Kirjoittaja Aihe: Bussihommat  (Luettu 79717 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa P93

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Bussihommat
« Vastaus #44 : 22-02-2011, 23:22:00 »
Tuli vihdoinkin selvyys paljonko tarvii lisäopetusta jotta sais korotettua CE->DE. 5h teoriaa ja 10h ajoa, enää pitäis löytää kouluttaja  :ide3:

Mistä tällainen tieto on peräisin?? Epäilen vahvasti tuon paikkansapitävyyttä. Ennen DE-kurssissa oli reilusti enemmän teoriaa ja eri aiheista kuin CE-koulutuksessa, samoin ajotunteja yli tuplasti. Onko uudet säännökset vieneet todella tähän??

Poissa Johnny

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 288
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Johnny
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R500 -17
Vs: Bussihommat
« Vastaus #45 : 22-02-2011, 23:45:13 »
Mistä tällainen tieto on peräisin?? Epäilen vahvasti tuon paikkansapitävyyttä. Ennen DE-kurssissa oli reilusti enemmän teoriaa ja eri aiheista kuin CE-koulutuksessa, samoin ajotunteja yli tuplasti. Onko uudet säännökset vieneet todella tähän??
Hakemukseeni/todistukseeni oli lisätty trafin toimesta tuommoiset tuntimäärät jotka pitää käydä ennen tutkintoa. sekä  netistäkin löytyy nämä   
C    D    5    10
"Linja-autokortti ajokokemuksen perusteella

Pienemmillä opetusmäärillä selviää, kun on tutkintoa edeltävän viiden vuoden aikana ajanut päätoimisesti liikenteessä vähintään 1 vuoden autoa, jonka kokonaismassa on vähintään 12 000 kg."

Poissa Donna

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 451
Vs: Bussihommat
« Vastaus #46 : 23-02-2011, 09:02:26 »
Hakemukseeni/todistukseeni oli lisätty trafin toimesta tuommoiset tuntimäärät jotka pitää käydä ennen tutkintoa. sekä  netistäkin löytyy nämä   
C    D    5    10
"Linja-autokortti ajokokemuksen perusteella

Pienemmillä opetusmäärillä selviää, kun on tutkintoa edeltävän viiden vuoden aikana ajanut päätoimisesti liikenteessä vähintään 1 vuoden autoa, jonka kokonaismassa on vähintään 12 000 kg."
Mistä tällainen tieto on peräisin?? Epäilen vahvasti tuon paikkansapitävyyttä. Ennen DE-kurssissa oli reilusti enemmän teoriaa ja eri aiheista kuin CE-koulutuksessa, samoin ajotunteja yli tuplasti. Onko uudet säännökset vieneet todella tähän??

Löytyy tuo tieto autokoulujen sivuiltakin, et vähemmällä pääsee jos on ajellut vähintään kakstoist tonnista vuoden.

Tossapa yksi linkki, josta löytyy.
http://www.liikenneopisto.com/kurssit
"D-ajokortti ajokokemusperusteisesti. Jos sinulla on kuorma-auton ajokokemusta väh. 12 kk (ei tarvise olla yhtäjaksoista) väh. 12 tn kuorma-autolla ammattimaisessa liikenteessä, voit osallistua tähän koulutukseen. Koulutusmäärä on 5 tuntia teoriaopetusta ja 10 tuntia ajoharjoitusta."

Hommat hanskassa, hanskat hukassa...

Poissa andy

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 716
  • Sukupuoli: Mies
  • Kolmostie, taakse jo jäänyttä elämää
  • Ikkunakyltti: ANDY jos on matkassa
  • Titteli: Eläkeläinen
  • Työajokki: Haittiksella
Vs: Bussihommat
« Vastaus #47 : 23-02-2011, 20:38:33 »
Tuli vihdoinkin selvyys paljonko tarvii lisäopetusta jotta sais korotettua CE->DE. 5h teoriaa ja 10h ajoa, enää pitäis löytää kouluttaja  :ide3:
Ajatteles kuinka jotkut asiat ei aina parane ajankulun myötä, kuten ajokortin ajaminen.
 Ajoin aikonaan (-80 luvulla) itse sekä jonokortin, että ikkunapakukortin "talon" autoilla ja bussina oli samanlainen kuin kuvassa oleva SISU Ajokki 5000D ja E lupa ajettiin SM 300:lla.  :ajoa:



Poissa P93

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Bussihommat
« Vastaus #48 : 23-02-2011, 21:01:38 »
Löytyy tuo tieto autokoulujen sivuiltakin, et vähemmällä pääsee jos on ajellut vähintään kakstoist tonnista vuoden.

Tossapa yksi linkki, josta löytyy.
http://www.liikenneopisto.com/kurssit
"D-ajokortti ajokokemusperusteisesti. Jos sinulla on kuorma-auton ajokokemusta väh. 12 kk (ei tarvise olla yhtäjaksoista) väh. 12 tn kuorma-autolla ammattimaisessa liikenteessä, voit osallistua tähän koulutukseen. Koulutusmäärä on 5 tuntia teoriaopetusta ja 10 tuntia ajoharjoitusta."



Tunnustan tietämättömyyteni tuosta. Joka päivä oppii jotain uutta - toivottavasti. :)

No tuli tänään kokeiltua FMX-Volvotkin. Vannoutunut Scania-mieskin tykästyi I-Shiftiin.

Poissa Johnny

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 288
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Johnny
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R500 -17
Vs: Bussihommat
« Vastaus #49 : 23-02-2011, 21:55:42 »
Ajatteles kuinka jotkut asiat ei aina parane ajankulun myötä, kuten ajokortin ajaminen.
 Ajoin aikonaan (-80 luvulla) itse sekä jonokortin, että ikkunapakukortin "talon" autoilla ja bussina oli samanlainen kuin kuvassa oleva SISU Ajokki 5000D ja E lupa ajettiin SM 300:lla.  :ajoa:

Just eilen puheltiinkin tuosta et jonokortteja ja ikkunapakukortteja ajeltiin talon omilla autoilla.. tuommosella kun saisikin ajaa kortin  :tukka:

Poissa ..jani

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: man tga
Vs: Bussihommat
« Vastaus #50 : 23-02-2011, 22:03:12 »
kävin itsekkin kyselemässä antin autokoulusta oulusta että saako tosiaan tuolla 5 teoria ja 10 ajotunnila tuon kortin ja kyllähän tuo olisi onnistunut mutta hintahan oli sitten 1800 euroa niin jäipi sitten väliin

Poissa jabatus

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 221
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo Fh 540
Vs: Bussihommat
« Vastaus #51 : 26-02-2011, 19:08:55 »
http://www.vaajakoskenautokoulu.fi/kurssit-de/

C-kortin korotus luokkaan D, C-ajokokemuksella: 5h teoriaa + 10 ajotuntia.
D-korotuksen hinta ajokoemuksen kautta: 1200€ + viranomaiskulut.
Mikäli D-korttia tarvitaan muuhun, kuin yksityiskäyttöön, edellytetään lisäksi henkilöliikenteen ammattipätevyysopinnot.

Poissa Karppa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 169
Vs: Bussihommat
« Vastaus #52 : 11-03-2011, 22:33:23 »
Ajatteles kuinka jotkut asiat ei aina parane ajankulun myötä, kuten ajokortin ajaminen.
 Ajoin aikonaan (-80 luvulla) itse sekä jonokortin, että ikkunapakukortin "talon" autoilla ja bussina oli samanlainen kuin kuvassa oleva SISU Ajokki 5000D ja E lupa ajettiin SM 300:lla.  :ajoa:




Oijoi meidän hallin romulaanilla seisoo samanlainen (v)ajokki! Kaveri porukalla oli tarkoitus tehdä juopotteluajokki siitä, sauna peräloosteriin ym mutta raha tuli poikasena vastaan. Katotaan nyt kun ollaan vähä "viisaampia", siellä se seisoo vieläkin ihan ajokuntoisena

Poissa andy

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 716
  • Sukupuoli: Mies
  • Kolmostie, taakse jo jäänyttä elämää
  • Ikkunakyltti: ANDY jos on matkassa
  • Titteli: Eläkeläinen
  • Työajokki: Haittiksella
Vs: Bussihommat
« Vastaus #53 : 12-03-2011, 01:11:51 »
Oijoi meidän hallin romulaanilla seisoo samanlainen (v)ajokki! Kaveri porukalla oli tarkoitus tehdä juopotteluajokki siitä, sauna peräloosteriin ym mutta raha tuli poikasena vastaan. Katotaan nyt kun ollaan vähä "viisaampia", siellä se seisoo vieläkin ihan ajokuntoisena
Ei muuta kuin sinne tallille ja sormet rasvaan sen kanssa puuhastellen.  :hattu:

Poissa TAMD

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 251
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bussihommat
« Vastaus #54 : 11-06-2011, 00:14:59 »
Meille on tuohon yön rahtiralliin vaihdettu noita talon uusia teliautoja noiden vanhojen juhtien tilalle. Ei siinä mitään, mutta kun niihin ei mahdu niin paljoa tavaraa kuin noihin vanhoihin! Eipähän mene painot ainakaan yli...

Vai olisikohan tämä sittenkin pitänyt laittaa tuonne hymyilyttää-puolelle...  ???

Eli onko nämä niitä 6x2 9700 NG Volvoja? Turussa tulee tuota rahtihommaa ihmeteltyä harva se päivä. Lahden ja Tampereen suuntaan tekevät aikamoisia kuormia Lahtikkoihin, niihin verrattuna omat max 15 paketin kuormat Raumalle tuntuu aika leppoisilta :) Tosin jotain E*loksen mattoja kuskatessa joutuu joskus hieman sovittelemaan, että saa keskivessalliseen Carrukseen järkevästi sijoiteltua. Näin loma-aikaan matkustajien mukana kulkee rattaita ja polkupyöriä...

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Linjuri-ässä
Vs: Bussihommat
« Vastaus #55 : 11-06-2011, 14:30:28 »
Juu, juurikin ne EB-väreissä olevat teli-NG:t. Hankala niihin rahtia tehdä, kun tavaratila on yhtenäistä tilaa, tahtoo vähän pikkupaketit seilailla pitkinpoikin... Ainoo hyvä puoli, että eipähän mene enää akselipainot yli...  :vihel:
Noi 9700 H:t on n. 10 cm matalampia entä Eaglet, juurikin sen verran ettei polkupyörät ja auton ovet mene oikein mitenkään pystyyn, kyljellään nehän ei oikein järkevästi mene, sama homma isoimpien taulutelkkareiden kanssa.
Oma ennätys Eagleen on 227 kollia, oli siellä kyllä vähän *llosta ja keltaisia pusseja, mutta oli siellä ihan oikeaakin rahtia.

Poissa säiliösami

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 301
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: PKK 74
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 540
Vs: Bussihommat
« Vastaus #56 : 11-06-2011, 15:47:41 »
Juu, juurikin ne EB-väreissä olevat teli-NG:t. Hankala niihin rahtia tehdä, kun tavaratila on yhtenäistä tilaa, tahtoo vähän pikkupaketit seilailla pitkinpoikin... Ainoo hyvä puoli, että eipähän mene enää akselipainot yli...  :vihel:
Noi 9700 H:t on n. 10 cm matalampia entä Eaglet, juurikin sen verran ettei polkupyörät ja auton ovet mene oikein mitenkään pystyyn, kyljellään nehän ei oikein järkevästi mene, sama homma isoimpien taulutelkkareiden kanssa.
Oma ennätys Eagleen on 227 kollia, oli siellä kyllä vähän *llosta ja keltaisia pusseja, mutta oli siellä ihan oikeaakin rahtia.
Mä pääsin aikoinaan yli 300 muutamana päivänä ennen joulua. En tiedä, paljon nykyään kulkee matkustajia/ paketteja, mutta 10 vuotta sitten työnantajan tuottavin vuoro oli 23:45 Helsingistä Joensuuhun, vaikkei siinä olisi ollut ristin sielua. Monesti ennen sesonkeja tavallinen linja-auto vei paketit tyhjänä Lpr ja Imatra, ja varsinainen vuoroauto, joka oli taka-akselista taaksepäin yhtenäistä rahtitilaa, vei matkustajat ja paketit siitä ylöspäin. Niitä oli 2 sellaista Lahtikkoa, joissa taisi olla 28 matkustajapaikkaa. Niissä autoissa ei kyllä juuri kantavuuksia silloin mietitty...

Poissa TAMD

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 251
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bussihommat
« Vastaus #57 : 12-06-2011, 08:50:48 »
Onhan noissa rahtiperävehkeissä hirmuisesti tilaa, mutta aika hankalasti hyödynnettävissä... (vierestä seurannut) Tikkailta kurottelet pikkupaketteja ylähyllylle. Olikohan se täällä vai muuten jutuissa, mutta jäsen uusiesko puhui kovasti rullakkoidean kehittelystä MH-rahtiin. Jos rahtiperävehkeisiin oikeastikin saataisiin vietyä pikkuiset- ja keskikokoiset paketit räätälöidyissä rullakoissa, olisihan se juhlaa nykyiseen verrattuna. TUrussa juuri ihmettelin, kun T**turin fillareissa lukee, että pitää varastoida ja säilyttää pystyasennossa. Kuinkahan sellainen sitten mahtuu K*bukseen tai matalaan Volvoon...?  :tutti: 

Poissa säiliösami

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 301
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: PKK 74
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: FH 540
Vs: Bussihommat
« Vastaus #58 : 12-06-2011, 23:04:45 »
Silloin kun olin itse noissa töissä, niin K A:lla oli kyllä villi viritys Hki- Kuopio linjalla; kaksitahtidieselillä ja automaatilla oleva kapusta, jossa oli 9 matkustajapaikkaa, normaalit rahtitilat akseleiden välissä, perälaitanostin ja matkustamo muutettu tasalattiaksi. Ukot laittoivat paketit lavalle, muovi ympärille ja pumpulla lava nostimelle ja kyytiin. Nuo 9 matkustajapaikkaa taisivat olla vain siksi, että sen saattoi rekisteröidä linja-autoksi.
Sitten kun tuollainen vekotin kiihdytti ylämäkeen, niin kuului aika veikeä ujellus.

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Linjuri-ässä
Vs: Bussihommat
« Vastaus #59 : 13-06-2011, 12:16:11 »
Eihän meilläkään mitään painoista välitetä, näissä meidän hommissa se ei juurikaan meinaa mitään, me mennään rahtikuormassa melki tyhjällä matkustamolla, mutta ilta-autot helsingistä voi olla vähän toinen juttu, toistasataa kollia rahtia, muutamat kaljakärryt satamasta ja loppupoka kentältä laukkuineen...  :vihel:

Joku rullakko/häkkisysteemihän ois enemmän kuin hyvä tässä, kuulemma vaan vie liikaa tilaa ja painaa liikaa. Ja pitäisihän nuo rahtiautotkin tilata kokonaan toisenlaisina...

TAMD ei ilmeisesti kovin usein aja helsingistä? Sieltähän aina välillä lähtee noita g*gantin taulutelkkareita, mitkä pitäisi kanssa kuljettaa pystyasennossa, ei vaan 50-tuumainen enää ihan pystyssä mene meilläkään kyytiin. Yleensähän ne sitten on kyljellään, moottorin päällä...  :vihel:

Poissa TAMD

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 251
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bussihommat
« Vastaus #60 : 13-06-2011, 12:57:31 »
...

...

TAMD ei ilmeisesti kovin usein aja helsingistä? Sieltähän aina välillä lähtee noita g*gantin taulutelkkareita, mitkä pitäisi kanssa kuljettaa pystyasennossa, ei vaan 50-tuumainen enää ihan pystyssä mene meilläkään kyytiin. Yleensähän ne sitten on kyljellään, moottorin päällä...  :vihel:

En ole ainakaan vielä Helsingin reissua opetellut, saa nähdä, opetetaanko sitä edes kesähessulle  :hullu:  Nuo Turun vuorot ovat mukavia lukuunottamatta rautatieaseman pihaa, jossa haitta-ajoneuvot ovat todellakin vain tiellä. Samoin on Laitila-Mynämäki välillä Corollakuskit, mun pitäisi käydä koeajamassa joskus punaista Corollaa, että eikö ne tosiaankaan kulje kuin seitsemääkymppiä  :tippa:

Poissa JTH

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 330
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
Vs: Bussihommat
« Vastaus #61 : 13-06-2011, 18:33:16 »
Samoin on Laitila-Mynämäki välillä Corollakuskit, mun pitäisi käydä koeajamassa joskus punaista Corollaa, että eikö ne tosiaankaan kulje kuin seitsemääkymppiä  :tippa:
Punaisista en tiedä, mutta siniset kyllä kulkee ihan kivasti. Joidenkin  :police: mielestä jopa liian kovaa :vihel:
Aina tiellä!

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Bussihommat
« Vastaus #62 : 13-06-2011, 18:47:00 »
Montakohan penkkipaikkaa Gold Linen Ivalon suunnan bussissa on? Teliauto takaovilla ja perälaudalla, monesti tulee Rovaniemellä vastaan yöllä.
Keep on truckin'

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Bussihommat
« Vastaus #63 : 13-06-2011, 19:03:17 »
Montakohan penkkipaikkaa Gold Linen Ivalon suunnan bussissa on? Teliauto takaovilla ja perälaudalla, monesti tulee Rovaniemellä vastaan yöllä.
Villi veikkaus on 16.

Poissa Meltsi_87

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 159
  • Sukupuoli: Mies
  • Työn Orja
  • Titteli: Työtön
Vs: Bussihommat
« Vastaus #64 : 13-06-2011, 19:32:39 »
Montakohan penkkipaikkaa Gold Linen Ivalon suunnan bussissa on? Teliauto takaovilla ja perälaudalla, monesti tulee Rovaniemellä vastaan yöllä.
Villi veikkaus on 16.

Muistaakseni 28 mutta Sycorax saa varmistaa, isänsä kuitekki ajelee sillä melko usein.

On siitä kuiten jotaki 7-8 vuotta aikaa ku sillä on tullu Ylitorniolta Rovaniemelle niin voin olla väärässä
eise mittään haittaa

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Linjuri-ässä
Vs: Bussihommat
« Vastaus #65 : 13-06-2011, 23:07:53 »
Niitä teliautoja perälaudalla on 3 kpl, istumapaikkoja niissä on 24, 32 ja 35. Yksi on tullut uutena taloon, ajoi silloin vakiona Ivalon varhaisjakelun tavarat nyt varalla.
Kyllähän meen faija tuota ivalon rahtilinjaa aina välillä, yleensä sen jälkeen kun on avannut sanaisen arkkunsa ajomestarin toimistossa... :vihel: