Kirjoittaja Aihe: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa  (Luettu 116124 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kampu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 98
  • Työajokki: R560
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #66 : 23-04-2013, 14:29:28 »
Ei muakaan kiinnosta tätä nyt sörkkiä, mutta mikä sitten on "paha" paikka jos tie alla kestää?

Todella jyrkkä ylämäki metsäautotiellä.

Poissa nodame

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 303
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #67 : 23-04-2013, 17:43:05 »
Sellainen mitä metsähakepuolikkaankuljettajat eivät ole koskaan nähneet.
No entä metsähaketäysperävaununkuljettajat? Hieno vastaus hei kuitenkin.  :hattu:

Todella jyrkkä ylämäki metsäautotiellä.
Itse miellän akseleita myöten istumisen pahemmaksi kuin mäet. Edes metsäautotiellä.
"In my world everyone is a pony, and they all eat rainbows, and poop butterflies. "
@p3hmis

Poissa Amis

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 42
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Henri
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Ärrä ja Eemeli
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #68 : 23-04-2013, 18:01:23 »
 [ot]6x6 niin ei jarruta kun kärryn pyörät.  :hattu: [ot]

Poissa Tasku-Matti

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 47
  • Sukupuoli: Mies
  • Tukkijulli
  • Ikkunakyltti: Tasku-Matti
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo FH13 6x4
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #69 : 23-04-2013, 18:32:41 »
On se kumma jos nousuteli tulee pahemmasta paikasta pois, ei ikuna. telivetoses pitää vaan olla kunnon kevennin mikä oikeesti nostaa niitä pyöriä ylöspäin! Kyllä se takimmainen sielä vaan siltikin auttaa. Tossa oli juuri yhden kolleegan kans puhetta joka ajaa myös volvolla puita, muuten sama auto mut 6x2. sano heti suoraan että samasta paikasta saa puut pois talvikelillä, mut kettingit tarvii paljon herkemmin. Kait tuolla kovalla millä vaan pärjää, mutta edelleen se pehmee on se mittari! Joku tualla ylempänä jo muistutti renkaista, niillä se isoin merkitys on...
selkeyden vuoksi uusi nicci olkoon Tasku-Matti, aivan kuten ikkunalla lukee...

Poissa Motti

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #70 : 23-04-2013, 19:38:55 »
On se kumma jos nousuteli tulee pahemmasta paikasta pois, ei ikuna.

Onpa noita esimerkkejä, missä nousuteliset Sisut ovat hakeneet paikoista, joista telivetoiset ruotsalaiset eivät. Se riippuu niin laanista ja miehestä ratin ja penkin välissä. Joka tapauksessa molemmilla haetaan ihan samoista paikoista, kunhan on tekijämiehet puikoissa. Tosin nykyisen työpaikkani yksi vanhimmista kuljettajista kiroaa, kun talolla on vain 6x4. Ainoa oikea puuauto kuulemma sisältää yhden vetävään akselin, Cumminsin koneen ja Fullerin.

Tossa oli juuri yhden kolleegan kans puhetta joka ajaa myös volvolla puita, muuten sama auto mut 6x2. sano heti suoraan että samasta paikasta saa puut pois talvikelillä, mut kettingit tarvii paljon herkemmin.

Volvo ehkä juu, mutta Sisun nousuteli onkin eri juttu. Kyllä entisessä talossa nousuteli-Pillarilla haettiin puut sieltä, mistä telivetoisilla ruotsalaisilla ei uskallettu yrittää. SM:ien aikaan se oli vielä kovempi tekijä, kun täydellä kuormalla nosti telin ihan kokonaan ilmaan. Ei taida enää onnistua kuin sen kuuluisan tupakka-askin verran.

Hauskin esimerkki oli, kun eräs varsin kookkaan puuta ajavan yrityksen tj ilmoitti isoon ääneen, että heillä on vain teliveto-Volvoja, kun nousutelisille pitäisi järjestää paremmat laanit. Niin vain kävi, että heidän ammattilaisensa onnistuiva kaatamaan yhden telivedon ja jättämään toisen ylämäkeen kuorma päällä kiinni. Entinen työnantajani sitten ajeli savotan tyhjäksi nousutelillään ja vittuili päälle.
« Viimeksi muokattu: 23-04-2013, 19:48:07 kirjoittanut Motti »

Poissa bliz

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Vanaja 10x4
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #71 : 23-04-2013, 20:02:32 »
Tuli kerran kokeiltua yhellä E sarjan sisulla tuota nostoteliä. Trippeli ja teli ilmaan ja painoa 17tn päällä. Kok paino 31tn. Telit ehkä sen tupakkiaskin verran ylhäällä ja vetävän pyörät melkoisena mattona. Alko jo vetävän vanteetkin olemaan aika maanläheisesti. Mut oli ilmassa ja kovalla painolla.

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #72 : 23-04-2013, 20:03:58 »
Tuli kerran kokeiltua yhellä E sarjan sisulla tuota nostoteliä. Trippeli ja teli ilmaan ja painoa 17tn päällä. Kok paino 31tn. Telit ehkä sen tupakkiaskin verran ylhäällä ja vetävän pyörät melkoisena mattona. Alko jo vetävän vanteetkin olemaan aika maanläheisesti. Mut oli ilmassa ja kovalla painolla.

Ja sisunmiehet ihmettelee miksikä ei sm:ssä kestäny takasillat vaan ratkeili keskeltä poikki ;D

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #73 : 23-04-2013, 20:22:10 »
Ottamatta sen enempää kantaa keskusteluun miksi on tarjolla 6x4 jos 6x2 on niin mainio ja vice versa?


Poissa Tasku-Matti

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 47
  • Sukupuoli: Mies
  • Tukkijulli
  • Ikkunakyltti: Tasku-Matti
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo FH13 6x4
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #74 : 23-04-2013, 20:26:26 »
Ottamatta sen enempää kantaa keskusteluun miksi on tarjolla 6x4 jos 6x2 on niin mainio ja vice versa?


Osuvasti sanottu! Koska mihinkään kantavuuskysymyksiin ei pysty puolustautuun. Tosiaan sisuilla tultiin nokka metrin ilmas ja oli kräksyki vielä käännetty takappäin painoks, ja sit tultiin että tärisi!  :ajoa: Eipä noita sisuja vaan enää ihan kauheesti näy! ja nekin vähät tuppaa oleen 6x4.
selkeyden vuoksi uusi nicci olkoon Tasku-Matti, aivan kuten ikkunalla lukee...

Poissa bliz

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Vanaja 10x4
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #75 : 23-04-2013, 20:29:09 »

Osuvasti sanottu! Koska mihinkään kantavuuskysymyksiin ei pysty puolustautuun. Tosiaan sisuilla tultiin nokka metrin ilmas ja oli kräksyki vielä käännetty takappäin painoks, ja sit tultiin että tärisi!  :ajoa: Eipä noita sisuja vaan enää ihan kauheesti näy! ja nekin vähät tuppaa oleen 6x4.

Mutta vedon katkasulla ja nostettavalla telillä silti...

Poissa Tasku-Matti

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 47
  • Sukupuoli: Mies
  • Tukkijulli
  • Ikkunakyltti: Tasku-Matti
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo FH13 6x4
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #76 : 23-04-2013, 20:37:19 »
Mutta vedon katkasulla ja nostettavalla telillä silti...

Tehtaalla oon jokusen kans sanaillu, ja kehuivat ajaneensa aivan kuten normaalilla 6x4, eli vaan käännelles ja mäissä kevitystä. ei kuulemma se koplinkisysteemi kestä puoltamiljoonaa jos ajelee rattaat ilmas enämpi. Tiiä sitte, ei oo kokemusta...
selkeyden vuoksi uusi nicci olkoon Tasku-Matti, aivan kuten ikkunalla lukee...

Poissa Motti

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #77 : 23-04-2013, 20:48:38 »
Tehtaalla oon jokusen kans sanaillu, ja kehuivat ajaneensa aivan kuten normaalilla 6x4, eli vaan käännelles ja mäissä kevitystä. ei kuulemma se koplinkisysteemi kestä puoltamiljoonaa jos ajelee rattaat ilmas enämpi. Tiiä sitte, ei oo kokemusta...

Ainoa tuntemani telivetoinen Sisu-omistaja kyllä ajelee kuten nousutelillä rattaat ilmassa.

Mutta se on totta, että tämä itse keskustelu on vähän kuin kysyisi mäyräkoiralta muniensa nuolemisesta. Makuasia.

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #78 : 23-04-2013, 20:56:46 »
Ottamatta sen enempää kantaa keskusteluun miksi on tarjolla 6x4 jos 6x2 on niin mainio ja vice versa?
Sama pätee myös toisinpäin :hattu:
Otsikkoon viitaten telivetoiset rekkaveturit on kuitenkin vähissä. Tosin kyllä niillekin paikkansa on.
Aina tiellä!

Poissa kampu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 98
  • Työajokki: R560
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #79 : 24-04-2013, 01:49:17 »
Kuten jäsen Motti sanoi aikaisemmin että tarvitaan tekijämiehet rattiin niin nousutelillä tullaan vähintään sieltä mistä telivedollakin.
Tiedän tapauksen Joensuusta missä telivetomiehet ajoivat kahdella nipulla kun eivät päässeet muuten erästä mäkeä ylös (perus ysikymppi kurvi josta heti jyrkkään ylämäkeen) niin nousuteli polari tuli koko kuormalla sen mäen päälle.

Entisessä työpaikassa oli siirtoautojen lastuuautona 143 500 6x2 jota oli jonkun verran viritelty,niin sillä ajoivat aivan samoista paikoista telivetojen kanssa.

Poissa Viking

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 428
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Viking
  • Työajokki: MB
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #80 : 24-04-2013, 09:28:57 »
Onkos kevennin siellä päin maailma kuinka yleinen?
Tai nousuteli?

Mitä ne on vois näiltä herroilta kysyä.. Olen mä kylällä nähny yhden ChemTransin Isuzu-jakarin millä on nousuteli, muuten täysin olematon käsite tässä maassa.

Ja, jonsei sulla ole twin steeriä taikka vähintään 4,25m akseliväliä sekä telivetoa, et saa kokonaispainoksi enempää kuin 39tn.. ..näillä päättäjillä on joku ihmeen käsitys, että teliveto ja twin steer on maailman paras vaihtoehto.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to slide in sideways, totally worn out shouting 'holy shit..  what a ride'

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #81 : 24-04-2013, 10:40:06 »
Mutta kyllä tuo huonoissa paikoissa kulkemiseen vaikuttaa niin moni juttu, ettei pelkällä auton vetotavalla pysty sanomaan kumpi on paree. Itse huomasin hyvin kun yhtenä kesänä oli huono kuvio pyörässä, niin olin sillä kiinni monesti. ja siis semmoisissa paikoissa, etten kehtaa edes myöntää. nyt kun on paree kuvio niin kyllä tuolla aika pahaan paikkaan pääsee (kiinni :D ).

Eikä tuo rengas ole kuin yksi asia... Alusta, jousitus, kuorma, yms... Kyllähän noita muuttujia piisaa. :)
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #82 : 24-04-2013, 11:18:38 »
Mutta kyllä tuo huonoissa paikoissa kulkemiseen vaikuttaa niin moni juttu, ettei pelkällä auton vetotavalla pysty sanomaan kumpi on paree.
Jos auton vetotapa on ainoa ero, niin vaatii kyllä jonkun amerikan tempun että nousutelinen päihittäisi kunnon keventimellä olevan telivedon etenemiskyvyssä. Ilman kevennintä on taas helppo löytää paikkoja joihin telivetoinen ei pääse, mutta joihin nousutelinen menee.

Harvoin vaan auton valinnassa etenemiskyky on ainoa valintakriteeri :hattu:
Aina tiellä!

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #83 : 24-04-2013, 21:58:41 »
Sellainen mitä metsähakepuolikkaankuljettajat eivät ole koskaan nähneet.

Juujjuu, että puiden rungot kasvaa sitten eri paikoissa kuin puiden oksat ja juuret?

Pelle.
Escucha el Oi!

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #84 : 24-04-2013, 22:01:15 »
Jos auton vetotapa on ainoa ero, niin vaatii kyllä jonkun amerikan tempun että nousutelinen päihittäisi kunnon keventimellä olevan telivedon etenemiskyvyssä.
miksi päihittäisi koska silloinhan ne on molemmat 1 akseli vetoisia?

Scania miehenä täytyy kertoa tietämättömille että Scanialta löytyi nouseva teliveto jo ainakin vuonna -69, ehkä ennemminkin, veto ei tosin katkennut. Liukkaalla etenemisen parantamiseksi se nosto/kevennys siinä oli.

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #85 : 24-04-2013, 22:34:51 »
miksi päihittäisi koska silloinhan ne on molemmat 1 akseli vetoisia?
Sehän tossa kommentissa oli ideana että kunnon keventimellä telivetoisessa on valittavana teliveto tai nousuteli. Ois vissiin pitäny vääntää rautalangasta :tutti:
Amerikan temppu = ihmetemppu
Aina tiellä!

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #86 : 24-04-2013, 22:39:29 »
Sehän tossa kommentissa oli ideana että kunnon keventimellä telivetoisessa on valittavana teliveto tai nousuteli.
Mutta sitä 500 kiloa ylimääräistä painoa ei saa pois. Ja jos nyt puhutaan siitä Norjan tai Venäjän ajosta tai irtoperän vedosta niin edelleenkään ei mitään hyötyä kun pääasiassa ajetaan kovemmilla alustoilla.

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #87 : 24-04-2013, 23:24:11 »
Mutta sitä 500 kiloa ylimääräistä painoa ei saa pois. Ja jos nyt puhutaan siitä Norjan tai Venäjän ajosta tai irtoperän vedosta niin edelleenkään ei mitään hyötyä kun pääasiassa ajetaan kovemmilla alustoilla.
Ois vissiin pitäny lihavoida myös se etenemiskyky-sana :vihel:
Ei maha lisä 500kg haitata sitä(okei jossain hyvin spesiaalitilanteessa jossa ei ole kuin ihan vähästä kiinni se voi ratkaista).
Aina tiellä!