Kirjoittaja Aihe: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?  (Luettu 40794 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« : 31-03-2009, 18:24:00 »
Voisiko joku viisaampi kertoa saako tällaiseen kärryyn täydet 48t painot jos kolmiakselinen veturi kok. painoltaan 26t olisi veturina... Tuli kaverin kans vaan pieni kina ja haluaisin selvyyden tähän kun en sitä osannut(luetaan:jaksanut) sitä netistä etsiä... http://www.lastbilbasen.dk/default.asp?pagetemp=standard&pageload=emne&emneid=44526&listview=2&forhandlerid=35

 :hattu: :hattu: :hattu: :hattu: :hattu:
« Viimeksi muokattu: 31-03-2009, 21:00:02 kirjoittanut Jussi »

Poissa temppu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 172
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Sisu Polar
Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #1 : 31-03-2009, 18:31:39 »
Tää ei nyt oikeastaan kuulu tänne mutta voisiko joku viisaampi kertoa saako tällaiseen kärryyn täydet 48t painot jos kolmiakselinen veturi kok. painoltaan 26t olisi veturina... Tuli kaverin kans vaan pieni kina ja haluaisin selvyyden tähän kun en sitä osannut(luetaan:jaksanut) sitä netistä etsiä... http://www.lastbilbasen.dk/default.asp?pagetemp=standard&pageload=emne&emneid=44526&listview=2&forhandlerid=35

 :hattu: :hattu: :hattu: :hattu: :hattu:
Tottakai kai saa jos mitat täyttyy

^   Klikkaa isommaksi   ^ *päivitetty 31.01.09*

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #2 : 31-03-2009, 18:32:43 »
Tottakai kai saa jos mitat täyttyy
Niin niin mut mitkä ne vaaditut mitat oli...?

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #3 : 31-03-2009, 18:33:20 »
Tää ei nyt oikeastaan kuulu tänne mutta voisiko joku viisaampi kertoa saako tällaiseen kärryyn täydet 48t painot jos kolmiakselinen veturi kok. painoltaan 26t olisi veturina... Tuli kaverin kans vaan pieni kina ja haluaisin selvyyden tähän kun en sitä osannut(luetaan:jaksanut) sitä netistä etsiä... http://www.lastbilbasen.dk/default.asp?pagetemp=standard&pageload=emne&emneid=44526&listview=2&forhandlerid=35

 :hattu: :hattu: :hattu: :hattu: :hattu:

jos ääriakseliväli ylittää 10,37m niin saa täydet 48 tonnia

Lainaus
- Auton ja siihen kytketyn perävaunun muodostaman kokonaismassaltaan yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg jokaiselta 10 senttimetriltä, jonka ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän äärimmäisten akselien väli ylittää 1,80 metriä.

Poissa temppu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 172
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Sisu Polar
Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #4 : 31-03-2009, 18:36:23 »
jos ääriakseliväli ylittää 10,37m niin saa täydet 48 tonnia

Ja vissiin aika harvassa se täyttyy ilman muutos töitä? Näin ainakin yks väitti kenellä noita on ollut... Onko parempaa tietoa?

^   Klikkaa isommaksi   ^ *päivitetty 31.01.09*

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #5 : 31-03-2009, 18:54:36 »
jos ääriakseliväli ylittää 10,37m niin saa täydet 48 tonnia

Eli kärryn viimeisen akselin ja vetäjän viimeisen akselin väli????

Poissa temppu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 172
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Sisu Polar
Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #6 : 31-03-2009, 18:57:17 »
Eli kärryn viimeisen akselin ja vetäjän viimeisen akselin väli????
Eiku auton etuakselista kärryn viimeiseen.

^   Klikkaa isommaksi   ^ *päivitetty 31.01.09*

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #7 : 31-03-2009, 18:58:41 »
Eiku auton etuakselista kärryn viimeiseen.
No mut helpostihan tuo menee rikki kun kärry on 9,1m pitkä ja akselit kumminkin aika takana...

Poissa temppu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 172
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Sisu Polar
Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #8 : 31-03-2009, 19:06:21 »
No mut helpostihan tuo menee rikki kun kärry on 9,1m pitkä ja akselit kumminkin aika takana...
Ei se vaan mennyt. Ainakaan R*iman mittanauhan mukaan. Se oli jotenkin vaikea homma saada painot kohdilleen. joko liian lyhyt tai sit liian takapainoin. Muutenkaan tollainen kolme akselin kärry ei ole paras mahdollinen. Joo mut tarvii varmaan lopettaa täällä kun joku ottaa taas herneen nenään... :police:

^   Klikkaa isommaksi   ^ *päivitetty 31.01.09*

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2647
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #9 : 31-03-2009, 21:01:04 »
Jaoin aiheen omaksi jutukseen, nyt voitte temppu ja muut jatkaa rauhassa aiheesta tässä.  :hattu:

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #10 : 31-03-2009, 21:23:34 »
Onko tommosesta 3akselisesta edes kauheesti hyötyä? kun eikä jos on 3akselinen veturi, ja lyhyt 2-akselin kärry, pitkällä akselivälillä niin kok. paino on 46t?

Noo, eihän se 1akseli ihan 2tonnia paina, mutta ei kai siinä hyötykuormassa enää kauheeta eroa ole? Ton takia kai suurin osa sorapuolikkaista on juurikin 3aks. veturi ja 2aks kärry?
Escucha el Oi!

Poissa temppu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 172
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Sisu Polar
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #11 : 31-03-2009, 21:38:11 »
Onko tommosesta 3akselisesta edes kauheesti hyötyä? kun eikä jos on 3akselinen veturi, ja lyhyt 2-akselin kärry, pitkällä akselivälillä niin kok. paino on 46t?

Noo, eihän se 1akseli ihan 2tonnia paina, mutta ei kai siinä hyötykuormassa enää kauheeta eroa ole? Ton takia kai suurin osa sorapuolikkaista on juurikin 3aks. veturi ja 2aks kärry?
Juuri näin. Kantavuus on molemmilla melkein sama. Ja aikast paljon mukavempi lyhyen kärryn kanssa touhata.

^   Klikkaa isommaksi   ^ *päivitetty 31.01.09*

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #12 : 01-04-2009, 10:49:50 »
Ei se vaan mennyt. Ainakaan R*iman mittanauhan mukaan. Se oli jotenkin vaikea homma saada painot kohdilleen. joko liian lyhyt tai sit liian takapainoin. Muutenkaan tollainen kolme akselin kärry ei ole paras mahdollinen. Joo mut tarvii varmaan lopettaa täällä kun joku ottaa taas herneen nenään... :police:
Sorapuolikkaissa tulee yleensä ongelmaksi vetäjän viimeisen ja kärryn ensimmäisen akselin väli, joka pitää olla 3,0m.

Aika paljon näkee kyllä noita puolikkaita tuolla 3aks veturi + 2aks ppv -rakenteella, mutta olihan Jyväskylässä yhdellä firmalla siirrettävällä telillä oleva kärry. Sekin oli sitten hydraulisella siirrolla, joten ei kanssa varmaan kevyimmästä päästä.

Poissa Riddler

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 85
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Riddler
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #13 : 01-04-2009, 10:53:13 »
Sorapuolikkaissa tulee yleensä ongelmaksi vetäjän viimeisen ja kärryn ensimmäisen akselin väli, joka pitää olla 3,0m.

Aika paljon näkee kyllä noita puolikkaita tuolla 3aks veturi + 2aks ppv -rakenteella, mutta olihan Jyväskylässä yhdellä firmalla siirrettävällä telillä oleva kärry. Sekin oli sitten hydraulisella siirrolla, joten ei kanssa varmaan kevyimmästä päästä.

Eikös kyseinen puolikas ollut myös siirrettävällä kuupalla?
Ja tuon veturi on seisonut jo jonkin aikaa Volvolla

Poissa temppu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 172
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Sisu Polar
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #14 : 01-04-2009, 18:32:20 »
Aika paljon näkee kyllä noita puolikkaita tuolla 3aks veturi + 2aks ppv -rakenteella
Se on kyllä niin hyvä ratkaisu massa hommiin. Kiva katsoa vierestä kun kyseisellä yhdistelmällä heittää urkin ja neli akselisella nupilla joutuu vekslaamaan samassa paikassa. :ide3:
« Viimeksi muokattu: 01-04-2009, 18:43:21 kirjoittanut temppu »

^   Klikkaa isommaksi   ^ *päivitetty 31.01.09*

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #15 : 01-04-2009, 19:51:32 »
Eikös kyseinen puolikas ollut myös siirrettävällä kuupalla?
Ja tuon veturi on seisonut jo jonkin aikaa Volvolla
Mun mielestä lava ei liikkunut mihinkään, ja toisaalta, miksi olisikaan. En kyllä satavarma ole.
Kärry on jossain pohjoisempana, veturina R-sarjan Scania. Olin Jkylän Scanialla samaan aikaan, kun värkkäsivät kärryn ja auton välisiä sähkökytkentöjä täsmäämään. Kärryn automaatiot tuotti vähän tuskaa, kun kippi ei nouse, jos kelkka ei ole ihan edessä ja taaksetyöntöönkin oli jotain automaatioita.

Poissa Pete84

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 208
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Volvo FM 500
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #16 : 01-04-2009, 20:20:22 »
Eikös kyseinen puolikas ollut myös siirrettävällä kuupalla?

Eei kait se lavan tarvii liikkua jos akselisto jo liikkuu lavan alle...

Poissa Riddler

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 85
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Riddler
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #17 : 01-04-2009, 23:22:18 »
Mun mielestä lava ei liikkunut mihinkään, ja toisaalta, miksi olisikaan. En kyllä satavarma ole.
Kärry on jossain pohjoisempana, veturina R-sarjan Scania. Olin Jkylän Scanialla samaan aikaan, kun värkkäsivät kärryn ja auton välisiä sähkökytkentöjä täsmäämään. Kärryn automaatiot tuotti vähän tuskaa, kun kippi ei nouse, jos kelkka ei ole ihan edessä ja taaksetyöntöönkin oli jotain automaatioita.

Muistelisin joskus Kukkumäen Teboilin valoissa meinanneen ajaa kys. kärryn perään kun kuski "ajo" lavaa sen n. metrin eteenpäin  :puna:
Olisiko joku takavalojen suojaus/vetäville pitoa kompromissi syynä tohon lavan siirtoon? :ide3:

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #18 : 01-04-2009, 23:47:06 »
Yksi tuollainen pitkä 6-akselinen liikkui ainakin toissa kesänä täällä Tampereen seudulla. On ollut joskus munkin kanssa samassa massaringissä. Nousee aikalailla taivaisiin tuollaisesta lava kipatessa, kun sitä pituutta täytyy olla aika paljon juuri noiden akselivälien takia, että saa täydet painot. Luulisin, että 3+2 variaatio sorapuolikkaissa on yleisempi enemmänkin ketteryyden, etenemiskyvyn ja kippausvakauden takia. Pitkän lavan kanssa saa olla jo aika tarkkana, ettei ole sivuttaiskallistuksia, kun nostaa kipin pystyyn. Niin ja eikös se 5-akselisen yhdistelmän kokonaispaino ole 42 tonnia eikä 46 tonnia eli kyllä tuolla 3+3 akselisella nyt sentään 6 tonnia isomman kokonaismassan saa. Se on sitten eri juttu paljonko omamassat ja sitä myötä kantavuudet eroavat. 6-akselisella täytyy olla vakihommat, joihin se em. puutteistaan huolimatta kelpaa, että pieni etu kantavuudessa saadaan kuitattua.

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #19 : 01-04-2009, 23:57:11 »
Olisiko joku takavalojen suojaus/vetäville pitoa kompromissi syynä tohon lavan siirtoon? :ide3:
Kipatessa lavan takareunan täytyy luonnollisesti olla perässä. Tiellä kuorma päällä ajettaessa akselimassojen vuoksi taas edempänä. Jos lavan tekee niin pitkäksi, että ei tarvitse siirtoa, nousee etureuna kipatessa korkeammalle nostaen painopistettä ja kärry on siksi huomattavasti epävakaampi ts. kaatumisherkempi.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #20 : 02-04-2009, 07:39:11 »
Yksi tuollainen pitkä 6-akselinen liikkui ainakin toissa kesänä täällä Tampereen seudulla. On ollut joskus munkin kanssa samassa massaringissä. Nousee aikalailla taivaisiin tuollaisesta lava kipatessa, kun sitä pituutta täytyy olla aika paljon juuri noiden akselivälien takia, että saa täydet painot. Luulisin, että 3+2 variaatio sorapuolikkaissa on yleisempi enemmänkin ketteryyden, etenemiskyvyn ja kippausvakauden takia. Pitkän lavan kanssa saa olla jo aika tarkkana, ettei ole sivuttaiskallistuksia, kun nostaa kipin pystyyn. Niin ja eikös se 5-akselisen yhdistelmän kokonaispaino ole 42 tonnia eikä 46 tonnia eli kyllä tuolla 3+3 akselisella nyt sentään 6 tonnia isomman kokonaismassan saa. Se on sitten eri juttu paljonko omamassat ja sitä myötä kantavuudet eroavat. 6-akselisella täytyy olla vakihommat, joihin se em. puutteistaan huolimatta kelpaa, että pieni etu kantavuudessa saadaan kuitattua.
Viisiakselisen puolikkaan kokonaismassa on 2+3 akselisena 42tn (18tn+24tn) ja 3+2 akselisena 46tn (26tn+20tn). Sehän oli 3+2akselisella pitkään rajattu 44 tonniin, mutta lopulta siinä sit järki voitti.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #21 : 02-04-2009, 07:43:19 »
Muistelisin joskus Kukkumäen Teboilin valoissa meinanneen ajaa kys. kärryn perään kun kuski "ajo" lavaa sen n. metrin eteenpäin  :puna:
Olisiko joku takavalojen suojaus/vetäville pitoa kompromissi syynä tohon lavan siirtoon? :ide3:
Niin, eli pukkasi kelkan taakse... Kaveri ajoi tuota vehjettä R***kkalan aikana, ja sanoi että se telivetoinen Volvo oli aika hengetön etenemään sopivalla kelillä. HB:n siiloltakin sai lähteä useamman kerran hydraulisylinterillä liikkeelle. Voisin kuvitella, että siinä TB:n valoissakin kuski on tuupannut sylinterillä veturin liikkeelle ja sitten vasta nostanut kytkintä...

Poissa Tombstoun

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 446
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #22 : 02-04-2009, 10:13:42 »
Sorapuolikkaissa tulee yleensä ongelmaksi vetäjän viimeisen ja kärryn ensimmäisen akselin väli, joka pitää olla 3,0m.
Pitäsköhän lähtä mittaa :D no kaippa tuo toteutuu ku on kilvetki niihin keksintöihin saatu  :koff: siis meillä on kaks sorapuolikasta

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #23 : 03-04-2009, 10:49:31 »
Minä ajoin edellisessä elämässä yhden kesän tuommoista 3 akselista Mersua jossa oli 2 akselinen Kelbergin kärry perässä. Kätevähän tuolla oli tavaraa kuskata. Paripyöräakseleita vain olisin vaunuun kaivannut koska helposti jäätiin kauas kippipaikalta kun kuormapäällä tahtoi upota tuo vaunu aika herkästi. Yllättävän tukeva kipata ja ilma venttileistä pystyi sivuttaissuunnassa kallistella vaunua suorempaan jos kippipaikka oli kallellaan.


Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #24 : 04-04-2009, 20:11:57 »
Minä ajoin edellisessä elämässä yhden kesän tuommoista 3 akselista Mersua jossa oli 2 akselinen Kelbergin kärry perässä. Kätevähän tuolla oli tavaraa kuskata. Paripyöräakseleita vain olisin vaunuun kaivannut koska helposti jäätiin kauas kippipaikalta kun kuormapäällä tahtoi upota tuo vaunu aika herkästi. Yllättävän tukeva kipata ja ilma venttileistä pystyi sivuttaissuunnassa kallistella vaunua suorempaan jos kippipaikka oli kallellaan.

Mä oon ihmetelly ja manannu miks kuorma-autojen ilmajousituksessa ei oo niiaus toimintoa kuten busseissa. Liekkö tuollasta mahollista saada normaaleihi perävaunuihi, en ainakaa ikään oo tullu vastaan?
Keep on truckin'

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #25 : 05-04-2009, 00:39:16 »
Mä oon ihmetelly ja manannu miks kuorma-autojen ilmajousituksessa ei oo niiaus toimintoa kuten busseissa. Liekkö tuollasta mahollista saada normaaleihi perävaunuihi, en ainakaa ikään oo tullu vastaan?
Jätepakkareissa on: vedät käsijarrun päälle ja perä laskee alas. Yleensä niin, että toiminnolle on erikseen katkaisija kojetaulussa. Taitaa olla busseissa sama juttu.
Eiköhän tuon kärryynkin saa tehtyä. Meillä on puolikkaassa Wabcon ECAS, ja siinä on tuotu kapula kojetaulun päähän. Luulis vastaavalla systeemillä saavan niiauksenkin tehtyä.

Poissa Riddler

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 85
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Riddler
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #26 : 05-04-2009, 01:01:26 »
Jätepakkareissa on: vedät käsijarrun päälle ja perä laskee alas.

Jaa, en minä oo tuota huomannu(tai sitten en vaan osaa). :vihel:
Niissä mitä oon ihte ajellu on kyllä kapulalla joutunu laskee perän mutta harvoin on joutuna. Aika hyvin se hissi laskee muutenkin.

Poissa Paroni

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 311
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #27 : 05-04-2009, 01:04:14 »
Onko muuten olemassa sellaista järjestelmää et sais erikseen laskettua tai nostettua vain toista puolta autosta? Ei luulis olevan kovin vaikea toteuttaa? Aika usein saa purkaa jopa laitureissa mis auto on kallellaan jommalle kummalle puolelle.

Poissa Juha.H

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 845
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Transportteri
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #28 : 05-04-2009, 01:09:58 »
Onko muuten olemassa sellaista järjestelmää et sais erikseen laskettua tai nostettua vain toista puolta autosta? Ei luulis olevan kovin vaikea toteuttaa? Aika usein saa purkaa jopa laitureissa mis auto on kallellaan jommalle kummalle puolelle.
Eikös lättis tuossa ylempänä meinannut että olisi nimenomaan pystyny säätämään sivusuunnassa.
Joskus tuntuu että tietää kaiken kaikesta, mutta ei muista mistään mitään.

Poissa Paroni

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 311
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #29 : 05-04-2009, 01:18:19 »
Eikös lättis tuossa ylempänä meinannut että olisi nimenomaan pystyny säätämään sivusuunnassa.

No niinpä luki, hyvä minä! Saiko autoa kans vai vaan kärryä?

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #30 : 05-04-2009, 01:21:23 »
No niinpä luki, hyvä minä! Saiko autoa kans vai vaan kärryä?
Ainoastaan kärryä. Runko kuitenkin antaa tuommoisessa sen verran periksi. Sitä paitsi tuossa veturissa jousutusta toimitti 40cm korkea rautakasa kun oli samalla lavetinveturi ja vetotapa 6x4


Poissa Juha.H

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 845
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Transportteri
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #31 : 05-04-2009, 01:22:13 »
No niinpä luki, hyvä minä! Saiko autoa kans vai vaan kärryä?
Ööö kirjoituksesta ainakin käsitti että kärryä, mutta lättis varmaan selventää..
Edit: sieltähän se jo tulikin..
Joskus tuntuu että tietää kaiken kaikesta, mutta ei muista mistään mitään.

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #32 : 05-04-2009, 02:33:20 »
Jätepakkareissa on: vedät käsijarrun päälle ja perä laskee alas. Yleensä niin, että toiminnolle on erikseen katkaisija kojetaulussa. Taitaa olla busseissa sama juttu.
Eiköhän tuon kärryynkin saa tehtyä. Meillä on puolikkaassa Wabcon ECAS, ja siinä on tuotu kapula kojetaulun päähän. Luulis vastaavalla systeemillä saavan niiauksenkin tehtyä.

Onko muuten olemassa sellaista järjestelmää et sais erikseen laskettua tai nostettua vain toista puolta autosta? Ei luulis olevan kovin vaikea toteuttaa? Aika usein saa purkaa jopa laitureissa mis auto on kallellaan jommalle kummalle puolelle.

Tätä just tarkotin, että sais kallistettua erikseen toista puolta. Kippivehkeissä ilmeisesti sellasia on ja erikoiskuljetuksissa varmasti, mutta tavan kuorma-autoissa en oo ainakaan ikään kuullu sellasesta. Ois perälaudalla laskiessa tosi hyvä.
Keep on truckin'

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #33 : 05-04-2009, 17:50:48 »
Tuli vain tämmönen tapaus mieleen tuosta kun perälauta on vinossa:
Jäin Karkkilassa yötauolle, niin siinä vieressä oli joku jeppe telaamassa jotain tavaraa nuppiin kärrystä. Oli vain kärry ja veturi sen verran ristiin kallellaan että se jäi roclan kanssa jumiin siihen keskelle... Hetken se siinä ähkes, väänsi ja käänsi, pumppaili, veteli, työnteli ja vähäsen kirosi. Mutta siihen se lava istahti eikä millään liikkeelle (Otti pohjasta niin pahoin kiinni).
Kun olin siinä liinoja käärimässä, niin kysäsi et voisikko tulla vähän jeesaamaan, kun ei tätä lavaa saa tästä yksin liikkeelle.
Otin sit hiabilla kiinni & nostin sille kuormurin perälaudalle... sit tein saman vielä parille muulle lavalle niin se jeppe tarjos ruuat siinä aakkosilla.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #34 : 05-04-2009, 22:38:02 »
Jaa, en minä oo tuota huomannu(tai sitten en vaan osaa). :vihel:
Niissä mitä oon ihte ajellu on kyllä kapulalla joutunu laskee perän mutta harvoin on joutuna. Aika hyvin se hissi laskee muutenkin.
En mä tiiä onks se mikään NTM:n tai Norban vakio, mutta useammassakin tiedän olevan. Siinä on vaan semmoinen pikku ongelma, että kun ainakin Scania löysää mahdollisen etupyöriin vaikuttavan käsijarrun säädön ajaksi, niin käsijarrrua ei sit ole kun vetoakselilla. Sit kun vetoakselin pussit on tyhjänä, niin... Oman kylän töhkäfirman Scania karkas kahdesti tuon takia...

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #35 : 07-01-2013, 01:32:27 »
En mä tiiä onks se mikään NTM:n tai Norban vakio, mutta useammassakin tiedän olevan. Siinä on vaan semmoinen pikku ongelma, että kun ainakin Scania löysää mahdollisen etupyöriin vaikuttavan käsijarrun säädön ajaksi, niin käsijarrrua ei sit ole kun vetoakselilla. Sit kun vetoakselin pussit on tyhjänä, niin... Oman kylän töhkäfirman Scania karkas kahdesti tuon takia...

ei mein kaanioisa oo ikänä ollu tollasia juttuja :OOO eikä kyl uusisa volvoisaka :oo
ja aina kuitennii ollu NTM:n pakkaajat päällä, toki voi olla, etten oo huomannu, ko oon kiireellä painanu menemää  :hullu:
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa mik3

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: kiekot,takeaway muki
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FM12 -00 FH -06
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #36 : 06-02-2013, 22:16:36 »
Paljonko saa hyötykuormaa 6-akseliseen rekkaan+ 2-akselinen vasikka/ säiliöpäälliset noin suurin piirtein? saako kokonaispaino olla 60t?

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #37 : 06-02-2013, 22:47:35 »
Paljonko saa hyötykuormaa 6-akseliseen rekkaan+ 2-akselinen vasikka/ säiliöpäälliset noin suurin piirtein? saako kokonaispaino olla 60t?
Noilla tiedoilla voi vastata vaan, että kokonaismassa voi olla sen 60tn, kuten kaikilla muillakin vähintään 7-akselisilla yhdistelmillä, kun siltasääntöpituus täyttyy. Eikä pitäis moisella kombinaatiolla olla ongelma.
Mutta kantavuudesta ei voi sanoa mitään. Puhutaanko nyt bulkkivehkeestä vai liemiautosta? Säiliöiden materiaali ja käyttöpaineet? Osastomäärät? Onko pumppua ja/tai kompuraa ja jos on niin mekaaninen vai hydraulinen? ADR-vehkeestä ei ainakaan voi olla kyse, jos vasikkaa on tarkoitus vetää.

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Kokonaispaino tälle yhdistelmälle?
« Vastaus #38 : 07-02-2013, 02:12:14 »
Paljonko saa hyötykuormaa 6-akseliseen rekkaan+ 2-akselinen vasikka/ säiliöpäälliset noin suurin piirtein? saako kokonaispaino olla 60t?
Säiliöpäällisistä ei oo mitään hajua, mutta noissa meiän kapellivehkeissä 37-38t. Piru kun en enää muista mitä se oli konttiyhdistelmässä.
Aina tiellä!