Kirjoittaja Aihe: Kauhea kuskipula  (Luettu 24308 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ajokoira Rekku

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 84
  • Sukupuoli: Nainen
  • Vuorokausilevolta noustuani näytän suht tältä.
    • naisrahtarit
Kauhea kuskipula
« : 24-03-2008, 14:02:25 »
On se maailma muuttunut, -80-luvulla töitä sai kysyä monesta paikasta  ??? , ennen kuin pääsi töihin, mutta nykyään lehdet ja puskalennättimet pursuavat avoimia kuskinpaikkoja   :laugh: ja sällit revitään töihin jopa kesken rekkakurssin ja ammattitaitoiset haetaan kotoa töihin, jos siellä ny joku lomailee... kuulin just, että Kuopiossakin oli yks sapattia pitävä haettu kuulema kotoa puoliväkisin..heh...
Sama meininki tuntuu olevan metsäkone- ja maanrakennuspuolella, kuskeja ei löydy mistään.  Koneita kuulema jopa seisoo kuskipulan takia ja jotkut ovat jopa joutuneet perumaan konekauppoja, kun kuskia ei olekaan löytynyt.  Kainuussakin on perinteisesti ollut kova työttömyys, mutta kun jututin monia kuskeja ja työkkärin miehiä, niin he kaikki kertoivat, että nykyään sieläkin on huutava pula puukuskeista, metsäkoneenkuljettajista ja rahtimiehistä myöskin.   Lähivuosina tilanteen odotetaan pahenevan, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle...
Ihan tälleen galluppina, miten lienee muissa osissa maata, onko tilanne yhtä surkea?    :ajoa:
« Viimeksi muokattu: 24-03-2008, 14:05:52 kirjoittanut Ajokoira Rekku »
Tää on logistiikkaa, kele!  :-)

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 798
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #1 : 24-03-2008, 14:25:12 »
  TÄH!??! Minua ei ole kotoa haettu enkä ole töitä saanut vaikka olen hakenut!
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa Christian

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 368
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #2 : 24-03-2008, 14:34:52 »
Pula on kokolailla täälläkin päin, ja hyvät paikat kulkee pöydän alla tunnetusti. Ja ammattitaitoset konekuskit on todella kiven alla.

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #3 : 24-03-2008, 14:42:41 »
Todella huutava pula on osaavista kuskeista molemmin puolin ojaa, sekä pikiteillä että pellolla ja metsässä... Puoliväkisin koitetaan repiä uuteen taloon, mutta mihinkä sitä hyvästä paikasta lähtemään, vaikka palkaa ehkä sais vähän enemmän, mutta ei se raha yksinään onneliseksi tee...


Poissa susi79

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
  • Sukupuoli: Mies
  • joopati joo
  • Ikkunakyltti: Harri
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: fh500
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #4 : 24-03-2008, 14:59:12 »
Juu kyllä se täällä pohjanmaallakin on kuskeista pulaa ja se on totta että hyvät paikat kuulee toisilta kuskeilta tms.
Olen aurannut lumesta väylää, harteillani painava talven ies. Olen uhmannut rotkon reunaa, yrittänyt olla kuin toinen mies

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #5 : 24-03-2008, 15:07:22 »
Kyllä se täälläkin on kuskeista pulaa...
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Cossu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 173
  • Sukupuoli: Mies
  • -V8 Truck Or Nothing!
  • Ikkunakyltti: KOSSU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Kanikka..
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #6 : 24-03-2008, 15:14:04 »
Aika iso osa vapaista paikoista taitaa kuitenkin olla Tuurauksia ja osa-aikasia? mitä ainakin työkkärin sivuilta olen väijynyt. itekkin yrittänyt "hyödyntää" ns kuskipulaa ja etsiä paikkaa missä olis uutta kalustoa ja ajoja pitkin suomea. mutta tosiaan eniten taitaa pulaa olla noista jakelu ja tuuraus kuskeista.
PaTTaya Riekkuja (Tm)

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 798
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #7 : 24-03-2008, 16:40:18 »
Aika iso osa vapaista paikoista taitaa kuitenkin olla Tuurauksia ja osa-aikasia? mitä ainakin työkkärin sivuilta olen väijynyt. itekkin yrittänyt "hyödyntää" ns kuskipulaa ja etsiä paikkaa missä olis uutta kalustoa ja ajoja pitkin suomea. mutta tosiaan eniten taitaa pulaa olla noista jakelu ja tuuraus kuskeista.
  Mulla ei se kaluston ikä vaikuta kun noilla vanhemmilla olen tottunut ajelemaan. Mielellään tietysti Scanioita muttei sekään nyt niin, kun vain töitä olisi.
  Olen soitellut netissä auki oleviin ja puskaradiosta kuultuihin paikkoihin, ja niihinkin firmoihin joissa en ole edes kuullut kuskeja tarvittavan mutta ei vaan ole tärpännyt.
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa susi79

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
  • Sukupuoli: Mies
  • joopati joo
  • Ikkunakyltti: Harri
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: fh500
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #8 : 24-03-2008, 17:15:39 »
Kyllä ainakin skandinavian kuskeja tarvitaan koko ajan mutta se on sit sitä reissu hommaa..Ja tonne pohjoisnorjaan ku ei oo innokkaita lähtiöitä niin sellaset firmat jotka ajavat pohjoseen on lirissä että mistä saa ammattilaisia sinne ajamaan.. :vihel:
Olen aurannut lumesta väylää, harteillani painava talven ies. Olen uhmannut rotkon reunaa, yrittänyt olla kuin toinen mies

Poissa Jurpo

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 287
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #9 : 24-03-2008, 17:50:40 »
Puoliväkisin koitetaan repiä uuteen taloon, mutta mihinkä sitä hyvästä paikasta lähtemään, vaikka palkaa ehkä sais vähän enemmän, mutta ei se raha yksinään onneliseksi tee...

Tosta oon kyllä samaa mieltä. Ei se raha, vaan mielenrauha!
Kaiken annan mä ilolla pois, mut sua en koskaan koskaan ja ikinä en...

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #10 : 24-03-2008, 18:28:22 »
En mä vaa oo huomannu, tai sit mulla on puskaradion taajus hukassa.
Keep on truckin'

piiperö

  • Vieras
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #11 : 24-03-2008, 18:53:49 »
Itsekin ihan sekaisin siitä että onko se pula vai ei, toisaalla luvataan varmoja hommia ja valinnanvaraa vaikka kuinka mutta sitten kuullut hyvistä(kin) kuskeista jotka eivät paikkaa löydä. Itse teen jakohommia ja niissä pula on ihan varmasti mutta haikailen isomman rattiin. Tässä elämäntilanteessa vain ei uskalla lähteä vakaasta työpaikasta ihan tuntemattomaan.

Vai mikäs on teidän konkarien tuntuma, haluavatko nämä hyvät työttömät kuskit vain päivätöitä ja yöksi kotiin, helpoilla puruilla? Eli reissuhommiin pääsisi? Tosin reissuhommiin huolitaan varmaan vain kokeneita kuskeja :suru:

Poissa Jurpo

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 287
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #12 : 24-03-2008, 19:01:47 »
Eli reissuhommiin pääsisi? Tosin reissuhommiin huolitaan varmaan vain kokeneita kuskeja :suru:

Reissuhommiin pääsee ja ei sitä kokemusta saa, jos ei hanki. Rohkeasti kyselemään vaan hommia.
Konttipuolella on ainakin meidän (siis Kymenlaakson) alueella kesähommia hirveästi ja siitä on sitte hyvä ponnistaa töihin...
Kaiken annan mä ilolla pois, mut sua en koskaan koskaan ja ikinä en...

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 798
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #13 : 24-03-2008, 19:13:11 »
Vai mikäs on teidän konkarien tuntuma, haluavatko nämä hyvät työttömät kuskit vain päivätöitä ja yöksi kotiin, helpoilla puruilla? Eli reissuhommiin pääsisi? Tosin reissuhommiin huolitaan varmaan vain kokeneita kuskeja :suru:
  Tiedä sitten olenko hyvä vai huono mutta itse ainakin viihtyisin parhaiten jos saisi olla koko viikon reissussa, autossa asuminen ei haittaa. Päivätyö ei oikein innostaisi.
« Viimeksi muokattu: 24-03-2008, 20:41:20 kirjoittanut Lady-Rahtari »
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Mantu

  • Vieras
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #14 : 24-03-2008, 20:52:04 »
Kuskipula ja kuskipula  :vihel:  no ainakin varmaan niillä isännillä on kuskipula, jotka eivät
suostu maksamaan kunnon palkkaa menetetystä vapaa-ajasta, vaan tarjotaan jotain km palkkoja,
% palkkoja, keikkapalkkoja, ym. Kukas sitä nyt ilmaseks töitä tekis?
Ja näinhän se on, että parhaat paikat ei ole missään Mol:in sivuilla, vaan ne menee "puskaradion" kautta.

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #15 : 24-03-2008, 21:00:55 »
Kuskipula ja kuskipula  :vihel:  no ainakin varmaan niillä isännillä on kuskipula, jotka eivät
suostu maksamaan kunnon palkkaa menetetystä vapaa-ajasta, vaan tarjotaan jotain km palkkoja,
% palkkoja, keikkapalkkoja, ym. Kukas sitä nyt ilmaseks töitä tekis?

Ei se kyllä tästäkään aina kiinni ole. :vihel:
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Christian

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 368
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #16 : 24-03-2008, 21:03:41 »
Kuskipula ja kuskipula  :vihel:  no ainakin varmaan niillä isännillä on kuskipula, jotka eivät
suostu maksamaan kunnon palkkaa menetetystä vapaa-ajasta, vaan tarjotaan jotain km palkkoja,
% palkkoja, keikkapalkkoja, ym. Kukas sitä nyt ilmaseks töitä tekis?
Ja näinhän se on, että parhaat paikat ei ole missään Mol:in sivuilla, vaan ne menee "puskaradion" kautta.
Nimen omaan juur näin... Varsinki km palkkauksen kohdalla, mitä iloo siittä on jos saa 16c/km sis. päivärahat?? Se joka siihen suostuu, on ensinnäkin ite hiukan tyhmä. Tälläsiä maksajia on hyvinki paljon olemassa, kaikkeahan tuota saatetaan luvata kun palkataan uutta kuskia, mutta palkkapäivänä karu totuus paljastuu. Erityisesti montaa nuorta aloittelijaa kusetetaan ja painostetaan ajaan ittensä aivan loppuun. No, onhan siinä sekin puoli että kokemusta haetaan ja mennään sillä pienellä palkalla, mutta järki käteen.

Eli, saunan takana on tilaa. Ja jos ei "pysty" maksaan, niin oliskohan syytä lopettaa koko liikennöinti tai mennä ite. >:(

Sori jos loukkaa jotakin, mutta pistää ihan rehellisesti sanoen vitúttaan tollanen pelleily. Muutenki pulaa tekijöistä, niin sekin vähä katoaa kun ei pidetä mitään huolta.

Mantu

  • Vieras
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #17 : 24-03-2008, 21:07:20 »
Nimen omaan juur näin... Varsinki km palkkauksen kohdalla, mitä iloo siittä on jos saa 16c/km sis. päivärahat?? Se joka siihen suostuu, on ensinnäkin ite hiukan tyhmä. Tälläsiä maksajia on hyvinki paljon olemassa, kaikkeahan tuota saatetaan luvata kun palkataan uutta kuskia, mutta palkkapäivänä karu totuus paljastuu. Erityisesti montaa nuorta aloittelijaa kusetetaan ja painostetaan ajaan ittensä aivan loppuun. No, onhan siinä sekin puoli että kokemusta haetaan ja mennään sillä pienellä palkalla, mutta järki käteen.

Eli, saunan takana on tilaa. Ja jos ei "pysty" maksaan, niin oliskohan syytä lopettaa koko liikennöinti tai mennä ite. >:(

Sori jos loukkaa jotakin, mutta pistää ihan rehellisesti sanoen vitúttaan tollanen pelleily. Muutenki pulaa tekijöistä, niin sekin vähä katoaa kun ei pidetä mitään huolta.




Olen samaa mieltä  :hattu:

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #18 : 24-03-2008, 21:10:05 »
Olettekos tietoisia et jos joku ei maksa tes:sin mukaista palkkaa, on se mahdollista hakea oikeusteitse. Eli, kyllä kuskissakin vika jos muuhun on suostunut. Minä en tätä kommentoi enempää, riita tulee muuten tästäkin.
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa temppu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 172
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Sisu Polar
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #19 : 24-03-2008, 21:15:14 »
Ei se kyllä tästäkään aina kiinni ole. :vihel:
Mulle ainakin vaikuttaa homma enemmän kuin palkka. Tosin nykyään palkkakin ihan kohdallaan :vihel: :vihel:

^   Klikkaa isommaksi   ^ *päivitetty 31.01.09*

Mantu

  • Vieras
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #20 : 24-03-2008, 21:16:27 »
Ei se kyllä tästäkään aina kiinni ole. :vihel:

Siis onhan niitä hyviäkin isäntiä olemassa, jotka maksaa kuskeille sen mitä kuuluukin,
mutta niillä ei sit olekaan kuskin paikka avoinna vähän väliä, sillä mitäs sitä hyvästä
talosta pois lähtemään  :vihel:
Ja ne ns. hyvät ammattikuskit on yleensä jo töissä, eikä vapailla markkinoilla, ja jos nyt
vapaalla jostain syystä olisivatkin, niin heidän ei tarvii paljon töitä haeskella, vaan heille
tarjotaan töitä.

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Vs: Kauhea kuskipula
« Vastaus #21 : 24-03-2008, 21:17:37 »
Mulle ainakin vaikuttaa homma enemmän kuin palkka.

 :hattu: Samoin!
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-