Kirjoittaja Aihe: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )  (Luettu 38712 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #176 : 21-10-2021, 21:28:12 »
Harvoin tulee tänne mitään kirjoitettua enemmän luettua asiaa ja asiallista tekstiä. :hattu: Täällä foorumilla on varmemman tuntuista tietoa kuin naamakirjassa.
Mulla on aina ollut sellainen käsitys että hetkellisesti akselipainon saisi ylitää.

Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
19 a §
Ajoneuvon ja ajoneuvoyhdistelmän massan sekä akselille tai telille kohdistuvan massan enimmäisarvot
Ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää tiellä kuljetettaessa ei akselille tai telille kohdistuva massa eikä ajoneuvon massa saa ylittää liikenneasioiden rekisteriin merkittyä arvoa. Ajoneuvoyhdistelmän massa ei saa ylittää vetoajoneuvon ja hinattavan ajoneuvon tai hinattavien ajoneuvojen liikenneasioiden rekisteriin merkittyjen massojen summaa eikä yhdistelmälle sallittua massaa, jos se on edellä tarkoitettua summaa alempi.

Ajettaessa liukkaalla tien pinnalla ajoneuvon akselille ja telille kohdistuva massa saa akselinnostolaitetta tai akselinkevennystoimintoa käytettäessä tilapäisesti ylittää suurimman tiellä sallitun akseli- tai telimassan, jos se on välttämätöntä riittävän vetopidon saavuttamiseksi eikä siitä aiheudu vahinkoa tielle.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190031

sitten omat tiedot oli vanhentuneet, 2019 on liian uutta aikaa meille pystylamppuvolvokuskeille.
Escucha el Oi!

Poissa VeeWee

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Kutter 9
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #177 : 22-10-2021, 15:57:50 »
sitten omat tiedot oli vanhentuneet, 2019 on liian uutta aikaa meille pystylamppuvolvokuskeille.
Unohtui sulta se 10%:kin

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #178 : 22-10-2021, 18:29:59 »
Unohtui sulta se 10%:kin

mikä se on?
Escucha el Oi!

Poissa VeeWee

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Kutter 9
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #179 : 22-10-2021, 19:10:25 »
10% akselipainoylitys, jonka jälkeen ylikuormaa

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #180 : 22-10-2021, 19:19:46 »
Tridem Volvossa on hyvä nappi et
voi keventää vetäviä, eli siirtää painoa
Kääntyville. Niin ei puske yhtä herkästi
Käännöksissä. Menee sit ittestään
Ajotilaan ku vauhti nousee riittävästi.
Vaihe
oma työkalu on trippeli yhdellä vetoakselilla. Siitäkin löytyy keventimen nappula joka toimii niin että tarvittaessa voin siirtää painoa viimeiselle akselillle jolloin vetoakseli keventää. Ihan en heti keksi tilannetta jossa tuota tarvitsisi käyttää  :hullu:


Poissa RimaPoika

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 54
  • Sukupuoli: Mies
  • FIRE Trucker
  • Ikkunakyltti: -
  • Titteli: ...
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #181 : 22-10-2021, 22:54:11 »
Onko se viimenen akseli myös kääntyvä?
S. Hitha Pensions Ltd.
Member of FY-Money special fund.
Car Washing & Taking Showers

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #182 : 23-10-2021, 11:13:51 »
Onko se viimenen akseli myös kääntyvä?
ei.


Poissa Bamboo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 24
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Volvo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #183 : 03-08-2022, 13:56:08 »
Saa nähdä miten vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään: https://yle.fi/uutiset/3-12545950
Þetta reddast

Poissa Janabbi

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #184 : 03-08-2022, 15:14:44 »
Saa nähdä miten vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään: https://yle.fi/uutiset/3-12545950

En yhtään yllättyisi vaikka kiellettäisiin pitkät kamppeet johonkin yhdenvertaisen kilpailun takia. Onpahan päällirakentajille taas töitä, kun saa alkaa tekemään uudestaan lyhyitä vaunuja ja lyhentää käytössä olevia. Vähän tulee mieleen kavennustalkoot 15 vuotta sitten takaperin. Typerä asia jolla työntekeminen saatiin tehtyä vaarallisemmaksi.

Poissa DNF

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: MIKKO
  • Titteli: Alasta kiinnostunut
  • Työajokki: Ärrä + PK165
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #185 : 03-08-2022, 17:26:29 »
Laitetaan sitten samaan rahaan korkeusrajaksikin 4,00 metriä.  :ide3: :police:

Poissa JakeH

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 653
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: JAKE
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: Lenovo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #186 : 03-08-2022, 17:57:49 »
Laitetaan sitten samaan rahaan korkeusrajaksikin 4,00 metriä.  :ide3: :police:
ei vielä tähän konkurssiin, ku ootellaan muutama vuos  :hullu:
Satakuntalaisesta keskustelusta ku ottaa vittuilun pois, ni ei jää jäljelle muuta, ku avonainen suu.

Poissa Bamboo

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 24
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Volvo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #187 : 03-08-2022, 21:03:10 »
2-akselinen veturi ja citypuolikas perään  :ajoa:
Þetta reddast

Poissa Sycorax

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 728
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Linjuri-ässä
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #188 : 04-08-2022, 17:16:25 »
Halvimmillaan HCT taitaa olla kahdella perävaunulla toteutettuna, toinen normi puolikkaana ja toinen dollyn päällä perässä... Toisaalta europuolikkaalla ois työllistävä vaikutus... :vihel:

Poissa tekele

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 409
  • Jokapaikanhöylä
  • Ikkunakyltti: MANU
  • Titteli: ...
  • Työajokki: FH
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #189 : 06-08-2022, 22:18:51 »
Halvimmillaan HCT taitaa olla kahdella perävaunulla toteutettuna, toinen normi puolikkaana ja toinen dollyn päällä perässä... Toisaalta europuolikkaalla ois työllistävä vaikutus... :vihel:

Joo, varsinkin ku TES jättää valtionyhtiönkin mentävän porsaanreiän mikäli 34,5 metriä ei täyty, koska se on kirajttu niin että "34,5 metriä pitkän blaa blaa" ni saman saa 22 metristä täysperää ajamalla. Ihan paskaa, ku ottaa huomioon miten paljon kusisempi paskavekotin tuo on työntää mihinkään. Joo haastettahan siinä on ja siksi mielenkiintoista, mut vittu ku siitä ei ite hyödy ku harmaat hiukset. Paskankaan kehumista noilla ajamisesta en keksi, firman hyötymistä lukuunottamatta. Ja sekin hyöty on kyseenalainen lyhyellä aikajänteellä, jos miettii investointikustannukset HCT-mittaiseen kalustoon.

Poissa andy

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 715
  • Sukupuoli: Mies
  • Kolmostie, taakse jo jäänyttä elämää
  • Ikkunakyltti: ANDY jos on matkassa
  • Titteli: Eläkeläinen
  • Työajokki: Haittiksella
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #190 : 29-09-2022, 17:05:20 »
Trailer saattoi eilen kirjoittaa, että hallitus aikoi sallia sen Ruotsissa enintään 34,5 metrin pituisilla kuorma-autoilla. Päätös on nyt tehty ja sääntömuutos tulee voimaan 31.8.2023.

Hallitus kirjoittaa tänään tiedotteessaan toimittaneensa ilmoituksen sääntömuutoksesta EU-komissiolle toukokuussa. Lausuntoja ei ole saatu, ja siksi hallitus on päättänyt toteuttaa asetusmuutokset.

Uudet säännöt tarkoittavat, että enintään 34,5 metrin pituiset kuorma-autot ovat sallittuja tietyillä merkityillä teillä. Kuorma-autoilla on ajettava enintään 80 kilometriä tunnissa määrätyillä teillä.

Ruotsin liikennehallinnon laskelmien mukaan toimenpiteellä voidaan vähentää raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä 4-6 prosenttia.


Eli Ruotsi seuraa meitä tässä asiassa

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #191 : 29-09-2022, 17:57:05 »
noni, eli hct:llä ajamaan ruotsiin euron kuvat silmissä  :tukka: :JES:

[ot]eilenkin joku persraiskattu lammas  tommosella junalla ryski ohi rajoitinta vasten.... onnea  ja voimia![/ot]
Escucha el Oi!

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #192 : 29-09-2022, 19:32:01 »
Ja Norjassakin suunnittelevat että Oslo - Kristiansand, Oslo - Bergen E16 kautta sekä Oslo Trondheim olis ok HCT-yhdistelmille.


Poissa pertti

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 144
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #193 : 02-10-2022, 13:58:44 »
Trailer saattoi eilen kirjoittaa, että hallitus aikoi sallia sen Ruotsissa enintään 34,5 metrin pituisilla kuorma-autoilla. Päätös on nyt tehty ja sääntömuutos tulee voimaan 31.8.2023.

Hallitus kirjoittaa tänään tiedotteessaan toimittaneensa ilmoituksen sääntömuutoksesta EU-komissiolle toukokuussa. Lausuntoja ei ole saatu, ja siksi hallitus on päättänyt toteuttaa asetusmuutokset.

Uudet säännöt tarkoittavat, että enintään 34,5 metrin pituiset kuorma-autot ovat sallittuja tietyillä merkityillä teillä. Kuorma-autoilla on ajettava enintään 80 kilometriä tunnissa määrätyillä teillä.

Ruotsin liikennehallinnon laskelmien mukaan toimenpiteellä voidaan vähentää raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä 4-6 prosenttia.


Eli Ruotsi seuraa meitä tässä asiassa

Näihin HCT-vehkeisiin kun vielä yhdistää sen hurristyle ajotyylin eli mitä tiukempi uukkari, sitä kovempi vauhti etenkin vilkkaasti liikennöidyllä varasto/terminaalialueella  :koff:

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #194 : 05-10-2022, 11:21:22 »
Trailer saattoi eilen kirjoittaa, että hallitus aikoi sallia sen Ruotsissa enintään 34,5 metrin pituisilla kuorma-autoilla. Päätös on nyt tehty ja sääntömuutos tulee voimaan 31.8.2023.

Toivottavasti Scania herättelee T-sarjan henkiin.  :aamen:

Uusilla mitoilla voisi olla kysyntää.

Poissa RimaPoika

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 54
  • Sukupuoli: Mies
  • FIRE Trucker
  • Ikkunakyltti: -
  • Titteli: ...
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #195 : 07-10-2022, 06:56:35 »
Toivottavasti Scania herättelee T-sarjan henkiin.  :aamen:


Uusilla mitoilla voisi olla kysyntää.

Muistaakseni torpedo mallien valmistus kariutui
melusäädöksiin, eli ei saatu eristettyä ääntä riittävästi
Nenä kuomulla. ? Muistaako joku paremmin?
Vai oliko se Sisun ongelma?

Cab over engine tyyppisessä rakenteessa saadaan
ilmeisesti kaikki meteli paremmin omaan käyttöön,
Eikä.niin paljoa vuoda saasteeksi ulkopuolelle.

Kun tuskin se  äänilähteen tuottama.melusaasteen määrä muuttuu absoluuttisesti siitä, onko ohjaamo sijoitettu 1-1,5m edemmäksi vai taaemmaksi.

Ja kyllä kait Niilo volvollekin oli faninsa yhtälailla
kuin Torpedo Scanialle.

Pelkkä fanitus ei vain riitä pitämään tuotantoa yllä.






S. Hitha Pensions Ltd.
Member of FY-Money special fund.
Car Washing & Taking Showers

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #196 : 07-10-2022, 10:17:52 »
Muistaakseni torpedo mallien valmistus kariutui
melusäädöksiin, eli ei saatu eristettyä ääntä riittävästi
Nenä kuomulla. ? Muistaako joku paremmin?
Vai oliko se Sisun ongelma?

Cab over engine tyyppisessä rakenteessa saadaan
ilmeisesti kaikki meteli paremmin omaan käyttöön,
Eikä.niin paljoa vuoda saasteeksi ulkopuolelle.

Kun tuskin se  äänilähteen tuottama.melusaasteen määrä muuttuu absoluuttisesti siitä, onko ohjaamo sijoitettu 1-1,5m edemmäksi vai taaemmaksi.

Ja kyllä kait Niilo volvollekin oli faninsa yhtälailla
kuin Torpedo Scanialle.

Pelkkä fanitus ei vain riitä pitämään tuotantoa yllä.

Aika paljon ongelmana olivat mitat. Nokallinen oli vaan liian pitkä, että saatiin olemattomaan kokonaispituuteen riittävä lavan pituus. Sitä varten Volvolla keksivät vielä Eurotrotter-hytinkin, jossa lyhyen ohjaamon päällä oli makuulla.
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Tuusa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 199
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tuusa
  • Titteli: Duunari
Vs: Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä. ( HCT )
« Vastaus #197 : 07-10-2022, 16:40:04 »
Ja kyllä kait Niilo volvollekin oli faninsa yhtälailla
kuin Torpedo Scanialle.

Niilo-Volvoa ei vaan päivitetty sitten 70-luvun. Okei, valot muuttu kanttilampuiksi ja ratti nelipuolaiseksi, mutta siihen se melkein jäi.

Viimeisinä vuosina myyty NL oli sitten keulakopan osalta raskaampi facelift, mutta eikö itse ohjaamo ollut sama vanha?

Ei sillä, kyllä Niilo-Volvo kova peli ja kaverilla sellainen N7 tallissa onkin. On vaan ikuisuus projekti..

Pelkkä fanitus ei vain riitä pitämään tuotantoa yllä.

Totta. Mutta ei sen kustannukset mitenkään tähtitieteelliset voi olla kun käytetään samoja palikoita kuin buldogeissa. Volvollahan näin ei ollut vaan Niilon ohjaamo oli täysin erilainen kuin Äffän.

On sille Torpedon hypetyksellekin jotain markkina-arvoa laskettava. Kuten myös V8:lle.

Muut ovat kasikoneista vetäytyneet ja laskutikkumiesten mukaan kuutoskone riittää ja tuottaa enemmän hynkkyä autotehtaan kassaan. Saapa nähdä mitä Scania tulevaisuudessa tekee.
« Viimeksi muokattu: 07-10-2022, 16:58:11 kirjoittanut Tuusa »