Kirjoittaja Aihe: Puukenkä-irtoperä-rahtarit/velliperseet  (Luettu 306293 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Puukenkä-irtoperä-rahtarit/velliperseet
« : 23-01-2009, 23:28:09 »
Eikä puukenkä-irtoperä-rahtarit oo mitään oikeita kuskeja.

tätä en kyllä tule koskaan ymmärtämään. Voisin väittää että irtoperien ajo on yksi monipuolisimmista rahtihommista? Vai luuleeko ne arvostelijat, että me vaan otetan kärry satamasta, viedään se laituriin muiden murheeksi ja mennään pasilan shellille juttelee brummi-juttuja?
« Viimeksi muokattu: 15-01-2011, 17:38:54 kirjoittanut IsoPaha-Heikki »
Escucha el Oi!

Poissa Paroni

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 311
  • Sukupuoli: Mies
Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #1 : 23-01-2009, 23:33:43 »
tätä en kyllä tule koskaan ymmärtämään. Voisin väittää että irtoperien ajo on yksi monipuolisimmista rahtihommista? Vai luuleeko ne arvostelijat, että me vaan otetan kärry satamasta, viedään se laituriin muiden murheeksi ja mennään pasilan shellille juttelee brummi-juttuja?

Kaikesta päätellen luulee... Itsekin niitä vetäneenä niin ei se nyt mikään maailman helpoin homma ole...

Poissa Jani-85

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 309
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Naibel
Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #2 : 23-01-2009, 23:51:07 »
Kaikesta päätellen luulee... Itsekin niitä vetäneenä niin ei se nyt mikään maailman helpoin homma ole...

no ei taatusti, johan pelkästään se et joka päivä ja välil monta kertaa päiväs on eri vaunu peräs ni tekee siit haasteellisemman homman. uskon näin
Olen koukussa elämään vaikkei elämäni ole koukussa.

Poissa Paroni

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 311
  • Sukupuoli: Mies
Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #3 : 23-01-2009, 23:56:45 »
no ei taatusti, johan pelkästään se et joka päivä ja välil monta kertaa päiväs on eri vaunu peräs ni tekee siit haasteellisemman homman. uskon näin

Nyt ollaan pahasti OT mut kait Pressa täst tekee sit oman erillisen keskustelun jos parhaakseen näkee. Eikä se ole aina niin herkkua istua ja odotella tuolla pitkiäkin aikoja näiden perien takia...

Poissa pillarisisu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 468
  • Sukupuoli: Mies
  • tupaukko
Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #4 : 24-01-2009, 16:37:12 »
joka hommassa vaikeutensa, juttunsa  yms. jopa liikkuvana poliisina, olla nyt koko työpäivä käyttämättä maalaisjärkeä ja olla ajattelematta.Siihen tarvitaan luonnetta tai synnynnäinen aivovamma.
Vegaani on muinaissuomea ja tarkoittaa huonoa metsästäjää

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #5 : 24-01-2009, 17:30:38 »
no ei taatusti, johan pelkästään se et joka päivä ja välil monta kertaa päiväs on eri vaunu peräs ni tekee siit haasteellisemman homman. uskon näin

eikä toikaan nyt ihan paikkaansa pidä. riippuu mitä ajaa, irtoperäajoakin on niin erilaisia. jos vetelet jotain rantavetoja, ni tottakai on monia kärryjä päivässä perässä. itsellä on usein että yksi kärry viihtyy perässä 2-5päivää helposti.

irtoperiin kuitenkin lastataan melkeen mitä tahansa(suomesta ja mantereelta)mitä voi tien päällä kuskata(pl. maa-ainekset). Kun otta huomioon, että moni irtoperäkuski ajaa myös kontteja, ni todennäköisesti on kokemusta kpl-tavarasta, isoista koneista,raudasta, lankusta, litkut ja liemet, ylileveistä- /korkeista-kuljetuksista jne.
Jokainen kärry on melkeen erilainen, yleensä kuskit tietää miten kylmäkoneet toimii, miten liukukapellit toimii, miten läskikapellin kattolastaus "toimii" jne. Mulla ainakin tulee edelleen melkeen joka viikko uusia firmoja joissa joutuu käymään yms.

Ni en ole koskaan tajunnut, että miten se on helpompaa ku esim joku vakiolenkin heittäminen jollain kaappiyhdistelmällä, johon lastataan aina samoja rullakoita esim?

Eikä mun pointti ole siinä, että ketkä ovat niitä OIKEITA rahtereita ja keiden homma on helpompaa/vähäpätöisempää ku toisten, koska semmoista ei kukaan voi määritellä. Ihmetyttää vaan välillä  :vihel:

(pressa vois siirtää tän keskustelun vaikka tonne irtoperienveto-topikkiin)


Escucha el Oi!

Poissa uusiesko

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1089
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Lenovo T430
Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #6 : 24-01-2009, 19:00:58 »

Ni en ole koskaan tajunnut, että miten se on helpompaa ku esim joku vakiolenkin heittäminen jollain kaappiyhdistelmällä, johon lastataan aina samoja rullakoita esim?




Tuo irtoperähomma muistuttaa tätä ulukomuanhommaa paitsi siltä osin ettei siinä makoilla laivalla.  Heitin tossa vuosi sitten kotimaankierroksen yhdelle isännälle, sanoi että kuorma tulee paikasta A, jotain VOI tulla paikasta B.  Totesin että aha, ok.  Siihen isäntä nauramaan että ulkomaankuskit on siitä hauskoja kun ne ei hämmenny kun niille sanoo uuden osoitteen, jotkut kotimaankuskit ovat urautuneita ja häkeltyvät kun uusi osoite kerrotaan...
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa Tombstoun

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 446
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania
Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #7 : 24-01-2009, 19:14:57 »
joka hommassa vaikeutensa, juttunsa  yms. jopa liikkuvana poliisina, olla nyt koko työpäivä käyttämättä maalaisjärkeä ja olla ajattelematta.Siihen tarvitaan luonnetta tai synnynnäinen aivovamma.
:koff: :koff: :koff:

forssi83

  • Vieras
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #8 : 25-01-2009, 22:14:37 »
ite kyllä olen tykännyt irtoperä hommista. Nyt on kokemusta sitten Waltterin irtoperistä, K Koskisen irtoperistä sekä TrakTranssin irtoperistä ja tarttee sanoa että ihan kivvaa homma joka paikassa ollut. Paskasta hommaa ja talvisin varsinkin kun tota lumisohjoa on aikalailla ja joskus jopa pakkasellakin tarttee repiä kylkiä auki.

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #9 : 25-01-2009, 22:47:39 »
Ite on tullut aikoinaan vedettyä ainakin DFDS:n, Varovan, Küehne & Nagelin ja Nyströmin irtoperiä. Mutta mä oon vetänyt niitä sekä rekkaveturilla että dollyn kanssa täysperänveturilla ja kyllä se pelkkänä puolikkaana siinä kohtaa tuntui melkein lomailulta. :hullu: K* M* kun hommiin muutenkin keksittiin jos jonkinlaista välipistoa tyyliin: "Sä kun meet tosta ohi, niin vie toi paketti mennessäs", mikä saattoi tarkoittaa viiden kilon paketin takia moduulilla 20 kilometrin kiertoa pieniä sorateitä pitkin talvikelissä.

Ja yhtälailla yleistämiseksi toisinpäin meni tuossa tuo kaappiyhdistelmäjuttu. Meillä ainakin on lähes kaikki kaapit kokokylkiaukeavia ja päälle sitten on muutama kapellikärry/-kontti ja avokkaita. Irrotettava perälautakin löytyy terminaalin pihalta, mitä saa välillä ottaa perään. Oikein mitään vakilenkkejä meillä ei Tampereella ole, paitsi tuo yövaihto Mikkeliin. Päivähommissa on kyllä tietyt vakiasiakkaat, joilla joku päivävuorolaisista käy joka päivä. Kyllä pidän nykyistä hommaa monipuolisempana ja haastavampana kuin noita irtoperähommia, joista siis myös on kokemusta. Yhtälailla näissä kulkee ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta autot vaan on isompia ja joutuu miettimään myös mihin pääsee kärry perässä ja mihin sen kärryn voi milloinkin jättää. Puolikkaalla saa kuitenkin mennä aikalailla "tyhjällä katseella", kun aina vaan on se yksi kuormatila.

-fix-
Ja taas nimi esillä joten poistettu jälleen kerran.
« Viimeksi muokattu: 27-01-2009, 23:50:34 kirjoittanut President »

Poissa Gegu

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 514
  • Sukupuoli: Mies
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #10 : 28-01-2009, 19:37:09 »
Itel ei irtoperistä oo kyl yhtää kokemusta, konteista hiukan. Toi yleistäminen on itteeki aina naurattanu ja se et irtoperähommia pidetää viimisenpääl yksinkertasina. Kaveria kuunnelleena tällästä massakuormiin ja kuudella pultilla kuorman "sitomiseen" tottunutta joskus jopa hirvittää jutut irtoperähommista. Sit taas ainakin 8 kymmenestä kauhistelee meikäläisen hommista pyttyjen pesua. "jaa pestä jaa vetellä vai siinähän on kauhee homma" "tuleeko se muka noin puhtaaks" ym ym ym. Mut kaikenkaikkiaan kylmä ainakin pidän liemihommia taas omalla tavallaan todella yksinkertasina. Mut aikasemminkin tullu sanottua et kaikkia meit tarvitaa ja toinen tykkää äitist toine tyttärest ja jolleki kelpaa naapurin koirakin. 

Poissa Rahtari73

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 87
  • Sukupuoli: Mies
  • jaa mää vai..
  • Titteli: Duunari
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #11 : 30-01-2009, 19:54:44 »
joo ei tää irtoperien vetokaan oo ihan yksinkertaista ja helppoa. Varsinkaan nyt, ku mantereella kiertelee...

Poissa MikkoM

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
  • irtoperävetäjä
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Man TGX 480
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #12 : 05-02-2009, 21:55:48 »
Ei todellakaan ole irtoperähommat helpoimmasta päästä, lähes joka päivä saa käydä uudessa osoitteessa, paljon kylki- ja kattolastauksia/purkuja, usein keikkoja työmaille ja muihin epämääräisiin paikkoihin. Ja varsinkin vanhemmat kärryt joskus kunnon pommeja missä mikään ei toimi niinkuin pitäisi. On muuten uskomattoman mukavaa olla vanhan läskikapellin kanssa esim. lankkukuormaa sahalta hakemassa, pakkasta kun on vaikka -15 ja vielä vähän tuulee, niin kyllä välillä pistää sylettämään se pressun ja välitolppien kanssa tappelu. Ja talvella tosiaan aika paskasta hommaa puljata noitten pressujen kanssa kun suola ja kuravelliä valuu jokapaikasta. En sit tiedä ajaako jotkut autoilijat pelkkiä rantavetoja ja jotain vakio laituripurku paikkoja, niissähän ei kuskin tarvi tehdä muuta kuin avata ovet ja poistaa liinat, rantavedoissa ei sitäkään. Mutta vaihtelevaa hommaa kaikenkaikkiaan, ainakin meillä.

Poissa Paroni

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 311
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #13 : 05-02-2009, 22:29:33 »
Ei todellakaan ole irtoperähommat helpoimmasta päästä, lähes joka päivä saa käydä uudessa osoitteessa, paljon kylki- ja kattolastauksia/purkuja, usein keikkoja työmaille ja muihin epämääräisiin paikkoihin. Ja varsinkin vanhemmat kärryt joskus kunnon pommeja missä mikään ei toimi niinkuin pitäisi. On muuten uskomattoman mukavaa olla vanhan läskikapellin kanssa esim. lankkukuormaa sahalta hakemassa, pakkasta kun on vaikka -15 ja vielä vähän tuulee, niin kyllä välillä pistää sylettämään se pressun ja välitolppien kanssa tappelu. Ja talvella tosiaan aika paskasta hommaa puljata noitten pressujen kanssa kun suola ja kuravelliä valuu jokapaikasta. En sit tiedä ajaako jotkut autoilijat pelkkiä rantavetoja ja jotain vakio laituripurku paikkoja, niissähän ei kuskin tarvi tehdä muuta kuin avata ovet ja poistaa liinat, rantavedoissa ei sitäkään. Mutta vaihtelevaa hommaa kaikenkaikkiaan, ainakin meillä.

Täytyy kyl myöntää et aika ajoin joku ärräpää saattaa suusta livahtaa :vihel: :vihel:

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #14 : 05-02-2009, 23:06:19 »
On muuten uskomattoman mukavaa olla vanhan läskikapellin kanssa esim. lankkukuormaa sahalta hakemassa, pakkasta kun on vaikka -15 ja vielä vähän tuulee, niin kyllä välillä pistää sylettämään se pressun ja välitolppien kanssa tappelu.

Mä oon kyllä sitä mieltä, että mieluummin olen sitten talvella paskan läskikapellin kanssa hakee sitä lankkukuormaa ku paskan vyökapellin. Läskikapellissa ku ei ole mitään "mekanismejä", jotka ei toimis. Voimaa vaan vtusti(sitähän multa löytyy kuin kiinnileikanneesta honda monkeystä) ni kyllä se rätti sinne katolle menee. Tolpat toki on aina pskempia läskeissä ku liukukylkisissä.

rättiä voi aina nostaa kuitenkin trukillakin. liukkaria ku alkaa trukilla repimään, ni aukeehan se..korkkaa koko pska eikä ikinä enää kiinni  :tukka:

Nimimerkkillä: "45min hiki hatussa vyökapellin pressua repineeenä 30asteen pakkasessa". 3mieheen. saatiin me sit jo puoleenväliin... Se ei siellä kiskolla enää liiku ku on jäätyneessä pskassa ja muuten suunniteltu huonommin kuin mun elämä.

edit: niin joo, ettei tule ajatusvirhettä, ni pitihän se pressu vielä sieltä eteenkin repiä. ja kiinnikin. oli vähän erinäköistä ku mainosvidoissa "otan yhdellä kädellä kiinni ja kävelen pressun kanssa edestä taakse"-toiminta  :aamen:

« Viimeksi muokattu: 05-02-2009, 23:10:46 kirjoittanut IsoPaha-Heikki »
Escucha el Oi!

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #15 : 05-02-2009, 23:31:40 »
Mä oon kyllä sitä mieltä, että mieluummin olen sitten talvella paskan läskikapellin kanssa hakee sitä lankkukuormaa ku paskan vyökapellin. Läskikapellissa ku ei ole mitään "mekanismejä", jotka ei toimis. Voimaa vaan vtusti(sitähän multa löytyy kuin kiinnileikanneesta honda monkeystä) ni kyllä se rätti sinne katolle menee. Tolpat toki on aina pskempia läskeissä ku liukukylkisissä.

rättiä voi aina nostaa kuitenkin trukillakin. liukkaria ku alkaa trukilla repimään, ni aukeehan se..korkkaa koko pska eikä ikinä enää kiinni  :tukka:

Nimimerkkillä: "45min hiki hatussa vyökapellin pressua repineeenä 30asteen pakkasessa". 3mieheen. saatiin me sit jo puoleenväliin... Se ei siellä kiskolla enää liiku ku on jäätyneessä pskassa ja muuten suunniteltu huonommin kuin mun elämä.

edit: niin joo, ettei tule ajatusvirhettä, ni pitihän se pressu vielä sieltä eteenkin repiä. ja kiinnikin. oli vähän erinäköistä ku mainosvidoissa "otan yhdellä kädellä kiinni ja kävelen pressun kanssa edestä taakse"-toiminta  :aamen:

 


Joo tiedän tunteen :hattu: miulla oli tässä nykyisessä firmassa ensimmäisen ajokin perässä vyökapelli täysperä joka ei oikein toiminut :de: kyllä v*tutti ku talvella kyljen aukaisuun meni puolituntia..se peittokin ku oli yhtä paksua kuin irtoperissä :vihel: ekareissulla mainasi tulla kaksi reissua yhdellä kertaa ku menin keiteleelle lastaamaan puuta,ensimmäinen ja viimeinen.Kukaan ku ei muistanut sanoa että siinä kärryn peiton aukaisussa on omat jipponsa,mutta kyllä sen kanssa jotenkin pärjäsi ku oppi ne omat jipot..Semmoinen liukupressu on paljon parempi jossa kylki on jaettu kahteen osaan ja peitto on ohuempaa kuin irtoperissä.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #16 : 06-02-2009, 07:07:03 »
no juu. tuossa mun esimerkissäni se kärry oli semmoinen, jossa jokaisen vyön tilalla siellä pressun sisällä on n.5x10cm alumiinipalkki. Kuten arvata saattaa, se pressu painaa aivat tolkuttomasti. Kaiken kukkuraksi se on suunniteltu sellain, että kärryn tolpat ja nuo palkit ovat limittäin. Joka kerta se tökkää niihin tolppiin.

Escucha el Oi!

Poissa Ratsumies

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 96
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #17 : 06-02-2009, 22:38:38 »
Yhdyn edellisiin,eli irtoperien veto ei ole helppoa.Varsinkin ku on risa vyökapeli ja 20*C pakkasta nii kyllä silloin jo vähän rupee v******maa. Mutta ny se jo naurattaa  :koff:

forssi83

  • Vieras
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #18 : 08-02-2009, 18:27:37 »
Yhdyn edellisiin,eli irtoperien veto ei ole helppoa.Varsinkin ku on risa vyökapeli ja 20*C pakkasta nii kyllä silloin jo vähän rupee v******maa. Mutta ny se jo naurattaa  :koff:
en nyt sanois että tää irtoperä homma mitään hankalaa ole, ku kerta mäkin tän hallitten ni siinä hyvät perustelut jo  :vihel: onneks meillä on ainakin kärryt TOSI asiallisessa kunnossa ja toimivat kuten pitääkin! Olisi oikein hyvvää hommaa kunhan sais toimivan ja asiallisen veturin mutta jollei isäntä vaihda autoa kohta niin mä vaihdan isännän  :vonk:

Poissa Tertzi

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 25
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #19 : 09-02-2009, 13:34:06 »
No ei tää irtoperä homma aina maailman helpointa ja mukavinta :ljump: kyl oo.Miettii jotai vanhaa kortsu kärryäki mist katto ei suostu aukee millään,schenkeriltä näitä löytyy ainaki ihan liikaa.

forssi83

  • Vieras
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #20 : 23-03-2009, 19:34:54 »
onkos muut puukenkä sankarit tehnyt havaintoa että on noi viron CEMT poikait tullu jumalattomasti lissää?  meillä ei vielä Kufstainin( vai miten ny kirjotetaan) puolella ei ole ainuttakaan mutta Wienin puolella alkaa oleen jo hyvä edustus..

Poissa MikkoM

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
  • irtoperävetäjä
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Man TGX 480
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #21 : 24-03-2009, 17:15:04 »
onkos muut puukenkä sankarit tehnyt havaintoa että on noi viron CEMT poikait tullu jumalattomasti lissää?  meillä ei vielä Kufstainin( vai miten ny kirjotetaan) puolella ei ole ainuttakaan mutta Wienin puolella alkaa oleen jo hyvä edustus..

Pari kertaa tavannut suomikilpisen veturin Waltterin kärry perässä, jossa kuskina ihan umpi venäläinen, joka ei puhu sanaakaan suomea. Myös vironmiehiäkin on näkynyt Hangartnerin ja Waltterin kärryjen kanssa, suomikilpisillä vetureilla. Isännät varmaan ottaa näitä mielellään hommiin kun todennäköisesti eivät kovin kummoista palkkaa vaadi.