Kirjoittaja Aihe: B-juna  (Luettu 166147 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tehis

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Pomo
Vs: B-juna
« Vastaus #220 : 08-04-2014, 12:27:42 »
Nyt tarvis pro linkki miesten apua. Itellä 2-aks vetäjä, ja suunnitteilla laittaa b-juna perään. Mites saako täydet painot 60t? Mikä ero 2 ja 3 aks linkis?

Poissa Mr_A

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 919
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: \8/ Mr A
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R500 -08
Vs: B-juna
« Vastaus #221 : 08-04-2014, 15:17:43 »
Nyt tarvis pro linkki miesten apua. Itellä 2-aks vetäjä, ja suunnitteilla laittaa b-juna perään. Mites saako täydet painot 60t? Mikä ero 2 ja 3 aks linkis?

Periaattees ainaki saa 60tn painot. 3-aks linkis ei mee nii herkästi linkin taka-akselipainot yli ku 2-aks.

Poissa Kassu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 155
  • Ikkunakyltti: Kassu
  • Työajokki: Scania R500
Vs: B-juna
« Vastaus #222 : 08-04-2014, 18:59:24 »
Nyt tarvis pro linkki miesten apua. Itellä 2-aks vetäjä, ja suunnitteilla laittaa b-juna perään. Mites saako täydet painot 60t? Mikä ero 2 ja 3 aks linkis?

3- akselisella veturilla saat 68t kokonaispainon, kun veturi on vaan katsastettu uusille painoille.
2- akselisella saat 60t massat ja niinkuin edellinen sanoi, 3 -akselisessa linkissä ei mene akselipainot niin herkästi yli.
« Viimeksi muokattu: 08-04-2014, 19:01:25 kirjoittanut Kassu »

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: B-juna
« Vastaus #223 : 08-04-2014, 19:50:52 »
3- akselisella veturilla saat 68t kokonaispainon, kun veturi on vaan katsastettu uusille painoille.
2- akselisella saat 60t massat ja niinkuin edellinen sanoi, 3 -akselisessa linkissä ei mene akselipainot niin herkästi yli.

Jos perävaunuissa on vähintään 65% paripyöräakseleita

Poissa juhona

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 484
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: VOLVO
Vs: B-juna
« Vastaus #224 : 08-04-2014, 19:55:05 »
Jos perävaunuissa on vähintään 65% paripyöräakseleita
Eikö se ole yhdistelmän akseleista ei pelkästään perävaunun?

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: B-juna
« Vastaus #225 : 08-04-2014, 19:57:39 »
Eikö se ole yhdistelmän akseleista ei pelkästään perävaunun?

Eikun nimenomaan perävaunun akseleista.
Vetureissa ei ole muita vaatimuksia kuin teliveto yli 68tonnisissa.

Poissa juhona

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 484
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: VOLVO
Vs: B-juna
« Vastaus #226 : 08-04-2014, 20:00:33 »
Eikun nimenomaan perävaunun akseleista.
Vetureissa ei ole muita vaatimuksia kuin teliveto yli 68tonnisissa.
Ookke, uskotaan sitten

Poissa bliz

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Vanaja 10x4
Vs: B-juna
« Vastaus #227 : 08-04-2014, 20:45:32 »
69tn saa 9 aks singlepyörillä. jos veturissa teliveto.

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: B-juna
« Vastaus #228 : 08-04-2014, 21:02:00 »
69tn saa 9 aks singlepyörillä. jos veturissa teliveto.

B junassa ei taida millään onnistua?
Ainakaan 3 aks veturilla.

Poissa bliz

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: Vanaja 10x4
Vs: B-juna
« Vastaus #229 : 08-04-2014, 21:31:19 »
B junassa ei taida millään onnistua?
Ainakaan 3 aks veturilla.

3 veturiin 3 linkkiin ja 3 kärryyn ja teliveto vai rajottaako linkki tai siltasääntö vai mikä?

Poissa Kassu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 155
  • Ikkunakyltti: Kassu
  • Työajokki: Scania R500
Vs: B-juna
« Vastaus #230 : 08-04-2014, 21:56:11 »
B junassa ei taida millään onnistua?
Ainakaan 3 aks veturilla.

 ;D, talvella tota selviteltiin,9- akselinen b-juna, linkissä ja pv:ssä yksikköpyörät.  68t nostotelisellä veturilla ja 69t tandemilla, muutokset ja painot merkitty otteeseen. Sekavaa säännöstöä, mutta näin ne konttorilla tulkitsee asian meilläpäin. Tosin kuulemma asiaa tuntevat viranomaiset tienpäällä tulkitsevat "Jaa, sun autoshan on 76tonninen, eihän sulla oo vielä edes täysi kuorma"  :laugh:
« Viimeksi muokattu: 08-04-2014, 22:03:36 kirjoittanut Kassu »

Poissa Mr_A

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 919
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: \8/ Mr A
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania R500 -08
Vs: B-juna
« Vastaus #231 : 08-04-2014, 22:30:18 »
Ja eiks toi paripyörävaatimus koskenu vaan 76tn yhdistelmää? Muistaakseni just sinkkupyörillä saa max. 69tn 9-akselilla.

Poissa Saunis

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2149
  • Sukupuoli: Mies
  • Kurakenkärahtari
  • Ikkunakyltti: Saunis
  • Työajokki: R580.
Vs: B-juna
« Vastaus #232 : 08-04-2014, 22:33:16 »
Ja eiks toi paripyörävaatimus koskenu vaan 76tn yhdistelmää? Muistaakseni just sinkkupyörillä saa max. 69tn 9-akselilla.

Eikös lopeta ne baarin puheet ja tarkistetaan lähteistä.  :hattu:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/mitat_ja_massat_muutoskatsastuksessa


@Uudet mitat ja massat
Uudet enimmäismassat ajoneuvoyhdistelmille ovat
8-akselisena 64 tonnia
8-akselisena paripyöräperävaunun kanssa 68 tonnia
9-akselisena 69 tonnia
9-akselisena paripyöräperävaunun kanssa 76 tonnia.

(Ja siis tuo paripyörä vaatimius tarkoitti sitä 65% akseleista)...


Ja sitten kun tämä tieto ei riitä niin lisää löytää:
Valtioneuvoston asetus
ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muuttamisesta
« Viimeksi muokattu: 08-04-2014, 22:36:27 kirjoittanut Saunis »
Pitää aina odottaa odottamatonta.  Toisaalta jos aina odotat odottamatonta, ei se ole enää odottamatonta. Jolloin olet alttiina oikeesti odottamattomalle koska et sitä odota.

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: B-juna
« Vastaus #233 : 08-04-2014, 23:26:57 »

(Ja siis tuo paripyörä vaatimius tarkoitti sitä 65% akseleista)...



Tarkennetaan vielä että 65% perävaunun massasta täytyy kohdistua paripyörille. Kuuleman mukaan täysin laillinen 76t yhdistelmä olisi sellainen jossa kärrissä on 3 aksilaa 5:stä paripyörillä ja 2 sinkuilla ja veturi telivetoinen 4 aksilainen

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: B-juna
« Vastaus #234 : 08-04-2014, 23:33:07 »
Tarkennetaan vielä että 65% perävaunun massasta täytyy kohdistua paripyörille. Kuuleman mukaan täysin laillinen 76t yhdistelmä olisi sellainen jossa kärrissä on 3 aksilaa 5:stä paripyörillä ja 2 sinkuilla ja veturi telivetoinen 4 aksilainen
jos kolme viidestä on paripyörillä niin se on vasta 60%


Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: B-juna
« Vastaus #235 : 08-04-2014, 23:39:02 »
jos kolme viidestä on paripyörillä niin se on vasta 60%

Ilmajousi perävaunu. alavaunu paripyörillä ja sitten takatelin keskimmäinen paripyörillä. Akselijakaumaksi rakennetaan 9+9+7+10+7 täten saadaan 28 tonnia paripyörille painoa joka on yli 66 prosenttia 5 akselisen (42t) perävaunun massasta. Näin minulle perusteltiin ja paperilla kuulostaa "toimivalta" mutta tiedä silti tuollaisesta sekapainotuksesta tuleeko ikinä toimimaan

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #236 : 08-04-2014, 23:57:18 »
Ilmajousi perävaunu. alavaunu paripyörillä ja sitten takatelin keskimmäinen paripyörillä. Akselijakaumaksi rakennetaan 9+9+7+10+7 täten saadaan 28 tonnia paripyörille painoa joka on yli 66 prosenttia 5 akselisen (42t) perävaunun massasta. Näin minulle perusteltiin ja paperilla kuulostaa "toimivalta" mutta tiedä silti tuollaisesta sekapainotuksesta tuleeko ikinä toimimaan
miks takatelin keskimmäinen paripyörillä? Viimenen paripyörillä niin voi nostaa ylös tyhjänä ajaessa.

Saako vetävä teli olla sinkkupyörillä ? 385/55, 18 tonnin teli?

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: B-juna
« Vastaus #237 : 09-04-2014, 00:20:00 »
miks takatelin keskimmäinen paripyörillä? Viimenen paripyörillä niin voi nostaa ylös tyhjänä ajaessa.

Saako vetävä teli olla sinkkupyörillä ? 385/55, 18 tonnin teli?

Onkohan laskelmissa haettu sellaista asiaa että kääntöpiste pysyy siinä takatelin keskellä kun siinä on suurin painokin  :ide3: tiedäppä tuosta nyt sitten.

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #238 : 09-04-2014, 00:26:39 »
Onkohan laskelmissa haettu sellaista asiaa että kääntöpiste pysyy siinä takatelin keskellä kun siinä on suurin painokin  :ide3: tiedäppä tuosta nyt sitten.
tosiaan, eiköhän se niin ole laskettu. Ei kai mikään tietenkään estä nostamasta sitä keskimmäistä ?

Poissa Kassu

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 155
  • Ikkunakyltti: Kassu
  • Työajokki: Scania R500
Vs: B-juna
« Vastaus #239 : 09-04-2014, 06:40:11 »
Tarkennetaan vielä että 65% perävaunun massasta täytyy kohdistua paripyörille. Kuuleman mukaan täysin laillinen 76t yhdistelmä olisi sellainen jossa kärrissä on 3 aksilaa 5:stä paripyörillä ja 2 sinkuilla ja veturi telivetoinen 4 aksilainen

Älä nyt rupea sekottamaan täykkäriä b-juna keskusteluun, täykkärien säännöstöt on ihan erikseen. B-junassa ei tarvii mitään paripyöriä 69t painoille.

Poissa James

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 544
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: DAF
Vs: B-juna
« Vastaus #240 : 09-04-2014, 07:46:47 »
3- akselisella veturilla saat 68t kokonaispainon, kun veturi on vaan katsastettu uusille painoille.
2- akselisella saat 60t massat ja niinkuin edellinen sanoi, 3 -akselisessa linkissä ei mene akselipainot niin herkästi yli.

En jaksa ruveta kaivelemaan asetusta, mutta väittäisin, että tässä kohtaa on merkitystä sillä yli 44t yhdistelmän vaatimalla liikkeellelähtöavustimella. Lukkoahan ei laskettu liikkeellelähtöavustimeksi. Eli pitäisi olla 3-aks. veturi telinnostolla/keventimellä. Tai sitten 2-aks. hiekottimilla tai onspoteilla..?

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2212
  • Sukupuoli: Mies
Vs: B-juna
« Vastaus #241 : 09-04-2014, 08:09:52 »
Älä nyt rupea sekottamaan täykkäriä b-juna keskusteluun, täykkärien säännöstöt on ihan erikseen. B-junassa ei tarvii mitään paripyöriä 69t painoille.
eihän tossa Sauniksen postauksessakaan puhuttu paripyöristä 9-akseliselle 69-tonniselle.