0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Tää ei nyt oikeastaan kuulu tänne mutta voisiko joku viisaampi kertoa saako tällaiseen kärryyn täydet 48t painot jos kolmiakselinen veturi kok. painoltaan 26t olisi veturina... Tuli kaverin kans vaan pieni kina ja haluaisin selvyyden tähän kun en sitä osannut(luetaan:jaksanut) sitä netistä etsiä... http://www.lastbilbasen.dk/default.asp?pagetemp=standard&pageload=emne&emneid=44526&listview=2&forhandlerid=35
Tottakai kai saa jos mitat täyttyy
- Auton ja siihen kytketyn perävaunun muodostaman kokonaismassaltaan yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg jokaiselta 10 senttimetriltä, jonka ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän äärimmäisten akselien väli ylittää 1,80 metriä.
jos ääriakseliväli ylittää 10,37m niin saa täydet 48 tonnia
Eli kärryn viimeisen akselin ja vetäjän viimeisen akselin väli?
Eiku auton etuakselista kärryn viimeiseen.
No mut helpostihan tuo menee rikki kun kärry on 9,1m pitkä ja akselit kumminkin aika takana...
Onko tommosesta 3akselisesta edes kauheesti hyötyä? kun eikä jos on 3akselinen veturi, ja lyhyt 2-akselin kärry, pitkällä akselivälillä niin kok. paino on 46t? Noo, eihän se 1akseli ihan 2tonnia paina, mutta ei kai siinä hyötykuormassa enää kauheeta eroa ole? Ton takia kai suurin osa sorapuolikkaista on juurikin 3aks. veturi ja 2aks kärry?
Ei se vaan mennyt. Ainakaan R*iman mittanauhan mukaan. Se oli jotenkin vaikea homma saada painot kohdilleen. joko liian lyhyt tai sit liian takapainoin. Muutenkaan tollainen kolme akselin kärry ei ole paras mahdollinen. Joo mut tarvii varmaan lopettaa täällä kun joku ottaa taas herneen nenään...
Sorapuolikkaissa tulee yleensä ongelmaksi vetäjän viimeisen ja kärryn ensimmäisen akselin väli, joka pitää olla 3,0m.Aika paljon näkee kyllä noita puolikkaita tuolla 3aks veturi + 2aks ppv -rakenteella, mutta olihan Jyväskylässä yhdellä firmalla siirrettävällä telillä oleva kärry. Sekin oli sitten hydraulisella siirrolla, joten ei kanssa varmaan kevyimmästä päästä.
Aika paljon näkee kyllä noita puolikkaita tuolla 3aks veturi + 2aks ppv -rakenteella
Eikös kyseinen puolikas ollut myös siirrettävällä kuupalla?Ja tuon veturi on seisonut jo jonkin aikaa Volvolla
Eikös kyseinen puolikas ollut myös siirrettävällä kuupalla?
Mun mielestä lava ei liikkunut mihinkään, ja toisaalta, miksi olisikaan. En kyllä satavarma ole.Kärry on jossain pohjoisempana, veturina R-sarjan Scania. Olin Jkylän Scanialla samaan aikaan, kun värkkäsivät kärryn ja auton välisiä sähkökytkentöjä täsmäämään. Kärryn automaatiot tuotti vähän tuskaa, kun kippi ei nouse, jos kelkka ei ole ihan edessä ja taaksetyöntöönkin oli jotain automaatioita.
Olisiko joku takavalojen suojaus/vetäville pitoa kompromissi syynä tohon lavan siirtoon?
Yksi tuollainen pitkä 6-akselinen liikkui ainakin toissa kesänä täällä Tampereen seudulla. On ollut joskus munkin kanssa samassa massaringissä. Nousee aikalailla taivaisiin tuollaisesta lava kipatessa, kun sitä pituutta täytyy olla aika paljon juuri noiden akselivälien takia, että saa täydet painot. Luulisin, että 3+2 variaatio sorapuolikkaissa on yleisempi enemmänkin ketteryyden, etenemiskyvyn ja kippausvakauden takia. Pitkän lavan kanssa saa olla jo aika tarkkana, ettei ole sivuttaiskallistuksia, kun nostaa kipin pystyyn. Niin ja eikös se 5-akselisen yhdistelmän kokonaispaino ole 42 tonnia eikä 46 tonnia eli kyllä tuolla 3+3 akselisella nyt sentään 6 tonnia isomman kokonaismassan saa. Se on sitten eri juttu paljonko omamassat ja sitä myötä kantavuudet eroavat. 6-akselisella täytyy olla vakihommat, joihin se em. puutteistaan huolimatta kelpaa, että pieni etu kantavuudessa saadaan kuitattua.
Muistelisin joskus Kukkumäen Teboilin valoissa meinanneen ajaa kys. kärryn perään kun kuski "ajo" lavaa sen n. metrin eteenpäin Olisiko joku takavalojen suojaus/vetäville pitoa kompromissi syynä tohon lavan siirtoon?