0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Jatkettava aisa vaan niin johan onnistuu.
Katsotaan nyt mitä eilinen Hangö - Turku - Sastamala - Horsbäck-kierros tuotti...
Meinaakko lopettaa norjan hommat?
No onhan sulla hyvä mies veturissa lyhyempi akseliväli kun vedät. Varmasti kärryissäkin on eroja mut mitä mä niitä joskus vedin niin kyllä sai melkein täydet kääntää ilman että olis vasikka tippunu perästä. välillä oli hyvä tarkistaa kaikkien vasikan valojen toimivuus samalla.
Tuskin vain eteenpäin ajamalla ihmeempiä eroja saa aikaiseksi kääntymiseen tarvittavaan tilaan, mutta kyllä täysperän linkuttamalla saa niin pienessä tilassa ympäri, että meinaa välillä itelläkin jo usko loppua, että kääntyyköhän se sittenkään. Vasikkayhdistelmällä ei ainakaan moisia manöövereitä pysty mitenkään tekemään. Kun vasikan aisa on linkussa, on peli menetetty. Virkatiellä ainakin joskus jouduttiin ex-työnantajan terminaalin pihalla nostamaan jollekin pihatrukilla vasikkaa suorempaan, kun veti sen niin linkkuun, että otti aisa trailerin runkopalkkiin kiinni. Ja siinä paikassa muistaakseni mahtui moduulitäysperällä pyöräyttämään ympäri vielä ihan vaan eteenpäin ajamalla. B-junasta en osaa sanoa oikein mitään, kun en ole vielä päässyt kokeilemaan.Varsinkin talviaikaan tulee käänneltyä linkuttamalla kohtuu useinkin, kun lumipenkat tekee pihoista ahtaampia ja lumi/jää kärryn takapyörien alla vähentää sopivasti kitkaa, ettei renkaat huuda hoosiannaa. Välillä jostain syystä katkaiseminen meinaa tuntua jotenkin ylivoimaisen raskaalta tehtävältä, niin tulee vedettyä kärry perässä pikkasen ahtaallekin pihalle, vaikka on vaan vetäjää lastaamassa/purkamassa, mutta tietää kuitenkin paikan vanhastaan ja että siellä sopii kuitenkin ympäri ja lastaus/purku tapahtuu kyljestä(tai linkuttamalla perästä, jos ei satu kylkiaukeava vetäjä olemaan). Moduulimittaisen kärryn kanssa saa vaan linkuttamalla kääntäessä olla pirun tarkkana kärryn peräylityksen kanssa.
niin ja muuten maanantaina olisi NORJASSA Drammen ja Lörenskog...
Etenkin ahtaissa paikoissa on välillä todella mielenkiintoista sovitella mihinkä sen "peränhyökkäyksen" saa sijoitettua.Voin myös varoittaa ensikertalaisille että se kärrynperä todellakin lähtee 2-4m taaksepäin kun tekee oikein jyrkän käännöksen.
jos oikein paha paikka iskee, voi täysperävaunun ottaa myös auton keulaan kiinni hinaustappiin, vapauttaa kärryn jarrut ja työntää kärryn väljemmille vesille. On yllättävän helppo ohjailla sen jälkeen.
Nykyvehkeet vaatii vaan 3/4 osa tietä leveydestä. Ennen, vetotapit ollessa keskellä, mentiin normileveydellä.Tahtoo tuossa tempussa olla rajoitteena nykyään vetopisteen ahtaus (aisanpäätä ei saa kiinni tapilla.)
Enpä oo tullut tota hinaustappien kokoa niin tarkkaan katsoneeksi, kun ei ole tullut tuotakaan temppua sitten armeijan jälkeen todistettua. Silloin syynä temppuun ei itse asiassa ollut paikan ahtaus/hankaluus, vaan liukkaus. Piti saada tpv lastaussiltaan loivaan ylämäkeen, mutta ei SK:ssa pito riittänyt vetopyörän alla. Haettiin sitten rivistä Masi, neliveto päälle ja työnnettiin kärry siltaan. Masissa kun ei ole vetokitaa, vaan se koukku, niin oli pakkokin ottaa kärry keulaan kiinni.