Kirjoittaja Aihe: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa  (Luettu 115380 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #22 : 19-04-2013, 23:57:01 »
Myös tilanteessa tyhjät autot,molemilla ketjut,päättyen aina 6x4 eduksi. Apuakseli autolle ketjutilanteissa hinurin tilaamiseen.

no joo, varmasti on hyötyä telivedosta jos alkaa piikkiketjua alle laittaa mäkeen. mutta en mä ainakaan ole koskaan vielä 8vuoden aikana tarvinnut välitelissäkään ketjua?(jos ei heittoketjua lasketa). Enkä hinuria.

Suomessa siis, ja ajattelin että puhutaan tästä kotimaan irtoperäliikenteestä  :hattu:
Escucha el Oi!

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #23 : 20-04-2013, 00:05:49 »
Leikin sorarekan ja telivetoisen vetäjän kanssa vuoden, oli paikkoja joissa telivedosta oli hyötyä ja joskus haittaakin.
Mieleen on jäänyt kallionyppylä jonka päälle piti peruuttamalla mennä tyhjän kärryn kanssa mutta koska sinne ei välitelisellä sorarekkaa vetänyt päässyt, tuotiin paikalle mursketta jonka jälkeen välitelimies olikin ainoa joka kärrynsä nyppylänpäälle työnsi telivetosten jäädessä rinteeseen pomppimaan. Keventimellä ehkä olis telivetonenkin nyppylälle kiivennyt

Tästä tulikin mieleen että valkeakosken aikuiskoulutus keskukseen kun vietiin kiviä ja kyyjärven auto ajoi nosturin viereen ja siltä purettiin kuorma.
No eihän se enää liikkeelle päässyt, vaan kaikke 8 rengasta takana hienosti pyöri tyhjää siinä jään päällä. Sitten kun kuski nakkeli hietaa siihen alle, hän katseli suuauki, kun peruttelin täyteen lastattua täysperää siihen viereen tyhjällä nupilla.   :hullu:
(nuppi oli purettu toiseen paikkaan.)

Mut kyllä tänään tuota apulantaa jakaessa vähän kaipasi telivetoa kun pelkällä nupilla jo oli pientä kuovittelua matkassa.
Isäntien pihat kun on aikamoisella vellillä parin päivän sateiden jälkeen.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #24 : 20-04-2013, 07:22:47 »
no joo, varmasti on hyötyä telivedosta jos alkaa piikkiketjua alle laittaa mäkeen. mutta en mä ainakaan ole koskaan vielä 8vuoden aikana tarvinnut välitelissäkään ketjua?(jos ei heittoketjua lasketa). Enkä hinuria.

Suomessa siis, ja ajattelin että puhutaan tästä kotimaan irtoperäliikenteestä  :hattu:
Niin juuri. Toistan itseäni mutta kun olen niin laiska ja mukavuuden haluinen en valitsisi edes kotimaan irtoperän veturiksi. Jo ihan sen hellivän kyydin takia. Mutta onneksi niin paha latvaroso ei vielä ole että alkaisin yrittäjäksi... Tosin kaikki kunnia ja arvostus niille jotka sen polun ovat valinneet. Onneksi firma tekee nämä päätökset puolestani ja saan ajaa sillä tandemilla.
If you think that Jesus saves,get back in line!

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #25 : 20-04-2013, 07:28:48 »
Ja se mitä on tandemilla niitä ajanut on ollut kyllä ainakin talviaikaan paljon helpompaa kun jollain nostoteli rihvelillä. Ei ole etenemis tai kiinni jäänti ongelmia. Lukkoja vaan ajoissa. Ilmajousissa on kevennin tyhjänä joskus hyvä apu mutta rengasasiat kun on talvella linjassa senkin tarve on aika vähäinen. Se mistä yleinen harhaluulo siitä ettei sillä pääsis liukkaalla mihinkään tulee en näe muuta syytä kun juuri se lukkojen käyttämättömyys tai ymmärys niiden käytöstä.
Mites niitä lukkoja pitäis sitte tyhjänä käyttää että pääsis edes samaan etenemiskykyyn kuin nousuteliautolla?
Aina tiellä!

Poissa VeeWee

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Kutter 9
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #26 : 20-04-2013, 10:55:52 »
olen mieltynyt tähän jo aikanaan oliko se sisun lanseeraamaan lauseeseen,se pyörä mikä ei vedä,jarruttaa!
Ymmärtääkseni Fiat käytti tuota slogania nelivetotraktoreiden markkinoinnissa,oisko ollut 70-alkua

Poissa jamppa

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #27 : 20-04-2013, 17:50:20 »
Omasta kokemuksesta telivetoisella ei tee kun kuorman kanssa jotain, taka teline menee tyhjänäkin johonkin, välitelinen menee siihen väliin kuorman kanssa menee hyvin tyhjänä ei mihinkään. Mutta jos verataa takateliseen pystyy ohjaamaan vaikka keventää teliä.Kävin tänä talvena paikassa jonne en pääsyt vanhalla takateli autolla mutta välitelillä että heilahti.Sinne työmaalle oli 90 mutka ennen mäkeä. summa summaarum kaikki hyviä jossain 2 akselinen ei missään
ja pitkiä vetoja

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #28 : 21-04-2013, 10:47:17 »
Mites niitä lukkoja pitäis sitte tyhjänä käyttää että pääsis edes samaan etenemiskykyyn kuin nousuteliautolla?
Ajoissa! Jos se tien pinta on liukas tai limainen tai eteneminen on muuten vaan mitä luultavammin vaarassa niin ristilukkoa päälle!Ei se särje mitään eikä vaikeuta kääntymistä tai muuta,se päällä voi ajaa kuivalla asfaltilla vaikka se kuorma päällä.Silloin auto ei vedä sutimistilanteessa vain yhdellä navalla vaan vähintään molemmissa vetävissä vetää se yksi.Sitten jos se alkaa kovin vastustaa tai järki ja pelisilmä sanoo että tuossa paikka on sellainen jossa tarvitsee olla jo kaikki pelissä niin sitten siitä toisesta(jossain merkeissä samasta napista toisen kerran)napista koko paketti jäykäksi ja sitten vetoja.Ja oma kokemus on että on tilanteita jossa apuakseli auto alkaa sutia ja pitää ottaa vauhtia että pääsee etenemään niin tandem puolestaan pitää ajaa näissä paikoissa tyhjäkäynillä jalat pois polkimilta ja antaa auotn ikään kuin itse katsella se pito.Varsinkin tyhjänä ja ilman kärryä jäisillä pihoilla.Tämä oli tietysti esimerkki,eikä päde joka tilanteeseen.Mutta kanattaa koittaa tehdä asioita erilailla kun 6x2sella.
Mutta sitä en lähde todistamaan että se teliveto olisi joka paikassa se ainoa yliveto.Kuten veli Jamppa ja joku muukin tuossa totesi että on tilanteita millon se painon kohdistuminen esim väliteliin(mikä on kyllä harvinaista)tekee just siihen paikkaan sen kymppi ratkaisun.
If you think that Jesus saves,get back in line!

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #29 : 21-04-2013, 11:33:38 »
Ajoissa!
Totta hemmetissä lukkoja pitää käyttää ajoissa oli teliveto tai ei!
Aina tiellä!

Poissa Patakoski

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 546
  • Sukupuoli: Mies
  • "mitä enemmän voimaa, sitä suurempi vastuu"
    • patakoski
  • Ikkunakyltti: Kimmo Koo
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Kaanimo
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #30 : 21-04-2013, 12:06:15 »
Omasta kokemuksesta telivetoisella ei tee kun kuorman kanssa jotain, taka teline menee tyhjänäkin johonkin, välitelinen menee siihen väliin kuorman kanssa menee hyvin tyhjänä ei mihinkään. Mutta jos verataa takateliseen pystyy ohjaamaan vaikka keventää teliä.Kävin tänä talvena paikassa jonne en pääsyt vanhalla takateli autolla mutta välitelillä että heilahti.Sinne työmaalle oli 90 mutka ennen mäkeä. summa summaarum kaikki hyviä jossain 2 akselinen ei missään

Teliversioissakin on eroa riippuen missä kohtaa vetopöytä on tarvinnu säätää kärryn vuoksi. Ja onko varsinkin takatelisessä "norjan ohjelma" joka NOSTAA telin ylös kuormasta riippumatta.
Tämä siis siirtopöytäisissä vetureissa.
Tpv nuo seikat on taas erilaisia jossa "säätäminen" on kuorman painopisteestä riippuvainen.

Poissa Bensalenkkari

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 224
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #31 : 21-04-2013, 12:10:07 »
Ajoissa! Jos se tien pinta on liukas tai limainen tai eteneminen on muuten vaan mitä luultavammin vaarassa niin ristilukkoa päälle!Ei se särje mitään eikä vaikeuta kääntymistä tai muuta,se päällä voi ajaa kuivalla asfaltilla vaikka se kuorma päällä.Silloin auto ei vedä sutimistilanteessa vain yhdellä navalla vaan vähintään molemmissa vetävissä vetää se yksi.Sitten jos se alkaa kovin vastustaa tai järki ja pelisilmä sanoo että tuossa paikka on sellainen jossa tarvitsee olla jo kaikki pelissä niin sitten siitä toisesta(jossain merkeissä samasta napista toisen kerran)napista koko paketti jäykäksi ja sitten vetoja.Ja oma kokemus on että on tilanteita jossa apuakseli auto alkaa sutia ja pitää ottaa vauhtia että pääsee etenemään niin tandem puolestaan pitää ajaa näissä paikoissa tyhjäkäynillä jalat pois polkimilta ja antaa auotn ikään kuin itse katsella se pito.Varsinkin tyhjänä ja ilman kärryä jäisillä pihoilla.Tämä oli tietysti esimerkki,eikä päde joka tilanteeseen.Mutta kanattaa koittaa tehdä asioita erilailla kun 6x2sella.
Mutta sitä en lähde todistamaan että se teliveto olisi joka paikassa se ainoa yliveto.Kuten veli Jamppa ja joku muukin tuossa totesi että on tilanteita millon se painon kohdistuminen esim väliteliin(mikä on kyllä harvinaista)tekee just siihen paikkaan sen kymppi ratkaisun.

Aikalailla samoilla linjoilla olen tämän kommentin kanssa. Keventimellä varustetulla telivedolla mennään tyhjänäkin aikalailla yhtä näppärästi osaavan kuskin ajaessa kuin nousutelilläkin. Nousutelisen ongelma pehmeillä sensseillä tulee esiin siten, että kun teli on nousulla, niin se tahtoo vetävä rengas alakaa painumaan aika syvälle ja tien vastustus kasvaa. Sillon alakaa meno vaipumaan. Telivetoisella pintapaine on pienempi, mutta kuitenkin kaikki takarattaat vetää ja tyhjää pyörimisen riski puolittuu. Elikkäs molemmat minun mielestäni on hyviä vetotapoja, kunhan osataan ennakoida tilanteita ajoissa ja käyttää etuja hyväksi.

Poissa Bensalenkkari

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 224
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #32 : 21-04-2013, 12:15:12 »
Teliversioissakin on eroa riippuen missä kohtaa vetopöytä on tarvinnu säätää kärryn vuoksi. Ja onko varsinkin takatelisessä "norjan ohjelma" joka NOSTAA telin ylös kuormasta riippumatta.
Tämä siis siirtopöytäisissä vetureissa.
Tpv nuo seikat on taas erilaisia jossa "säätäminen" on kuorman painopisteestä riippuvainen.

Eikös se takatelisessä vetotappi yleensä satu aikalailla vetosen päälle? Ja väliteli/2akseli versioissa vetävän etupuolelle? Silloinhan se näissä jälkimmäisissä versioissa paino jakaantuu myöskin etuakselille. Toki kääntyy paremmin, mutta vetokitka on pienempi.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #33 : 21-04-2013, 12:37:58 »
Ajoissa! Jos se tien pinta on liukas tai limainen tai eteneminen on muuten vaan mitä luultavammin vaarassa niin ristilukkoa päälle!
Kuten kaveri ilmaisi asian sora-autonsa (telivetoinen trippeliauto) osalta: syksyllä ristilukko päälle ja keväällä pois.

Sen mitä aikanaan ajoin mattavihreällä säiliöautolla (SM300 8x4/4 ajoneuvotankkausauto), niin se ei ilman ristilukkoa menneyt talvella yhtään mihinkään tyhjänä. Mutta käyttöä vartenhan se lukko siellä on...

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #34 : 21-04-2013, 13:48:02 »
Eikös se takatelisessä vetotappi yleensä satu aikalailla vetosen päälle?
Hieman takapuolelle. Etuakselilta tulee painon siirtoa vetäville. Auttaa vetopitoon mutta haittapuolena rupeaa puskemaan :(
Aikalailla samoilla linjoilla olen tämän kommentin kanssa. Keventimellä varustetulla telivedolla mennään tyhjänäkin aikalailla yhtä näppärästi osaavan kuskin ajaessa kuin nousutelilläkin.
Tuo thorenin kommentointi oli vastaus kysymykseeni miten telivetoisen lukkoja pitää käyttää että se menee ilman kevennintä yhtä hyvin tyhjänä kuin takatelinen. Ei auennut mulle :(
Aina tiellä!

Poissa Bensalenkkari

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 224
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #35 : 21-04-2013, 15:20:50 »
Tuo thorenin kommentointi oli vastaus kysymykseeni miten telivetoisen lukkoja pitää käyttää että se menee ilman kevennintä yhtä hyvin tyhjänä kuin takatelinen. Ei auennut mulle :(

Ei tarkoitus ollutkaan mulla vastata tuohon sinun kysymykseen. Heitinpähän vain omia mielipiteitä vetotavoista.

Poissa Mönny

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 54
  • Sukupuoli: Nainen
  • Kaania se olla pitteis! <3
  • Ikkunakyltti: Mönny
  • Titteli: ...
  • Työajokki: mini-marsu
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #36 : 21-04-2013, 16:05:11 »
Liittäkää ny viel kuvat näihin teidän selostuksiin, että tyhmätkin ymmärtää ;D
Mutta parempi ois varmaan  :backtopic:
Everybody wants to be an astronaut!!!

Ota sää vaan, kyl mää pärjään.

Poissa Motti

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #37 : 22-04-2013, 12:17:50 »
On kyllä väärällä alalla, jos ei saa puolikasta vedettä nousutelillä. Jotkut kun hakevat metsästä täysiä pöllikuormia nousuteleillä, kyntävät maansiirtohommissa sellaisilla, yms. Sitten joku janari tulee ja sanoo, ettei nousutelillä saa puolikasta liikkeelle. Anna mun kaikki kestää, helvetinperkele.

Naftan kuluero on 6x2 ja 6x4 tänä päivänä sitä luokkaa että eroa tasoittaa samalle viivalle jo ennakoivlla ajotavalla.

Entisessä työpaikassani, sama laani, kaksi kuljettajaa, jotka vaihtoivat autoja eri reissuille, toisen kulutus 50-51 sadalle, toisen 55-56. Tarvitseeko kertoa, kummassa oli vähemmän vetäviä?

Ajettavuuden takia antaisin nykyisen 6x4 heti pois, jos mahdollista. Hakkaa maantiellä niin perkeleesti. Metsässä ihan kiva, mutta ei tällä puita ole haettu sellaisesta paikasta, mistä aliurakoitsija ei hakisi nousuteli-Sisullaan.
« Viimeksi muokattu: 22-04-2013, 12:22:42 kirjoittanut Motti »

Poissa VeeWee

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Kutter 9
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #38 : 22-04-2013, 13:01:16 »
Entisessä työpaikassani, sama laani, kaksi kuljettajaa, jotka vaihtoivat autoja eri reissuille, toisen kulutus 50-51 sadalle, toisen 55-56. Tarvitseeko kertoa, kummassa oli vähemmän vetäviä?
Kaveri ajeli pari vuotta tukkia eräällä paikallisella autoilijala,paljolti riihimäelle ja vierumäelle. 470compound-scaniat,toinen teliveto akseliperillä,toinen nousuteli napaperällä,telivetoinen meni pienemmällä aineella ja renkaat kuluivat vähemmän. Ja pojat sain pientä bonusta pienestä kulutuksesta,eli yritetty oli.

Poissa Motti

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #39 : 22-04-2013, 13:14:00 »
Kaveri ajeli pari vuotta tukkia eräällä paikallisella autoilijala,paljolti riihimäelle ja vierumäelle. 470compound-scaniat,toinen teliveto akseliperillä,toinen nousuteli napaperällä,telivetoinen meni pienemmällä aineella ja renkaat kuluivat vähemmän.

On sitten kyllä harvinaisuus, sillä en ole puunajossa koskaan kuullut moista tapahtuvan. Tai sitten on vähän paikallisilla pojilla Lapin lisää.

Yleisesti ottaen nousutelin etu pölliautoissa samassa ajossa on viiden litran pintaan.

Poissa Bensalenkkari

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 224
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #40 : 22-04-2013, 13:58:46 »
Sitten joku janari tulee ja sanoo, ettei nousutelillä saa puolikasta liikkeelle.

Mikä on janari?

Poissa pikku-matti

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • ok
  • Ikkunakyltti: PIKKU-MATTI
  • Titteli: Lomalla
  • Työajokki: apinakiikku

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #42 : 22-04-2013, 15:04:25 »
Naftan kuluero on 6x2 ja 6x4 tänä päivänä sitä luokkaa että eroa tasoittaa samalle viivalle jo ennakoivlla ajotavalla.
:ide3:
Kait se ero säilyy vaikka ennakoiskin?
Aina tiellä!

Poissa Motti

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Nousuteli vs. teliveto puolikkaan veturissa
« Vastaus #43 : 22-04-2013, 15:15:51 »
Mikä on janari?

Tuossa tulikin selvennöstä. Tosin itselläni ei ole mitään ketjun aloittajaa vastaan. Tai on, kaikkitietävä asenne asioista, joista ei tiedä mitään, on pirun tyhmää.

Janari, ruotsiksi Jan-Ari.