0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Kyllä siellä se vipu on mistä sen saa laskettua...
Koitin tänään etsiä mut ei löytynyt, et jos viitsit valottaa asiaa pikkasen lisää?
Ainakin kaikissa kärryissä mitä oon vetänyt on ollut se vipu siinä samassa kohtaa missä on kärryn tasosäätökahva ja jarrujen lukituspainikkeet...
Uutisissa oli jotain juttua kuorman sidonnasta ja oli kuvaa ratsiasta vuosaaresta. siinä tulli selitti jollekkin turakille et kärryn akseli pitää saada laskettua alas muuten ei saa ajaa. voi herran jumala puuttus nyt ihan oikeesti johonkin tärkeempään.
mä tuossa mietin, vaikka turhaa se kyllä on, ainakin jos kysymme insinööri-killeltä, ei kannattais munlaiset helppo-heikin paljoo miettii...
mä tuossa mietin, vaikka turhaa se kyllä on, ainakin jos kysymme insinööri-killeltä, ei kannattais munlaiset helppo-heikin paljoo miettii.no kuitenkin. Tämä tuli ihan teorian tasolla mieleen, en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta ainakin mielestäni tässä ois oikeen kunnon "köyhän miehen teli" auttamaan liukkaalla.(puhun siis puoliperävaunyhdistelmästä)Jos jäis liukkaalla pihalla jumiin, niin eikös sen pitäis auttaa, kun nostaa veturin perseen ylös ja laskee kärryn palkeet tyhjiksi?tällöinhän kärry etukulma on varmaan lähemmäs 50cm korkeammalla kuin perä (mega kärryssä varsinkin, jopa enempi). Koska palkeet ovat kärryssä tyhjät, niin silloinhan se ilmapalkeen ylä- ja alakuppi ovat kiinni toisissaan. Mutta koska etummaisen akselin ja takimmaisen akselin matkallakin keula lienee lähemmäs 10cm ylempänä kuin takimmaisen, niin silloinhan koko kuorman paino on kärryn takimmaisella akselilla ja veturissa? kärryn 1. ja 2. akseli on vain oman painonsa verran maassa, jousituksen ylä ja alakupin välinen 1mm välikin riittää siihen.eikö? täytyy ainakin itse kokeilla joskus, että auttaako... periaatteessa pitäis. Ajaa sellain ei tietenkään voi, mutta kiinnijäämisen jälkeen joskus pienikin lisäpaino vetoakselille auttais.
Painon siirron huomaa hyvin kun ottaa kuormattua vaunua päälle ja siinä on jouset laskettuna,vetoakselipainon mittari näyttää ihan hassuja lukemia...
Mietin vaan että jos on oikein etupainoinen kuorma niin onko mahdollista että vetoakselipaino ylittyy vaikka kärryn telillä on niin vähän painoa että akseli nousee ylös?
Mietin vaan että jos on oikein etupainoinen kuorma niin onko mahdollista että vetoakselipaino ylittyy vaikka kärryn telillä on niin vähän painoa että akseli nousee ylös? En oikein tykkää mistään automaattisesta ilman pakko-ohjausmahdollisuutta..
Tässä tilanteessa kärryn telin asennolla ei ole mitään vaikutusta pöytäpainoon.
Kai se nyt jotain vaikuttaa pöytäpainoonkin jos ensimmäinen akseli on ylhäällä vaikka siellä kärryn telin päällä ei olis paljoa painoa? Varmaan aika pieni vaikutus mutta saattaa olla just sen sakkorajan ylittävä.
Mutta palatakseni alkuperäiseen tarkoitukseeni, kärryn teli ei tee sitä eikä tätä, sakoilla se on joka tapauksessa. Kuitenkin se 'normaali' satulapaino on sen 17 tn ja harvassa se 6tn painavat 3-aks. veturitkaan on. Tai no okei... 26*1,05=27,3tn ja siitä pois 20,9tn jättää sakkorajaks 6,4tn.
Luulin että tarkoitit ettei yleensä vaikuta mitään. Joskus ajelin ruotsissa vaakan yli edestakaisin akseli alhaalla ja ylhäällä ja vaikutus oli just jotain muutamia satoja kiloja jollain lentorahtikuormalla.
kaveri joskus väitti että melkeen 2t ois ollut enempi vetopöytä painoa, kun oli kärssytä etumainen akseli ylhäällä. tyhjällä 45jalan kontilla.