltaan. Peruuttaminen onnistuu vaikka isolla puolella. Liukkaalla varsinkin 2-akselinen veturi on kyllä vähän vikuri, mutta kyllä senkin kanssa pärjää, kun on tarkkana.

MUTTA... En tiedä, olenko vähän masokisti, mutta kyllä se vaan silti tuo täysperä enemmän on oma juttu. Työpäivät ovat paljon mielenkiintoisempia. Joutuu pohtimaan kärrylle sopivia paikkoja nuppipurun/-lastauksen ajaksi. Saa kokea onnistumisen elämyksiä, kun on saanut hierottua kärryn johonkin v-maiseen paikkaan pimeältä puolelta. Hyötyliikuntaakin tulee enemmän, kun ravaa aukomassa ovia ja katkomassa kärryä ja lavametrejäkin on enemmän lastattavaksi, kun sitäkin joutuu välillä tekemään ihan käsipelissä. Pysyy vyötärönympärys kurissa. Ja onhan se moduulimittainen vaan pirun komea ilmestys. Harva se viikko jossain purkupaikalla tulee kysymys: "Kuinka pitkä toi vehje oikein on?" Pitkä akseliväli vetäjässä tekee auton puolikasta mukavammaksi ajaa maantiellä.

Kuitenkin isoin syy, miksi olen pääsääntöisesti hakeutunut täysperähommiin, on 50 senttiä puolikasta korkeampi tuntipalkka. Käytännössä ero on usein isompikin, kun TESsin palkkaa puolikkaan ajosta maksavia isäntiä on yleensä hankala löytää.

Molemmissa siis on puolensa, mutta itselle tuo täysperä kuitenkin istuu paremmin. "Makuasia." sanoi koira, kun muniaan nuoli.

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #58 : 03-10-2008, 11:02:47 »
Minulla ei puolikkaasta ole kuin vajaan viidentunnin kokemus. Inssin jouduin yllättäen ajamaan puolikkaalla ja oli kohtalaisen vähän aikaa opetella peruuttamaan se kulmaan. Mielestäni se oli täysperää helpompi peruuttaa, muuten liikenteessä jäykempi, oikoi enemmän, mut selvisin.
Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #59 : 11-12-2008, 13:26:36 »
Eilen tuli ajettua jonku RUS tai Baltialaisen puolikkaan perässä Raahesta Ouluun 50-70 km/h. Tie oli jäässä mutta kuiva, pitoa olis piisannu iha hyvin 80 km/h vauhtiin kunhan muisti pitää reilusti väliä edellä ajavaan. Kun ite en puolikkaalla ole montaa kertaa ajanu niin onko sellanen hankalampi ajettava tuollasella kelillä vai oliko se pelkästää kuskin korvien välissä?
Tän ketjun vois muuten siirtää tuonne "puoliperävaunut" osioon?
Keep on truckin'

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #60 : 11-12-2008, 13:58:21 »
Minä henk. koht. pidän enemmän puolikkaasta, helpompi peruutella, joskin oikoo enemmän kuin täyspitkä.
Siis mistä tämä inttäminen 'puolikas oikoo enemmän kuin täyspitkä' oikein tulee??? Yrittäkää nyt hyvät kolleegat olla edes sen verran perusasioista perillä, ettette mene moista väittämään. Kun puolikas ei SAA oikaista edes sitä vertaa kuin max. 22m tpv-yhdistelmä, moduulista puhumattakaan.

Eli kertauksen vuoksi:
kun ulompi etukulma kulkee 12,5 metrin säteistä ympyrää pitkin, niin perävaunun sisimmäisten pyörien tulee kulkea
a) puoli- ja keskiakseliperävaunuyhdistelmässä 5,3 metrin säteistä ympyrää pitkin
b) kokonaispituudeltaan enintään 22 metrin täysperävaunuyhdistelmässä 5,0 metrin säteistä ympyrää pitkin
c) kokonaispituudeltaan yli 22 metrin täysperävaunuyhdistelmässä 2,0 metrin säteistä ympyrää pitkin.

Asiassa on tietysti se pikku mutta, että tpv-yhdistelmä ei näytä sitä kokonaisoikaisuaan siinä yhdessä 90 asteen mutkassa, niinkuin puolikas tuppaa tekemään...

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #61 : 12-12-2008, 04:17:46 »
Siis mistä tämä inttäminen 'puolikas oikoo enemmän kuin täyspitkä' oikein tulee??? Yrittäkää nyt hyvät kolleegat olla edes sen verran perusasioista perillä, ettette mene moista väittämään. Kun puolikas ei SAA oikaista edes sitä vertaa kuin max. 22m tpv-yhdistelmä, moduulista puhumattakaan.

Eli kertauksen vuoksi:
kun ulompi etukulma kulkee 12,5 metrin säteistä ympyrää pitkin, niin perävaunun sisimmäisten pyörien tulee kulkea
a) puoli- ja keskiakseliperävaunuyhdistelmässä 5,3 metrin säteistä ympyrää pitkin
b) kokonaispituudeltaan enintään 22 metrin täysperävaunuyhdistelmässä 5,0 metrin säteistä ympyrää pitkin
c) kokonaispituudeltaan yli 22 metrin täysperävaunuyhdistelmässä 2,0 metrin säteistä ympyrää pitkin.

Asiassa on tietysti se pikku mutta, että tpv-yhdistelmä ei näytä sitä kokonaisoikaisuaan siinä yhdessä 90 asteen mutkassa, niinkuin puolikas tuppaa tekemään...
Tuntuu olevan herralla nuo nippelitiedot hanskassa. Mukavaa että foorumillamme on oma "tietoviisas"  :hattu:


Poissa Esko K

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 246
  • Sukupuoli: Mies
  • Maailman huonoin rekkakuski
  • Työajokki: volovo/kuania
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #62 : 12-12-2008, 08:59:15 »
Mä oon nyt uudessa paikassa ajellu ihan vallan puolikkaalla, sitä ennen ajoin täyspitkällä. Onhan noissa eroo...liukkaalla oman kokemuksen mukaan puolikas on herkkä jäämään kiinni lapsellisiin paikkoihin jos on painoo vähänkin taempana, eihän tohon vetäville edes kunnolla painoo saa. Ollaan kuiteski pärjätty :vihel:

Poissa Jani-85

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 309
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Naibel
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #63 : 12-12-2008, 23:13:01 »
Itte ajan täysperää ja oon ajanu puolikastakin puolisen vuotta.
Lyhyesti ja ytimekkäästi mieluummin täysperä koska perseessä tuntuu sen kanssa paremmalta, puolikas on kyl vähempi töinen ja tulee suorempaa tiellä peräs tai siis aikalaillaki tikkuna veto-auton kans.
täysperä sit taas rullaa mukavammin et jos joudut ylämäkee liiskaamaa sitä oikeanpuolimmaista pedaalia lattiaan kauemmin/tunteella niin alamäkee saa sit nostaa kontit lasille.
Olen koukussa elämään vaikkei elämäni ole koukussa.

Poissa Guderian

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 37
  • Sukupuoli: Mies
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #64 : 13-12-2008, 00:28:18 »
Omista kokemuksista kun tuuraillessa ajelen kumpaakin. 24m 4 akselinen kärry on pahin, se kulkee ihan omia polkujaan. 25.25m moduuli on paljon rauhallisempi. Puolikas on aina kiva kun se kääntyy missä vaan ja helppo peruuttaa. Ei stressaa yhtään niin paljon ajaa puolikkaalla tuntemattoman firman pihaan kuin täysperällä.
« Viimeksi muokattu: 13-12-2008, 00:38:40 kirjoittanut Guderian »

Poissa Mauri

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 228
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Mauri
Täyspitkä vastaan puolikas
« Vastaus #65 : 20-12-2008, 01:59:44 »
Aika vähä kokemusta ppv:a mutta täys perällä ennemmin.. ei oo vielä tullu sellaista paikkaa helsingissäkään että ei ois pois päässy työmaalta ku ei ne työ maat aina kadun varressa ole :vihel: