0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Eikös tuo laskulla tekeminen ole jotenki laissa rajoitettu/estetty? Niin siis jos meinais täyspäiväsenä sitä tehdä eli ajaa toisen kalustoa laskulla.
Pelkästään yhdellä työnantajalla ei saa tehdä laskutuksella, pitää vaihdella firmaa koko ajan eli jotain ns. tuuraushommia.
Silloin kun rekisteröin yritykseni laitoin yhdeksi sivutoimialaksi kuljettajavuokrauksen. Verotoimistosta tuli tiukkasävyinen ilmoitus tuosta kuljettajavuokrauksesta että se katsotaan tietyissä oloissa piileväksi työsuhteeksi blaablaa ja sitten tiukkasävyinen kysely aiheesta onko kuljetuskalustoa ja minkälaista, onko liikennelupaa jne jne. Vastasin kyllä yhtä tiukkasävyisesti, en keljuillen mutta samalla mitalla eikä asiasta kuulunut mitään. Tänä vuonna saatan heinäkuussa mennä kolmeksi viikoksi vuokramieheksi, veikkaan että kapelliautolla on hiljaisempaa kuin pakasteautolla joten Mersu lepäämään ja kaanialla kesäduuniin ja palveluksesta laitan tietenkin laskun. Tähän taas ei verottaja voi puuttua, koska mikään ei ole piilevää, minulla on todella selkeästi yritys kaikkine kuvioineen ja järjestely on tilapäinen.
Eli käytännössä tätä voi tehdä vain sivutoimisesti omatoiminen yrittäjä jolla on kalusto ja luvat
Verottaja ei hyväksy sitäkään. Nimim. Bumerangeja kaapit täys...
Taitaa riippua vähän paikkakunnasta, jossain käy jossain ei. Mäntsälässä kuulemma ei. Ehkä ei kannata puhua kuljettajavuokrauksesta vaan miestyövoiman vuokrauksesta, tiedän jotain "sekatyömiehiä" jotka tekee kyseisen nimikkeen alla. Kuljetusala tuntuu olevan punainen vaate kaikille viranomaisille.
Ei muuta kuin hommaat luvat ja joku tommonen puolikurantti auto nurkalle makaamaan, tyyliin http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=730511 tai http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=731186 ja jos joku kyselee kummia niin "on niin huanoo ajojen kans, niin on huanoo, ei oikeen mittään ole, huanoo vaan on"...
Toi lakitulkinta on samaa luokkaa kun katsastuskonttoreilla, sama laki kaikilla mutta eri tulkinta jokaisella.Joten mistään ei saa selkeää vastausta ETUKÄTEEN miten voi tehdä mitäkin, sitten kun on tehty jotain niin tulee kauhea haloo ja paperisota, lisäselvitysvaatimuksen lisäselvitysvaatimus kolmelle eriväriselle paperille Intialaisen roturiikinkukon toiseksiviimeisellä vasemmanpuoleisella pyrstösulalla kirjoitettuna Samaan ongelmaan törmäsin joskus kun tein korjaamohommia laskutushommana ja kirjanpitäjän kanssa arvioitiin, että kun on huoltoauto joka on liikeriski ja edes muutama asiakas niin ei pitäis olla ongelmaa.En kyllä muutenkaan tajua miks toi laki pitää olla tollanen, jos joku haluaa tehdä yrittäjänä töitä ja maksaa kaikki lakisääteiset maksut ni miksi se on niin kauheeta Toisaalta aikasemmin joku toteskin että kuljetusala on vissiin punainen vaate kaikille viranomaisille.
mikä ilo se tollasella systeemillä töitä tehä? eikö siinä jää kaikki loma ja pekkas ja ylityö tienestit saamatta,saatikka ne jotka kerryttää eläkettä,jos haluaa olla yrittäjä nii hommaa oman auton.
Heh, no asiahan ei me ihan noin.. Yrittäjänä maksetaan yrittäjäeläkettä, (yel) ja sitä maksetaan tulotason mukaan tai enemmän..Työ hinnoitellaan siten että se kattaa haluamasi ylityöt ym. liittoscheisset.. Mutta myös kesälomat ym..Itse tein hommaa vuoden verran koska tarvitsin yritystä muuhunkin toimintaan.Tein töitä vuoden aikana 9 eri kuljetusliikkeelle, mutta lopuksi verottaja ilmoitti että "EI KÄY! Muistuttaa liikaa työsuhdetta. Takautuvia maksuja ei tule kellekään jos asiaan tulee muutos." No seuraavalla viikolla siirryin palkkatöihin.. Eli homma ei käynyt vaikka itsellä oli muuta toimintaa niin että liikevaihto oli muista hommista isompi kuin ajohommista, vaikka viikot ajoin rekkaa ja viikonloput muita hommia.Nyt onkin sitten tiukkaa kun yritystoiminta piti lopettaa kerrasta. Nyt on sitte tämän vuoden veroprosentti korkealla viime vuoden elinkeinotoiminnasta tulleiden tulojen vuoksi..
On se kiva että valtio kannustaa yrittämään tuolla tavalla.