0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Täytyy sen akselin olla muutenkin kääntyvä jos haluaa sen lailliseksi suomessa. Puhutaan siis 7,8m + 13,6m kärryistä. Ja ei tuo nouseminen silti ole mikään ongelma...
Onks linkkivaunut sit laittomia suomes mis ei oo kääntyvää taka-akselia Noita on ainaki PNO:lla mitä itekkin pari päivää kiskoin peräs (eikä noussu etuakseli)... On noita nousevalla etuaksellilla olevia näkyny jonku verran mut en nähny kääntyykö taka-akseli...
niin en mä tiedä missä kohtaa se raja menee, kuinka pitkät kärryt täytyy olla jottei enää täytä kääntyvyys-määräyksiä. Mutta sen tiedän että isäpappani ajokki on laillinen, kun on 2aks b-linkki(kiinteillä akseleilla) ja sen perässä vaan 9m kärry.
en mä nyt ihan tajunnut miksi multa pitää anteeksi pyytää? koska tiedän toki että väliteli on lähes yhtä huono talvella kuon 2aks. Monet 2aks veturikuskin kyllä luulee että se ilmassa killuva rengaspari tekee kesän... Mutta kyllä itsekin b-junaan aivan ehdottomasti ottaisin 10pyörän. b-linkin nousuakseli ei taida oikeen lainpuitteissa onnistua? ainakaan siis täysmittaisena moduulina. koska silloinhan b-linkin takimmaisen akselin täytyy olla kääntyvä, mutta jos etummaisen akseli nousee niin voi aika mielenkiintoinen olla..tai siis mahdoton yhtälö Keventimen siihen kyl vois rakentaa.
B- junaa vetäny 2aks , välitelilä ja takatelillä ympäri vuoden koko Suomessa.Takateli paras ,2 aks kohtalainen ja väliteli perseestä.
Nyt kyllä kiinnostaa kuulla millä perusteilla väliteli on 2-akselista huonompi? Toki varmasti silloin jos ei saa väliteliä ylös jos on 100kg akselin päällä painoa mutta silti kerro nyt ihan omin sanoin.
Saanks mä esittää oman näkemykseni, kokemuspohjalta, vaikken ole B-junaa vetäny, mut nuo akselilukemat ja järjestykset kyl.2akselisessa on pöytä paremmin, välitelisessä sukeltaa nenä maahan ku tempasee apupyörät ylös, eli tulee painoa vetäville vähemmän, kuin sitä olis 2akselisessa... Viimetalven 2akselisella ja tän talven välitelisellä ajaneena rohkenen olla sitä mieltä, että välitelisiä ei pitäs olla keksittykkään Tai no, vähän lievennystä, kokemusta ei ole kuin 2:sta välitelisestä ja öö, ainakin 10:stä eri 2 akselisesta?
Joo mut linkissä kun on tappi lähempänä etusermiä kuin puolikkaan kärrys. Ja sitä paitsi mä en oo koskaan puolikas aikana joutunut siihen tilanteeseen että alkais puskee jotenkin enemmän kuin mikään muukaan auto vaikka olis välipyörät ilmassa >30tn kuormalla. Silti ottaisin itse ehdottomasti takatelisen jos valita saisin.
Juujuu, justjust, ain oppii uutta, mut joo, en puskemisesta sanonukkaan mitään, etupyörät kyl pitää hyvin välitelisessä, vetoakselipaino vaan jonkuverran pienempi kuin 2akselisella samalla kärryllä/kuormalla.
Joo mutta joo. varmasti jos mentäis vaakalle, niin tyhjänä tai 2akseliselle tehdyllä kuormalla, niin 2aks veturin vetoakselipaino ois enempi kuin välitelin(teli ylhäällä).Mutta kun sinne lyödään väliteliveturin sallima se 8t lisää keulaan ja nostetaan välitelistä teli ylös, niin eiköhän se vetoakselipaino ja mäennousukyky hieman suurene...Eli ts. jos ajetaan vain kevyillä kuormilla, niin 2aks, jos saa itse tehdä kuormat, niin väliteli.Kuitenkin molemmilla ois b-junana se sama 60t junamassa. hieman hankalaa vetää 2akseliselle veturilla jos akselimassat on lainpuitteissa oikein? Välitelillä voi vähän luistaa laista ja keventää/nostaa tiukan paikan tullen.Takatelillä toki aina paras vetopyöräpito.
Kyllä tähänkin oikea vastaus on 6x4..........
Pelkällä naamalla, peilijäälläkin?
Juu, kunnon keventinellä(tai jopa nostolla) se on paras... Mut kaikki valmistajat ei tarjoa niitä vakiona. T:pariakin lavetin vetäjää joutunu jeesaamaan.