0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Matkalla etelään puhelin yhden turvekuskin kanssa, niin se sano että sinkkypyöräisellä 5. akselisella turvekärryllä pääsee sasin nousemaan 10km nopeammin kuin 4 aks. paripyörä vaunulla.
Tuossa varmaan tekkee tuo sinkkupyörä. Mitä tutut vaihtaneet parit sinkkuihin niin 3-4l/100km vähemmällä päässeet...
Miten 385 rattaiden kestävyys 4-akselisessa, paljoko niissä saa akselipainoa?
Juu sinkkupyörien syyksy se toinenkuskikin sano.Mutta jokainen kärry on erilainen, töissä kun vetää työkavereiden kärryjä, niin tuntuu et ne tulee paljon helpommin perässä kuin mun auton kivireki.(tosin muut kärryt on kevyempiä, niin se tekee myös omansa)Olis hauska tietää, millanen kulutus ero tulee, jos kärryyn vaihtaisi paripyöristä sinkkuihin.
Olis hauska tietää, millanen kulutus ero tulee, jos kärryyn vaihtaisi paripyöristä sinkkuihin.
385 saa sen 36t kärryn. 18+18... Paljon nuita turvekärryissä näkkee...
Ok, näin mieki olen ymmärtäny että 10tonnin akselipainoja niillä ei saa. Ei oo pelivaraa jos vaakalle ajaa.
Anhan net laittanneet taakse 435/??-22.5", niilä saa sen 10 takapään, mut taas on helv kalliita renkkaita. Ruottalaisilla tämäki asia on parempi, ku niillä ei ole tai on höllemmät kääntyvyys säädökset. Niillä on akselit aikalailla päissä, siis näissä 4-aks. Niissä ei tule ongeömaksi sitä takapään ylitystä...
Ainuat 22,5"-singlet, mille saa 5000kg/rengas, taitaa olla 425/65 ja 445/65 ja nehän on jo hitokseen korkeitakin. Pointtihan on käyttänyt noita 425:a kymppipuolikkaissa 3-akselisissa aika paljon.
Kaverilla on 235/50-22.5 ja niissä on 500kg rengas. Kysäsin oikkein puhelimessa...
Meidän firmassa on B-junan välivaunussa muistaakseni 435/50-22,5, 5 tonnin rengas, ehkä vähän korkeampi kuin 385/55 mutta paljon matalampi kuin 385/65. Kannattaa muistaa että vaatii myös 10 tonnin akselin, 10 tonnin sinkkuakselit on harvinaisempia.
Näköjään tuommonen on ilmaantunut, mutta onks sitä muilla kun GoodYearilla? En ainakaan pikasella haulla löytänyt...Paljon matalampi? 385/55- ja 65-sarjojen korkeusero on n. 70mm pintakuviosta riippuen, eli vaikuttaa n. 35mm ajoneuvon korkeuteen. Tietysti kaikki on suhteellista: jos päässä kaks karvaa, se on liian vähän, mutta jos ne on sopassa niin se on liikaa.
Mutta voi se 70mm vaikuttaa sen 70mm myös korkeuteen jos ajoneuvo alkujaan suunnitellaan sitä varten.
Niin sisäkorkeutta meinasit? No juu, saahan sen lavan tuotua tietysti vastaavasti sen toisen 35mm alemmas, sitä kautta. Meillä kun ratkaseva on se painopisteen korkeus, niin jää aina se yläpuoli unholaan...
Katoppas ku pikku näpy virhe sattunu. Siis 435 tarkoitin tietty ja goodyeari sitä vaan valmistaa....
Minä oon tykästynyt tuohon 5-akseliseen. Välillä tulee vedettyä firman 4-akselista joka on samalla rengastuksella kuin tuo 5-akselinenkin. Nelikko on paljon rauhattomampi vetää ja varsinkin kovalla kuormalla "repii" autoa enemmän. Kuinkahan tuo vierintävastus menee painokuormilla kun viisikko jakaa painoa yhdelle akselille enemmän ja yhteen renkaaseen kohdistuva paino jää pienemmäksi joten rengas ei tee niin kovaa muutostyötä kuin nelikossa? Kestääkö viisikossa renkaat pidempään kun kuitenkin rasitus on pienempi (tasoittaa rengaskustannuksia nelikkoon nähden)?
Renkaiden kokomerkintähän on ihmeellinen sillisalaatti. Ensin on renkaan leveys milleinä, sitten renkaan profiili eli sisä ja ulkokehän etäisyys toisistaan prosentteina leveydestä ja lopuksi vielä se renkaan sisähalkaisija eli toisin sanoen vanteen halkaisija tuumina. Tuossa ylempänä keskustelussa olleissa vertailuissa profiilit siis:435/50R22.5 renkaan profiili milleissä on 217,5 mm385/55R22.5 profiili on 211,75 mm385/65R22.5 profiili on 250,25 mm
Paljonko on 445/45-19.5"
Oliskohan 200,25mm vanteen reunasta kumin yläpintaan jos ihan oikein laskin..ja koko pyörän kokonaiskorkeus 40,54cm