0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Oon myös miettiny betoni/sora yms hommia mut sosiaallinen luonne tykkään jutella ihmisten kanssa ni se kuullostaa yksinäiseltä.Kiitti.
Saisiko ammattilaisilta neuvoja?Koovasti kiinnostaa jakelutyö kuorkilla pk-seudulla mut mut vielä on jäänyt miettimisen asteelle.Puhutaan koko ajan kovaa duunia ja aikataulut tiukat.Tietysti kokeilemalla se selviää.Miten luokittelette onko kovaa duunia?Mulla pätevyydet kunnossa BC kortti mut alalta 4 v. Ollut pois.Onko homma koventunu vuosien saatossa?Vai onko duunarit enää rautaa?Mikä olisi helpoin tapa palata hommiin elintarvike ajo ainakin helppo lastata ku rullakot vaa oikeesee järjestykseen.Kappaletavarassa saa varmasti pähkäillä.Helpompi varmasti alkuun ajaa pienempiä autoja mut totuus varmasti pienissä autoissa jättiksiä enemmän joten pitää olla hyvä tuntemus.Oon myös miettiny betoni/sora yms hommia mut sosiaallinen luonne tykkään jutella ihmisten kanssa ni se kuullostaa yksinäiseltä.Kiitti.
Ainakin FB:n tuurauspörssiä selatessa tuntuu, että kova pula on elintarvikejakokuskeista pk-seudulla. Aika yleisesti tarjotaan yli TESsin olevaa palkkaa hyvälle työntekijälle. Eikä elintarvikejako mitään ylivoimaisen raskasta ole. Normaali peruskunto ja oikeat työtekniikat ja -välineet auttaa pitkälle. Pk-seudusta ei kokemusta mutta täällä pohjoisessa ainakin K*skon jaossa hyvä meininki, aikataulut väljät ja nykyään otetaan huomioon myös kuljettajien ajo- ja lepoajat. Isoin miinus työajat, töihin lähdetään täällä yleensä viimeistään klo 4, pk-seudulla on varmaan myös iltavuoroa.
Ei muutaku kokeilemaan miltä homma tuntuu
Kerro ihmeessä kokemuksistasi. Ois meinaan itelläkin mietinnässä, jos tuonne etelään muuttaa emännän kanssa, että jos sinne menis jakohommiin, niille tuntuu olevan kysyntää.
Sanotaanko näin että jostain syystä sitä kysyntää on aina samoilla yrittäjillä. Jos asiat on kunnossa niin hiukan surkeampaankin hommaan saa kyllä kuskin vuosikymmeniksi. Sanoisin että ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa mahdolliseen tulevaan työnantajaan kirjoita nimi Googleen ja katso milloin perustettu, omavaraisuusaste ja tulos. Aika monella jatkuvaa kuski pulaa kärsivällä omavaraisuusaste on nollan lähellä tai negatiivinen ja tulos tappiolla =>suhteellisen konkurssi kypsiä. Ja mikäli omavaraisuutta ei ole niin asiat missä voi säästää alkaa olla aika vähissä joten helpoiten sen saa kuskin palkasta pois. Nafta, auton rahoitus, verottaja, korjaamo ovat huonoja joustamaan hinnoissaan alaspäin. Tottakai on poikkeuksia ja taloustiedot ei uuden firman alussa useinkaan ole mitenkään houkuttelevaa luettavaa. Tälle alalle mahtuu niin monenlaista yrittäjää että...
Joo hyvä huomio. Kyllähän tuosta jo koulussakin varoteltiin. Mutta kuitenkin tarkotuksena ois päästä hommiin missä ei tarttes autossa nukkua, ainakaan välttämättä niin paljoa mitä nyt tässä talossa joutuu. Elämäntilanne kotona ei oikein suosi moista.
Vaikka sanoin tuosta talouspuoleata niin täytyy samaan hengenvetoon todeta että parhaat työpaikat itselläni ovat olleet niitä jotka ei maksa tes palkkaa. Työvuorot joustaa molempiin suuntiin eli jos halua niin voi tehdä enemmänkin ja saatiin ihan keskenämme sopia kuinka autoa milloinkin ajettiin kunhan vaan hommat hoitui. Nyt tessi palkkaus ja olisko 2 kertaa tullut ylib160h kuukaudessa. Pääsääntöisesti jää ain sinne 145 paikkeille tunnit tai vähän päälle. Kun ei ollut tes palkkausta niin tein noin 90h/2 viikkoa ja rahaa tuli sopivasti. Oli siis muuten tes mutta ylitöitä ei prosentilla. Lyhykäisyydessään jos ylityöt maksetaan prosentilla niin silloin niitä ei tule kuin äärimmäisen hädän edessä. Ja ymmärrän asian oikein hyvin kun asiakasta ei varmaankaan kiinnosta onko sen tavaran liikuttelijalla jo 160h tullut täyteen tilijakson 4 viikon loppupuolella. Eli auto ei yhtään enempää tienaa vaikka miehet painais ylitöitä tuplaplkalla
Jännä, miten monet sanoo että tes-talossa tunnit jää 70-75 välille per 2vk. Eihän ne voi jäädä, kun 80h on takuu. Eli se ei sit vissiin ollukaan tes-palkka? Meillä nähdään se asia niin päin, että mieluummin maksaa muutaman tunnin ylitöitä per 2vk, kun että tarttis maksaa tyhjästä kotiin. Toki tuossa pojat pystyy huolehtimaan aika hyvin keskenään, kun reissuhommana ajetaan. Toinen lähtee ma-aamuna ja ajaa ke-alkuiltaan, toinen sitten siitä la-iltapäivään/alkuiltaan, niin sinne se 40-45h/vk asettuu. Vuoroista ovat sopineet sen verran, että vuoroviikoin alku- ja loppuviikkoa, niin tulee alkuviikkovuoron jälkeen käytännössä viikon vapaa. Vekslatkoon keskenään niin kauan, kun ei oo silmät mustana ja hommat tulee tehtyä. Kelpasi työsuojelutarkastajallekin, kun viimeksi kävi.
Oon täs lueskellu monessakin paikassa näistä paljon puhutuista palkka asioista. Ja hivenen huvittaa se että niistä pidetään foorumeilla kovaa ja osin kriittistäkin meteliä. Kun jokainen työtä tekevä on ihan omin pikku kätösin laittanu nimensä työsopimukseen jossa palkka kerrotaan . Joku on tyytyväinen sovittuun palkkaan ja toinen taas TES palkkaan. Ja jos palkkaus ei mielytä niin se pitää työnantajan kanssa neuvotella eikä kiukutella kahvipöydissä tai some kanavissa.
Alipalkkauksen pitäisi olla rangaistavaa, tervehtyisi ala kummasti.
Sitä vaan miettii, mitä rahtipuolella tehdään väärin kun bussipuolella isot talot maksaa täysin tessin mukaan ja voittaa silti ajoja. Tai siis onhan se pakkokin maksaa jos haluaa saada kuljettajia. Toki työajat on sitten melko tarkkaan kellotettu ja muutenkin säästetään löysät pois.
Tuosta tessistä vielä niin kyllä ne minullekin täyteen olisi maksettu mutta en huolinut.