Kirjoittaja Aihe: nostettavasta akselista.  (Luettu 76598 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karppa

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 169
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #44 : 17-11-2010, 22:07:29 »
Tässä mitä mä vedän perässä niin nousee eka akseli, eli ihan väärä. Vois melkein kattoa joskus jos vaihtas sen tonne viimeiselle. Tahtoo olla turhan kankea tää moduuli joihinkin raksapaikkoille mutta kaikkiin on vielä menty. Ja en usko että kukaan täysjärkinen on edes miettinyt vetää noita 2 ja 4 aks ylhäällä, oon aina ollut siinä luulossa että ne auttaa ahtaissa paikoissa (ja tyhjänä), vai ajaako jotkut vaan pikitiellä? Meillä nousee pv eka akseli ja kaveri oli ajamassa inssiä 2aks veturi ja toi 3aks kärri ja sattu jäämään akseli ylös kun inssinajattaja käveli paikalle. Otti askelmitalla mitan tapista kärrin telille ja totes että laiton, mutta siitä ei sen kummempaa, inssi meni teli alhaalla

Poissa juhona

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 484
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: VOLVO
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #45 : 17-11-2010, 22:09:10 »
Kuulakehähän on tehty tasaista pystysuoraan kuormitusta varten ja se kaksiakselisen etuvaunun toisen akselin nostaminen aiheuttaa kehälle melkoisen kierron, vääntöä tulee metrin varren päästä (siis sinne väärään suuntaan kuormittuvalle puolelle). Eikä se kehä tosiaan tykkäis pidemmän päälle, jos sillä ajettais tiellä. Tosin sitä vaunua ei vedä pirukaan kakkosakseli ylhäällä. Meidän kylän pojat(kin) oli sitä joskus kokeillu ja kehuivat että kärry teki aika mielenkiintoisia liikkeitä jo kuudenkympin vauhdissa...

Tuleehan siihen kehään toispuoleista kuormitusta myös jos on esim. vaikka ojan puolella enenmän tavaraa mitä toisella.
Eikä se keula pääkään kyllä mielestäni paljon eroa 1 akselisesta etuvaunusta. akseli on vain muutaman kymmentä senttiä edempä etten uskoisi kyllä ajoon paljon vaikuttavan, jos ei ole esim akselin puslissa väljää..

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #46 : 17-11-2010, 22:17:02 »
niin, täysperässä se voikin olla ihan hyvä että takimmainen akseli nousee. koska oikaisupituus pienenee, eikä se vaikuta mitenkään vetopyörien pitoon.
Tässä mun vakiokärryssähän nousee kans viimenen akseli, en jaksa muistaa että kauheesti olis sillon -99 ollu vastaavia liikenteessä. Tippakärryjä en vieläkään tiedä muita kuin tuon ja Rautalinin 3 kärryjä (nykyään tosin eri talossa). Noissa on se ero, että mulla telinnoston hoitaa EBS ja niissä kuljettaja. Ite tykkään tuosta ratkaisusta kuin hullu puurosta, varsinkin kun näissä nykyisissä hommissa tuota kärry perässä tipanjakoa on melko paljon.

Tuleehan siihen kehään toispuoleista kuormitusta myös jos on esim. vaikka ojan puolella enenmän tavaraa mitä toisella.
Eikä se keula pääkään kyllä mielestäni paljon eroa 1 akselisesta etuvaunusta. akseli on vain muutaman kymmentä senttiä edempä etten uskoisi kyllä ajoon paljon vaikuttavan, jos ei ole esim akselin puslissa väljää..
Kuten meidän mekaniikan opettaja sanoi: Tee ensin kuva, merkkaa siihen voimat, tee niistä yhtälöt ja laske pois. Palataan juttuun sitten sen jälkeen.

Poissa Emppu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 113
  • Sukupuoli: Mies
    • Firman kotisivut
  • Ikkunakyltti: Emppu
  • Titteli: Opiskelija
  • Työajokki: DAF XF 105.460+
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #47 : 17-11-2010, 22:22:43 »
Puolikkaan oikaispituus saa olla enintään 8,15m akselinnostolaite(/-laitteet) epäedullisimmassa asennossa. 1. ja 3. akselin nostamista ei kiellä suoranaisesti mikään, mutta jos ne on erillisillä napeilla, niin 1. akselin nosto pitäis olla jotenkin estetty siihen asti kunnes 3. on ilmassa. Ei loppuviimein konsti eikä mikään.
Nouseeko kolmonen? Jos nousee, niin sitten kannattaa siivouttaa tuo teksti pois. Tai muutattaa käytännöllisemmäksi. 'Ensimmäinen akseli saa olla nostettuna vain yhdessä kolmannen akselin kanssa' tai jotain vast.

Ja jos yuohon kahden akselin nostamisen kieltämiseen on jotain laki- tai asetusviittauksia, niin otan kiitollisudella vastaan. Tässä maassa on muuten sit aika paljon laittomia lavetteja, jos ei saa nostaa kun yhden akselin...

Ei nouse ku ensimmäinen. Hytissä katkasija mistä saa ylös tai alas. Ei niistä oo ikinä tullu missään katsastuksessa tai ratsiassa sanomista. Kai nyt tyhmempikin ymmärtää että se on vaan tarpeeseen.
Yleensä mimmit on et WAU! =)

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #48 : 17-11-2010, 22:28:14 »
Ei nouse ku ensimmäinen. Hytissä katkasija mistä saa ylös tai alas. Ei niistä oo ikinä tullu missään katsastuksessa tai ratsiassa sanomista. Kai nyt tyhmempikin ymmärtää että se on vaan tarpeeseen.

Mutta kun se menee näin: Tyhmä, tyhmempi, poliisi... Kaipa jokupäivä joku virkaintoinen poliisi keksii sakottaa jos ajaa trippeli ylhäällä...

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #49 : 17-11-2010, 22:30:58 »
kyllähän suomessa on lähtenyt kärryistä kilpiä, kun on eka akseli nouseva, eikä näin ollen täytä enää kääntyvyyssäädöksiä.
Escucha el Oi!

Poissa juhona

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 484
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: VOLVO
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #50 : 17-11-2010, 22:38:43 »
Tässä mun vakiokärryssähän nousee kans viimenen akseli, en jaksa muistaa että kauheesti olis sillon -99 ollu vastaavia liikenteessä. Tippakärryjä en vieläkään tiedä muita kuin tuon ja Rautalinin 3 kärryjä (nykyään tosin eri talossa). Noissa on se ero, että mulla telinnoston hoitaa EBS ja niissä kuljettaja. Ite tykkään tuosta ratkaisusta kuin hullu puurosta, varsinkin kun näissä nykyisissä hommissa tuota kärry perässä tipanjakoa on melko paljon.
Kuten meidän mekaniikan opettaja sanoi: Tee ensin kuva, merkkaa siihen voimat, tee niistä yhtälöt ja laske pois. Palataan juttuun sitten sen jälkeen.

No perkule pitääkai se jättää väittelemättä, :-X meikä on vaan tämmönen tyhmä autokuski jolla on koulut jääny aikanaan kesken
ettei ne yhtälöt oikein toimi meikän päässä.. :hide:

Poissa Karva

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 273
  • Sukupuoli: Mies
  • 50v ja paino sama .... eiku sata
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #51 : 18-11-2010, 00:32:50 »
Ei suoranaisesti nostoakselista enää mutta miten on mahdettu laskea kääntyvyys ns. teliveturin kärrylle eli 13,6m, normaali trippeli mutta vain liki metrin taaempana kuin yleensä.
Sinänsähän se on fiksu idea, helpompi lastata niiin ettei trippelille tulee liikaa kuormaa
Every year without headstone is a milestone

Väärinymmärretty nero vai täysinymmärretty idiootti?

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #52 : 18-11-2010, 13:57:31 »
Ei suoranaisesti nostoakselista enää mutta miten on mahdettu laskea kääntyvyys ns. teliveturin kärrylle eli 13,6m, normaali trippeli mutta vain liki metrin taaempana kuin yleensä.
Sinänsähän se on fiksu idea, helpompi lastata niiin ettei trippelille tulee liikaa kuormaa
Pitäis tietää se tarkka rakenne, onko siinä ensin kaksiakselinen teli 1,3m välillä ja sitten kolmas akseli sielä 2,3m päässä vai kolmeakselinen teli, jossa on 1,3m ja 2,3m akselivälit. Se kolmonen ei vissiin kuitenkaan käänny?

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #53 : 18-11-2010, 19:08:47 »
usein? oon välitelillä(ei juuri mitään eroa 2akseliseen) tarvinnut heittoketjua varmasti alle 10kertaa elämässäni, ja liikkelle lähtöjä liukkaalla jotain...no mitäs niitä tulis? 50 päivässä? jos talvi kestää vaikkapa 4kk niin se ois...hmm. 250ketaa viikossa, eli n. 1000kertaa kuukauessa, 4000kertaa vuodessa(talvikelissä), eli mun lyhyellä välitelikuskina (joskus oli 10pyörä scania)  20 000 liikellelähtöä

eli olen tarvinntút heittoketjua 0,05% talvisilla keleillä kun lähdetään paikaltaan.

 OT: munkai ois paras olla hiljaa tästä asiasta  :hide: :hide:
mut väitän että 2 aks vs. 3 aks välillä on merkittävä ero.
ja toiseks on sulla vielä paljon  :ajoa: ja nähtävää jos oot tarvinnu ketjuja niin vähän kertoja että käy vielä laskee kahdella kädellä. tai sit oot vaan H*lvetin hyvä kuski  :aamen:
tosiaan mun ois ollu paras olla hiljaa tästä asiasta, ja en tarkottanu v*ttuiluna :) ei kannata ottaa henkilökohtasesti  :hattu:
ja nyt  :backtopic:


Perille on pitkä matka.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #54 : 18-11-2010, 20:08:17 »
OT: munkai ois paras olla hiljaa tästä asiasta  :hide: :hide:
mut väitän että 2 aks vs. 3 aks välillä on merkittävä ero.





selvennä pois, se merkittävä ero. siis kun puhutaan väliteli versus 2akselinen. takateli nyt onkin ihan eri.

Väliteli painaa hieman enempi, mutta ei se kesää tee, koska pöytä on kuitenkin vetoakselin etupuolella, samoin kuin siis 2akselisessa. Toisaalta taasen väliteliauto on pidempi, eli pöytä on jopa enemmän edessä kuin 2akselisessa. eli enempi painoa teli ylhäällä etuakselille -> vähempi taka-akselille vrt 2akseliseen.
Escucha el Oi!

Poissa Raimo

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1050
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Raimo
  • Työajokki: Scania R560 -11
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #55 : 18-11-2010, 20:36:29 »
selvennä pois, se merkittävä ero. siis kun puhutaan väliteli versus 2akselinen. takateli nyt onkin ihan eri.

Väliteli painaa hieman enempi, mutta ei se kesää tee, koska pöytä on kuitenkin vetoakselin etupuolella, samoin kuin siis 2akselisessa. Toisaalta taasen väliteliauto on pidempi, eli pöytä on jopa enemmän edessä kuin 2akselisessa. eli enempi painoa teli ylhäällä etuakselille -> vähempi taka-akselille vrt 2akseliseen.

Minun mielestäni väliteli voi olla jopa huonompi talvella kuin 2-aks. veturi.

Ja edellisessä ajokissa(jolla "eräs" hemmokin nykyään ajelee) meni akselipainot kaappikärry perässä jokseenkin näin(väliteli ylhäällä ja TYHJÄ yhdistelmä)

Vetopyörillä n. 5,5 t  ja etuakseli 7,05 t... eli pari lavaa kärryn keulaan ja väliteli ylhäällä olis jo tullut etuakselista sakot... ??? :soo:
Jaa, kyl´ne on hullui...

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #56 : 18-11-2010, 20:46:50 »
Raimo, juuri näin..ja tuo johtuu juurikin tuosta mainitsemastani vetopöydän paikasta verrattuna 2akseliseen. välitelit ovat pidempiä, mutta koska ppv-yhdistelmän kokonaismitta on kuitenkin sama, täytyy pöydän olla edempänä, eli vähempi painoa vetäville.

No edelleen odotan Tommin mielipidettä asiaa.... Tykkään kyllä kun 15vuotiaat "rautaiset rekkakuskit" tulee selittää jotain ja kertoo vielä että meidän ammatikseen ajavien ois vielä paljon nähtävää  :hattu:

on varmasti, mutta vttu joku roti nyt sentään. En mä ainakaan kehtais alkaa selittää mua enemmän ajeneille tommosta paskaa.
Escucha el Oi!

Poissa justus

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 150
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jussi
  • Työajokki: Scania
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #57 : 18-11-2010, 20:50:19 »
Meillä on elementin ajossa Perniön pajan 2000 valmistama puolikas, mistä nousee 3 akseli ja on vetokita takana, järki tosin kieltää nostamasta sitä vasikka perässä. Kärry ja vasikka ollaan katsastettu yhtä aikaa eikä ongelmia ole ollut.

Poissa Thomson

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 512
  • Sukupuoli: Mies
    • Ac-Trans Oy
  • Ikkunakyltti: Thomson
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Moffett
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #58 : 18-11-2010, 21:10:56 »
Minun mielestäni väliteli voi olla jopa huonompi talvella kuin 2-aks. veturi.

Ja edellisessä ajokissa(jolla "eräs" hemmokin nykyään ajelee) meni akselipainot kaappikärry perässä jokseenkin näin(väliteli ylhäällä ja TYHJÄ yhdistelmä)

Vetopyörillä n. 5,5 t  ja etuakseli 7,05 t... eli pari lavaa kärryn keulaan ja väliteli ylhäällä olis jo tullut etuakselista sakot... ??? :soo:
Meillä kanssa sanoivat tallilla samaa puolikkaasta (väliteli iveko) että ei meinaa painoja saaha millään kohdalleen, ja kerran tullu sakotkin kun ei saanu paperikuormaa millään passattua kunnolla...
Miksi tehdä tänään sitä jonka voit huomennakin jättää tekemättä?

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #59 : 18-11-2010, 21:34:10 »
on varmasti, mutta vttu joku roti nyt sentään.
käsitin suo vissiin vähän väärin, luulin et tarkotit et oot "paras" ja luulit et voit vielä 50 vuotiaana laskee kymmenellä sormella kuinka monta kertaa oot tarvinnu ketjuja :vihel: sori  :hide:
Perille on pitkä matka.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #60 : 18-11-2010, 21:42:36 »
käsitin suo vissiin vähän väärin, luulin et tarkotit et oot "paras" ja luulit et voit vielä 50 vuotiaana laskee kymmenellä sormella kuinka monta kertaa oot tarvinnu ketjuja :vihel: sori  :hide:

no voi jeesus. sen takia mä laskin sulle sen prosentin siihen. sehän ei muutu juurikaan, on ajanut 5 tai 50 vuotta (jos ajo ja olosuhteet pysyy apaut samana). Kun sä selität jostain "usein" ketjujen tarpeesta... Tietty onhan sulla varaa selittääkin  :vihel:

Over and out!
Escucha el Oi!

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #61 : 18-11-2010, 21:50:22 »
no voi jeesus. sen takia mä laskin sulle sen prosentin siihen. sehän ei muutu juurikaan, on ajanut 5 tai 50 vuotta (jos ajo ja olosuhteet pysyy apaut samana). Kun sä selität jostain "usein" ketjujen tarpeesta... Tietty onhan sulla varaa selittääkin  :vihel:

Over and out!

 OT: en keksi parmpaa sanaa esim. jo teet jotain kerran vuodessa ja teet 2 kertaa eikö se sit oo useimmin  ???  :vihel: :vihel:
Perille on pitkä matka.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #62 : 18-11-2010, 21:55:39 »
sana "usein" lienee täysin verrannollinen suhdelukuun? eli siihen prosenttilaskuun, en kyl tie ootteko päässyt siihen vielä siel peruskoulun pulpetin takana?

en tiedä siis, kysy matikan ja äikän opettajaltas.
Escucha el Oi!

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #63 : 18-11-2010, 22:03:50 »
sana "usein" lienee täysin verrannollinen suhdelukuun? eli siihen prosenttilaskuun, en kyl tie ootteko päässyt siihen vielä siel peruskoulun pulpetin takana?

en tiedä siis, kysy matikan ja äikän opettajaltas.


emme ymmärrä "toisiamme"  :vihel: :hullu: :hullu:

noh.  :backtopic:
Perille on pitkä matka.

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2647
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #64 : 18-11-2010, 22:07:51 »
OT: en keksi parmpaa sanaa esim. jo teet jotain kerran vuodessa ja teet 2 kertaa eikö se sit oo useimmin  ???  :vihel: :vihel:
Ei, vaan esim. viisi kertaa vuodessa, on useammin, kuin kerran vuodessa.
Ei useimmin. Useimmin, mielletään ennemminkin niin, että todella usein, useimmiten jne.

Ja nyt palataan aiheeseen!

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #65 : 18-11-2010, 22:08:14 »
joo emme. ja kuten sä halusit, niin palataan aiheeseen, selitätkö nyt sitten kokemuksella tai periaatteellisesti, miten se väliteli on talvella niin paljon parempi kuin 2akselinen veturi?
Escucha el Oi!