Kirjoittaja Aihe: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?  (Luettu 50062 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2647
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Uusinta Ajolinjaa (1/2012) lukiessa heräsi kysymys, että minkälainen rakennelma oikein on, tuo tämä talon vaijerilaitteilla varustettu perävaunu?



Jutussa oli joku huono kuvakin tuosta, voisi tietysti skannata sen tähän, jos kaikilla ei ole ko.lehteä...

Jutussa luki, että laitteet asennettu perävaunuun väärinpäin, eli vaijerikelat takapäässä ja aisa vaihdettu kasettikärryn aisaan...
Mutta silti, miten tuo muka toimii käytännössä? Miten tuo kärry vedetään kontin eteen ja miten se kontti vedetään etukautta päälle, kun se aisa kuitenkin on siinä etupäässä, vaikka onkin alhaalla...?
Vai pystyykö tuolla ollenkaan ottamaan konttia maasta kyytiin?
Jos ei, niin mikä järki tuossa systeemissä sitten ylipäätään on, verrattuna normaaliin vaihtolavakärryyn?

Kertokaa toki, jos joku ymmärsi toimintaperiaatteen allekirjoittanutta paremmin (sillä siihen ei paljon tarvita).  :hattu:

Poissa rahti75

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 49
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: RAMI
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: VOLVO FMX
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #1 : 12-02-2012, 20:49:50 »
Kärryn laitteilla ilmeisesti on tarkoitus vetää auton päältä lava kärryyn.

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2647
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #2 : 12-02-2012, 20:51:28 »
Kärryn laitteilla ilmeisesti on tarkoitus vetää auton päältä lava kärryyn.
Tosiaan, vaakasiirrosta siinä puhuttiin...
Mutta miksi sitä ei sitten voi tehdä perinteisesti, auton laitteilla työntäen...?

Poissa Armando

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 229
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: ...
  • Työajokki: R780
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #3 : 12-02-2012, 21:09:41 »
Tosiaan, vaakasiirrosta siinä puhuttiin...
Mutta miksi sitä ei sitten voi tehdä perinteisesti, auton laitteilla työntäen...?
vaijerilaitteil kohtuu veemäinen työntää...
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa idiootilta kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset.

Vi**u ku ajetaan vaa eikä yhtään katota.

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2647
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #4 : 12-02-2012, 21:18:44 »
vaijerilaitteil kohtuu veemäinen työntää...
Mutta eikö nuo autot ole koukkulaitteilla?

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2647
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #5 : 12-02-2012, 21:21:26 »
Komento takaisin, eivät näköjään olekaan, muistin väärin...




Poissa kepa

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 41
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Kepa
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #6 : 12-02-2012, 21:22:08 »
Eikös ne siinä jutussa vaijerilaitteista puhunut? Niillä ei tosiaan paljon työnnellä...
Kerkesit näköjään laittaa kuvan välissä  :hattu:

Poissa nodame

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 303
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #7 : 12-02-2012, 22:07:51 »
Saahan sen kipon vaihdettua ilmankin että kärryssä olisi omia vaijerivehkeitä.
Ja jos kuvia tuosta sais niin olisin kiitollinen, itseltä kun ei lehteä löydyä mutta kiinnostus heräsi.  :hattu:
"In my world everyone is a pony, and they all eat rainbows, and poop butterflies. "
@p3hmis

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #8 : 13-02-2012, 09:47:45 »
Saahan sen kipon vaihdettua ilmankin että kärryssä olisi omia vaijerivehkeitä.
Ja jos kuvia tuosta sais niin olisin kiitollinen, itseltä kun ei lehteä löydyä mutta kiinnostus heräsi.  :hattu:
Saahan sen, mutta kysyy vähän paikkaa ja kamppeita. Kaverin firmassa ajoivat aiemmin perunaa vaijerilaitteellisilla autoilla, oli kuulemma aika tarkasti katottava paikka, että sai täyden lavan menemään kärryyn. Ja kärrykin piti olla aika lailla matala.


Tuossakin oli aika hankala saada kärryn päälle tuo sauna, eikä se paina kun 8tn. Kuitenkin tuolla raudat kiskojen kohdalla. Kärryhän ei ole ihan matalimmasta päästä (275/20R22,5 renkaat, lavakorkeutta en muista), joskin korkea se on MANnikin. Kyllä se kärryn päälle meni, mutta ei sille kohdin kun olis pitäny. Sen verta oltiin laiskoja, ettei vaihdettu autoa toiseen päähään vaan vedettiin traktorilla kohdilleen.

Poissa road420

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 139
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #9 : 13-02-2012, 15:15:28 »
Minkä takia laittaa vaijerivehkeet? Eiks olis kätevämpää laittaa koukkulaitteet tai ketjulaitteet?

Täällä päin yks kaveri ajaa metsähaketta vaijeri vehkeillä. 3 laatikon yhdistelmä näyttäis olevan.
Ahkeruus palkitaan.

Poissa Sampsa

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 373
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: "Bööviikki"
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #10 : 13-02-2012, 16:19:58 »
Minkä takia laittaa vaijerivehkeet? Eiks olis kätevämpää laittaa koukkulaitteet tai ketjulaitteet?

Täällä päin yks kaveri ajaa metsähaketta vaijeri vehkeillä. 3 laatikon yhdistelmä näyttäis olevan.

Taitaa kippausvakavuus sanella aikasta paljon että vielä vaijerilaitteita käyttelee porukka :ide3:

Poissa Group

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 159
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jesse
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #11 : 13-02-2012, 20:20:11 »
Onkohan tuommonen vaijerivehje paljon kevyempi kun vastaava koukkuauto??
« Viimeksi muokattu: 13-02-2012, 22:04:29 kirjoittanut Group »
-vähän ylikovaa niin kääntyilee kivasti-

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #12 : 13-02-2012, 20:39:48 »
Onkohan tuommonen vaijeri vehje paljon kevyempi kun vastaava koukkuauto??

Taitaa se vaijerivehje olla n. tonnin kevyempi :hattu:

Poissa HeceR

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 911
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: HeceR
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Scania R500
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #13 : 16-02-2012, 15:22:05 »
Eikös ne siinä jutussa vaijerilaitteista puhunut? Niillä ei tosiaan paljon työnnellä...
Kerkesit näköjään laittaa kuvan välissä  :hattu:

Näin barona-areenan parkissa semmoisen vaijeriauton, missä oli normaali kiskoilla varustettu kärry perässä. Kysyin siinä, miten se homma pelaa ja ukko selitti suunnilleen seuraavaa:

Vedetään lava autoon, mutta jätetään perästä mahd paljon yli
peruutetaan kärryn eteen ja työnnetään niin paljon kuin menee, siirrellään vähän eteenpäin ja jatketaa, kunnes ei enää mene ja pysyy kyydissä
jouset ylös ja auton perällä pidemmälle
nuppiin tulevalla lavalla työnnetään loppumatka

Tuntuu koukkuvehkeisiin verrattuna aika työläälle, mutta varmaan se aika sujuvaa on, kun on aikansa touhunnu...
Eiköhän tuo kestä, kun laittaa pari nippusidettä ja teippiä...

Poissa Vantage

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 262
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: NIKO
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #14 : 16-02-2012, 16:30:48 »


Tuntuu koukkuvehkeisiin verrattuna aika työläälle, mutta varmaan se aika sujuvaa on, kun on aikansa touhunnu...

Meillä aikanaan oli mullan ajossa yks vaihtolava vaijerilaitteilla, kaveri pysy täysin kasettien tahdissa et kyllä seeki rivakjasti käy kun löytyy osaava kuski.

Poissa Joske

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 289
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #15 : 16-02-2012, 18:29:52 »
Eräs tuttuni ajoi aikanaan vaihtolavajätekontteja reilun sadan kilometrin päähän kaatopaikalle normaalilla tpv-lavetilla johon oli hitsannu "kiskot" lavetin keskelle (kuljetti tällä kaivinkonettaan). Peruutti auton kontin kanssa lavetin päälle ja tiputti kontit kyytiin. Autossa normaali vaijerivaihtolava.
"Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella"

Poissa justus

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 150
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Jussi
  • Työajokki: Scania
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #16 : 16-02-2012, 18:40:49 »
Meillä aikanaan oli mullan ajossa yks vaihtolava vaijerilaitteilla, kaveri pysy täysin kasettien tahdissa et kyllä seeki rivakjasti käy kun löytyy osaava kuski.
Mutta se tais aina lykätä vaan tyhjän lavan kärryn päälle, täyttä lavaa on aika paskamainen työntää kärryn päälle, ainakin talvella. Jollain olen nähnyt että on toiset  vaijerit kiertää kärryn takapäästä rulla kautta eteen , ja vedetään auton laitteilla lava kärryn päälle. Lavassa täytyy olla toiset vaijerikoukut takapäässä, eikä tuntunut ainakaan kauhean nopealta touhulta.

Poissa Hiltsu

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 125
  • Sukupuoli: Mies
  • Pirkkaa Kuopio - Vantaa
  • Ikkunakyltti: Hiltsu
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo FH500 -12
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #17 : 23-02-2012, 21:14:27 »
Voisin kuvitella että vaijjeri vehkeet olis taloudellisemmat.
1.Kevyempi
2.Halvempi
3.Enemmän ajettavaa (Enemmän näkee täällä päin vaijerille soveltuvia lavoja kuin koululle)

Tiijä sit mikä oikea tarkoitus on ollut.

Poissa Helldriver

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 68
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #18 : 24-03-2012, 11:03:04 »
4v sitten kohtasin puolustusvoimissa semmosen kärryn konttilaitteen, missä laitettiin auton omiin vaijereihin jatkot ja ne vedettiin kärrystä rullien kautta kontin perässä olleisiin vaijerisovitteisiin ja tolla patentilla sai kiskottua merikontin tyylisen kylmäkoneellisen kontin suorana vaakatasossa kärryn päälle. Vei vaan pirusti aikaa kun piti tehdä jonkun hallialiupseerin oppien mukaisesti. Eikä toi vaijerien aukikelaaminen yksinään tai edes apumiehen kanssa ollut kovinkaan käytännöllistä. Ja sitten oli vielä se operaatio, että sai konttilukot ja vasteet kohdilleen, ja siinä kohtaa alkoi auto liukumaan vaan jäitä pitkin vaikka oli kiilattu.

Mitä hyötyä tommosesta sitten oikeasti on? Kuitenkin se lava on ensin vedettänä siihen vetoautoon päälle ja vaijerivehkeellä se kontin keula nousee vähintään yhtä korkeaan kulmaan kun koukullakin, ja taittokoukullahan saa työnnettyä kontin kärryn päälle kohtuu pienellä nousulla. Työajassa se säästö ei ainakaan tule, jos on koukkusovitteisia lavoja käytössä. Vaijerilaite oli kyllä toisaalta luotettavampi kuin erään edellisen työpaikan saman merkkinen koukkulaite. Vähemmän rajakatkaisijoita ja vaijerikelat rasittuvat kuitenkin kohtuullisen vähän suhteessa päälle vedettävään painoon ja vaihtovaijerit maksaa jonkun satasen parilta. Ja kunnon kuskillahan vaijerit kestää pitkään.
« Viimeksi muokattu: 24-03-2012, 11:09:57 kirjoittanut Helldriver »
Hyvässä kunnossa oleva kuorma-auton kuljettaja, joka ajaa tavallisesti 10 km hengästymättä

Poissa Samppa82

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 458
  • Titteli: Duunari
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #19 : 24-03-2012, 11:20:29 »
Voisin kuvitella että vaijjeri vehkeet olis taloudellisemmat.
Enemmän ajettavaa (Enemmän näkee täällä päin vaijerille soveltuvia lavoja kuin koululle)

Tiijä sit mikä oikea tarkoitus on ollut.

Hmm... Eikö vähänkin uudemmat lavat ole jo tehty molemmille sovituksille pääsääntöisesti? Tosin jos on joko riittävän uppiniskaisia isäntiä tai vanhakantaisia asiakkaita (eli heidän omat lavansa) niin temutkoon vaijereiden kanssa, on se niin kivaa niitä sijoitella metrisessä hangessa tai sitten vesilätäkössä paikalleen. Nokkospuskaa unohtamatta.

Poissa Samppa82

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 458
  • Titteli: Duunari
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #20 : 24-03-2012, 11:24:01 »
Komento takaisin, eivät näköjään olekaan, muistin väärin...



Eikös tämä ole se R*htareiden uuden pj:n auto? Noh sehän onkin perinnejärjestö osittain joten selitää vaijeritkin  :ide3:

Poissa Vantage

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 262
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: NIKO
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: R
Vs: Vaijerivaihtolavalaitteella varustettu perävaunu?
« Vastaus #21 : 24-03-2012, 11:50:20 »
Hmm... Eikö vähänkin uudemmat lavat ole jo tehty molemmille sovituksille pääsääntöisesti? Tosin jos on joko riittävän uppiniskaisia isäntiä tai vanhakantaisia asiakkaita (eli heidän omat lavansa) niin temutkoon vaijereiden kanssa, on se niin kivaa niitä sijoitella metrisessä hangessa tai sitten vesilätäkössä paikalleen. Nokkospuskaa unohtamatta.

Riippunee valmistajasta. Meille tuli just uusia lavoja pelkillä vaijerikoukuilla.