0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Kuulakehähän on tehty tasaista pystysuoraan kuormitusta varten ja se kaksiakselisen etuvaunun toisen akselin nostaminen aiheuttaa kehälle melkoisen kierron, vääntöä tulee metrin varren päästä (siis sinne väärään suuntaan kuormittuvalle puolelle). Eikä se kehä tosiaan tykkäis pidemmän päälle, jos sillä ajettais tiellä. Tosin sitä vaunua ei vedä pirukaan kakkosakseli ylhäällä. Meidän kylän pojat(kin) oli sitä joskus kokeillu ja kehuivat että kärry teki aika mielenkiintoisia liikkeitä jo kuudenkympin vauhdissa...
niin, täysperässä se voikin olla ihan hyvä että takimmainen akseli nousee. koska oikaisupituus pienenee, eikä se vaikuta mitenkään vetopyörien pitoon.
Tuleehan siihen kehään toispuoleista kuormitusta myös jos on esim. vaikka ojan puolella enenmän tavaraa mitä toisella.Eikä se keula pääkään kyllä mielestäni paljon eroa 1 akselisesta etuvaunusta. akseli on vain muutaman kymmentä senttiä edempä etten uskoisi kyllä ajoon paljon vaikuttavan, jos ei ole esim akselin puslissa väljää..
Puolikkaan oikaispituus saa olla enintään 8,15m akselinnostolaite(/-laitteet) epäedullisimmassa asennossa. 1. ja 3. akselin nostamista ei kiellä suoranaisesti mikään, mutta jos ne on erillisillä napeilla, niin 1. akselin nosto pitäis olla jotenkin estetty siihen asti kunnes 3. on ilmassa. Ei loppuviimein konsti eikä mikään.Nouseeko kolmonen? Jos nousee, niin sitten kannattaa siivouttaa tuo teksti pois. Tai muutattaa käytännöllisemmäksi. 'Ensimmäinen akseli saa olla nostettuna vain yhdessä kolmannen akselin kanssa' tai jotain vast.Ja jos yuohon kahden akselin nostamisen kieltämiseen on jotain laki- tai asetusviittauksia, niin otan kiitollisudella vastaan. Tässä maassa on muuten sit aika paljon laittomia lavetteja, jos ei saa nostaa kun yhden akselin...
Ei nouse ku ensimmäinen. Hytissä katkasija mistä saa ylös tai alas. Ei niistä oo ikinä tullu missään katsastuksessa tai ratsiassa sanomista. Kai nyt tyhmempikin ymmärtää että se on vaan tarpeeseen.
Tässä mun vakiokärryssähän nousee kans viimenen akseli, en jaksa muistaa että kauheesti olis sillon -99 ollu vastaavia liikenteessä. Tippakärryjä en vieläkään tiedä muita kuin tuon ja Rautalinin 3 kärryjä (nykyään tosin eri talossa). Noissa on se ero, että mulla telinnoston hoitaa EBS ja niissä kuljettaja. Ite tykkään tuosta ratkaisusta kuin hullu puurosta, varsinkin kun näissä nykyisissä hommissa tuota kärry perässä tipanjakoa on melko paljon.Kuten meidän mekaniikan opettaja sanoi: Tee ensin kuva, merkkaa siihen voimat, tee niistä yhtälöt ja laske pois. Palataan juttuun sitten sen jälkeen.
Ei suoranaisesti nostoakselista enää mutta miten on mahdettu laskea kääntyvyys ns. teliveturin kärrylle eli 13,6m, normaali trippeli mutta vain liki metrin taaempana kuin yleensä. Sinänsähän se on fiksu idea, helpompi lastata niiin ettei trippelille tulee liikaa kuormaa
usein? oon välitelillä(ei juuri mitään eroa 2akseliseen) tarvinnut heittoketjua varmasti alle 10kertaa elämässäni, ja liikkelle lähtöjä liukkaalla jotain...no mitäs niitä tulis? 50 päivässä? jos talvi kestää vaikkapa 4kk niin se ois...hmm. 250ketaa viikossa, eli n. 1000kertaa kuukauessa, 4000kertaa vuodessa(talvikelissä), eli mun lyhyellä välitelikuskina (joskus oli 10pyörä scania) 20 000 liikellelähtöäeli olen tarvinntút heittoketjua 0,05% talvisilla keleillä kun lähdetään paikaltaan.
OT: munkai ois paras olla hiljaa tästä asiasta mut väitän että 2 aks vs. 3 aks välillä on merkittävä ero.
selvennä pois, se merkittävä ero. siis kun puhutaan väliteli versus 2akselinen. takateli nyt onkin ihan eri.Väliteli painaa hieman enempi, mutta ei se kesää tee, koska pöytä on kuitenkin vetoakselin etupuolella, samoin kuin siis 2akselisessa. Toisaalta taasen väliteliauto on pidempi, eli pöytä on jopa enemmän edessä kuin 2akselisessa. eli enempi painoa teli ylhäällä etuakselille -> vähempi taka-akselille vrt 2akseliseen.
Minun mielestäni väliteli voi olla jopa huonompi talvella kuin 2-aks. veturi. Ja edellisessä ajokissa(jolla "eräs" hemmokin nykyään ajelee) meni akselipainot kaappikärry perässä jokseenkin näin(väliteli ylhäällä ja TYHJÄ yhdistelmä)Vetopyörillä n. 5,5 t ja etuakseli 7,05 t... eli pari lavaa kärryn keulaan ja väliteli ylhäällä olis jo tullut etuakselista sakot...
on varmasti, mutta vttu joku roti nyt sentään.
käsitin suo vissiin vähän väärin, luulin et tarkotit et oot "paras" ja luulit et voit vielä 50 vuotiaana laskee kymmenellä sormella kuinka monta kertaa oot tarvinnu ketjuja sori
no voi jeesus. sen takia mä laskin sulle sen prosentin siihen. sehän ei muutu juurikaan, on ajanut 5 tai 50 vuotta (jos ajo ja olosuhteet pysyy apaut samana). Kun sä selität jostain "usein" ketjujen tarpeesta... Tietty onhan sulla varaa selittääkin Over and out!
sana "usein" lienee täysin verrannollinen suhdelukuun? eli siihen prosenttilaskuun, en kyl tie ootteko päässyt siihen vielä siel peruskoulun pulpetin takana?en tiedä siis, kysy matikan ja äikän opettajaltas.
OT: en keksi parmpaa sanaa esim. jo teet jotain kerran vuodessa ja teet 2 kertaa eikö se sit oo useimmin