Kirjoittaja Aihe: B-juna  (Luettu 166251 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: B-juna
« Vastaus #198 : 30-01-2011, 21:50:47 »
Täytyy sen akselin olla muutenkin kääntyvä jos haluaa sen lailliseksi suomessa. Puhutaan siis 7,8m + 13,6m kärryistä. Ja ei tuo nouseminen silti ole mikään ongelma... :vihel:

niin en mä tiedä missä kohtaa se raja menee, kuinka pitkät kärryt täytyy olla jottei enää täytä kääntyvyys-määräyksiä. Mutta sen tiedän että isäpappani ajokki on laillinen, kun on 2aks b-linkki(kiinteillä akseleilla) ja sen perässä vaan 9m kärry.
Escucha el Oi!

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: B-juna
« Vastaus #199 : 30-01-2011, 21:55:46 »
Onks linkkivaunut sit laittomia suomes mis ei oo kääntyvää taka-akselia ??? Noita on ainaki PNO:lla mitä itekkin pari päivää kiskoin peräs (eikä noussu etuakseli)... On noita nousevalla etuaksellilla olevia näkyny jonku verran mut en nähny kääntyykö taka-akseli...
Yli 22m yhdistelmässa veturin ulomman etukulman kulkiessa 12,5m säteistä ympyrää, kärryn pitää kulkea vähintään 2m säteistä ympyrää.
Koitin tuossa hätäisesti laskea noita kääntyvyyksiä, niin kiinteillä akseleilla traileri pyörähti paikallaan, kun ohjaavalla akselilla traileri jätti 'loppuympyräksi' jo melkein 3m. Tosin en tiedä kuinka kohdillaan linkin mitat oli, kun en oo niiden kanssa pelannut. Meidän hommissa kun niitä ei saa käyttää.

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #200 : 31-01-2011, 16:18:02 »
niin en mä tiedä missä kohtaa se raja menee, kuinka pitkät kärryt täytyy olla jottei enää täytä kääntyvyys-määräyksiä. Mutta sen tiedän että isäpappani ajokki on laillinen, kun on 2aks b-linkki(kiinteillä akseleilla) ja sen perässä vaan 9m kärry.
Tiedän. Siksi laitoin noi mitat tuohon koska arvasin että otat tuon asian esille.

Onks linkkivaunut sit laittomia suomes mis ei oo kääntyvää taka-akselia ??? Noita on ainaki PNO:lla mitä itekkin pari päivää kiskoin peräs (eikä noussu etuakseli)... On noita nousevalla etuaksellilla olevia näkyny jonku verran mut en nähny kääntyykö taka-akseli...
On ne. PNO vaihtoi niitä linkkejä ruotsalaisten kanssa kun niillä ei tarvi olla kääntyvä. Nykyään luulisin että kaikki sielläkin on kääntyvällä akselilla. Sitä en tiedä riippuuko kuinka paljon siitä veturista mut ainakin 2-akselisessa ja välitelissä on laiton.

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Vs: B-juna
« Vastaus #201 : 05-02-2011, 10:02:04 »
en mä nyt ihan tajunnut miksi multa pitää anteeksi pyytää? koska tiedän toki että väliteli on lähes yhtä huono talvella kuon 2aks. :) Monet 2aks veturikuskin kyllä luulee että se ilmassa killuva rengaspari tekee kesän... :)

Mutta kyllä itsekin b-junaan aivan ehdottomasti ottaisin 10pyörän. b-linkin nousuakseli ei taida oikeen lainpuitteissa onnistua? ainakaan siis täysmittaisena moduulina. koska silloinhan b-linkin takimmaisen akselin täytyy olla kääntyvä, mutta jos etummaisen akseli nousee niin voi aika mielenkiintoinen olla..tai siis mahdoton yhtälö ;D

Keventimen siihen kyl vois rakentaa.

Lähinnä siks sitä anteekspyyntöä kun muistan jostain lukeneeni sun ottaneen kovin kantaa juuri tähän etenemis asiaan vetotavoista puhuttaessa.Voin kyllä muistaa väärinkin,selvinpäin kun ei kaikki tule mieleen......Lähinnä sitä ajoin takaa et kaks akselisella saa pelkästään linkin akselin nostolla hyvän veto ja ohjauspidon kummankaan siitä kärsimättä kuten esim 6x2lla ja väliteli kun väliakselin nostolla "kaataa" painoa aika paljon etupäähän vetopidon silti radikaalisti lisääntymättä.Se onko se laillinen tehdä tämä linkin nostoakseli on toinen asia,niitä kuitenkin aika monessa näkee ja onhan monella lisäpitkissäkin parkit....Vaikka tunettua on viranomaisten mukaan että 5w polttimo tappaa tuhansia tieliikenteessä!
« Viimeksi muokattu: 14-02-2011, 21:14:23 kirjoittanut Jussi »
If you think that Jesus saves,get back in line!

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Vs: B-juna
« Vastaus #202 : 05-02-2011, 10:03:41 »
Oho tulipa tehtyä tuo lainaus fiksusti,jo tuo todistaa meikäläisen teknisen tietämyksen......... :suru:
If you think that Jesus saves,get back in line!

Poissa Bandit

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 40
  • Sukupuoli: Mies
  • Teen sen minkä aikamies vain voi.
Vs: B-juna
« Vastaus #203 : 15-02-2011, 23:23:07 »
B- junaa vetäny  2aks , välitelilä ja takatelillä ympäri vuoden koko Suomessa.
Takateli paras  ,2 aks kohtalainen ja väliteli perseestä.

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #204 : 15-02-2011, 23:25:39 »
B- junaa vetäny  2aks , välitelilä ja takatelillä ympäri vuoden koko Suomessa.
Takateli paras  ,2 aks kohtalainen ja väliteli perseestä.
Nyt kyllä kiinnostaa kuulla millä perusteilla väliteli on 2-akselista huonompi? Toki varmasti silloin jos ei saa väliteliä ylös jos on 100kg akselin päällä painoa mutta silti kerro nyt ihan omin sanoin.

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #205 : 15-02-2011, 23:46:18 »
Nyt kyllä kiinnostaa kuulla millä perusteilla väliteli on 2-akselista huonompi? Toki varmasti silloin jos ei saa väliteliä ylös jos on 100kg akselin päällä painoa mutta silti kerro nyt ihan omin sanoin.

Saanks mä esittää oman näkemykseni, kokemuspohjalta, vaikken ole B-junaa vetäny, mut nuo akselilukemat ja järjestykset kyl.

2akselisessa on pöytä paremmin, välitelisessä sukeltaa nenä maahan ku tempasee apupyörät ylös, eli tulee painoa vetäville vähemmän, kuin sitä olis 2akselisessa... Viimetalven 2akselisella ja tän talven välitelisellä ajaneena rohkenen olla sitä mieltä, että välitelisiä ei pitäs olla keksittykkään :hattu: Tai no, vähän lievennystä, kokemusta ei ole kuin 2:sta välitelisestä ja öö, ainakin 10:stä eri 2 akselisesta?

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #206 : 15-02-2011, 23:54:29 »
Saanks mä esittää oman näkemykseni, kokemuspohjalta, vaikken ole B-junaa vetäny, mut nuo akselilukemat ja järjestykset kyl.

2akselisessa on pöytä paremmin, välitelisessä sukeltaa nenä maahan ku tempasee apupyörät ylös, eli tulee painoa vetäville vähemmän, kuin sitä olis 2akselisessa... Viimetalven 2akselisella ja tän talven välitelisellä ajaneena rohkenen olla sitä mieltä, että välitelisiä ei pitäs olla keksittykkään :hattu: Tai no, vähän lievennystä, kokemusta ei ole kuin 2:sta välitelisestä ja öö, ainakin 10:stä eri 2 akselisesta?
Joo mut linkissä kun on tappi lähempänä etusermiä kuin puolikkaan kärrys. Ja sitä paitsi mä en oo koskaan puolikas aikana joutunut siihen tilanteeseen että alkais puskee jotenkin enemmän kuin mikään muukaan auto vaikka olis välipyörät ilmassa >30tn kuormalla. Silti ottaisin itse ehdottomasti takatelisen jos valita saisin.

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #207 : 16-02-2011, 00:00:20 »
Ja puhutaanha me nyt kääntyvästä välitelistä.  :ajoa:

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #208 : 16-02-2011, 00:02:30 »
Joo mut linkissä kun on tappi lähempänä etusermiä kuin puolikkaan kärrys. Ja sitä paitsi mä en oo koskaan puolikas aikana joutunut siihen tilanteeseen että alkais puskee jotenkin enemmän kuin mikään muukaan auto vaikka olis välipyörät ilmassa >30tn kuormalla. Silti ottaisin itse ehdottomasti takatelisen jos valita saisin.

Juujuu, justjust, ain oppii uutta, mut joo, en puskemisesta sanonukkaan mitään, etupyörät kyl pitää hyvin välitelisessä, vetoakselipaino vaan jonkuverran pienempi kuin 2akselisella samalla kärryllä/kuormalla.

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #209 : 16-02-2011, 00:11:35 »
Juujuu, justjust, ain oppii uutta, mut joo, en puskemisesta sanonukkaan mitään, etupyörät kyl pitää hyvin välitelisessä, vetoakselipaino vaan jonkuverran pienempi kuin 2akselisella samalla kärryllä/kuormalla.
Se voi hyvinkin olla koska 2-akselissahan on pöytä taaempana kuin välitelissä. Tai ei voi sanoa että taaempana mut lähempänä vetoakselia...

Poissa Raimo

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1050
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Raimo
  • Työajokki: Scania R560 -11
Vs: B-juna
« Vastaus #210 : 16-02-2011, 09:00:30 »
Juujuu, justjust, ain oppii uutta, mut joo, en puskemisesta sanonukkaan mitään, etupyörät kyl pitää hyvin välitelisessä, vetoakselipaino vaan jonkuverran pienempi kuin 2akselisella samalla kärryllä/kuormalla.

Juurikin näin...  :police:  Tuolla samaisella välitelillisellä Scanialla kävin aikoinaan vaakalla Kristinehamnissa. Perässä oli luokittelematon "lämpökaappi" ThermoKing keulalla ja tyhjänä (huom. siis tyhjänä) etuakselilla lukema 6950 kg ja vetopyörilla 5700 kg...  ??? :vihel:
Jaa, kyl´ne on hullui...

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: B-juna
« Vastaus #211 : 16-02-2011, 23:13:38 »
Joo mutta joo. varmasti jos mentäis vaakalle, niin tyhjänä tai 2akseliselle tehdyllä kuormalla, niin 2aks veturin vetoakselipaino ois enempi kuin välitelin(teli ylhäällä).

Mutta kun sinne lyödään väliteliveturin sallima se 8t lisää keulaan ja nostetaan välitelistä teli ylös, niin eiköhän se vetoakselipaino ja mäennousukyky hieman suurene...

Eli ts. jos ajetaan vain kevyillä kuormilla, niin 2aks, jos saa itse tehdä kuormat, niin väliteli.

Kuitenkin molemmilla ois b-junana se sama 60t junamassa. hieman hankalaa vetää 2akseliselle veturilla jos akselimassat on lainpuitteissa oikein?  ??? Välitelillä voi vähän luistaa laista ja keventää/nostaa tiukan paikan tullen.

Takatelillä toki aina paras  vetopyöräpito.
Escucha el Oi!

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #212 : 17-02-2011, 06:20:34 »
Joo mutta joo. varmasti jos mentäis vaakalle, niin tyhjänä tai 2akseliselle tehdyllä kuormalla, niin 2aks veturin vetoakselipaino ois enempi kuin välitelin(teli ylhäällä).

Mutta kun sinne lyödään väliteliveturin sallima se 8t lisää keulaan ja nostetaan välitelistä teli ylös, niin eiköhän se vetoakselipaino ja mäennousukyky hieman suurene...

Eli ts. jos ajetaan vain kevyillä kuormilla, niin 2aks, jos saa itse tehdä kuormat, niin väliteli.

Kuitenkin molemmilla ois b-junana se sama 60t junamassa. hieman hankalaa vetää 2akseliselle veturilla jos akselimassat on lainpuitteissa oikein?  ??? Välitelillä voi vähän luistaa laista ja keventää/nostaa tiukan paikan tullen.

Takatelillä toki aina paras  vetopyöräpito.

Niin, tai jos sama kärry samalla kuormalla pitäisi vetää 2akselisella tai välitelisellä, niin 2akselisella vetopyörä paino ja siten pito ois parempi. Mutta alkaa lipsua aiheesta, en vieläkään ole b miehiä :)

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Vs: B-juna
« Vastaus #213 : 17-02-2011, 09:52:30 »
Kyllä tähänkin oikea vastaus on 6x4.......... :tukka:
If you think that Jesus saves,get back in line!

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: B-juna
« Vastaus #214 : 17-02-2011, 10:34:20 »
Kyllä tähänkin oikea vastaus on 6x4.......... :tukka:

Pelkällä naamalla, peilijäälläkin? ;)
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #215 : 17-02-2011, 19:09:54 »
Pelkällä naamalla, peilijäälläkin? ;)
Kevennin tai 4 kirjainta... S.I.S.U

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #216 : 17-02-2011, 20:24:17 »
Kyllä tähänkin oikea vastaus on 6x4.......... :tukka:

Joo, keventimellä eli käytännössä takateli 6x2. Sitä on amerikkalaistenkin vaikea ymmärtää.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: B-juna
« Vastaus #217 : 17-02-2011, 21:23:14 »
Juu, kunnon keventinellä(tai jopa nostolla) se on paras... Mut kaikki valmistajat ei tarjoa niitä vakiona.
T:pariakin lavetin vetäjää joutunu jeesaamaan.
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #218 : 17-02-2011, 21:25:38 »
Juu, kunnon keventinellä(tai jopa nostolla) se on paras... Mut kaikki valmistajat ei tarjoa niitä vakiona.
T:pariakin lavetin vetäjää joutunu jeesaamaan.
Kyllä se noissa avohommissa on ihan hyvä kun kumminkin on kevyt kärry mitä vetää perässään niin toi tyhjänä eteminen ei oo niin vaikeaa kuin esim. just jossain lavetissa missä on painava kärry perässä...

Poissa thoren

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 212
  • Titteli: Opiskelija
Vs: B-juna
« Vastaus #219 : 17-02-2011, 21:33:27 »
Kyllä pelkällä naamalla ja peilijäällä,kunnon renkaat ja rauhalliset liikkeet.
If you think that Jesus saves,get back in line!