0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Saako moduulin rakentaa niin et npormi täysperä veturi ja dolly ja ns. norjankärry perässä??eli saako moduulin kärryn viimeinen akseli olla kääntyvä???Saakos moduulin rakentaa jatkokärryn kanssa???
Onko eri asia sitte mutta tänne päin tuli kesällä uusi täysperä mulliauto jossa perävaunun viimeinen akseli on kääntyvä, mutta ei ole kyllä dollilla.
A Ajoneuvojen käytöstä tiellä 32§ 3 momentti: "Apuvaunun avulla kytketyssä telirakenteisessa puoliperävaunussa tulee olla vähintään kaksi ohjautumatonta akselia".
En vaan haluan tietää missä niillä on terminaali Helsingissä jos sinne joskus joutuu...
mitenkäs sitte tollaisessa moduulimittaisessa kärryssä joka on kiinteästi ilman dollya, saako taka-akselit kääntyä?Monasti suunnitellu sellaista ois pirun nätti noilla työmailla. 4 akselinen kärry lyhyellä akselivälillä ja taka-akselit ois pakko ohjatut hytistä . Sen sais pikku vekslailuilla meneen minne vain.
Ei ainakaan 4-akselisessa täysperässä, jos kaks akselia on edessä ja kaks takana. Siinähä ei olis enää yhtään ohjautumatonta akselia.Onko norjanmallin puolikkaissa se takimmainen akseli sylinterillä ohjattu vai ohjautuuko se vapaasti?
Mutta tuossa pöntön lainauksessa puhuttiin apuvaunun avulla kytketystä, koskeeko samat myös kiinteää..Ja riittääiskö jos yleisellä tiellä olisivat lukittuna..kaikkea sitä pää miettiiki
Meinaatko sinne asti ruveta suolaamaan?
Saa ja saa.A Ajoneuvojen käytöstä tiellä 32§ 3 momentti: "Apuvaunun avulla kytketyssä telirakenteisessa puoliperävaunussa tulee olla vähintään kaksi ohjautumatonta akselia".Jatkokärryhän on ihan normaali puolikas, ei sitä mikään estä käyttämästä dollyn kanssa. Riippuen kärryn mitasta, ei sitä juurikaan voi jatkaa, ettei kokonaispituus tai oikaisupituus ylity. Yli 22m pitkässä yhdistelmässähän kärryn pitää täyttää etukulmasäde max 2040mm, vetotapista taakse max 12000mm ja oikaisupituus max 8150mm.Jossain vaiheessa selvittelin tuota kääntyvän akselin käyttöä tpv:ssa ja silloin väittivät että se ei käy, mutta dollylla kävis (kun on pakko). Kysyinkin sit että mikä järki on kieltää kiinteärakenteisessa, kun kerta dollyvehje käy. Oliskohan tulleet järkiinsä ja poistaneet kiellon. En kyllä koskaan missään nähnyt paperilla ohjautuvan akselin olevan kielletty täysperässä.
Varmaan ajatuskatko itellä, mutta miten toi 12000mm voi täyttyä kun onhan ihan normi trailerissa jo kuormatila yli 13 metriä ja moduulimittainessa yhdistelmässähän sellainen on perässä..?